Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken sele?


Misty0087
 Share

Recommended Posts

Ta en som er regulerbar i halsen, som f. eks Rukka sin. Disse valpene vokser kjempefort! ? Jo flere steder som kan reguleres, jo lenger holder selen. Kjøp den størrelsen som passer når den er justert helt til det strammeste, så har du mest mulig å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker H-seler, da kan man åpne selen på begge sider på brystet, derfor blir det mindre hunden må putte hodet gjennom og det kan være lettere, spesielt for valper. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men det blir litt som å sette på et halsbånd, føttene må ikke løftes på, du bare klikker sammen selen til slutt. Så kan man øve på at foten skal løftes gjennom der det på y-seler ikke går an å åpne etter hvert. Både Trixie og Dogman har billige h-seler som kan reguleres mye! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Misty0087 said:

Men vil gjerne kjøpe sele før hun kommer i hus (i slutten av august) ?? Hvilken rase har du og hva bruker du på din?

Jeg har cavalier, men selv innen samme rase er hunder forskjellige i kroppen og det som passer for en passer ikke nødvendigvis for en annen. Min er 7 år nå og jeg leter enda etter "den perfekte sele" til henne.

Til en valp i vekst ville jeg nok, som andre nevner, valgt en sele med mest mulig justeringsmuligheter. Sånn sett er Rukka-selen et godt kjøp, men på min hund sklir den bare rundt og sitter som sagt ikke noe godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste er veldig lik Rogz-selen som jeg har vært veldig fornøyd med til begge mine. Ridgebacken har forandret seg litt i kroppen, så han har nettopp fått en ny Ruffwear Front Range som også sitter veldig bra. Kan anbefale å sjekke ut de to.

Jeg synes også Rukka virker som en del bedre kvalitet enn Hurtta-selene.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Misty0087 skrev:

Men vil gjerne kjøpe sele før hun kommer i hus (i slutten av august) ?? Hvilken rase har du og hva bruker du på din?

Vil virkelig anbefale å dra innom og ta med valpen for å kjøpe. De fleste valper får med halsbånd når de kommer fra oppdretter, og så kan du dra første dagen og prøve litt forskjellige seler.

Vi har hatt noen bomkjøp, og det blir fort dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ser nå at valpen ikke er kommet i hus. Da ville jeg kjøpt en billig, regulerbar sele på Europris, Coop e.l., og så kjøpt en ordentlig sele om et par mnd. Både Europris og Coop har billige seler som er regulerbare rundt hals og mage.

Vi kjøpte sele til ridgebacken (han brukte den regulerbare til gårdshunden i starten) da han var 5 mnd og den har han enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte rukka som første selen, og nå som hun har vokst ut av den, kunne hun få en sele som med all sannsynlighet vil passe når hun er voksen. Den er bittelitt stor enda, men det fungerer greit :) Jeg valgte å gå for DOG Copenhagen, da mange skryter av den :)

I01A6911.thumb.jpg.be9f51fe4e528b255ed5afc02edea20b.jpg

IMG_20180801_194247.thumb.jpg.fcedfae8a908cb50cb9ccab344af11f5.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg kjøpte rukka som første selen, og nå som hun har vokst ut av den, kunne hun få en sele som med all sannsynlighet vil passe når hun er voksen. Den er bittelitt stor enda, men det fungerer greit :) Jeg valgte å gå for DOG Copenhagen, da mange skryter av den :)

I01A6911.thumb.jpg.be9f51fe4e528b255ed5afc02edea20b.jpg

IMG_20180801_194247.thumb.jpg.fcedfae8a908cb50cb9ccab344af11f5.jpg

 

Var du fornøyd med rukka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...