Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulende hannhund hjemme alene..?


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Hei! Hvordan vil dere vurdere denne situasjonen: har hatt ferie i 3 uker der hunden har vært litt alene hjemme, men for det meste med meg (+ hundepass mens jeg var bortreist). Tispen han bor med har løpetid og vært i hus mens vi har vært på hytten, men er bortreist nå så bare meg og hannhunden hjemme. Jeg reiser fra hunden, hunden får dentastick og spiser den samt snuser rundt. Etter noen min uler hunden noen sekund, før den snuser videre og uler noen sekunder til. Så legger hunden seg i sengen for å sove og sover videre i ca en time før den uler en gang i noen sekunder. Legger seg så for å sove igjen uten lyd. Skal legges til at det virker som det er godlukt i nabolaget ellers siden han drar mer enn vanlig på tur og virker rastløs ute.

 

Denne hunden er vandt med å være alene en arbeidsdag både kvelds og dagtid. Hva skjer her? Har det sammenheng med løpetid? Har hunden blitt for godt vandt med å være med meg? Hvordan går en fremover her?

 

Ber om at folk oppfører seg og svarer saklig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe løpetid, evt hormoner som klusser litt om det er en ung voksen? Uansett høres det jo ikke problematisk ut så ikke noe å tenke på antagelig? Om noe så hadde jeg bare forsøkt med en god trimøkt før jeg forlot hunden(i håp om at den da sover istedet for å tenke så mye på andre ting) i feks en uke, bare for å forsøke å brytevanen/forhindre at det blir en uvane også fortsatt som før etterpå. 

Endret av Malamuten
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Malamuten - det høres løpetidsrelatert ut, og kanskje heller ikke som et altfor stort problem? Bittelitt uling, men først og fremst soving - da tenker jeg at han protesterer mer enn han stresser, ihvertfall. Tipper det går over av seg selv.

Men, som Malamuten skriver kan du du teste ut å trimme før du drar, hvis du vil, du kan eventuelt også gi noe snacks som tar lengre tid å spise enn en dentastix (fryst kong, f.eks., gjemme noen godbiter og/eller strø frokosten rundt omkring - hvis du gir tørrfôr!). Hvis ikke ferien er over i morgen tidlig kan du prøve med noen halvdagsøkter før ferien er omme òg? Så slipper du å gå rett fra et par timer til 8-9, da får han en litt mykere overgang.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten og @Nimbus: Hei og takk for svar! Før jeg går i fra han får han alltid en god runde med tur samt hjernetrim i variert lengde og form. Fryst kong pleier å være en hit, men denne karen vil ikke en gang spise mat (det beste han vet: v&h) så prøvde med noe som varer kortere men som han blir lettere «opptatt» av. Nå har jeg fryst en kong til imorgen å satser på den ikke blir urørt:-) 

Nei sånn sett ikke noe stort problem. Naboene er varslet om litt uling og imorgen jobber jeg 7-3 mens alle andre også er på jobb så det er jo praktisk. Ble egentlig mest bekymret fordi dette skjer ikke når jeg er hjemme (selv om han piper og stirrer mye ut vinduet) - tenkte derfor om det hadde noe med å være alene hjemme. Men siden han sover størsteparten av tiden og uler noen ganger i løpet av alene økten, så regner jeg med at det er relatert til løpetid - eller? Vil bare ikke føle at jeg er alene om den tanken dersom det finnes andre årsaker. Han er 2 år i August, så han er en versting på alle områder for tiden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...