Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden vil ikke gå i veiene rundt der vi bor, men går fint andre steder


Millie
 Share

Recommended Posts

Har en 6 år gammel tispe som er grei og snill. Hun begynte i vår med å sette seg ned når vi gikk tur i nærområdet. Jeg forsøkte masse forskjellig: gi henne godbiter, lokke henne, bare overse det og fortsette å gå osv. Det jeg har gjort har ikke virket, for nå stopper hun og setter seg rett ned hver gang vi går tur ut fra huset. Jeg var redd hun var syk eller hadde smerter og tok henne til dyrlegen, men hun fant ingenting.

Det som er rart er at i sommer har vi vært på hytta og hos venner, og begge de stedene gikk hun fint på tur uten noe tull. Hun gjør også det hvis jeg kjører bilen til skogen eller sjøen her vi bor. Det er bare når vi går ut av huset tullet begynner, men det er tungvint for hun setter seg før hun har fått gjort fra seg.

Jeg er villig til å trene henne for å overvinne denne angsten eller låsningen hun har fått, men trenger gode råd. Er det noen som har noen råd å gi meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min gjør også det. Hun går til fotballbanen i den ene enden og gressbanen i den andre enden. Får hun ikke lov til å gå der og leke/trene så vil hun heller gå hjem :lol: og vente på å evt. få lov å gjøre noe mer spennende. Tisseturer i nabolaget synes hun rett og slett er kjedelig. Greit for meg, jeg er i grunnen enig. Hun blir med hvis jeg sier at vi skal, men som regel kjører vi avgårde når vi skal på ordentlige turer/på trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minien, som er på samme alder som din, kan også godt finne på å snu og ville gå hjem. Men han er terrier, så han har sine egne ideer om hva som er gøy. Hvis han er opplagt kan han gå hvor som helst, er han derimot sliten vil han ikke gå i den koselige parken der han en gang ble angrepet av en løs hund. Turene i nabolaget går vi for hundens skyld,  og vi har ikke noe mål med dem. Derfor spør jeg ham ofte i veikryss: Hvor har du lyst å gå? Og han vet veldig godt hvor han vil gå, og det forandrer seg for hver tur. Syns det er artig at han har sånne preferanser, og kan se på holdningen hans hvor godt han liker å få velge hvor vi skal gå.

Jeg antar at dette ikke er noen hjelp for deg, men det viser i alle fall at det ikke er noe uvanlig problem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Sofie & Aska said:

Tisseturer i nabolaget synes hun rett og slett er kjedelig. Greit for meg, jeg er i grunnen enig. Hun blir med hvis jeg sier at vi skal, men som regel kjører vi avgårde når vi skal på ordentlige turer/på trening. 

Sånn er min også. Og går vi tur for ofte på samme sted blir hun fort lei, så her prøver jeg å variere så mye som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...