Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye vaksineringsrutiner?


Recommended Posts

Får meg en ny valp nå, og lurer på om det har kommet noen nye vaksineringsrutiner i det siste? Denne valpen er (anbefaling fra vet. selvsagt) vaksinert med DHPPi som 7 uker gammel og med anbefaling å gjøre det igjen når hun er rundt 12 uker.

De siste årene har det jo vært vanlig å droppe den før levering, og kun sette den ved rundt 12 ukers alder, så igjen etter ca ett år - og så har den gyldighet i 3 år av gangen. Ser at andre snakker om å gi den ved 12 og så igjen i 16-ukers alder. Har noen hørt at det blitt nye anbefalinger på at den bør tas to ganger som valp? (jeg gir den ikke tre ganger - men hun får den såklart igjen etter 10 ukers alder for å følge NKKs utstillingsreglement)

Noen som har sett eller hørt noe om dette?

:-)
Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere er det anbefalt DHPPI ved 12 ukers alder, og flere anbefaler fremdeles revaksinering ved 16 uker pga smittsom leverbetennelse (det har vist seg at rundt 10% av valpene som får vaksine ved 12 uker ikke er tilstrekkelig beskytta). Vi var hos veterinæren for 12 ukers kontroll og vaksine i går, og da anbefalte de fremdeles å ta vaksine ved 16 uker før sikkerhets skyld (valpen min er utsatt for endel smittepress pga min jobb på hundepensjonat og at vi omgås mye hunder ellers også). Min valp er heller ikke vaksinert ved 8 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere klinikker tilbyr i dag at at man kan betale for å sjekke om forrige vaksine fortsatt har en virkning. (Om ikke alle evt kan bestille slike tester inn?)

Er det noe man kan gjøre etter den 12-ukersvaksinen for å vite om valpen er tilstrekkelig beskyttet? Noen som kommer på hva dette heter igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på en titertest :) Jeg vet det er mulig, men har enda ikke møtt en eier som har spurt om det, så aner ikke hvor eller hvor lang tid det tar. Også usikker på om f.eks kenneler og nkk godtar det over vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MaritaS said:

Du tenker på en titertest :) Jeg vet det er mulig, men har enda ikke møtt en eier som har spurt om det, så aner ikke hvor eller hvor lang tid det tar. Også usikker på om f.eks kenneler og nkk godtar det over vaksine.

Tusen takk ? Ja, er jo absolutt noe de hvertfall burde når man kan fremlegge nylig bevis på at forrige vaksine fortsatt har virkning. 

Dersom det bare er 10% som ikke har fått full virkning av vaksinen etter 12 ukersen, er det jo veldig synd å overvaksinere også tenker jeg, om man heller bare kan benytte seg av en slik test for å vite sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får man jo bare håpe at vet'en man bruker for 12 ukers vaksinen ikke mener at man skal putte i dem en tredje vaksine også, bare for å få de rette stemplene. Det virker da som i hvertfall en gang for mye for en sånn liten kropp å få vaksiner...

Takk for svar alle sammen!

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...