Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaktcocker til jakt?


Bonnie-BoBo
 Share

Recommended Posts

Jeg har i mange år vært dedikert brukshundmenneske. Har min tredje hund av stor og sterk brukshundrase og vært innom det meste av lydighet, spor, rundering, mentaltesting osv.

Etter hvert som jeg har blitt eldre har interessene mine endret seg noe og jeg blitt mer og mer interessert i jakt (fuglejakt). Mine hunder i dag er overhode ikke noen jakthunder, men de er med på jakt, og går med en av oss bak, mens den andre går foran med hagle (støkkjakt).

Støkkjakt er greit det - men vi ønsker oss fuglehund! En hund som hjelper oss i jakta, og som får brukt seg når vi jakter - ikke bare kjeder seg i båndet bak slik som mine hunder gjør i dag.

Jeg har alltid tenkt at Strihåret vorsteh er fuglehunden for oss - siden denne ligner mest på mine brukshunder. Men så begynner jeg og kjenne litt på at det hadde også vært deilig men en mindre hund, som ikke er like sterk, og som ikke tar så mye plass, som ikke spiser like mye, som en stor rase. Jeg kjenner også at jeg aller helst vil ha en rase som ikke går så bredt og langt - både på jakt og i hverdagen. Vårt eget terreng (egen tomt) er lang og smal, og en vorsteh eller setter ville garantert krysset grensa til naboen mens vi beveger oss.

Helt siden barndommen har jeg tenkt at jeg en gang skal ha cocker spaniel- bare fordi de er så fantastisk søte, og perfekt størrelse. Så da begynner jeg å lure på om ikke dette kan kombineres?

Jeg kjenner flere cockere som brukes i bruks - men ingen som brukes til jakt. Er det noen her som har erfaring med Cocker på jakt?

Er takknemlig for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt annpå hvordan type jakthund du ønsker også da. Settere/Vorsteh og spaniel jobber jo ikke på samme måte :)
Det finnes også mindre stående fuglehunder, om du ønsker en mindre sterk og strmessig hund. 

Jeg har Vorsteh selv, han går ganske trangt i skogen og stort på fjellet, det kommer jo annpå både linjer og trening. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaja skrev:

Det kommer jo litt annpå hvordan type jakthund du ønsker også da. Settere/Vorsteh og spaniel jobber jo ikke på samme måte :)
Det finnes også mindre stående fuglehunder, om du ønsker en mindre sterk og strmessig hund. 

Jeg har Vorsteh selv, han går ganske trangt i skogen og stort på fjellet, det kommer jo annpå både linjer og trening. 
 

Jeg har jaktet med andres vorsteh og vært på en god del jaktprøver som observatør - så jaktform med stående fuglehund er jeg godt kjent med.

Mine hunder i dag har noe mer interesse for f.eks rådyr enn jeg ville foretrukket. Jeg er derfor generelt lite komfortabel med at hunder går langt og spesielt i skogen der de ikke kan sees.

Er nysgjerrig på jakt med støtende fuglehund/cocker - derfor jeg spør her :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bonnie-BoBo skrev:

Ingen som har noe erfaring med denne rasen på jakt?

Jeg vet om noen som har erfaring med de fra jakt. Men ingen erfaring selv. kan evt gi deg navnet på PM om det er av interresse? Hun er på sin 2. nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...