Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker tips til mellomstor rase som hund nr 2


Maritaas
 Share

Recommended Posts

Om et eller to år vurderer jeg å skaffe meg hund nr 2. Fra før har jeg en fuglehund (kleiner munsterlander). Denne skal brukes som jakthund og treningskompis av meg og gubben. 

Som hund nr 2 ønsker jeg meg en litt mer allsidig hund. Jeg vil ikke ha jakthund denne gangen. Hund nr 2 skal være meget førerorientert, mellomstor og ha lite pellsstell. Dette skal være en hund jeg kan ha løs på turer, som er med meg på tur, som jeg kan bruke i agility, lydighet og diverse annet jeg måtte ønske å teste utenom jakt. Aktivitetsbehovet bør være middels, den bør gå godt overens med barn, andre hunder og dyr og tåle en rolig kveld på sofaen i ny og ne, samtidig som den bør like å være med på turer i skogen og på ski i påsken. Jeg ønsker helst ikke en vakthund med mye lyd som varsler hver gang det kommer noen. Ønsker minimalt med lyd.

Vi har hatt diverse jakthunder tidligere, og det er dette vi stort sett har drevet med. Men neste gang ønsker jeg å prøve noe annet. Så kom gjerne med forslag til hvilke raser som kunne egnet seg. ?

Endret av Maritaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Münsterlanderen er da allsidig nok? Selv om den skal brukes til jakt er det ingen grunn til at den ikke skal kunne brukes til alt det andre du beskriver. Aktivitetsnivået vil jeg beskrive som over middels, men hunden har du jo allerede.

Ellers synes jeg fort du beskriver en labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Münsterlanderen er da allsidig nok? Selv om den skal brukes til jakt er det ingen grunn til at den ikke skal kunne brukes til alt det andre du beskriver. Aktivitetsnivået vil jeg beskrive som over middels, men hunden har du jo allerede.

Ellers synes jeg fort du beskriver en labrador.

Det er det høye aktivitetsnivået, jaktlysten og søket hos fuglehunder som gjør at jeg ønsker en annen type hund neste gang. Jeg ønsker jo mange av munsterlanderens egenskaper, og det er en grunn til at det ble den jakthunden forrige gang, men ønsker en hund som er med meg på tur når den går løst blant annet. Jeg rir en gang i blant også, og har erfaring med at det å ta med seg en fuglehund på ridetur er ikke bestandig like lett desverre, om det så gjelder setter eller munsterlander. 

Labrador er jo fine hunder, men jeg synes nesten de er litt «store og tunge», men det kan være at jeg har sett mest overvektige labradorer. 

Skal også sies at vi skal ha en til hund av diverse grunner (da får de selskap av hverandre mens vi er på jobb bl.a). Jeg ønsker meg ikke en til bare fordi det er noe jeg «mangler» i den vi har, men det vil bli et annet bruk på neste.

Endret av Maritaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dsg? Dette er morsomme, små hunder som liker å være med på det som skjer, har jeg fått inntrykk av. Lite pelsstell, fin størrelse, godt temperament, veldig sosiale og familiekjære hunder. Men jeg har også inntrykk av at det kan være en del lyd i mange av dem. 

En slik står høyt oppe på ønskelista her. 

Endret av ebmille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet (ikke alltid like enkle å ha løs, men passer de andre kriteriene) eller Sheltie (noe pels-stell, men kommer langt med en god gjennombørsting en gang i uka. Noe mer lyd.). Bichon Havanais kan også passe , men igjen - en del pels-stell.
Event. korthårs Collie? Boxer? De blir jo litt større igjen, en passer kriteriene ellers. 
DSG og Puddel er også fine forslag.

Endret av Yodel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode forslag!

Sheltie har jeg dårlig erfaring med pga stressnivå og mye(!) lyd, men kan ha vært uheldig med de jeg har hilst på, selvom det er ganske mange.

Dsg har jeg kikket litt på tidligere, og synes de virker fine. De er jo ganske små, men har hørt at det er stor hund i liten kropp. Mulig det er noe lyd i dem også siden de er «vakthunder».

Puddel var et godt forslag, men har alltid trodd det er en mye pelsstell på en puddel.

whippet har jeg aldri tenkt på og heller ikke møtt så mange, så den må jeg ta en nærmere titt på.

Jeg forstår at det kan være lett å gå seg vill i jungelen av hunderaser?.

Endret av Maritaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15. juli 2018 at 11:45 AM, Maritaas skrev:

 

whippet har jeg aldri tenkt på og heller ikke møtt så mange, så den må jeg ta en nærmere titt på.

 

Tja.. Ifølge startinnlegget ditt ønsker du bl.a en hund som skal være meget førerorientert og ønsker å være med på skiturer på vinteren?  Den skal heller ikke være spesiellt jaktinteressert? 

Meget førerorientert er noe jeg ser som en stor feil hos whippet. Rasen skal IKKE være en  hund som lever for å 'please' eieren. Passe laidback og gjør helst bare det som gavner den selv, er det som jeg anser som riktig og ikke minst sjarmen  med rasen. Ønsker man å være idol for bikkja si, så finnes det mange andre raser.. :P

Som nevnt før, det finnes de som hevder at whippetene deres stortrives i telt på vinteren i 20 minus..må så være men tro meg, det er IKKE beskrivende for majoriteten.. Rasen er værkjenslig og de fleste individer er ikke begeistret for kulde( og tåler de også i varierende grad) , vind eller enda verre i kombinasjon med regn. Regn med dekken/dress. Når de røyter så merkes det..det er helt utrolig hvor mye haår det kan komme fra en kortpelset hund. Pelsen er kort og stiv og eter seg inn i alt av stoff. 

Jaktbiten er svært variabel, noen har ganske lite eller moderat jaktinstinkt og andre tar vær og er ivrige jegere, alt fra smått til rein.. Katter er forøvrig også populære, i alle fall i fart utendørs.. ;) 

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 at 11:45 AM, Maritaas skrev:

Dsg har jeg kikket litt på tidligere, og synes de virker fine. De er jo ganske små, men har hørt at det er stor hund i liten kropp. Mulig det er noe lyd i dem også siden de er «vakthunder».

Dsg er artige hunder, men djises så mye lyd det kan være i dem. Av de hundene vi har, er det definitivt dsg'en som setter i gang alarmen her. Det er en lite homogen rase, da den er ganske ny. Så både størrelsesmessig og type er de veldig forskjellige. De har alt fra små og spinkle, runde og kompakte, til langbeinte og store. Vår dsg er 9,5 kg og er alt for stor i følge rasestandarden. De kan også slite litt med gemyttet. En del dsger er ganske nervøse av seg. Det er også varierende hvor treningsvillige de er. Vår er ganske treningsvillig. I tillegg får du potensielt MYE jaktinstinkt. Den som drar på rådyrjakt bare på fert er dsgen her i hus. Whippetene bryr seg bare om de ser viltet, mens dsgen går å speider og lukter etter noe å jakte på. Han kan likevel være løs, men du må være veldig obs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sprettballen said:

Dsg er artige hunder, men djises så mye lyd det kan være i dem. Av de hundene vi har, er det definitivt dsg'en som setter i gang alarmen her. Det er en lite homogen rase, da den er ganske ny. Så både størrelsesmessig og type er de veldig forskjellige. De har alt fra små og spinkle, runde og kompakte, til langbeinte og store. Vår dsg er 9,5 kg og er alt for stor i følge rasestandarden. De kan også slite litt med gemyttet. En del dsger er ganske nervøse av seg. Det er også varierende hvor treningsvillige de er. Vår er ganske treningsvillig. I tillegg får du potensielt MYE jaktinstinkt. Den som drar på rådyrjakt bare på fert er dsgen her i hus. Whippetene bryr seg bare om de ser viltet, mens dsgen går å speider og lukter etter noe å jakte på. Han kan likevel være løs, men du må være veldig obs. 

Dsg er opprinnelig en vakt- og rottehund, og vil gjerne varsle når den mener det trengs. Så her kommer det litt an på hva slags lyd man synes er greit. Selv takler jeg ikke bjeffing eller piping når vi trener, men varsling når noen kommer på døren (eller folk går forbi på veien :getlost: ) er greit nok. Og man kan jobbe med det fra starten og kontrollere det litt, men man må regne med en hund som varsler.

De er generelt lett-trente, men har jaktinstinkt. Noen drar langt avgårde når de får ferten av noe, men igjen skal de fleste ha relativt kort radius. De er gårdshunder og gikk fritt på gårdene og holdt seg i nærheten der, sånn historisk sett. Men går ikke under det jeg betegner som en selvfølgelig "løs overalt"-hund (forøvrig er mange dsg slik som whippetene er beskrevet over her).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke vil ha pelsstell, lyd eller for krevende, men vil ha en mellomstor, allsidig hund du kan ha løs over alt... Da tenker jeg det nermeste du kommer er noen små selskapsraser, spaniels, puddel eller retrievere, men de stryker enten på pelsstell eller størrelse.

Firer du på noen krav er det enklere å foreslå andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver faktisk lab`en min på en prikk. Han er 29 kg og fremstår lav sammenliknet med salukien.. er nok akkurat innenfor standarden. Man får labradorer av "lettere" type uten å gå til jaktlinjer. Min er fra Cha. Han er dog omplassseringshund, så kjenner overhodet ikke kennelen. Snakker utifra individ og eksteriør. 

Mulig agility på konkurransenivå utgår, men andre hundesporter passer perfekt. Dessuten utrolig snill, ekstremt førerorientert og lettstelt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Dansk Svensk Gårdshund? Har hatt rasen selv og kjenner flere som har den?

Vaktinstinkt kan nok noen ha, men ellers fyller den de fleste kriteriene? Varsling når folk banker på må man regne med, men ellers er det ikke noe veldig mye lyd.

Lettstelt pels, men pga. at hårene er ganske korte og stive fester de seg lett i klær og sånn. 

Som navnet tilsier så er de opprinnelig gårdshunder og går fint overens med folk og andre dyr. 

De er veldig lettlærte, men aktivitetsnivået har jeg inntrykk av at er veldig forskjellig. Kjenner ei som har super energiske hunder, og er kjempefine til hundesporter som agility. Vet også om roligere typer, men alle kan brukes til agility likevel. Derfor kan det være lurt å sjekke opp linjene bakover, og ikke minst hvor mye oppdretteren bruker hundene sine. Kommer litt an på hvor mye du vil satse på sporten. 

Hvis du trener opp kontakt fra den er liten, kan du få en veldig førerorientert hund. 

De har en del jaktinstinkt disse også, men langt i fra hva som er vanlig hos opprinnelige jakthunder. 

37694CBE-A009-4D40-9245-C038EE013FC1.png

Endret av Sina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle sammen! 

Tror whippeten kan strykes fra lista utifra det jeg leser om rasen og det dere skriver.

Jeg har sett litt på enda en rase, nemlig jack russel terrier. En venninne har med seg to sånne løse på ridetur og de tusler bare etter. Men hvordan er de mtp de andre kravene mine? Jeg vet jeg er «kravstor», og får nok ikke aly jeg ønsker meg i en og samme hund, men det er jo lov å prøve seg?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Maritaas said:

Takk, alle sammen! 

Tror whippeten kan strykes fra lista utifra det jeg leser om rasen og det dere skriver.

Jeg har sett litt på enda en rase, nemlig jack russel terrier. En venninne har med seg to sånne løse på ridetur og de tusler bare etter. Men hvordan er de mtp de andre kravene mine? Jeg vet jeg er «kravstor», og får nok ikke aly jeg ønsker meg i en og samme hund, men det er jo lov å prøve seg?.

Jrt er ganske intense hunder, de kan ha mye lyd og ikke minst MYE jaktinstinkt. Da vil jeg nok heller anbefale dsg som flere her, som på mange måter er en mildere variant av samme type hund. Det er ikke noe middels aktivitetsnivå på jrt, men de er gode ag-hunder og fine hvis du tenker å trene en del.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jrt er ganske intense hunder, de kan ha mye lyd og ikke minst MYE jaktinstinkt. Da vil jeg nok heller anbefale dsg som flere her, som på mange måter er en mildere variant av samme type hund. Det er ikke noe middels aktivitetsnivå på jrt, men de er gode ag-hunder og fine hvis du tenker å trene en del.

Jeg trodde jo jrt og dsg var en og samme rase før, men i senere tid har jeg lært å hvertfall se forskjell, og lært at dsg ikke er en terrier. 

Jeg synes dette er veldit vanskelig. Heldigvis har jeg sikkert etpar år å tenke på. Det er mange raser som har noen av kriteriene mine, men ikke alle. Jeg vurderer nesten å se om ikke jeg finner en lettere type labrador feks. Men også her skal man passe seg for hvor man kjøper hund, for jeg kjenner flere som skulle ha seg en labrador eller golden som familiehund og endte opp med å måtte omplassere pga agressivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/18/2018 at 11:34 PM, Maritaas said:

Takk, alle sammen! 

Tror whippeten kan strykes fra lista utifra det jeg leser om rasen og det dere skriver..

Det er nok helt riktig valg. Kunne kjapt blitt fryktelig frustrerende med whippet, når det du ønsker er en meget førerorientert hund som skal brukes til lydighet, ag, osv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2018 at 6:09 PM, Elisabeth00 skrev:

Det er nok helt riktig valg. Kunne kjapt blitt fryktelig frustrerende med whippet, når det du ønsker er en meget førerorientert hund som skal brukes til lydighet, ag, osv :lol:

Det er godt det finnes hunder til sitt bruk, si! Da strykes den av notat-lista mi, og jeg kommer til å ta en nærmere kikk på dsg og diverse retrivere, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...