Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp/hund i leilighet


SuperS
 Share

Recommended Posts

Det nærmer seg henting av valp! Og i den forbindelse har det dukket opp noen spørsmål.

Vi bor i en leilighet i fjerde etasje (uten heis). Leiligheten er stor og fin, så hunden vil få god plass å boltre seg på, i tillegg til at vi vil være mye ute og på farten. Jeg er med andre ord ikke bekymret for at hun ikke vil bli aktivisert nok fordi vi bor i leilighet. 

Men i valpeperioden kan det likevel dukke opp flere dilemmaer eller utfordringer, så her søker jeg tips av byhunder/leilighetshunder.
Hva er det viktig å tenke på når man bor i leilighet? Og har du noen tips og triks som jeg bare MÅ vite? Noe spesielt jeg bør gjøre, trene på, kanskje noen tips til hvordan gjøre henne husren når vi ikke har heis og må løpe ned alle trappene?
Dette er første gang vi har hund i leilighet, så vi er ganske blanke, men vi er forberedte på en del løping i trappene i begynnelsen :ahappy:

Håper det er noen lure erfarne hundeeiere her inne som kan komme med noen tips og triks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i femte etasje med en etterhvert ganske stor valp og verdens tregeste heis, så ble stort sett trappebæring :P Do-treningen gikk veldig fint, gjennomførte den vanlige "ut å tisse etter lek, søvn, mat", men bar han helt til vi kom ut for å unngå uhell.

Endret av MaritaS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår valp er snart 14 uker, så vi har nettopp vært gjennom det som står foran deg. Vi bor i 4. Etasje uten heis, men borettslaget vårt har store uteområder utenfor blokka.

Først og fremst så har vi bært valpen vår i alle trappene. Både fordi hun i starten var for liten for å nå opp til trappetrinnene, men også for å skåne leddene. Hun går av og til noen trapper, men ettersom trappa opp og ned til leiligheten er så lange og det blir så mange turer per dag bærer vi henne fremdeles. Snart blir hun nok for tung til at vi orker, men vi prøver å bære så lenge vi kan.

Det med trening på å bli husren har nok vært det eneste store minuset som vi ser med å bo i leilighet versus hus. Vi var på ferie hos mine foreldre, og der tok det ikke mer enn noen dager før valpen skjønte at ytterdøra og et lite bjeff betød at vi slapp henne ut så hun kunne rusle i hagen. Her er det jo mye mer styr. Både har hun litt utfordringer med å forstå at gangen vår tilsvarer ut, ettersom det er så langt fra døra til vi er ute. I tillegg er det så mye mer «styr», som at vi må ta på sele, hente båndet, ta på sko og alt det der. Så i starten ble det mye uhell, og valpen virket som hun synes det var mye mere praktisk å tisse inne. De første ukene hadde hun også utrolig dårlig blærekontroll, og tisset kanskje en liten skvett hvert tiende-femtende minutt. Vi innså raskt at vi ikke hadde beinstyrke eller tid til å løpe opp og ned så ofte. Dermed slo vi oss til ro at det blir noen uhell hver dag, også passet vi på å gå ut ca en gang i timen - etter hun hadde spist og etter hun hadde sovet. Det blir fremdeles noen uhell inne en gang i blant, men hun har nå begynt å si i fra når hun vil ut, og hun klarer å holde seg noen minutter fra hun sier fra slik at vi får tatt på sko og funnet fram selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2018 at 8:56 AM, MaritaS skrev:

Jeg bodde i femte etasje med en etterhvert ganske stor valp og verdens tregeste heis, så ble stort sett trappebæring :P Do-treningen gikk veldig fint, gjennomførte den vanlige "ut å tisse etter lek, søvn, mat", men bar han helt til vi kom ut for å unngå uhell.

 

På 27.7.2018 at 9:15 AM, Sunnivamb skrev:

Vår valp er snart 14 uker, så vi har nettopp vært gjennom det som står foran deg. Vi bor i 4. Etasje uten heis, men borettslaget vårt har store uteområder utenfor blokka.

Først og fremst så har vi bært valpen vår i alle trappene. Både fordi hun i starten var for liten for å nå opp til trappetrinnene, men også for å skåne leddene. Hun går av og til noen trapper, men ettersom trappa opp og ned til leiligheten er så lange og det blir så mange turer per dag bærer vi henne fremdeles. Snart blir hun nok for tung til at vi orker, men vi prøver å bære så lenge vi kan.

Det med trening på å bli husren har nok vært det eneste store minuset som vi ser med å bo i leilighet versus hus. Vi var på ferie hos mine foreldre, og der tok det ikke mer enn noen dager før valpen skjønte at ytterdøra og et lite bjeff betød at vi slapp henne ut så hun kunne rusle i hagen. Her er det jo mye mer styr. Både har hun litt utfordringer med å forstå at gangen vår tilsvarer ut, ettersom det er så langt fra døra til vi er ute. I tillegg er det så mye mer «styr», som at vi må ta på sele, hente båndet, ta på sko og alt det der. Så i starten ble det mye uhell, og valpen virket som hun synes det var mye mere praktisk å tisse inne. De første ukene hadde hun også utrolig dårlig blærekontroll, og tisset kanskje en liten skvett hvert tiende-femtende minutt. Vi innså raskt at vi ikke hadde beinstyrke eller tid til å løpe opp og ned så ofte. Dermed slo vi oss til ro at det blir noen uhell hver dag, også passet vi på å gå ut ca en gang i timen - etter hun hadde spist og etter hun hadde sovet. Det blir fremdeles noen uhell inne en gang i blant, men hun har nå begynt å si i fra når hun vil ut, og hun klarer å holde seg noen minutter fra hun sier fra slik at vi får tatt på sko og funnet fram selen.

Takk for svar begge to! Det virker jo ikke som at det skal være helt umulig å få henne husren selv om vi bor i fjerde etasje uten heis. Hvordan gjør dere det på natten? Sover valpen hele natten? Går dere ut på tissetur? Ser for meg at jeg må ha et (anstendig :P ) antrekk liggende ved senga som jeg bare kan slenge på meg hvis vi må ut i løpet av natten eller grytidlig morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SuperS skrev:

 

Takk for svar begge to! Det virker jo ikke som at det skal være helt umulig å få henne husren selv om vi bor i fjerde etasje uten heis. Hvordan gjør dere det på natten? Sover valpen hele natten? Går dere ut på tissetur? Ser for meg at jeg må ha et (anstendig :P ) antrekk liggende ved senga som jeg bare kan slenge på meg hvis vi må ut i løpet av natten eller grytidlig morgen. 

Det er på ingen måte umulig, nei! Og vi har nok lært at hunden blir husren selv om man er superkonsekvent eller ikke. Så bare ta det med ro, og ikke stress ut hver gang - da sliter dere dere fort ut, særlig når man må bære den lille opp og ned.

De første to ukene våknet valpen et par ganger om natta og ville ut, da tok vi på morgenkåpen og gikk ut med henne. Men dette var mens jeg lå på gulvet med henne, og det var nok enklere å vekke meg da. Etter jeg la meg opp i senga ble det kanskje en eller to netter med uhell, og nå holder hun seg hele natta. Vi prøvde med tissepads, men vår valp skjønte ikke helt greia. Vil anbefale det dersom valpen deres tisser der. Hvertfall om natten! Vi går en siste tur ut så hun får tisse rundt kl 23, og hun sover til mellom 6 og 7 nå. I starten var det da bråhast og vi måtte løfte henne opp så hun ikke skulle tisse på veg ut når hun reiste seg opp, men nå holder hun seg slik jeg får gått på do og kle på meg før vi går ut.

Det viktigste er vel å huske på at det kommer til å bli enklere etter hvert, og at noen uhell ikke er så farlig. Tørkerull og jifspray er din venn!

Ellers er det supergreit med en enkel shorts/joggebukse og en t-skjorte, og så noen slippers du kan ta på deg om du må raskt ut. Og så er det lurt å løfte opp valpen for å unngå uhell mens du finner fram nøkler og sko osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...