Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundene mine er helt ville etter katter.


Tomine
 Share

Recommended Posts

Hvordan få hundene mine til å ikke være så på katter hele turen? Det er så mye katter der jeg bor og de drar og er helt ville om de ser en katt eller lukter katt. Og hundene står på to bein og peser og de blir så innmari gira på resten av turen inntil de får ferten av en ny katt og enda en ny katt på hver eneste tur. Så de er på hele turen. Hvordan får jeg dem til å roe seg? Det er bare katter de er helt gale mot. Heldigvis ikke noe på fugler. I tillegg husker dem hvor katten har vært før og blir helt stressa neste gang på samme sted. De er helt kattegale begge to og jeg sliter sånn med at de skal gjete dem. Det er gjeterhunder begge to. Og blir spinn ville og peser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tomine skrev:

Hvordan få hundene mine til å ikke være så på katter hele turen? Det er så mye katter der jeg bor og de drar og er helt ville om de ser en katt eller lukter katt. Og hundene står på to bein og peser og de blir så innmari gira på resten av turen inntil de får ferten av en ny katt og enda en ny katt på hver eneste tur. Så de er på hele turen. Hvordan får jeg dem til å roe seg? Det er bare katter de er helt gale mot. Heldigvis ikke noe på fugler. I tillegg husker dem hvor katten har vært før og blir helt stressa neste gang på samme sted. De er helt kattegale begge to og jeg sliter sånn med at de skal gjete dem. Det er gjeterhunder begge to. Og blir spinn ville og peser. 

Gå i skogen så slipper du hele katte-problemet :P Neida. Joda. Neida, men altså, de instinktene der er såpass sterke at de krever en del trening og enda da er det ikke sikkert du får bukt med det. Jeg hadde resignert og godtatt at de er sånn, hilsen hun med tre hunder som hauser seg opp når de ser katter.

Hvis du skal trene på det må du begynne å gå med 1 hund om gangen. Tren inn en kommando som hunden må utføre, feks dekk. La hunden bli liggende til katta er ute av syne og den har roa seg litt ned. Evt lær inn "på plass" og få hunden til å holde kontakt med deg ved passering av katter.

Hvilken rase har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var også veldig på katter i nabolaget. Jeg gjorde mye av det samme som da vi trente bort usikkerhet mot hunder vi møtte: vi holdt oss på avstand, trente på ro og kontakt, han fikk sitte og studere katten til han selv gikk lei, og jeg gjorde alt for å ikke selv tilføre energi i situasjonen (forholdt meg rolig og nøytral, slakt bånd så snart det lot seg gjøre). Selvsagt kunne vi få noen hopp når det plutselig satt ei katt på andre sida av busken han stakk nesa nedi eller det løp en over veien, men etterhvert roet han seg mye og søkte kontakt (ble selvsagt rikelig belønnet med gode godbiter) når han så en katt. De gangene han viste interesse var det en roligere form, som kunne avbrytes med et "La katten være" og litt distraksjon med godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent dette med vill etter katter i 5 år siden hun er 5 år men det ble bare værre og værre med tiden siden hun husker hvor de er hver gang. Hun blir bare mer og mer gira. Den andre hunden på 4 år er litt mindre gira enn den eldste men vill nok. Gått tur med dem alene også men like vill etter katter uansett. Veldig slitsomt og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Har satt meg ned og holdt hundene stille og bare tittet på katten flere ganger. Lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...