Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontaktrening av valp

Recommended Posts

Hei! Siden vi fikk valpen vår i hus har jeg trent en del frivillig kontakt med klikker/"bra", og har spørsmål rundt treningen.

Hun kan finne på å sette seg og se på meg innendørs når jeg ikke har satt i gang trening, og da har jeg belønnet henne, og tenkt at det er fint at hun sitter og ser på meg heller enn å fyke rundt og bite møbler. Men jeg lurer på - har dette blitt en form for tigging? Bør jeg slutte å belønne for frivillig kontakt når jeg ikke har gitt tegn til at jeg ønsker kontakt? Hun kan gjøre dette når jeg åpner kjøleskapet, under matlaging, og etter jeg har gitt henne mat, spiser hun litt, før hun setter seg og ser på meg. Akkurat som hun sier "kanke jeg få noen pølsebiter i stedet?" Når hun skal sove tar hun gjerne også å glo på meg i stedet for å legge hodet ned og slappe av :P

Har forsøkt å trene inn en kontaktlyd. Hvis hun gjør noe hun ikke skal, bruker jeg kontaktlyden, hun reagerer og setter seg og ser på meg. Jeg sier "bra", men hun kommer ikke bort til meg for å få belønning, hun venter på at jeg skal komme bort til henne. Noen tips her? Jeg vil jo gjerne at hun kommer bort slik at jeg kan begynne en annen aktivitet, og la henne glemme sofaen hun tygget på...det er også slitsomt når jeg forsøker å trene henne til å gå fint i bånd fordi hun setter seg i stedet for å følge der jeg går.

Ute får jeg ikke kontakt fra henne mens hun går, så jeg kan ikke belønne. Teller det hvis hun snur hodet sitt litt mot meg? Jeg har belønnet henne for dette et par ganger, men tror heller hun har reagert på en lyd bak meg enn å faktisk snudd seg mot meg.

Hun er en veldig selvstendig valp med stooor radius, så mye kontakttrening må til. Men hun er bare 10 uker gammel :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, Ederi skrev:

Hei! Siden vi fikk valpen vår i hus har jeg trent en del frivillig kontakt med klikker/"bra", og har spørsmål rundt treningen.

Hun kan finne på å sette seg og se på meg innendørs når jeg ikke har satt i gang trening, og da har jeg belønnet henne, og tenkt at det er fint at hun sitter og ser på meg heller enn å fyke rundt og bite møbler. Men jeg lurer på - har dette blitt en form for tigging? Bør jeg slutte å belønne for frivillig kontakt når jeg ikke har gitt tegn til at jeg ønsker kontakt? Hun kan gjøre dette når jeg åpner kjøleskapet, under matlaging, og etter jeg har gitt henne mat, spiser hun litt, før hun setter seg og ser på meg. Akkurat som hun sier "kanke jeg få noen pølsebiter i stedet?" Når hun skal sove tar hun gjerne også å glo på meg i stedet for å legge hodet ned og slappe av :P

Jeg trener kontakt med min valp også. Men her trener jeg i oppsatte økter. Tar hun kontakt med meg mens jeg sitter i sofaen eller når vi ikke trener, så kikker jeg bort fra henne, som for å vise at "nå nytter det ikke". Jeg ønsker ikke at hun skal gå rundt å tigge om å trene. Det tror jeg ikke gagner valpen. Hun skal ikke forvente at det skjer noe hver gang hun selv vil. Så vi trener bare kontakt når jeg vil. Da stiller jeg meg typisk opp på gulvet og venter til hun tar kontakt.

Har forsøkt å trene inn en kontaktlyd. Hvis hun gjør noe hun ikke skal, bruker jeg kontaktlyden, hun reagerer og setter seg og ser på meg. Jeg sier "bra", men hun kommer ikke bort til meg for å få belønning, hun venter på at jeg skal komme bort til henne. Noen tips her? Jeg vil jo gjerne at hun kommer bort slik at jeg kan begynne en annen aktivitet, og la henne glemme sofaen hun tygget på...det er også slitsomt når jeg forsøker å trene henne til å gå fint i bånd fordi hun setter seg i stedet for å følge der jeg går.

Jeg hadde bare sagt "kom" og vist henne godbiten etter at du har sagt bra. Mine må alltid komme bort for å hente godbiten, med mindre vi trener på "bli".

Ute får jeg ikke kontakt fra henne mens hun går, så jeg kan ikke belønne. Teller det hvis hun snur hodet sitt litt mot meg? Jeg har belønnet henne for dette et par ganger, men tror heller hun har reagert på en lyd bak meg enn å faktisk snudd seg mot meg.

Du kan godt belønne at hun snur seg mot deg. Jeg har samme utfordring med min valp. Jeg stopper opp og trener 3-4 rep. med kontakt nå og da i løpet av turen for å vise at jeg har noe godt. Så regner jeg med den frivillige kontakten kommer etter hvert.

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det har allerede hjulpet, nå kommer hun til meg for å få godbit. Kontaktlyd er suverent altså. 

Så får jeg jobbe med å ignorere henne når hun sitter og ser på meg når jeg ikke har initiert kontakt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ble anbefalt gamasjer og heldress over. Tror jeg gir showsheen til hest en sjanse først, ellers blir det full påkledning her. Min er ikke klipt da.
    • Bonita er 15 år og 8 mnd. Greit hun har litt vondter i ryggen som litt smertestillende hjelper på og en litt sart mage. Men om noe skjedde meg håper jeg inderlig at noen ville tatt over henne, og ikke avlivet henne. For hun er i veldig god form i forhold til alder og hun er så glad i alt av mennesker. 
    • Har du prøvd immunterapi? Altså vaksiner som inneholder det hunden reagere på for å bygge opp toleransen? 
    • Ja, hun vokser til! Nå har hun blitt 30 kg. faktisk. Hun blir nok ikke så mye større, men kan være det blir en kilo eller to ekstra i masse med tiden. Hun trekker ikke så mye i bånd, men jeg merker at når hun legger seg i selen er det en del hund å holde igjen  Glad vi begynte med båndtrening fra start av.  Jeg får sjeldent plankekjøringsvalper, så leser med misunnelse om dem så får sånne greie, uproblematiske små *ler*. Jeg synes det hjelper veldig at erfaring tilsier at det går over. Cyan er en artig skrue, og jeg synes hun er en morsom hund. Masse personlighet og meninger, men samtidig så snill og omgjengelig. Alle kan hilse på henne, barn som voksne og hun er rolig og vil bare bli klappet. Den eneste utfordringen vi har med andre hunder er at hun går i jakt om de løper, så det er en prosess, men jeg forebygger så godt jeg kan, og så regner jeg med at det går over med alderen om hun ikke får øvd så mye på det. Jeg har lært ekstremt mye av å ha en hund som er veldig trygg og stabil, men likevel har mer enn nok pondus til å fortelle mor at det DER kan du bare drite i  
    • Så stor hun har blitt og så flinke dere er! Når jeg leser om treningen og utfordringene dere har er det faktisk som å lese om oss selv. Vi har akkurat de samme utfordringene. Man lærer mye av å ha hunder som ikke er helt plankekjøring å trene. Det er gøy å se alt dere får til, og få noen tips  
  • Nylig opprettede emner