Gå til innhold
Hundesonen.no

Petit Brabancon


macca00
 Share

Recommended Posts

Har lest meg opp på Griffon-rasene og har funnet ut at Petit Brabancon er en rase som hadde passet meg. Men jeg er bekymret for pusteproblemer ved denne rasen? Noen med erfaringer eller som vet noe om dette? Har du andre erfaringer med rasen (på godt og vondt) du vil dele så setter jeg stor pris på det også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en nabo som har to stykker, i tillegg til en mops.

Griffonene puster ikke på langt nær så mye som mopsen, men de lager også ulyder når de er opphissede og tåler varmen dårlig.

På Dogs4All var det mange Griffoner samlet i en binge ved rasetorget, og når kjentfolk kom og de hilste på, hørte man godt at de ikke pustet fritt...

Jeg ville rett og slett styrt unna alle kortnesene hvis du vil være på den sikre siden ang pusteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Raksha said:

Avlivet min 1 år gammel pga syringomyelia. 

Ja, det har vel dessverre blitt et nokså stort problem på Griffons generelt. Usikker på hvor åpne de er på det? Jeg ville styrt unna og heller sett på noen av de andre miniatyrene med lengre snute og bedre hodeform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nimbus said:

Ja, det har vel dessverre blitt et nokså stort problem på Griffons generelt. Usikker på hvor åpne de er på det? Jeg ville styrt unna og heller sett på noen av de andre miniatyrene med lengre snute og bedre hodeform.

Jeg har styrt unna miljøet, for å være helt ærlig, så aner ikke hvor åpne de er om det nå. Men siden min var den første i norge som fikk en diagnose basert på MRI, så var de naturlig nok ikke spesielt interessert i å se på det som et problem på rasen den gang. Dette var i 2008. For meg er det, desverre, ikke aktuelt med rase hvor sånt forekommer engang igjen uten at slekta er skikkelig gransket. Regner med det den gang gikk mange udiagnostiserte griffoner rundt. Jeg kjente igjen symptomene siden jeg året før avlivet cavalieren min av samme årak, så jeg så det mye tidligere enn de fleste ville gjort. 

Så med min lille erfaring så anbefaler jeg å se til andre sunnere raser jeg og... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...