Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet, puddel, andre?


Mayella
 Share

Recommended Posts

Noen som vil komme med innspill eller evt forslag til raser vi ikke har tenkt på?

 

Vurderer foreløpig puddel og whippet.

 

Ønsker en rase som er/har:

 

  • God helse.
  • Lavt til middels aktivitetsbehov. Vil selvsagt få turer, men primært være selskapshund.
  • Liten til middels stor.
  • Lettlært.
  • Kan varsle litt, men ikke være for gneldrete.
  • Må kunne være hjemme alene nesten en hel arbeidsdag.
  • Har katter, må kunne vennes til omgang med disse.

 

Har falt veldig for puddel. Ulempen er selvsagt pelsstell, men etter å ha hatt en ekstremrøyter i 12 år nå så tror jeg kanskje jeg foretrekker det over støvsuging... synes (sorry) at puddelen er penest uten puddelklipp. Hvor ofte må man klippe og hvor mye stell ellers må man forvente av en kortklippet pels?

 

Kjenner ingen whippeter, men har noen på snap. De virker ikke alltid så entusiastiske, f.eks mtp turer. Pga været kanskje? Er det slemt å ha whippet på Vestlandet? Sjelden vinter her, men mye regn og vind. Vil jo ha en hund som har lyst til å være med oss ut. 

 

Andre fordeler og ulemper ved disse rasene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mayella skrev:

Noen som vil komme med innspill eller evt forslag til raser vi ikke har tenkt på?

 

Vurderer foreløpig puddel og whippet.

 

Ønsker en rase som er/har:

 

  • God helse.
  • Lavt til middels aktivitetsbehov. Vil selvsagt få turer, men primært være selskapshund.
  • Liten til middels stor.
  • Lettlært.
  • Kan varsle litt, men ikke være for gneldrete.
  • Må kunne være hjemme alene nesten en hel arbeidsdag.
  • Har katter, må kunne vennes til omgang med disse.

 

Har falt veldig for puddel. Ulempen er selvsagt pelsstell, men etter å ha hatt en ekstremrøyter i 12 år nå så tror jeg kanskje jeg foretrekker det over støvsuging... synes (sorry) at puddelen er penest uten puddelklipp. Hvor ofte må man klippe og hvor mye stell ellers må man forvente av en kortklippet pels?

 

Kjenner ingen whippeter, men har noen på snap. De virker ikke alltid så entusiastiske, f.eks mtp turer. Pga været kanskje? Er det slemt å ha whippet på Vestlandet? Sjelden vinter her, men mye regn og vind. Vil jo ha en hund som har lyst til å være med oss ut. 

 

Andre fordeler og ulemper ved disse rasene?

 

Puddel og whippet er to svært forskjellige raser og nå snakker vi ikke om eksteriøret i det hele tatt. 

En rasetypisk whippet gjør ikke ting for å please eieren men ting som gavner hunden selv. Hvilket er en hel del av sjarmen med rasen. De RØYTER noe utrolig når de setter i gang, det har mer enn en gang forundret meg hvor alt håret kommer fra, på ei så kortpelsa bikkje. Det er dog ikke det verste som jeg ser det, støvsuger har man jo men hårene eter seg inn i alt av stoff, det være seg klær eller møbler. Skaff klær/møbler i samme farge som hunden eller gå til innkjøp av tørketrommel,,først som sist.

Rasen er varmekjær og setter ikke pris på regn, kulde og vind. 

De skal ikke være gneldrete eller bjeffe men dette har dessverre endret seg med en voldsom oppgang i registreringer ( alle som har tisper bare MÅ avle på de , later det til )  og avl på kreti og pleti endret seg. Likeledes er ikke separasjonsangst noe helt ukjent fenomen på rasen lengre, av samme årsak.. Det spys ut hvalper i mengder og omplasseringer er langt fra noe særsyn lengre, av naturlige grunner..

i forhold til mange andre raser er rasen ganske frisk ( så lenge det varer..) men hjerte og autoimmune sykdommer forekommer bl.a.

Hanner kan være noen skikkelige pissenisser, dvs markerer inne. De som påstår at det bare har med oppdragelse å gjøre, vet ikke hva de snakker om eller like gjerne, fornekter fenomenet. 

Jeg stusser på det dere skriver om mosjon? 'Selskapshunder' trenger like mye mosjon /turer/opplevelser som andre hunder. At en rase betegnes som 'selskapshund' ( forøvrig en håpløs sekkebetegnelse som ikke gavner noen,hverken rasene eller rasespekulanter) betyr ikke at rasen(e) er fornøyde med en rusletur rundt kvartalet eller i hagen. 

Whippets er løpshunder og de bør absolutt ha sjans til å løpe løse og herje av seg hver dag, ikke to ,tre ganger i uka som noen hevder.. 

Rasen har varierende jaktinstinkt. Alt fra helt moderat til stort.. Katter går som regel godt innendørs, utendørs er katter i fart en fristelse.. ;) 

Endret av QUEST
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST svarer som vanlig veldig fornuftig ang whippet. Er så enig. 

Whippeten er en mynde. Selvom det er en hund som er ukomplisert og kan passe veldig mange, så bør man sette pris på særegenhetene ved mynden. Den er ikke nødvendigvis så tilgjengelig - lykkelig - arbeidsom som en puddel overhodet. Noen whippeter er mer som en katt i hundekropp. De liker sofa, de liker løping og jakt, men de liker ikke å jobbe for eieren over tid. De MÅ løpe selvom de ikke maser og krever det. De er sprintere. 

Dessverre har rasen mistet mye særpreg pga overavl. Med det har man også fått større grad av sep.angst, lyd, størrelsesavvik etc. Men er bra whippet er :wub: Har selv hatt to og tenker fler i fjern framtid. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, QUEST skrev:

Puddel og whippet er to svært forskjellige raser og nå snakker vi ikke om eksteriøret i det hele tatt. 

En rasetypisk whippet gjør ikke ting for å please eieren men ting som gavner hunden selv. Hvilket er en hel del av sjarmen med rasen. De RØYTER noe utrolig når de setter i gang, det har mer enn en gang forundret meg hvor alt håret kommer fra, på ei så kortpelsa bikkje. Det er dog ikke det verste som jeg ser det, støvsuger har man jo men hårene eter seg inn i alt av stoff, det være seg klær eller møbler. Skaff klær/møbler i samme farge som hunden eller gå til innkjøp av tørketrommel,,først som sist.

Rasen er varmekjær og setter ikke pris på regn, kulde og vind. 

De skal ikke være gneldrete eller bjeffe men dette har dessverre endret seg med en voldsom oppgang i registreringer ( alle som har tisper bare MÅ avle på de , later det til )  og avl på kreti og pleti endret seg. Likeledes er ikke separasjonsangst noe helt ukjent fenomen på rasen lengre, av samme årsak.. Det spys ut hvalper i mengder og omplasseringer er langt fra noe særsyn lengre, av naturlige grunner..

i forhold til mange andre raser er rasen ganske frisk ( så lenge det varer..) men hjerte og autoimmune sykdommer forekommer bl.a.

Hanner kan være noen skikkelige pissenisser, dvs markerer inne. De som påstår at det bare har med oppdragelse å gjøre, vet ikke hva de snakker om eller like gjerne, fornekter fenomenet. 

Jeg stusser på det dere skriver om mosjon? 'Selskapshunder' trenger like mye mosjon /turer/opplevelser som andre hunder. At en rase betegnes som 'selskapshund' ( forøvrig en håpløs sekkebetegnelse som ikke gavner noen,hverken rasene eller rasespekulanter) betyr ikke at rasen(e) er fornøyde med en rusletur rundt kvartalet eller i hagen. 

Whippets er løpshunder og de bør absolutt ha sjans til å løpe løse og herje av seg hver dag, ikke to ,tre ganger i uka som noen hevder.. 

Rasen har varierende jaktinstinkt. Alt fra helt moderat til stort.. Katter går som regel godt innendørs, utendørs er katter i fart en fristelse.. ;) 

Vi er absolutt en aktiv familie og går både på fjellet og i skogen :) Men det er da forskjell på aktivitetsbehov hos rasene? Poenget var bare at de aller mest aktive ikke vil passe for oss. 

Jeg har fått inntrykk av at de to er forskjellige ja, men tror at vi ville trivdes med begge to likevel.

Hvor slipper dere hundene så de får løpe skikkelig fra seg? Hvor store områder må man ha tilgjengelig liksom? Og hvordan gjør man det under båndtvangperioden?

Takk for fint svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mara skrev:

@QUEST svarer som vanlig veldig fornuftig ang whippet. Er så enig. 

Whippeten er en mynde. Selvom det er en hund som er ukomplisert og kan passe veldig mange, så bør man sette pris på særegenhetene ved mynden. Den er ikke nødvendigvis så tilgjengelig - lykkelig - arbeidsom som en puddel overhodet. Noen whippeter er mer som en katt i hundekropp. De liker sofa, de liker løping og jakt, men de liker ikke å jobbe for eieren over tid. De MÅ løpe selvom de ikke maser og krever det. De er sprintere. 

Dessverre har rasen mistet mye særpreg pga overavl. Med det har man også fått større grad av sep.angst, lyd, størrelsesavvik etc. Men er bra whippet er :wub: Har selv hatt to og tenker fler i fjern framtid. 

Vi har pr i dag en tibetansk spaniel, hun er veldig «kattete». Det er stort sett ikke noe problem og har sine positive sider. Men savner å f.eks kunne ha henne løs (kommer aldeles ikke på innkalling om hun  ser noen mennesker på tur som hun kan overfalle f.eks). 

Man kan unngå en del av de problemene deres knytter til overavl med å velge oppdretter med omhu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet er en kjekk rase det, men det er tildels store variasjoner innad i rasen, både i gemytt og væremåte generelt. Det er ikke slemt å ha whippet på vestlandet, det har jeg selv. Fordelen med vestlandet er at det sjeldent blir veldig kaldt. Derfor er det ganske enkelt å kle en whippet etter været her. En godt dekken som er vanntett og vindtett kommer man langt med her. De er ikke noe spesielt glad i regn som regel, men jeg har ikke noe problemer med å få mine med ut på tur i regnvær. Får de løpe løs når det regner, så glemmer de det litt ut at det regner, hvert fall mine. Begge whippetene mine bader om sommeren, så helt avskrekkende er ikke vann for dem, så lenge de får velge selv :)

Ellers er det en rase som etter min mening er ganske grei å få til vanlig hverdagslydighet på. Innkalling bør man ha stort fokus på fra dag en, og man bør være litt obs på hvor man slipper de, i og med at det er jakthunder. De bør få løpe løs så ofte som mulig. Jeg merker det veldig godt på mine whippeter om det har gått noen dager uten at de har fått løpt fra seg, da blir de ganske rastløse av seg, selv om de har fått tur og aktivisering på andre måter. 

Rasen er forholdvis frisk, men fordi det går fort i svingene når de løper, er det ikke ukjent at de skader seg. De har tynn hud og lite pels og får fort småsår pga. det. 

Det dukker opp oppdrettere på rasen under enhver stein, så jeg ville vært litt nøye på hvor jeg kjøper fra. Det har tildels også vært mye innavl på rasen og mange av de samme hannhundene går igjen i flere kombinasjoner. Det er ikke vanlig å helseteste avlsdyr før de går i avl, men det finnes noen som gjør det. Personlig ville jeg støttet de oppdretterne som tar whippetens helse på alvor og ikke har skylapper på fordi "rasen er så frisk". 

Ellers er det ikke rasen du velger om du vil nå opp og fram i konkurranseringen, mine synes det er kjekt å trene, men bare i sånn 5 minutter og så er de leie :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/1/2018 at 2:16 PM, Mayella said:

Vi har pr i dag en tibetansk spaniel, hun er veldig «kattete». Det er stort sett ikke noe problem og har sine positive sider. Men savner å f.eks kunne ha henne løs (kommer aldeles ikke på innkalling om hun  ser noen mennesker på tur som hun kan overfalle f.eks). 

Man kan unngå en del av de problemene deres knytter til overavl med å velge oppdretter med omhu?

Ja, det er selvsagt mulig å få en bra og rasetypisk whippet! Men du  må muligens vente litt, selv om finn.no renner over av whippetvalper akkurat nå :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som er skrevet om whippet, utenom røyting. De røyter langt mindre enn langhårede hunder og hunder med dobbel pels, som labrador, golden, schæfer, bc, osv, samt andre korthårede hunder som dalmatiner og rottweiler. Kan ikke sammenlignes en gang... Sammenligner du dem med røytefrie raser vil de selvsagt røyte mye, så om det er viktig for deg med lite hår er kanskje puddel et riktigere valg.

Vi har aldri synlige hår her hjemme, med unntak av tepper/pledd i svart (har hvit whippet), og våre sover for det meste i sofaen. For meg som har vært vant med langhårede hunder er whippetrøyting er en fryd. Langhårede hunder = synlige hår over alt, inkludert i skuffer og skap...og mat... :P

Under røyteperioden dusjer jeg dem innimellom, da det virker som det fjerner det meste av det løse håret. Og tørre er de igjen på 5 min. Tørketrommel er som allerede nevnt av andre gull verdt for å fjerne hår fra tepper og klær etter vask. :)

 

Opplever ikke whippetene som å være noe særlig frysepinner - men de krever klær under norsk vinter. Mine elsker snø begge to, og løper gjerne villmann i regn. Tur i regn er de derimot ikke så glad i, men det er ikke jeg heller. Det jeg syns kan være problematisk er overfladiske småskader på huden på beina og brystet når de løper i snø. Spesielt den som løper mest får mye skrubbår i snøen. Det virker ikke som hun plages, men det ser vondt ut! Begge mine svømmer etter frisbee om sommeren, og kan gjerne leke i vannkanten selv uten frisbee. 

 

Jeg ville nok gått for puddel om du ønsker en lettlært hund. Whippeten er lettlært, men den har varierende arbeidslyst og kan derfor være vanskelige å trene. Whippeten kan nesten sammenlignes med en veldig sosial og kosete katt. De er egne på en helt annen måte enn puddel. Whippetene er sære, mens pudlene er happy go lucky.

Etter min mening er det ikke vanskelig å finne en god whippet. Gjør et minimum av research, treff oppdretter og hunder, gjerne også utenfor utstillingsringen. Styr unna whippeter som virker hypre, stressede eller nervøse. De trenger ikke være veldig sosiale eller i det hele tatt interesserte om du ønsker å hilse, men de skal alltid være vennlige. 

Whippeten er en fantastisk rase - enkel og medgjørlig, kosete og grei. Men det er en mynde, så den er ikke for alle. Vurderer du whippet tror jeg det er viktig å møte flere på forhånd, sjekk om dette er hunden for deg. For oss klaffet det med en gang! Jeg er allergisk mot katt og samboeren er kattemenneske, og vi føler begge vi traff blink med whippet :)

 

Den største ulempen med rasen vil jeg kanskje si er mattyveri. Pga ekstrem matmotivasjon og lite ønske om å please eier er det vanskelig å trene vekk. Den letteste løsningen er å alltid rydde vekk mat og sette lås på skapet dersom hunden kommer seg inn. Mat tilgengelig = spist av whippet :P

Min mest myndete whippet har ved et par anledninger kommet i lynende fart fra ingensteds og snappet pizzastykket direkte fra hånden min, i det øyeblikket hun har merket at vi ler og koser oss og hun dermed vet at vi ikke følger med... så det er snakk om organisert mattyveri på høyt nivå. :fear:

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det med mattyveri hadde jeg glemt litt. Verste tilfelle her var da tispa hoppet opp på kjøkkenbenken for å raide tomat/salatfatet. Da hun ble tatt på fersken og hoppet ned igjen, knuste fatet og kuttet en sene i bakbeinet :blink:

Endret av mara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel har jeg ikke kjennskap til, men jeg har to whippeter og har hatt irsk ulvehund tidligere (som også er i myndefamilien). Anbefaler deg å møte noen, og se om du liker typen hund :) . Du må kunne leve med at andre kanskje syns hunden din er "kjedelig" fordi den ikke syns at de er sjuuuukt interessante eller at mennesker alltid er det beste i verden. Mine hilser også er det greit og ferdig med det, også ligger de MANGE timer i sofaen hver dag, de tråkker lite rundt i huset og leter etter ting å gjøre hele tiden som f. eks en Boston terrier jeg kjenner. De hører ok, men kan nok ikke sammenlignes med en puddel sånn litt avhengig av hva du legger i lettlært, da. 

Jeg syns heller ikke at jeg har hår over alt (??), det er ikke sånn at jeg må rulle klærne hver gang jeg går ut av huset eller at det er umulig å støvsuge uten å bruke timer på det. Men ja, klart de røyter og at det er hår her :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2018 at 3:08 PM, Mirai skrev:

 

Jeg syns heller ikke at jeg har hår over alt (??), det er ikke sånn at jeg må rulle klærne hver gang jeg går ut av huset eller at det er umulig å støvsuge uten å bruke timer på det. Men ja, klart de røyter og at det er hår her :) . 

Enig med deg i dette, jeg skjønner ikke folk som synes whippeten røyter mye, da har man ikke opplevd hva virkelig MYE røyting er :P Jeg har hatt to whippeter samtidig og følte aldri at det ble mye hår av de. Nå har jeg tre hunder i hus og det er pelsen til de to andre rasene mine som det ligger igjen mest av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5. august 2018 at 2:11 AM, Elisabeth00 skrev:

Den største ulempen med rasen vil jeg kanskje si er mattyveri. Pga ekstrem matmotivasjon og lite ønske om å please eier er det vanskelig å trene vekk. Den letteste løsningen er å alltid rydde vekk mat og sette lås på skapet dersom hunden kommer seg inn. Mat tilgengelig = spist av whippet :P

Min mest myndete whippet har ved et par anledninger kommet i lynende fart fra ingensteds og snappet pizzastykket direkte fra hånden min, i det øyeblikket hun har merket at vi ler og koser oss og hun dermed vet at vi ikke følger med... så det er snakk om organisert mattyveri på høyt nivå. :fear:

Det rasetrekket glemte jeg! :P Jepp, whippser har matvett og de stjeler som ravner. Har man ikke humoristisk sans eller er av den den typen med veldig stort kontrollbehov, så er IKKE whippet riktig rase! Selv ser jeg det som et sunnhetstegn, hvis ikke bikkja tar den maten den har lyst på når den er tilgjengelig , så er den enten kørka eller underkuet. Som nevnt er rasen varmekjær og det er en selvfølgelighet at sofa/seng er tilgjengelig, også for hunden :)

På 10. august 2018 at 3:08 PM, Mirai skrev:

Jeg syns heller ikke at jeg har hår over alt (??), det er ikke sånn at jeg må rulle klærne hver gang jeg går ut av huset eller at det er umulig å støvsuge uten å bruke timer på det. Men ja, klart de røyter og at det er hår her :) . 

 

12 timer siden, Tonje skrev:

Enig med deg i dette, jeg skjønner ikke folk som synes whippeten røyter mye, da har man ikke opplevd hva virkelig MYE røyting er :P Jeg har hatt to whippeter samtidig og følte aldri at det ble mye hår av de. Nå har jeg tre hunder i hus og det er pelsen til de to andre rasene mine som det ligger igjen mest av. 

Mulig jeg formulerte meg uklart men jeg tror ikke dere helt tok hva jeg mente. :) Jeg har så absolutt erfaring med det folk tradisjonelt betegner som reøyteraser . Hårene fra disse danner gjerne såkalte frittgående hybelkaniner, som formerer seg med imponerende hastighet, hvis man har et avslappet forhold til støvsuging. Pelsen til korthårsraser som whippet f.eks, ser dog ikke ut til å trive som frittgående, i særlig stor grad.. Så snart de har forlatt opphavet ( hunden) så foretrekker de en annen *vert*, fortrinnsvis møbler og klær.. Her borer de seg inn i alt av stoff, så godt det lar seg gjøre. Taperull og ikke minst tørketrommel anbefales absolutt, med mindre man syns det er helt ok at klær og møbler blir tilført ekstra *ull*..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...