Gå til innhold
Hundesonen.no

Isbjørn skutt og drept etter isbjørnangrep


Gjest
 Share

Recommended Posts

https://www.nordlys.no/svalbard/isbjorn/turisme/isbjornangrep-pa-svalbard-turist-skadet/s/5-34-922331

 

Kjenner det provoserer meg grenseløst. Her durer man opp til virkelig utilgjengelig natur med 200 pax +++ (M/S Bremen tar 155 pax + crew..~200). Man shipper de over til land med Zodiacs, og så må isbjørnen bøte med livet når han beskytter seg og sitt territorium hvor mennesker ikke har noe å gjøre. Urettferdig.

 

Dette er sjuøyane: https://www.google.com/maps/place/Sjuoyane/@80.2860902,16.787188,4.13z/data=!4m5!3m4!1s0x45711065f41f6b7b:0xbb8acc33277424cb!8m2!3d80.7286111!4d20.5033333

Her kommer folk for å ta bilder de kan skryte av på instagram, facebook og snapchat. De legger igjen avføring, søppel og nå også døde dyr. Jeg hater turister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bodd på Svalbard, og det første vi lærte var at man alltid skal bruke ikke-dødelig avskrekking for å få isbjørnen til å gå vekk. Signalpistol og gummikuler er alfa omega, i tillegg til å aldri begi seg ut på vandring i uoversiktlige områder. Man skal alltid ha en designated isbjørnvakt som ikke gjør noe annet enn å vokte over de som er i gruppa.

Her har noen som ikke engang er i forskningens interesse ute på TURIST-TUR, det mest unødvendige av alt i verden, og brutt ca alle regler som man lærer når man skal ferdes i områder som ikke tilhører mennesket. Eksepsjonelt egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Nå har jeg bodd på Svalbard, og det første vi lærte var at man alltid skal bruke ikke-dødelig avskrekking for å få isbjørnen til å gå vekk. Signalpistol og gummikuler er alfa omega, i tillegg til å aldri begi seg ut på vandring i uoversiktlige områder. Man skal alltid ha en designated isbjørnvakt som ikke gjør noe annet enn å vokte over de som er i gruppa.

Her har noen som ikke engang er i forskningens interesse ute på TURIST-TUR, det mest unødvendige av alt i verden, og brutt ca alle regler som man lærer når man skal ferdes i områder som ikke tilhører mennesket. Eksepsjonelt egoistisk.

Tja...  finnes det noen områder som ikke "tilhører" mennesket?  Er ikke menneske også en del av naturen?.....  Om disse folkene har brutt alt av regler vet jeg ikke noe om.  Men når isbjørn angriper, så er jeg så klart helt enig i at man skal forsøke andre metoder før rettet skudd.  Og ikke minst;  forsøke å  skremme bort isbjørn FØR den angriper.  Det vil jo være det beste, men når den først angriper, og skader mennesker har man selvsagt intet annet valg enn rettet, og forhåpentligvis dødelig skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, spot said:

Om disse folkene har brutt alt av regler vet jeg ikke noe om.

det vet vi noe om, i og med at det har gått så langt at en isbjørn har angrepet. Landingsområdene med Zodiac på sjuøyane er bokstavelig talt flate som en pannekake. Du kan se isbjørn på milevis avstand. Det skal ikke være mulig å la et isbjørnangrep skje, med mindre man gjør grove feil og lovbrudd. Her kan du se bilde av Sjuøyane typisk landested for turister:

Isflakbukta_utsnitt.jpg

 

Og her kan du lese sysselmannens brosjyre om isbjørn på Svalbard:

https://www.sysselmannen.no/globalassets/sysselmannen-dokument/trykksaker/isbjorn_paa_svalbard_wfrlh.pdf

 

Quote

Norges isbjørnbestand lever på og rundt  Svalbard og er egentlig del av en større  bestand i det nordlige Barentshavområdet,  som innbefatter russisk territorium østover  til Frans Josef Land. Norske myndigheter tar  forvaltningen  av isbjørn i Norge – på og ved  øygruppen Svalbard – på alvor og ser det  som viktig å ta vare på isbjørnens leveom - råder. Det er regjeringens mål at Svalbard  skal være et av de best forvaltede villmarks - områder i verden. For å oppnå dette, er det  avgjørende at besøkende og fastboende i  Arktis følger regler og forskrifter og hjelper  til med å bevare dette unike høy-arktiske  villmarksområdet og dets flora og fauna.

Vær på vakt og se deg rundt hele tiden, og  vær forberedt på å møte isbjørn når som  helst og hvor som helst når du drar rundt på  Svalbard. Ta dine forholdsregler for å unngå  konfrontasjoner og farlige situasjoner. Hvis  du ser en bjørn på avstand, unngå å møte  den ved å holde deg unna dens kurs og  beveg deg aldri mot bjørnen. Eventyrlyst og  ønske om å ta bilder av isbjørnen rettferdig - gjør ikke en handling som kan sette deg selv,  dine ledsagere eller isbjørnen i fare.

Over hele Svalbard er det forbudt å lokke,  forfølge eller på annen måte oppsøke isbjørn  på en måte som forstyrrer dyrene eller  utsetter enten dem eller mennesker for fare  (Svalbardmiljølovens §30)

 

Quote

§ 30 a.(sikring mot isbjørnangrep)  Enhver som ferdes utenfor bosettinger, med unntak for tilreisende og fastboende som er med i organisert turopplegg, plikter å ha kunnskap om sikring mot isbjørnangrep. Det skal iverksettes nødvendige tiltak for å unngå fare for angrep fra isbjørn og for å kunne avverge et slikt angrep uten å skade eller avlive dyret.  Enhver som ferdes utenfor bosettinger, med unntak av tilreisende og fastboende som er med i organisert turopplegg, skal ha egnede midler for skremming og jaging av isbjørn.  Sysselmannen kan gi nærmere regler om isbjørnsikring i forskrift.

 

https://www.nrk.no/troms/straffes-for-uaktsom-skyting-av-isbjorn-1.13069009
 

Quote

 

Fangstmannen har i avhør forklart at skuddet som tok livet av binna, var ment som et skremmeskudd med gummikule. Det var imidlertid en haglpatron som ble avfyrt.

Fangstmannen hadde ladd våpenet med forskjellige typer ammunisjon, og hadde ikke kontroll over rekkefølgen da skuddet ble avfyrt. Dette anser statsadvokaten som uaktsomt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bekreftes forøvrig at angrepet skjedde ved landing fra zodiac på strand:

https://www.stern.de/reise/europa/kreuzfahrt--eisbaer-attackiert-crew-mitglied-der--ms-bremen----die-hintergruende-8189084.html

Quote
Ein Eisbär hat auf Spitzbergen ein deutsches Crew-Mitglied des Kreuzfahrtschiffes "MS Bremen" angegriffen. Das Tier habe den Eisbärenwächter am Kopf verletzt, teilte der Veranstalter Hapag-Lloyd Cruises mit. Der Mann sei am Samstag mit anderen Wächtern - aber ohne Touristen - an Land gegangen. Zuvor hatte ein Sprecher des Rettungsdienstes von Nordnorwegen gesagt, zu der Attacke sei es gekommen, als eine Gruppe von Touristen in einem kleinen Boot auf einer Insel anlandete.
 
Der Vorfall vom Samstag sei geschehen, als die Wächter eine Landstation zur Absicherung eines Landgangs einrichten wollten, bevor die Passagiere mit Schlauchbooten übersetzen.
 
 

De betaler flerfoldige titusener av kroner (oppmot 50,000kr) for å få ta bilder av isbjørner. Nå har idiotien drept en av de uhyre utrydningstruede isbjørnene. Jeg blir så forbanna :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

det vet vi noe om, i og med at det har gått så langt at en isbjørn har angrepet. Landingsområdene med Zodiac på sjuøyane er bokstavelig talt flate som en pannekake. Du kan se isbjørn på milevis avstand. Det skal ikke være mulig å la et isbjørnangrep skje, med mindre man gjør grove feil og lovbrudd. Her kan du se bilde av Sjuøyane typisk landested for turister:

Isflakbukta_utsnitt.jpg

 

Og her kan du lese sysselmannens brosjyre om isbjørn på Svalbard:

https://www.sysselmannen.no/globalassets/sysselmannen-dokument/trykksaker/isbjorn_paa_svalbard_wfrlh.pdf

 

 

 

https://www.nrk.no/troms/straffes-for-uaktsom-skyting-av-isbjorn-1.13069009
 

 

Kjøper nok ikke din konklusjon om at det vet vi noe om ettersom isbjørn har angrepet  Isbjørn kan angripe selv om alle forholdsregler er fulgt.  Men ok, du om det.

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Her bekreftes forøvrig at angrepet skjedde ved landing fra zodiac på strand:

https://www.stern.de/reise/europa/kreuzfahrt--eisbaer-attackiert-crew-mitglied-der--ms-bremen----die-hintergruende-8189084.html

De betaler flerfoldige titusener av kroner (oppmot 50,000kr) for å få ta bilder av isbjørner. Nå har idiotien drept en av de uhyre utrydningstruede isbjørnene. Jeg blir så forbanna :sint_01:

Turister er å betrakte som skadedyr og søppel i stor grad..både her og der.. Nå har det jo blitt mer fokus på den skade turisme påfører både folk, fe og fauna og heldigvis for det! Men så lenge folk bare MÅ reise ett eller annet sted så snart de har litt fritid, så blir man nok ikke kvitt probelemet med det første..Så må man jo heller ikke glemme at alle idiotene selvfølgelig må ha noe å skryte av på fb og da holder det ikke med hjemmeferie..:sleep: Takk og lov for at man så langt ikke bor i et turistinfisert område..Jeg ser at det hadde vært en viss fare for at jeg høyst ufrivillig hadde kommet i media da.. Hadde disse høyst uvelkomne gresshoppesvermene med tullinger kommet i mitt nærområde og oppført seg som man stadig kan lese eksempler på, så er det overhengende fare for klikk både i vinkel og vater..

Desverre, så lenge turisme er big bissniss, så blir man nok ikke av med problemet med det første..ikke før lokalbefolkningen får så nok ( grensen later til å være passert flere steder for lenge siden allerede) at noe drastisk skjer, mulig det vil få toskene til å velge et annet område for en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nordlys.no/isbjorn/svalbard/sysselmannen/far-kraftig-kritikk-etter-isbjornangrep-pa-svalbard-idioter/s/5-34-924020

 

Quote

 

Dagbladet skriver mandag at hendelsen har ført til at mannskapet på skipet og rederiet, Hapag-Lloyd Cruises, har fått kraftig kritikk. Isbjørnen er en sårbar dyreart, poengterer Verdens naturfond (WWF). Organisasjonen beskriver utfallet av hendelsen som «utrolig tragisk».

– Når det bare er 25.000 isbjørner igjen på kloden, er hver enkelt viktig. Når du er i økosystemet som turist, som oppdager eller som forsker, har du et ansvar for å følge protokollene for å sørge for at du er trygg, og at du ikke forstyrrer den ville oppførselen til isbjørner, sier naturkonservator Jeff Corwin om hendelsen til CNN.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal innse at turisme er en meget viktig inntektskilde for Norge som nasjon, inkl. Svalbard.  Hadde det ikke vært turisme på Svalbard, så hadde det nesten ikke vært et bærekraftig samfunn der i det hele tatt.  Og ut i fra det som sysselmannen sier så har isbjørnvaktene forsøkt å skremme bort bjørnen ved hjelp av både rop / skrik og signalpistol før skudd ble avfyrt.  Og hvis det stemmer så har de gjort det de kunne for å stoppe bjørnens angrep.  Så nei, dette provoserer ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, spot said:

Jeg tror man skal innse at turisme er en meget viktig inntektskilde for Norge som nasjon, inkl. Svalbard.  Hadde det ikke vært turisme på Svalbard, så hadde det nesten ikke vært et bærekraftig samfunn der i det hele tatt.  Og ut i fra det som sysselmannen sier så har isbjørnvaktene forsøkt å skremme bort bjørnen ved hjelp av både rop / skrik og signalpistol før skudd ble avfyrt.  Og hvis det stemmer så har de gjort det de kunne for å stoppe bjørnens angrep.  Så nei, dette provoserer ikke meg.

Må si jeg er overrasket over den grove forenklingen du gjør her, selv om vi er uenige så pleier du jo i det minste å ikke komme med ulogiske argumenter. Her feiler du relativt åpenbart.

1) Turisme er viktig inntektskilde, ja. Men så var det dette med at det er mange ting i livet som er viktig, med måte. Det er for eksempel viktig å drikke vann, med måte. Det er viktig å være tolerant og stole på andre, med måte.

Det er viktig å opprettholde suverenitet på Svalbard, og etter den hodeløse nedleggingen av kulldriften på Svalbard så er turismen rykket opp i prioritet. Du har antakeligvis ikke fått med deg at forskning er en av de største inntektskildene på Svalbard også, og at turisme og forskning sammen utgjør framtiden til Svalbard. Det er ingen som sier at vi må gå "all America" og kjøre 1000 turistbåter inn i de mest sårbare områdene i verden bare fordi "turisme er en meget viktig inntektskilde for Norge som nasjon", hvis det er slik at Norge ikke kan opprettholde suverenitet uten å utrydde isbjørnbestanden på Svalbard til fordel for idiotiske turister som også forsøpler, driter ned og ødelegger ekstremt ømfintlige miljøområder - samt sprer fremmede arter gjennom dårlig forbedredelse (sko sprer frø, båt sprer insekter og evt. andre skadedyr). Det er hårreisende egoistisk å tro at turisme er viktigere enn de mest sårbare, uberørte naturområdene i verden. Det er i høyeste grad en ukontrollert og ukjent framtid, hva den eksplosive turismen i hele verden kommer til å føre til. Bare se til Mallorca hvor turismen - tross en ekstremt viktig posisjon og inntekt for lokalsamfunnet - har ført til nesten uutholdelige forhold for lokalbefolkningen. De har snart ikke råd til å kjøpe hus eller kjøpe mat, pga turismen. Alt med måte. Se gjerne også til Mount Everest, hvor mengden søppel og mennesklig avføring begynner å bli uutholdelig, og mange føler de ikke er på et av verdens mest utilgjengelige steder.

2) Ja, det står: "– Isbjørnen ble først forsøkt skremt bort med rop og skrik og signalpistol uten at dette hadde noen effekt, sier Malmo." det er derimot ikke synonymt med at ingen ting kritikkverdig har skjedd. Har du fått med deg at de gikk i land i et område som er paddeflatt? Det tyder for meg som at de har vært under et visst tidstrykk og  vært utålmodig, og ikke ventet den riktige mengden tid i zodiacen med kikkert for observasjoner. Det skal liksom ikke være mulig å bli "overrasket" av en gigantisk isbjørn på et paddeflatt område, især ikke når det til og med ikke er isdekke slik at isbjørnens pels ikke gjør den 100% kamuflert. Jeg vet av erfaring at det er vanskelig å se en isbjørn om lyset er flatt mot svalbards steinete fjære, allikevel er det ikke umulig. Har flere ganger funnet isbjørn med kikkert - på stor avstand sogar.

De har ikke vært i forsknings embed, de har ikke vært i nødvendighetens embed ala en redningsoperasjon, de har ikke utført et livsviktig oppdrag. De har vært på en unødvendig leisure reise, da skal det ikke være mulig å komme i en situasjon hvor man må skyte en isbjørn. I et oversiktig terreng hvor man tar alle forhåndsregler. Det er naturen og dyrene som kommer først, vi skal være glade at vi har muligheten til å vandre rundt i de dyre jalla turklærne og tro at vi er spesielle bare fordi vi har betalt 60,000kr for å komme oss til et utilgjengelig sted. Akkurat som idiotiene nede ved Antarktis, du er ikke spesiell bare fordi du er på et sted få kan betale for. Og da skal du f*** meg respektere naturen rundt deg. Man skal følge forhåndsregler og ikke opptre som om "her kommer vi og vi har suverenitet og retten til å være her". Fortiden har vist oss at en slik egoistisk holdning ikke medfører noe godt med seg.

Summa summarium:

Nei, de har ikke bevist at de har gjort hva de kunne for å stoppe dette angrepet.

Det eneste de har bevist er at de har tatt seg inn i et utilgjengelig område som klassifiseres som ekstremt sårbart miljø, hvor sysselmannen har utstedt ekstra forhåndsregler for å forsøke å ta vare på naturen fra ugjennomtenkt turisme. Allikevel har vi endt opp med en situasjon hvor en isbjørn er drept. Det beviser at det er gjort en dårlig jobb i å følge retningslinjer. Uhell skal ikke skje, og kan ikke skje, på slike steder. Det har vi ikke råd til, naturen har ikke råd til det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, spot said:

Puuhh...  jeg har ikke skrevet at noen ting er bevist..  og et stikkord her var hvis.

Du sier det ikke provoserer deg, PUNKTUM -- jeg argumenterer for hvorfor det bør provosere deg.

Du sier det ikke er bevist at noe har skjedd feil -- jeg argumenterer for at jo, det har kategorisk skjedd en feil her. En isbjørn er skutt, og det skulle aldri ha skjedd. Punktum. De menneskene hadde ingen ting der å gjøre, og deres søken etter facebookbilder og instagram-likes er eneste grunnen til at den isbjørnen er død. Det bør gjøre alle og en hver rasende forbanna, på vegne av norsk natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til blir isbjørner skutt på Svalbard fordi det har oppstått en farlig situasjon i forhold til mennesker.  Ting kan skje, uhell kan skje - også på Svalbard - selv om man tar alle mulig forholdsregler, kan det likevel skje uhell når mennesker og dyr møtes. Det er jo ikke så lenge siden en ung gutt ble drept av isbjørn på Svalbard.  Forøvrig så har en venn av meg i flere år jobbet som guide på Svalbard, og overvintret der som fangstmann.  Og har derfor hatt flere møter med isbjørn, også overraskende....  Om disse folkene har gjort en tilstrekkelig god nok jobb i forkant kan vi ikke vite da saken ikke er ferdig etterforsket.  For å unngå dette helt og holdent må man nærmest avskaffe turismen på Svalbard.  Så, nei, det provoserer meg ikke.  PUNKTUM.

Endret av spot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din venn har iallefall gjort jobben sin ved at han ikke har skutt bjørn når han har fucka opp. Det er jo hans egen egoisme som har ført til situasjonene, ingen grunn til at en isbjørn skal måtte bøte med livet for at et menneske skal dasse rundt på Svalbard.

Ja, i grunnen hadde naturen på Svalbard hatt det mye bedre om turismen ble avskaffet. Det er en sårbar natur som ikke tåler mye trøkk. Heldigvis finnes det mennesker med andre holdninger enn deg som studere bærekraftig turisme i arktiske områder, og universitetet på svalbard har vel laget et eget studium kun for dette (også i Alta/nord-norge ett sted). Times are a-changing, mennesket må innse at naturen ikke er en fornybar ressurs som man bare kan ta og ta og ta fra, og ikke respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare føye til at jeg er veldig enig med han her:

«Norsk naturforvaltning ligger slik lysår unna hva man finner i land vi sjelden velger å sammenligne oss med, som ulike stater i Afrika og Sør-Amerika. Ikke overraskende får derfor Norges lite dyrevennlige praksis stor oppmerksomhet internasjonalt.» 

  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/aug/05/will-giant-cruise-ships-destroy-wonders-passengers-claim-to-love?CMP=share_btn_fb

 

Et betimelig spørsmål, i en artikkel som jeg ellers synes er noe biased. Men spørsmålet i overskriften synes jeg er bra. Et spørsmål som jeg synes har større rekkevidde enn bare denne isbjørn-skytingen isolert sett. Også større fokus enn bare cruisebåter. Den økende turismen i verden har gjort områder som Preikestolen (prekestolen? :P ), Besseggen, Galdhøpiggen, Lofoten => Island => Safariparker i Afrika => Mount Everest til nedtråkka søppelstier hvor du går i en kø som om det skulle vært Black Friday på kjøpesenter. Markedsføring av unike naturopplevelser fører til en turistboom, folk på jag etter de ultimate instagrambildene og facebook-profilbildene. Hva gjør dette med naturen? Ødelegger vi vidunderene i verden, gjennom turisme?

Quote

Giant cruise ships look to me like misery machines. They don’t make residents happy in the places they visit. They don’t make their crews happy, if you are to believe the recurring allegations of mistreatment of staff. As for the passengers, although I am sure plenty of satisfied customers will tell me otherwise, there seems to be so little engagement with the wonders they come to visit that they might as well be seeing them on a screen.

They crystallise a mentality, that art and nature are things to be grabbed, often with giant cameras. A promotional shot for one of Hapag-Lloyd’s Antarctic cruises, in which a firing squad of tourists, standing in a Zodiac inflatable boat, point their lenses at penguins, sums this up – why don’t they just pause to look at the damn birds? Last week’s other wildlife news, that visitors to Skomer Island in Wales are trampling puffins to death in their eagerness to photograph them, speaks of the same mentality. You kill the thing you purport to love.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...