Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bilsele til hund?


Recommended Posts

Vi bruker vanligvis bur i bilen, noe som har gått veldig bra, men i august skal vi ha med søskenbarna mine på en biltur fra Vestlandet til Oslo, og da blir vi fire personer pluss bagasje i vår lille Toyota Yaris. Vi ser dermed ikke for oss at vi får plass til bilburet på denne turen, og tenker at bilsele vil være et godt alternativ bare for denne turen. 

Vi vil jo likevel at hun skal være godt sikret både for vår og sin egen del, og tenker dermed kanskje ikke det er det beste å kjøpe en billigsele. Er nok mer aktuelt å se om vi finner noe brukt eller om vi får låne, ettersom det både er for denne ene turen, og fordi hun da vil være 15 uker gammel og ikke ferdig utvokst.

Er det noen som har erfaringer med AllSafe eller SleepyPod? Ut i fra brukertester er det disse som virker som de beste. Andre merker jeg burde se på? Fant en AllSafe-sele i Small brukt på finn, men denne var visst for stor for selgers DSG - noe som gjør at jeg er skeptisk på om den kommer til å passe min Lagotto-valp.

Tar gjerne imot tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg har allsafe til mine, og er veldig fornøyd :) Jeg bruker den til mine hunder på 9-13 kg.

Og den passer til de minste også? Synes det var rart at allsafe i Small ikke skulle passe til en DSG. Får høre på nytt med hun som solgte om hva magemålet er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har AllSafe til hannhunden min. Solid og bra sydd sele, men veldig stiv. Også veldig kort bak albuene, så Koda synes den ikke er spesielt behagelig å ha på.

Vurderer å kjøpe sele til tispa også. Kjekt å ha. Men da tenker jeg heller å prøve EzyDog Drive. Så bra ut på krasjtest, og virker godt konstruert (uten at jeg har rukket å tafse på den enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tonjek skrev:

Jeg har AllSafe til hannhunden min. Solid og bra sydd sele, men veldig stiv. Også veldig kort bak albuene, så Koda synes den ikke er spesielt behagelig å ha på.

Vurderer å kjøpe sele til tispa også. Kjekt å ha. Men da tenker jeg heller å prøve EzyDog Drive. Så bra ut på krasjtest, og virker godt konstruert (uten at jeg har rukket å tafse på den enda).

Regner med du tenker på å prøve denne: https://www.dyresjappa.no/hundeutstyr/hundeseler/bilsele-til-hund/sikkerhetssele-til-hund-ezydog

Men vet du noe om denne varianten fra Ezydog? Ser jo ikke for meg at den er like robust selvfølgelig, men sett noen tester på den? Vil ikke at hunden skal slite, men ser jo for meg at den skulle funke med en god og polstret sele. Var jo også myyye billigere, og ettersom vår valp er i vekst så er det synd å måtte kjøpe en så dyr sele for en gang!

https://www.dyresjappa.no/hundeutstyr/hundeseler/bilsele-til-hund/hantak-for-bilselebelte-ezydog

Endret av Sunnivamb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også fornøyd, bruker den minste til min på 8,5 kg:) Hun har iallfall brystomkrets på 47-48 tror jeg, men må ha minste innstilling på halsen. Må legge til at den kan justeres veldig mye større!

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sidnajse skrev:

Vi er også fornøyd, bruker den minste til min på 8,5 kg:) Hun har iallfall brystomkrets på 47-48 tror jeg, men må ha minste innstilling på halsen. Må legge til at den kan justeres veldig mye større!

Er dette med Ezydog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2018 at 11:14 AM, Sunnivamb skrev:

Og den passer til de minste også? Synes det var rart at allsafe i Small ikke skulle passe til en DSG. Får høre på nytt med hun som solgte om hva magemålet er

Kommer helt an på hva slags dsg det er. Rasen er lite homogen. Vi har en stor hannhund. En litt mindre dsg vil nok ikke passe i selen. Small-selen er egentlig ganske stor synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Kommer helt an på hva slags dsg det er. Rasen er lite homogen. Vi har en stor hannhund. En litt mindre dsg vil nok ikke passe i selen. Small-selen er egentlig ganske stor synes jeg. 

Ja, jeg skjønner! Det kan hende vi får vente til det nærmer seg litt mer, for vesla vokser i rasende fart. Nesten 1 kg i uka hittil. Veide henne i dag og nå er hun nesten 7 kg, og det er jo fire uker til vi drar! Så plutselig passer jo Small-selen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sunnivamb skrev:

Ja, jeg skjønner! Det kan hende vi får vente til det nærmer seg litt mer, for vesla vokser i rasende fart. Nesten 1 kg i uka hittil. Veide henne i dag og nå er hun nesten 7 kg, og det er jo fire uker til vi drar! Så plutselig passer jo Small-selen likevel.

Hvor store blir de som voksne ca? For small-selen er veldig regulerbar. Mine er stilt inn helt i halsen og rundt brystet er det fortsatt mye å gå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Hvor store blir de som voksne ca? For small-selen er veldig regulerbar. Mine er stilt inn helt i halsen og rundt brystet er det fortsatt mye å gå på. 

I følge rasestandard blir tispene mellom 11 og 14 kg, og rundt 43cm høye. Så tror Small ville vært perfekt når hun er fullvoksen, er bare synd om den ikke passer nå når vi skal bruke den. Men ettersom hun vokser så raskt, kjenner jeg meg optimistisk :-) Får ringe på nytt til finn-annonsøren om noen uker og høre om de fortsatt har den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Sunnivamb skrev:

Regner med du tenker på å prøve denne: https://www.dyresjappa.no/hundeutstyr/hundeseler/bilsele-til-hund/sikkerhetssele-til-hund-ezydog

Men vet du noe om denne varianten fra Ezydog? Ser jo ikke for meg at den er like robust selvfølgelig, men sett noen tester på den? Vil ikke at hunden skal slite, men ser jo for meg at den skulle funke med en god og polstret sele. Var jo også myyye billigere, og ettersom vår valp er i vekst så er det synd å måtte kjøpe en så dyr sele for en gang!

https://www.dyresjappa.no/hundeutstyr/hundeseler/bilsele-til-hund/hantak-for-bilselebelte-ezydog

Den på første linken ja. Den er krasjtestet, og jeg har sett videoen. Holdt hunden trygt i setet.

Den på andre linken er kun et "håndtak", altså som skal klipses i en sele og deretter festes i bilen. Ikke sett noen krasttest på den, så det hadde jeg ikke våget. Dessuten er du uansett avhengig av en sele å feste den i, og det hjelper ikke at håndtaket holder hvis selen ryker. Da er man like langt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allsafe str S til vår tispe på 8 kg. Syns selen er ekstremt stiv og ekkel, og den passer liksom ikke helt kroppen hennes. når hun legger seg ned sklir selen opp og det ble ubehagelig for henne å ligge...skal vel nevnes at vi også har hatt store problemer med å finne tursele som heller ikke sklir frem mot hals/ansikt så hun har sikkert bare en rar kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
På 15.11.2018 at 4:36 PM, Ingvild SF skrev:

Tror dere AllSafe i str. S vil passe en liten (men feit) sheltietispe? Jeg skal på Dogs4all, og vurderer å kjøpe julegave til min stemors hund, men har ikke tilgang til hunden for å prøve selen på hunden.

Den er ganske regulerbar. Passer ok til whipsene og dsgen vår. Men de kunne ikke hatt noe større, da halsen er stilt inn så langt den går. De er ganske store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...