Gå til innhold
Hundesonen.no

RR Mio


trill
 Share

Recommended Posts

Lille spinn har blitt 1 år gammel og matmor har stadig behov for å skryte/syte over sin fine, slitsomme, flinke, gode tenåringsidiot, så da blir det egen tråd :whistle:

Mio er en nysgjerrig, uredd og fantastisk morsom rhodesian ridgeback født i juli 2017. Han har på ingen måte lest sin egen rasebeskrivelse og er hypersosial med både folk og dyr. Han har fortsatt ikke møtt en hund han ikke vil leke med, og han syns nye mennesker er så moro at han nesten tipper over. I blant kan det være ganske slitsomt med 35 kg energisk unghund som helst vil hilse på to bein, men vi er egentlig veldig fornøyde med at han er så trygg, åpen og glad i folk! Vi jobber masse med hilsesituasjoner, og med et par unntak går det stadig fremover. 

Mio er først og fremst turkompis og familiemedlem, men tanken er å teste litt ulike aktiviteter etterhvert og finne ut hva vi trives med. Matmor er spesielt interessert i å teste rallylydighet, og tror også det kan passe fint for en ridgeback som ikke akkurat er overbegeistret for repetisjon. Foreløpig har vi hatt fokus på hverdagslydighet ettersom han blir såpass stor og sterk, og føler vi har fått mye igjen for å investere tid og penger i kurs der en hund som fungerer i hverdagen har vært i fokus. Som førstegangseierne har jo jeg og samboer lært minst like mye som hunden. 
Ellers har vi vært på introkurs til smeller, noe alle syns var veldig moro! Planen er å ta opp det igjen over sommeren, og håpe vi kan få trent såpass at han virkelig forstår greia med smellerboksen og ID-lukten. Foreløpig har han nok bare skjønt at det er moro å finne det vi gjemmer :P

Ser at jeg stort sett har bilder av dyret som sover, antakelig fordi det er da det er mulig å få bilder der han er sånn nogenlunde i fokus :dog_running::teehe:

2018-04-14 09.20.23.jpg

Snapchat-1020939703.jpg

2018-04-14 16.42.32.jpg

Endret av trill
Skrivefeil
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit! Hvor er han fra?

Det er nok en liten misforståelse at rr ikke er sosiale, de bare er det på sine egne premisser. Veldig lurt å legge mye arbeid i passeringstreningen tidlig, det er vanskelig nok om det tipper over. Vår var slik som din (tross at han ALDRI fikk hilse på fremmede hunder på tur), og når han ble voksen tippet det litt over i utagering og frustrasjon.

Rally er fint, om de gidder det. Jeg kan anbefale OODK for trening (er av og til en rr eller to der også) og Side ved side for kurs. Det er ganske mange rr i rallyringen etterhvert! Vi ses nok der en gang isåfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, simira skrev:

Velkommen hit! Hvor er han fra?

Det er nok en liten misforståelse at rr ikke er sosiale, de bare er det på sine egne premisser. Veldig lurt å legge mye arbeid i passeringstreningen tidlig, det er vanskelig nok om det tipper over. Vår var slik som din (tross at han ALDRI fikk hilse på fremmede hunder på tur), og når han ble voksen tippet det litt over i utagering og frustrasjon.

Rally er fint, om de gidder det. Jeg kan anbefale OODK for trening (er av og til en rr eller to der også) og Side ved side for kurs. Det er ganske mange rr i rallyringen etterhvert! Vi ses nok der en gang isåfall.

Takk! Han er fra Kennel Wayosi i Fetsund. Veldig fornøyde med både hund og oppdretter! 

Hvor er deres fra? Han er veldig flott!

Mio får heller aldri hilse i bånd og egentlig aldri på fremmede hunder ellers heller, men han fikk dessverre hilse for mye som liten valp (første uka eller to) og har fortsatt en forventning om lek. Vi har gått passeringskurs hos Lundqvist hundeskole og er veldig glade for det! Det går fortsatt opp og ned, men nå har vi i alle fall en plan for hvordan vi skal gjøre det. Også vet vi hvordan det kan se ut når det går bra og vi leser han tidlig, det hjelper veldig.

Takk for tips om OODK og Side om side! Vi har sett litt rundt spesielt etter steder å trene, men syns det har vært litt vanskelig å finne frem blant veldig mange tilbud. Vi sjekker nok disse etter sommerferie, først skal vi gå i fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundqvist er gull, vi har gått flere kurs der (selv om passeringskurset ikke er det beste jeg har gått, men det gir noen ok verktøy). Anbefaler også språkseminaret på det sterkeste, både for dere og hunden! Kovu har gått det to ganger nå.

Kovu er fra Masithela. Vi har pludret oss gjennom et par rallykonkurranser, men noen champion blir han nok aldri.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, simira skrev:

Lundqvist er gull, vi har gått flere kurs der (selv om passeringskurset ikke er det beste jeg har gått, men det gir noen ok verktøy). Anbefaler også språkseminaret på det sterkeste, både for dere og hunden! Kovu har gått det to ganger nå.

Kovu er fra Masithela. Vi har pludret oss gjennom et par rallykonkurranser, men noen champion blir han nok aldri.

Vi er veldig fornøyde de kursene vi har gått der i alle fall. Språkseminaret ser veldig moro ut, det må vi prøve å få til! 

Så lenge man koser seg må det være greit å ikke bli champion, tenker jeg. Også er det vel litt sånn det er med ridgebackene kanskje, at noen dager kan de gå veldig bra og andre dager så bare gidder de ikke. Får se hvordan det fungerer for oss, hvis han ikke syns det er noe gøy så finner vi heller noe annet å holde på med. Vi skal tross alt kose oss :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har fått hormontroll i hus! Her grines det etter selskap, sikkelet renner og leppene vibrerer og mutter er bare en kjedelig hindring i andre enden av båndet mens man leter etter alle de deilige damene som finnes der ute. Litt satt på spissen såklart, men det er tydelig at det er mye som bruser i gutten om dagen. Vi jobber stadig med impulskontroll, kontakt og samarbeid, men konsentrasjonen holder ikke så lenge om gangen og verden er veldig, veldig spennende. 

Derfor er det kanskje ikke helt optimal timing at vi skal på nybegynnerkurs i rallylydighet til helga, men jeg gleder meg likevel. Det er vel tross alt jeg som skal lære mest på kurs uansett, og tidligere har Mio vært ganske flink til å gjenkjenne kursplasser som "arbeidssteder". Vi kan jo ikke gjøre ingenting bare fordi han er pubertal? :icon_confused:
Er likevel spent på hvordan det skal gå med mr. Hypersosial Hormontroll på kurs igjen, så vi var en tur på kursplassen på mandag og trente kontakt og ro med goood avstand til de andre som trente. Tenkte å ta en tur til i løpet av uka for å kjempebelønne kontakt og helt enkle øvelser han er god på og syns er morsomt. Minne han på at det faktisk ER morsomt å jobbe sammen selv om andre hunder også er morsomt. Håper jeg kan stå på kurs på lørdag med en hund som i alle fall anerkjenner at jeg er der :P

Også et par bilder av påsan fordi jeg tross alt syns han er fin :wub:

5b7d31364f08a_rarhund.thumb.jpg.90b132034a1f339eb0edfe2a996626e3.jpg

2018-08-04 14.56.52.jpg

2018-08-06 00.41.46.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
7 timer siden, simira skrev:

Jeg tenkte det var dere jeg så i dag ja. Hyggelig å se dere, om enn litt på avstand. ;) Dukker du opp på rallytreningene til klubben etterhvert?

Det var nok oss ja! Da var det deg og Kovu vi så? Absolutt hyggelig, kan jo til og med å prøve å hilse på neste gang :P Jeg er litt dårlig på sånt, også vil jeg ikke forstyrre folk på stevne, kan jo aldri vite hvordan folk forbereder seg og når de skal gå osv. 

Planen er absolutt å dukke opp på treningene etterhvert, men akkurat nå jobber jeg med å få lappen på plass så vi kan ta bil opp og ha et sted å sette Mio mellom øktene. Så det tar både tid å øvelseskjøre samtidig som det er litt upraktisk å være med uten bil.. Men kommer nok opp en tur enten denne uka eller neste! 

Er dere med på kl 1+2-øktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg og Kovu som var på vei for å kjøpe vaffel da du var i kiosken. ;) Jeg er stort sett ganske sosial på stevner, men det er jo veldig greit å ikke forstyrre folk, som du sier.

Jeg er med på instruktørtreningene, men er litt usikker på hvor mye mer treninger det blir på oss etter stevnet. Og sesongen er jo snart over. Men det er mulig jeg dukker opp på førsteøkten innimellom. Nå på onsdag er det treningsstevne, men det går jo an å trene på egenhånd ved siden av (eller bare miljøtrene), om man ikke føler seg startklar. Bil er kjekt ja, særlig når man har ridgeback... om jeg hadde vært der noe mer regelmessig kunne jeg tilbudt deg å låne buret til Kovu (har som oftest bare Odin på trening), men det er så avhengig av dagsform for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@simira Stemmer ja! Da fikk du jo se Mio fra sin beste side :icon_redface:

Mulig vi tar en tur på onsdag. Det er jo litt samme for oss om de andre går treningsstevne eller trener, så lenge vi ikke ødelegger for noen. Vi har vært en del onsdager og bare jobbet med kontakt og miljøtrening for oss selv. Vi kommer nok til å fortsette med miljøtrening det som er igjen av sesongen i år, også satse på å være med i treningsgruppa fra våren av. Han kan de fleste øvelsene til klasse 1 (med gode håndsignaler vel og merke) her hjemme i stua, men det blir liksom ikke med ut døra... :icon_confused:

Edit: Skjønner veldig godt med tanke på lån av bur altså, forhåpentligvis er lappen på plass ganske snart så det ikke blir noe problem lengre :)

Endret av trill
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden sist er Mio røntget fri både på hofter og albuer. 0/0 albuer og B/B hofter. Hadde såklart håpet på A-hofter, men han er i alle fall fri og vi er veldig fornøyde med det. 

Ellers har han roet seg veldig innendørs de siste månedene, og er stort sett veldig behagelig å ha i hus. Elsker å ligge helt inntil i sofaen og ta livet helt med ro. Han har blitt flinkere rundt andre hunder og er bedre i passeringer. Unghunder og andre hunder som tydelig er interessert i å leke er fortsatt veldig vanskelig, men bedre enn tidligere. 

Vi har fullført kurs i grunnferdigheter lydighet hos Canis og skal på språkseminar hos Lundqvist på søndag. Gleder oss veldig til det! Planen er å begynne rallytrening litt mer strukturert fra våren av, og se om kanskje vi kan få til en start eller to i løpet av sesongen 2019. 

Litt bilder fra de siste månedene:

2018-10-05 22.27.44.jpg

2018-09-01 19.04.31.jpg

38949000_1925903124132498_4531063319003398144_n.jpg

39154794_221183175168625_7714873166224424960_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, simira skrev:

Så fin han er! Og nå fikk jeg nesten (men bare nesten, i denne kulden) lyst på språkseminar i helga! Det blir gøy!

Takk! Ja, vi gleder oss veldig. Har hørt veldig mye bra om det, og syns det er spennende å studere kommunikasjonen mellom hunder. Så det blir spennende å se Mio, men også moro å se andre hunder med ulikt gemytt og språk. Veldig lærerikt tror jeg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2018 at 3:39 PM, Mardina skrev:

Han er utrolig vakker :wub: :wub: :wub: Ser så snill og god ut :heart:

Tusen takk! Han er stort sett det også, en skikkelig kosegutt :wub:

På 22.11.2018 at 4:27 PM, Ginaml skrev:

For en fin gutt du har! :wub: Og språkseminar hørtes jo veldig spennende ut da, det kunne jeg også tenkt meg å være med på en gang! :D

Takk! Syns jo det selv også :innocent: Det blir veldig spennende, ja! Fint for hundene og fint for folk også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, simira skrev:

Få høre hvordan det gikk?

Det gikk veldig bra! Morsomt å se, både egen hund og de andre. Veldig stor variasjon på hundene som deltok, så det ga oss et bredt spekter av reaksjoner å observere. Moro! 

Mio hadde to veldig enkle møter med unge tisper først. Møte med en ridgeback som veldig raskt bare ble lek, også et møte med litt mer kommunikasjon med en rottweiler, men mest lek der også. 

Fikk møte en voksen toller hannhund i siste møte, og der var det en del mer anstrengt stemning. Mio med veldig dempende kroppsspråk fra første sekund, og en voksen hannhund som nok testet litt grenser for å se hva han kunne komme unna med i forhold til en yngre hannhund. Ender med at Mio sier ifra ganske kraftig, og får litt svar på det. Mye lyd og en del tenner som ble vist frem, men ingen som gikk for å bite eller egentlig noe mer enn å bare si ifra. Ingen skade på noen av hundene, og de fikk løse situasjonen selv. Lærerikt for begge to, tror jeg, og også for oss som observerte. 

Det var også et veldig interessant møte mellom en litt usikker tispe og en veldig trygg og rolig hannhund, morsomt å se kroppsspråket til tispa endre seg i løpet av møtet. Man kan rett og slett se at det bare "løsner" sakte men sikkert, og hun fikk med seg masse selvtillit og trygghet.

Totalt en veldig fin erfaring, og absolutt noe jeg kan tenke meg å være med på igjen. Følte meg hele tiden veldig trygg på at instruktørene hadde kontroll og oversikt i alle møtene, og da kan man slappe av og observere mye bedre. Fint å se hundene løse situasjoner selv, uten at vi som eiere blander oss for tidlig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Oi, her var det lenge siden jeg hadde oppdatert. 

Siden sist har Mio fylt to år, vokst seg en del mer moden i kroppen og litt mer moden i hodet, trent mindre rally enn planlagt, blitt enda mer kosete, gått masse tur i skogen og sjarmert bestemor.

Vi har det nok aller best på fjellet og i skogen, begge to :ahappy:

received_384091748890132.jpeg

20190921_171538.jpg

received_2546507472034511.jpeg

 

Kosegutt :wub:

20191013_085258.jpg

Finner ALLTID sola ☀️

20191006_111201.jpg

Av kjipere opplevelser har han også blitt operert for cysteinstein siden sist. Forsøkte etter operasjon å bytte fôr, men urinprøver etter fôrbytte viste dessverre mye krystaller fortsatt. Derfor er han for tiden kjemisk kastrert, og alle urinprøver siden det har vært mye bedre enn alle prøvene før. Medisinsk anbefaling er å kastrere kirurgisk for å minimere risiko for problemer med urinstein fremover, så vi ender nok med det. Han har nå vært kjemisk kastrert i rundt åtte uker og er fortsatt veldig lik seg selv, ingen store endringer i adferd eller væremåte verken den ene eller den andre veien. Ikke spesielt happy med body og skjerm, stakkar :no: 

20190717_101700.jpg

Tre uker med mye ro i forbindelse med relativt stor operasjon ble etterfulgt av den store hundesykdommen og medfølgende justeringer i hundeholdet (ikke lek med andre, mye turer i kort bånd, minst mulig snusing i grøftekanter), så nå er det jammen deilig å være tilbake til en relativt normal hverdag. Vi hilser ikke på fremmede hunder hvis vi kan unngå det, men har gått flere turer med hundekompiser den siste tiden, noen kjente og noen nye. Har blant annet vært på tur med Kovu til @simira - det gikk overraskende bra syns jeg. Relativt stor forskjell i alder og energinivå, men de fant ganske greit ut at Mio blir enig med Kovu hvis han får tydelig beskjed :whistle: Kjempefint for Mio å gå tur med en trygg og rolig hannhund med tydelig språk! 

Ellers har vi innsett at vi har slurvet med rotrening det siste året, selv om vi var ganske flinke første halvannet år. Så nå skal det skjerpes og vi skal bevisst ut og bare være steder, uten at det skjer noe.

Også syns jeg fortsatt han er verdens vakreste, fineste, godeste :wub:

 

Endret av trill
Edit: flyttet på bildene
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Mio er 2,5 år gammel, fortsatt full av energi og fortsatt gullungen. Han er kastrert for å unngå videre problemer med cysteinstein, så nå venter vi på at siste rest av hormonbølger skal gi seg. 

Ellers har vi nettopp begynt på kurset "slipp kontrollen løs" basert på boka Control Unleashed, tror det blir veldig bra for oss. Mio er ikke nødvendigvis engstelig av seg, men har et veldig behov for å ha kontroll på ting rundt seg hele tiden og har et relativt høyt stressnivå. Tror det blir veldig fint for oss å jobbe mot å takle ulike miljøer og forstyrrelser med litt mer strukturert trening og helt kontrollerte forstyrrelser. Har fått hjemmelekse fra kurset, og når vi rundet av etter 3x5 minutter i kveld satte han seg ved siden av stolen min og ba om å få trene mer. Da blir jeg altså så glad! 

Også noen bilder bare fordi gutten er fin :wub:

DSCJ3976.jpg

DSCJ4071.jpg

DSCJ4001.jpg

DSCJ3971.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...