Gå til innhold
Hundesonen.no

Bæsja på leggen


Gremlin
 Share

Recommended Posts

Jeg la ut dette på valpesiden for noen dager siden:

"I mai så jeg på en side at en oppdretter ønsket en av sine valper ut på for. Jeg tok kontakt,og hun forklarte at valpen på 9 mndr tidligere hadde blitt solgt,men hun kjøpte den tilbake siden eieren ble fryktelig allergisk.  

Vi avtalte å treffes for overlevering ,og hun skulle ta med seg foravtale. Da vi møttes forklarte hun at skriveren hadde streiket,så hun måtte sende meg avtalen på mail. Hun gjentok det vi hadde avtalt tidligere,at hun kom til å sende meg videoer av hvordan jeg skulle forberede valpen til utstilling og andre tips og råd. Dette fordi jeg selv har sagt at jeg ikke har erfaring med valper og trening,men kun voksne hunder.Hun forventet at jeg brukte en spesiell type for,og at jeg sendte bilder med jevne mellomrom så hun kunne se an om den var for tykk,tynn osv. Hun var usikker på om hun ønsket valper på hunden da det var bosituasjonen som gjorde at hun satte hunden på for i utgangspunktet.

Jeg sendte bilder og spørsmål de første 2 ukene,og hun svarte. Etterhvert fikk jeg kun tommel opp på bildene,og til slutt null respons på hverken spørsmål eller bilder. Jeg har ikke mottatt noen videoer eller annet fra henne.

Både jeg og andre har sett over samtalene,og det er ikke masete eller mye jeg har sendt. Det har nå gått en mnd uten respons fra henne. Jeg har sendt henne spørsmål om hundens oppførsel ved en anledning (juni) og bilder ved en annen(juli).

Her sitter jeg med en flott hund uten foravtale,men med en litt besk smak i munnen. Er jeg kun en hundepasser? Kommer hun til å forlange den tilbake når det passer? Jeg vet ikke,men uroen gjør at jeg distanserer meg litt fra hunden. Jeg vet at hun gikk gjennom et samlivsbrudd og jeg forsøker å lage unnskyldninger og forklaringer på hennes vegne,men jeg synes ikke dette er en ok væremåte utifra det vi muntlig avtalte.

Hun drev tidligere kennel og oppdrett,men det er lagt ned,og jeg finner urovekkende lite informasjon på nett.

 

Hva bør jeg gjøre?"

Det viser seg imidlertid at saken er mer kompleks enn en oppdretter som ikke tar kontakt.

I en gruppe på fb så jeg ei jente som hadde et innlegg om en valp hun hadde kjøpt. Utifra det hun skrev skjønte jeg at dette var hunden jeg har på for. Jeg tok kontakt med henne, og hun forklarte hele saken. Hun hadde kjøpt den fra oppdretter, og signert kjøpskontrakt. I kontrakten stod det at oppdretter skulle overføre eierskap på ny eier og ettersende stamtavle da den ikke var klar. Dette skjedde ikke. Da valpen var 8 mndr (april)tok kjøper kontakt med oppdretter. Hun kunne ikke lenger ha valpen pga allergi. Oppdretter sa hun kunne ta seg av dette,enten ved å selge videre eller ordne foravtale. Uansett skulle oppdretter betale kjøper 2/3  av opprinnelig  salgssum.  Oppdretter fikk hunden,og kjøper hørte aldri noe mer og fikk ikke kontakt med oppdretter. 

Min første tanke var at kjøper selvfølgelig skulle få hunden tilbake siden hun har kontrakt...men hva med oss som har hatt hunden i 2 mndr, knyttet bånd og hatt masse utgifter? Hva med valpen som allerede har hatt 5 hjem? Hun som sitter på kontrakten vil la hunden bo hos x-mann da hun er allergisk,men det blir hjem nr 6. Jeg tilbød meg senest i dag å kjøpe valpen av henne på nedbetaling siden dette er tungt for oss,men hun avslo. Det hadde vært for mye styr med saken,så hun ville ha valpen tilbake.

Jeg har forsøkt å komme i kontakt med oppdretter,men hun svarer ikke på meldinger og legger på når jeg ringer.

Jeg vet at jeg i utgangspunktet har null å stille med siden jeg ikke fikk foravtale,men finnes det noe som helst som jeg kan gjøre? Vi vil gjerne ha denne elskelige klumpen som har kommet inn i livet vårt.

 

Endret av Gremlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hjem? Når fikk forrige eier hunden?

Er det implisitt i teksten din at forrige kjøper av hunden sendte den til oppdretter uten å få avtalt betaling for det?

Dette høres ut som mer styr enn det er verdt, og jeg tror fortsatt jeg ville sendt hunden tilbake til rettmessige eier, enten det er oppdretter (hvis hun har betalt forrige eier) eller forrige eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

5 hjem? Når fikk forrige eier hunden?

Er det implisitt i teksten din at forrige kjøper av hunden sendte den til oppdretter uten å få avtalt betaling for det?

Dette høres ut som mer styr enn det er verdt, og jeg tror fortsatt jeg ville sendt hunden tilbake til rettmessige eier, enten det er oppdretter (hvis hun har betalt forrige eier) eller forrige eier.

Forrige eier kjøpte hunden rett fra oppdretter da den var klar fra mor. 5 hjem er i grunn at den har vært i noen uker eller mndr i midlertidige hjem. Forrige eier,som ønsker hunden tilbake, avtalte med oppdretter å levere tilbake mot betaling,men betalingen skulle komme etterhvert. Det finnes ingen skriftlig avtale på tilbakelevering.

Vet det er mye styr,men hva gjør man ikke for det man er glad i. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så leit at sånne ting skal skje.. Jeg hadde dog ikke sent tilbake hunden til forrige eier (hun som var allergisk) for at den skal bo hos ex-mannen hennes. Det er veldig leit for henne at hun  sendte tilbake hunden til oppdretter uten å få tilbake pengene, men jeg tenker som så at hun allerede faktisk har sendt tilbake hunden, og har hun ikke fått tilbake pengene kan hun jo anmelde oppdretter, det er ikke ditt ansvar.. Jeg hadde kontaktet nkk for å høre hva de mener du skal gjøre. Den er vel registrert der, og da kan vel de prøve å komme i kontakt med oppdretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt hunden i 2 mnd. En hund skal du leve med i 10-15 år (eller sannsynligvis kortere hvis dette gjelder enn EB...) Selv om du eventuelt betaler ut/kjøper hunden fra forrige eier har du fortsatt et problem med å få registrert eierskap på deg fra oppdretter. Hun kan nok ikke ta fra deg hunden så lenge du kan vise til at du har betalt for den, og dekker de daglige utgiftene, men du risikerer å aldri kunne ta hunden ut av landet, stille ut eller konkurrere med den, osv.

Og når oppdretter er så lite seriøs rundt dette, hva da med avlen? Særlig hvis det er engelsk bulldog som er så utsatt fra før, så er det jo ekstremt viktig at foreldrehundene og deres søsken og foreldre igjen er grundig helsesjekket og velfungerende individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Du har hatt hunden i 2 mnd. En hund skal du leve med i 10-15 år (eller sannsynligvis kortere hvis dette gjelder enn EB...) Selv om du eventuelt betaler ut/kjøper hunden fra forrige eier har du fortsatt et problem med å få registrert eierskap på deg fra oppdretter. Hun kan nok ikke ta fra deg hunden så lenge du kan vise til at du har betalt for den, og dekker de daglige utgiftene, men du risikerer å aldri kunne ta hunden ut av landet, stille ut eller konkurrere med den, osv.

Og når oppdretter er så lite seriøs rundt dette, hva da med avlen? Særlig hvis det er engelsk bulldog som er så utsatt fra før, så er det jo ekstremt viktig at foreldrehundene og deres søsken og foreldre igjen er grundig helsesjekket og velfungerende individer.

Dette er jeg også enig i. Vanskelig å vite hva man skal gjøre, men jeg hadde ikke levert en hund til en person du har snakket med på nett som sier hun har kjøpt valpen og levert tilbake uten å få tilbake pengene.. Du har jo ingen bevis på at det er sant.. Man tenker jo folk ikke lyver om sånt, men det er mange syke folk der ute.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet... Så lei for å høre at saken endte slik, og det må være forferdelig å ha så lite kontroll over situasjonen.

Personlig mener nå jeg at forrige eier (med allergi) høres ganske uansvarlig ut. Hun får en hund, finner ut at hun er allergisk (det kan jo skje), sender hunden tilbake til oppdretter (som hun allerede har hatt problemer med), og vil nå ha hunden tilbake - på grunn av penger hun ikke har fått? Og selv når du tilbyr henne disse pengene har hun bare ombestemt seg? Og hunden skal ikke en gang bo med henne?

Det er alt for mange som skjønner at når de tar på seg ansvaret for en hund er de hele denne hundens liv. Hunden er fortsatt ung, og som du påpeker har den allerede vært kasteball alt for lenge. Det naturlige burde vært å for henne innse at det er best for hunden å bli der det nå er, antatt at dere gir den et godt hjem, og tatt imot betalingen fra deg. Jeg innser at dette heller ikke blir riktig, da dette ikke vil føre eierskapet oppdretter sitter på over på deg, men for hundens og forrige eiers del.

Dog. Jeg forstår at dere har rukket å bli glade i hunden. Men dette høres ut som en oppdretter det er vanskelig å stole på, og en situasjon man bør komme seg ut av. Nå får du og dere sjansen til å skaffe en valp der dere kan gjøre research, velge oppdretter ut ifra etisk avl, og få en hund dere kjenner stamtavlen og helseforutsetningene til. Jeg hadde iallefall ikke følt meg trygg på at hunden jeg har fått er en sunn hund, når oppdretter er så hemmelighetsfull og lite sympatisk.

Jeg håper fortsatt det ordner seg på en eller annen måte. :console:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller kan betale penger til den forrige eieren og at oppdretter kan overføre hunden på deg istedenfor henne? Eller så har du vel det skriftlig at du skal ha hunden? Selv om du ikke har kontrakt? Som jeg har forstått det så er det like bindende som en kontrakt, så lenge dere har en skriftlig avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Midas skrev:

Kanskje du heller kan betale penger til den forrige eieren og at oppdretter kan overføre hunden på deg istedenfor henne? Eller så har du vel det skriftlig at du skal ha hunden? Selv om du ikke har kontrakt? Som jeg har forstått det så er det like bindende som en kontrakt, så lenge dere har en skriftlig avtale.

Jeg forsøkte det,men den forrige eieren ville ha hunden tilbake for å gi den til svigerfaren sin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...