Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi hundefôr med "dårlig" ingrediensliste?


sidnajse
 Share

Recommended Posts

Nok en tråd fra meg...

Vi har prøvd mange forskjellige fôr til Sydney, og selv etter 4 år så har vi kanskje fortsatt ikke funnet det rette fôret som hun fungerer på. Løs avføring, samt endel (svært illeluktende) promping er gjentagere hos de fleste fôrene vi har prøvd:hmm: 

Men det er ett fôr som hun har fungert veldig godt på, Hill's j/d (vi brukte dette etter anbefaling fra veterinær). I etterkant så har jeg lest innholdsfortegnelsen, og jeg ble mildt sagt IKKE imponert (jeg er dog ikke ekspert på dette)...Vi er derfor fortsatt på leit etter nytt fôr:icon_confused: Likevel så har jeg et spørsmål som jeg gjerne vil høre meninger om;

Bør vi bytte tilbake til Hill's j/d til tross for hva det inneholder fordi at hun fungerer godt på det?

Ingredienslisten lyder slik...: 
Malt mais, malt ris, linfrø, kylling- og kalkunmel, soyamel, soyabønnemel, proteinhydrolysat, animalsk fett, fiskeolje, tørkede hele egg, dikalsiumfosfat, salt, kaliumklorid, kalsiumkarbonat, L-karnitin, L-tryptofan, taurin

Takk på forhånd!

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle hunder fungerer ikke på proteinrikt og «bra» for. Selvom jeg alltid har vært svært opptatt av å bare fore med det beste, syns jeg det er viktigere at hunden faktisk fungerer på foret enn om innholdsfortegnelsen ser bra ut. Hills j/d er jo tydeligvis et bra for for deres hund selvom du kanskje ikke liker ingrediensene liksom ? kan du supplere med feks litt v&h?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har fått en kombinasjon av Hills og V&H hele livet (hun er 7 år, men har kun bodd 1,5 år hos oss), men jeg har heller ikke vært videre imponert over innholdet i Hills. Vi økte først andelen V&H og bytter nå ut Hills med Acana, men har tatt det veldig gradvis - typ, byttet 10 g til frokost og 10 g til kvelds, sett an en ukes tid også byttet ut 20 g til (hun veier 13 kg og får totalt 210 g daglig, mer i perioder med økt aktivitet). Tenkte det var greit å ta en såpass rolig overgang siden proteininnholdet er veldig mye høyere - sprutdiaréen som jeg ser en del sliter med når de bytter fôr fristet ikke så veldig... Vi hadde samme tilnærming da vi startet med å erstatte noe av tørrfôret med V&H også. Avføringen har som regel vært bittelitt bløtere første dagen med økt mengde fôr med mer protein, også har det justert seg veldig bra. Nå skal vi egentlig bare bruke opp det vi har igjen av Hills.

Når det er sagt - hvis hunden fungerer fint på Hills, så tror ikke jeg heller det er det verste i verden. Enig med @Kaisen, det er bedre at hunden fungerer i hverdagen enn at man på død og liv skal finne det "beste" fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! 
Greia er at det er flere jeg har diskutert med som sier at selv om en hund fungerer best på "drittfôr", så betyr ikke det at det er sunt for dem. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal tro på.

19 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Hvilke andre for har du prøvd? Min hund fungerer veldig bra på Mush. Her ville tørrfor vært absolutt siste alternativ, da måtte alt annet vært grundig prøvd først.

Vi har prøvd Appetitt (fikk fra oppdretter), Labb, Hill's Science Plan, Hill's j/d, Applaws og Eukanuba Nature Plus. Applaws var det jeg likte best innholdsmessig, men det må ha vært et av de verste fôrene for henne:icon_confused:

Vi har dessverre ikke frysekapasitet til å råfôre, men vi kan alltids supplere litt hvis det viser seg å fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sidnajse said:

Vi har prøvd Appetitt (fikk fra oppdretter), Labb, Hill's Science Plan, Hill's j/d, Applaws og Eukanuba Nature Plus. Applaws var det jeg likte best innholdsmessig, men det må ha vært et av de verste fôrene for henne:icon_confused:

Vi har dessverre ikke frysekapasitet til å råfôre, men vi kan alltids supplere litt hvis det viser seg å fungere bra.

Hvis hun uansett skal fores tørt ville jeg bare fortsatt med Hill's j/d, når hun fungerer greit på det. stor forskjell er det ikke på tørrfor, de er fulle av karbohydrater alle sammen.

Endret av Wilhelmina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at hun reagerer på en type protein? Det aller beste for hunden er jo et bra fôr, og det du har nå er jo dessverre ikke optimalt. Om hun reagerer på kylling, for eksempel, kunne hun jo fått et fôr uten det. Kanskje du kan snakke med veterinæren om det? Ellers er jo hundens daglige form også viktig, og er det ingenting annet hun kan spise, så er det jo bare sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Wilhelmina said:

stor forskjell er det ikke på tørrfor, de er fulle av karbohydrater alle sammen.

Det er få fôr med mye protein, men at alle er «fulle av» karbohydrater er en liten overdrivelse. Hills har vel få (om noen?) typer med mer enn 20 % protein (det meste fra beinmel), hvor hovedingrediensen er ris og/eller mais, mens typ Orijen har 80-90 % (fra faktisk kjøtt). Så det finnes jo høykvalitetsalternativer i tørrfôrverden også, om hunden trives og fungerer med det er en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nimbus said:

Det er få fôr med mye protein, men at alle er «fulle av» karbohydrater er en liten overdrivelse. Hills har vel få (om noen?) typer med mer enn 20 % protein (det meste fra beinmel), hvor hovedingrediensen er ris og/eller mais, mens typ Orijen har 80-90 % (fra faktisk kjøtt). Så det finnes jo høykvalitetsalternativer i tørrfôrverden også, om hunden trives og fungerer med det er en annen sak. 

Orijen har mellom 17 og 39% av kalorifordeling fra karbohydrater. For meg er det mye. Jeg klarer ikke å finne ut hvor mye for eksempel Mush har, for der har de slått sammen karbohydrater med olje i innholdsfortegnelsen, men der er i alle fall under 5%.

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Quack skrev:

Er det mulig at hun reagerer på en type protein? Det aller beste for hunden er jo et bra fôr, og det du har nå er jo dessverre ikke optimalt. Om hun reagerer på kylling, for eksempel, kunne hun jo fått et fôr uten det. Kanskje du kan snakke med veterinæren om det? Ellers er jo hundens daglige form også viktig, og er det ingenting annet hun kan spise, så er det jo bare sånn. 

Det verste fôret (altså det som absolutt ikke fungerte) var et kornfritt fôr med kylling og lam. Hill's j/d inneholder også kylling, så jeg tror ikke det er det som er problemet, altså.

 

1 time siden, simira skrev:

Ser ikke problemet med å fôre på det når hunden fungerer fint på det.

7 minutter siden, Misky skrev:

Det må jo være mye bedre for hunden at den har fast avføring og fungerer, enn at den kanskje skal gå rundt med vondt i magen, få problemer med analkjertlene etc.

 

Det er nok det som gjelder, ja. Det bare føles feil å fôre en hund med sånn mat:hmm:

Forresten så er det bare å diskutere videre i tråden altså, jeg lærer iallfall mye av det:)

Edit; @Wilhelmina Ser litt på Mush nå, vet du om det finnes en variant som er mer lettfordøyelig enn de andre variantene?

 

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Orijen har mellom 17 og 39% av kalorifordeling fra karbohydrater. For meg er det mye. Jeg klarer ikke å finne ut hvor mye for eksempel Mush har, for der har de slått sammen karbohydrater med olje i innholdsfortegnelsen, men der er i alle fall under 5%.

Ser den. Jeg må innrømme at jeg har sett mest på proteinkilden og hvor karbohydratene kommer fra (vil heller ha fra frukt, bær og annet grønt enn mais og soyabønner). Siden den lokale sjappa ikke fører Orijen ble det Acana. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år med prøving så fungerer min på LABB, det er jo ett for som folk skriker og hyler over hvor dårlig det er. Men det er nå sånn at noen fungerer best på det. Så om alle de bra er testet så er det ikke noe ille om du prøver de mer uglesette merkene. Og finner du noe som funker så ha god samvittighet, folk tenker visst ikke på om bikkja tåler maten eller ikke, det er jo ingrediens lista og merkene som er viktigst. Det virker i alle fall slik mange ganger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Quack Du hadde nok rett likevel:P Jeg lagde en liten oversikt over hvilke fôr hun har prøvd, hva de inneholdt og hvilke av dem som fungerte og ikke. Der så jeg at alle fôrene som ikke har fungert, har kylling som et av hovedproteinkildene. 

Jeg fant forresten ut at det var en annen variant Hill's j/d som hun har gått på enn den jeg nevnte i hovedinnlegget, så det er litt forskjell i innholdet. Det var forøvrig ganske oppsiktsvekkende at det stod "with chicken" på pakken, uten at det var nevnt på ingredienslista...(:blink:!) 

Men nå har vi funnet et annet fôr enn Hill's j/d som hun fungerer fantastisk på (og som jeg får god samvittighet av å gi henne:P).

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder fungerer ikke på det fóret man skulle ønske dessverre. Men det finnes jo en haug med typer, så hvis man bruker litt tid kan man jo kanskje finne et bra et likevel ? Hannhunden min får mye og løs avføring og tilhørende analkjertelproblemer på både Orijen, Acana, Taste Of The Wild og Kingsmoor. Men han fungerer helt ok på Royal Canin... (Heldigvis fungerer han desidert best på råfóring, så han fullfóres på det og fungerer supert.) Men har kommet flere nye fór på det norske markedet siden jeg testet ut tørrfór på ham. Musti har jo et litt annerledes og spennende utvalg av tørrfór hvis man ikke kan råfóre. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt på siden. Men, vel, jeg snakket for tidlig. Spanjolen begynte å klø seg så innmari, jeg fryktet det verste og sluttet tvert med Acana. Umiddelbar bedring med Hills og V&H. Hun har aldri reagert på noe som helst før, og det kan jo ha vært helt tilfeldig. Men jeg tror ikke det. Bør jeg teste ut Orijen? Singles fra Acana, eller bare øke mengden vom? Sistnevnte er bare så himla upraktisk hvis vi må justere mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...