Gå til innhold
Hundesonen.no

Allsafe-sele VS ikke-testet bur


Recommended Posts

Har et lite dilemma:icon_confused:

Jeg og pappa snakker for tiden om at vi kanskje kunne skaffet bilbur til Sydney istedenfor Allsafe-selen hun har nå. Det er få standardbur som passer bilen vår (hybrid, batteripakken tar litt plass sånn sett), men vi har sett selv at Dogman sitt aluminiumbur passer fint, da vi kjenner noen som har bruker dette og har samme bilmodell som oss. Hva burde vi egentlig velge? Selen har jo dokumentasjon på at den holder i en kollisjon, men samtidig så tenker jeg at enhver sele uansett vil legge trykket på en liten del av hunden, og dermed fungerer mer som en beskyttelse for passasjerene og ikke hunden, mtp. at hunden ikke slenges rundt i bilen. Jeg har også alltid tenkt at bur er det tryggeste med tanke på trykket som er mer jevnt fordelt, men samtidig så er jo ikke dette buret testet og man vet jo ikke om det skulle holde i en kollisjon. Likevel så har jeg kun lest positive tilbakemeldinger om det og at det virker veldig solid.

Hva tenker dere vi burde gå for? 

Edit; Tittelen var litt misvisende, er liksom ikke et tilfeldig sprinkelbur vi vurderer:sleep:

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller brukt ei krasjtestet sele hvis alternativet er et ikke-testet bur. Er ikke buret testet risikerer man at det klapper i sammen eller brytes i stykker ved en kollisjon. Hadde buret vært helsveiset hadde jeg følt meg tryggere, men det er vel ikke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@simira Tenkte det samme, med mindre det er europris-bur vs Allsafe, da. Nå har jo jeg liten hund, hadde vært mye mer skeptisk til sele hvis jeg hadde hatt en på over 50 kg, hvis du skjønner.

@Tyttebæra Tror det er helsveiset, eller det er iallfall ikke et sammenleggbart et (sånt kommer aldri inn i vår bil!). Hvis du googler Dogman aluminiumbur så kan du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden deres står det at buret er enkelt å montere/sette sammen, men jeg får ikke helt tak i hva. Har du mulighet til å se på buret i butikk eller høre med de du kjenner som har det? Er hele buret sveiset sammen i ett uten løse deler er det sikkert greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tyttebæra skrev:

På siden deres står det at buret er enkelt å montere/sette sammen, men jeg får ikke helt tak i hva. Har du mulighet til å se på buret i butikk eller høre med de du kjenner som har det? Er hele buret sveiset sammen i ett uten løse deler er det sikkert greit nok.

Kjenner noen, men de bor på andre siden av landet så det hjelper vel ikke:P Er ikke i butikk heller.

Vurderer Kelabur også, kanskje det er et bedre alternativ? Har stalket rundt i tidligere tråder og sett at mange er fornøyde med det, selv om det ikke er kollisjonstestet, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kela er "kollisjonstestet" nok for meg. En instruktør vi hr hatt. Varebil med to rottweilere i (adskilt) kelabur, 160 km/t på autobahn i Tyskland. Både folk og dyr ble ganske forslåtte, ikke noe mer (fordi de satt høyt), buret en liten bulk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@simira Oi:| Da burde det være ganske så solid, ja! Tror nok kanskje at vi ender opp med et sånt:)

En ting jeg lurer på er at vi har jo hybrid, noe som medfører en del ting, deriblant endringer i bagasjerommet. Rett bak baksetene så er det liksom en liten forhøyning hvis dere skjønner, pga. batteriet eller elmotor eller noe sånt (er ikke så veldig innpå dette her:P). Kan buret bare plasseres foran forhøyningen, eller må gulvet i bagasjerommet bygges opp slik at buret kan stå helt inntil baksetet?

(Ga det mening?:whistle:)

Edit; skriveleif

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kela er helsveiset og et veldig godt alternativ.

Så lenge dere får stroppet buret fast på noe vis kan dere sikkert ha det foran forhøyningen. Alternativet er å bygge en ramme buret kan stå på slik at det er hevet over.
Ville kanskje undersøkt litt hva som gir minst risiko for å skade det som er under den forhøyningen ved et sammenstøt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok å snakke med kelamannen om det der hvis det blir et slikt bur:)

Hvor mye bør lastestropper brukt til bilbur tåle? Det veier jo voldsomt mye i en eventuell krasj, hunden veier ca. 8 kg. Forventer ikke noe som helst avansert matematikk her, bare litt generelt svar:)

 Har en tendens til å gå inn på detalj, btw...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kela er billigere enn de fleste ferdigbur, så det tror jeg du gjør lurt i :) Ang. lastestropper, så har jeg kjøpt mine på biltema og har festa en i hvert hjørne på buret og deretter i lastekroker i bagasjerommet. Vi har varebil da, vet ikke hvordan det evt. fungerer i en fem-seter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle!

Men det der kelaburet, det har jo bunn av furufinér som standard. Kan ikke helt forestille meg at det er like trygt som med metallbunn i en kollisjon. Kan hende jeg tar feil selvfølgelig, men hvilke fordeler er det ved å velge trebunn fremfor metall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sidnajse said:

Takk for svar, alle!

Men det der kelaburet, det har jo bunn av furufinér som standard. Kan ikke helt forestille meg at det er like trygt som med metallbunn i en kollisjon. Kan hende jeg tar feil selvfølgelig, men hvilke fordeler er det ved å velge trebunn fremfor metall?

Det gjør et allerede tungt bur lettere, og gir mulighet for å ta ut/bytte bunn. Og så sklir ikke matter/madrasser så lett. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være mindre sikkert enn metall?

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det gjør et allerede tungt bur lettere, og gir mulighet for å ta ut/bytte bunn. Og så sklir ikke matter/madrasser så lett. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være mindre sikkert enn metall?

Tenkte bare at det skal mindre til for å ødelegge en treplate enn en metallplate, liksom, men det er vel en ramme av metall rundt bunnen uansett så det har vel ikke noe særlig å si (ser iallfall slik ut på bilder). 

Men ja, blir sikkert finérbunn om vi velger kelabur, da.

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av sidene i Herkules-buret er også av tre, og det er vel jevnt over kjent for å være et godt bur. Sånn som jeg forstår det er det konstruksjonen (hvordan buret påvirkes i en kollisjon) som er det viktigste for at hunden skal overleve en ulykke, ikke materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Flere av sidene i Herkules-buret er også av tre, og det er vel jevnt over kjent for å være et godt bur. Sånn som jeg forstår det er det konstruksjonen (hvordan buret påvirkes i en kollisjon) som er det viktigste for at hunden skal overleve en ulykke, ikke materialet.

Ah, det visste jeg ikke! Så bra:ahappy:

Takk for hjelpen:flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur over sele anyday. Med bur er det en viss mulighet for at hunden overlever - selen sikrer vel primært at ingen får hunden i hodet, ikke at det går veldig bra med hunden.

Det står også her at den ikke er spesielt god...

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-hundebur-for-bil/kleinmetall-allsafe-hundesele/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Bur over sele anyday. Med bur er det en viss mulighet for at hunden overlever - selen sikrer vel primært at ingen får hunden i hodet, ikke at det går veldig bra med hunden.

Det står også her at den ikke er spesielt god...

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-hundebur-for-bil/kleinmetall-allsafe-hundesele/

Det var ingen hyggelig lesning i den linken der, nei:| 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 at 6:45 PM, Tuvane skrev:

Bur over sele anyday. Med bur er det en viss mulighet for at hunden overlever - selen sikrer vel primært at ingen får hunden i hodet, ikke at det går veldig bra med hunden.

Det står også her at den ikke er spesielt god...

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-hundebur-for-bil/kleinmetall-allsafe-hundesele/

Hvis man dropper forlengeren og trer beltet direkte igjennom ryggdelen av selen scorer den mye bedre i krasjtest. Forlengeren kan forøvrig strammes inn ganske mye, med mine hunder får jeg festet dem ganske godt til setet. 

Forøvrig velger jeg også bur fremfor sele så lenge jeg kan, da jeg tror det er både tryggest og mest behagelig for dem (å spennes stramt fast i setet kan umulig være behagelig). Mine sitter i sele en ytterst sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tonjek said:

Hvis man dropper forlengeren og trer beltet direkte igjennom ryggdelen av selen scorer den mye bedre i krasjtest. Forlengeren kan forøvrig strammes inn ganske mye, med mine hunder får jeg festet dem ganske godt til setet. 

Scorer bedre på hva da? Sikkerhet for fører/passasjer? For det er vel stort sett det man måler. Kan aldri tenke meg at en hund i sele overlever en ulykke uansett hvordan selen er festet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tonjek Én ting er jo at hunden ikke rekker bort til passasjerer og fører i en ulykke, en annen ting er om hunden vil overleve den. Men jeg ser jo poenget ditt, når man først bruker sele så bør man jo sikre så godt man kan. Det å ta beltet rett gjennom selen var jo ikke så dumt, det blir nok en midlertidig løsning frem til vi evt. skaffer bur. Da øker vi iallfall sikkerheten littegrann for oss mennesker ift. å bli truffet av en hund i krasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Scorer bedre på hva da? Sikkerhet for fører/passasjer? For det er vel stort sett det man måler. Kan aldri tenke meg at en hund i sele overlever en ulykke uansett hvordan selen er festet.

 

1 time siden, sidnajse skrev:

Y@tonjek Én ting er jo at hunden ikke rekker bort til passasjerer og fører i en ulykke, en annen ting er om hunden vil overleve den. Men jeg ser jo poenget ditt, når man først bruker sele så bør man jo sikre så godt man kan. Det å ta beltet rett gjennom selen var jo ikke så dumt, det blir nok en midlertidig løsning frem til vi evt. skaffer bur. Da øker vi iallfall sikkerheten littegrann for oss mennesker ift. å bli truffet av en hund i krasj.

Altså at hunden ikke kastes fremover for deretter å få en bråstopp. Hunden blir sittende igjen i setet. Om hunden overlever trykket kommer jo helt an på hvilken hastighet man krasjer i. Hvor mye de tåler i sele i en bråstopp vet jeg ikke. Det vet man faktisk ikke i et bur heller (selv om jeg tror de tåler mer i et bur enn i en sele). Men det er garantert mye bedre for hunden (og ja, også for fører/passasjer) å bli sittende godt fast i setet fremfor å få fart før det blir bråstopp i enden av forlengeren til selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, tonjek said:

Altså at hunden ikke kastes fremover for deretter å få en bråstopp. Hunden blir sittende igjen i setet. Om hunden overlever trykket kommer jo helt an på hvilken hastighet man krasjer i.

Jeg regner med vi snakker på kollisjonstest-nivå, ettersom testing var en del av tema her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg regner med vi snakker på kollisjonstest-nivå, ettersom testing var en del av tema her.

Ja? AllSafe er en sele som kommer meget godt ut i krasjtest, gitt at testdukken er festet godt til setet. De som tester Allsafe med forlengeren justert for lang, får mye dårligere resultater.

Det sier seg selv at det er mye bedre for hundens kropp å sitte godt festet til setet kontra å bli slengt en halvmeter frem og får vridd hele kroppen idet bråstoppen kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...