Jump to content
Hundesonen.no

Hvilken sele?

Recommended Posts

Skal kjøpe sele til boxervalp på 8 uker. Hva anbefales? Er jo en jungel av seler så ikke lett å orientere seg for en kommende førstegangseier.. 🙈 Vurderer både Hurrta og Rukka. Noen erfaringer? Legger ved bilde av de jeg vurderer pr dags dato. Innspill mottas med takk 😆

B2CF1394-9DCC-4DB0-8AD5-F6D46EFF28D2.png

73996C39-9D6D-42E2-9B95-80079FB4395D.png

Jeg ville valgt den øverste som er regulerbar også i halsen. Greit med en regulerbar valpesele for de vokser fort! Hurrta sin synes jeg ofte blir for vid i halsen. 

Ta en som er regulerbar i halsen, som f. eks Rukka sin. Disse valpene vokser kjempefort! 😊 Jo flere steder som kan reguleres, jo lenger holder selen. Kjøp den størrelsen som passer når den er justert helt til det strammeste, så har du mest mulig å gå på.

Jeg liker H-seler, da kan man åpne selen på begge sider på brystet, derfor blir det mindre hunden må putte hodet gjennom og det kan være lettere, spesielt for valper. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men det blir litt som å sette på et halsbånd, føttene må ikke løftes på, du bare klikker sammen selen til slutt. Så kan man øve på at foten skal løftes gjennom der det på y-seler ikke går an å åpne etter hvert. Både Trixie og Dogman har billige h-seler som kan reguleres mye! 

Forumet fortsetter under annonsen
10 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Dra i butikken og prøv på. Jeg har begge selene du linker til her, og ingen av de sitter noe godt på min hund.

Men vil gjerne kjøpe sele før hun kommer i hus (i slutten av august) 🤞🏻 Hvilken rase har du og hva bruker du på din?

Just now, Misty0087 said:

Men vil gjerne kjøpe sele før hun kommer i hus (i slutten av august) 🤞🏻 Hvilken rase har du og hva bruker du på din?

Jeg har cavalier, men selv innen samme rase er hunder forskjellige i kroppen og det som passer for en passer ikke nødvendigvis for en annen. Min er 7 år nå og jeg leter enda etter "den perfekte sele" til henne.

Til en valp i vekst ville jeg nok, som andre nevner, valgt en sele med mest mulig justeringsmuligheter. Sånn sett er Rukka-selen et godt kjøp, men på min hund sklir den bare rundt og sitter som sagt ikke noe godt på.

Den øverste er veldig lik Rogz-selen som jeg har vært veldig fornøyd med til begge mine. Ridgebacken har forandret seg litt i kroppen, så han har nettopp fått en ny Ruffwear Front Range som også sitter veldig bra. Kan anbefale å sjekke ut de to.

Jeg synes også Rukka virker som en del bedre kvalitet enn Hurtta-selene.

Edited by simira

Akkurat nå, Misty0087 skrev:

Vil virkelig anbefale å dra innom og ta med valpen for å kjøpe. De fleste valper får med halsbånd når de kommer fra oppdretter, og så kan du dra første dagen og prøve litt forskjellige seler.

Vi har hatt noen bomkjøp, og det blir fort dyrt!

Ah, ser nå at valpen ikke er kommet i hus. Da ville jeg kjøpt en billig, regulerbar sele på Europris, Coop e.l., og så kjøpt en ordentlig sele om et par mnd. Både Europris og Coop har billige seler som er regulerbare rundt hals og mage.

Vi kjøpte sele til ridgebacken (han brukte den regulerbare til gårdshunden i starten) da han var 5 mnd og den har han enda...

Jeg kjøpte rukka som første selen, og nå som hun har vokst ut av den, kunne hun få en sele som med all sannsynlighet vil passe når hun er voksen. Den er bittelitt stor enda, men det fungerer greit :) Jeg valgte å gå for DOG Copenhagen, da mange skryter av den :)

I01A6911.thumb.jpg.be9f51fe4e528b255ed5afc02edea20b.jpg

IMG_20180801_194247.thumb.jpg.fcedfae8a908cb50cb9ccab344af11f5.jpg

• Like 1

4 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg kjøpte rukka som første selen, og nå som hun har vokst ut av den, kunne hun få en sele som med all sannsynlighet vil passe når hun er voksen. Den er bittelitt stor enda, men det fungerer greit :) Jeg valgte å gå for DOG Copenhagen, da mange skryter av den :)

I01A6911.thumb.jpg.be9f51fe4e528b255ed5afc02edea20b.jpg

IMG_20180801_194247.thumb.jpg.fcedfae8a908cb50cb9ccab344af11f5.jpg

Var du fornøyd med rukka?

2 timer siden, Misty0087 skrev:

Var du fornøyd med rukka?

Jada, veldig greit med gode reguleringsmuligheter :) Rimelig sele til valp i vekst. 

Forumet fortsetter under annonsen