Gå til innhold
Hundesonen.no

Å fy flate - valpen har orm


Recommended Posts

Æsj. På morgenturen nå begynte plutselig valpen å ake rundt på rompa. Prøvde å se om hun hadde noe der, men nei. Så fortsatte hun å ake, og noen minutter etter fant jeg denne i rompa hennes. Får lyst til å spy!

Noen som har peiling på hvilken orm det er? Trodde jo hun hadde fått ormekur, kan man få orm likevel? 

Vi skal selvsagt til veterinæren så raskt det åpner der. Uaktuelt å få flere orm som ruller rundt her.

Og en ting til, kan vi ha blitt smittet vi mennesker?

8380ECB3-710A-47F6-9E35-B2D6360F1FD2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekurer tar ikke alltid alle stadier av parasittene, så om det er både voksne og larver i tarmen så tar den f.eks kun voksenstadiene og larver vil da senere vokse opp, derfor blir man ikke alltid kvitt alt med en behandling :)  Om valper får ofte orm fordi de enda dier, eller fordi de er borte for å lukte/smake på absolutt alt.

Holder en knapp på at det er spolorm, de kan ikke utvikle seg i mennesker, men mennesker kan få i seg larver - som vil dø. Normal håndhygiene er ofte godt nok for å unngå det.

Endret av MaritaS
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det der er veldig smittsomt ? ? Om du ikke gjorde det nå, er det veldig lurt hvertfall til en annen gang å på en eller annen måte ta vare på avføring med orm i til veterinær (eller i deres tilfelle kun ormen, enkleste er å ha prøveglass liggende). 

Ellers har jo ikke kur noen forebygge effekt, så de kan alltids få orm med en gang etter endt kur. 

Fikk dere svar på hvordan orm det var? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Håper ikke det der er veldig smittsomt ? ? Om du ikke gjorde det nå, er det veldig lurt hvertfall til en annen gang å på en eller annen måte ta vare på avføring med orm i til veterinær (eller i deres tilfelle kun ormen, enkleste er å ha prøveglass liggende). 

Ellers har jo ikke kur noen forebygge effekt, så de kan alltids få orm med en gang etter endt kur. 

Fikk dere svar på hvordan orm det var? 

Hehe, nei håper ikke det! Skal visst bare smitte dersom de spiser bæsjen til andre hunder/dyr... 

Ja, det burde vi gjort, men det holdt med bildet :-) Det var spoleorm, og hun har nå fått tabletter mot ormen, så vi håper at de døde ormene ikke kommer ut på stuegulvet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Det er derfor man skal gi valpene ormekur ved vaksine i tillegg, fordi de kan få orm gjennom melka til mor :) Min blir vaksinert ved 12 og 16 uker og får ormekur begge gangene.

Ja, jeg synes det var rart at hun ikke hadde fått det. Vi trodde av en eller annen grunn at det var en del av vaksinepakken ved 12 uker, og veterinær hadde ikke nevnt det. I tillegg var det samboer som var med på 12-ukers vaksinasjon og han har ikke så peiling ? Jaja, da har vi lært dette «the hard way»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Sprettballen said:

Det er derfor man skal gi valpene ormekur ved vaksine i tillegg, fordi de kan få orm gjennom melka til mor :) Min blir vaksinert ved 12 og 16 uker og får ormekur begge gangene.

Nå har jeg en rase som er spesielt utsatt for vaksineraksjon, så dette var fikk jeg veldig streng beskjed om at jeg skulle, men det er en stor fordel å ta ormekuren en uke før for å ikke "proppe valpen full av behandling" på en gang. Er visst også større sjanse for vaksineraksjon dersom hunden har orm og blir behandlet for det samtidig. Så hadde uansett tatt en uke før med hvilken som helst rase. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...