Gå til innhold
Hundesonen.no

Når valpen må være hjemme alene


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Hva har dere gjort med valpen når dere har startet på jobb, eller av andre grunner ikke kan ta med valpen? Hvor gammel var valpen? Hvor mange timer måtte den være alene?

For min del så er dette min største bekymring fram mot høsten, og jeg bare hååper det går bra. Valpen vår er nå 11 uker, og vi skal starte med hjemme alene-trening gradvis nå framover. Når hun er 17 uker, og har vært hos oss i 9 uker, må både jeg og samboer i jobb. Vi er begge lærere, og har derfor ikke mulighet til å ha med valpen på jobb. Vi har også samme arbeidstider, stort sett fra 8-16, så vi håper jo da på at denne tilvenningen skal gå greit. Vi har heller ingen familie i Oslo som kan passe henne den første tiden. Vi har ennå ikke fått timeplanene våre, men kommer til å få noen timer innimellom arbeidsdagene der vi har planleggingstid - og dermed kan gå hjem og lufte henne, og heller planlegge på kvelden. Dersom vi har dager der dette ikke klaffer er det også et alternativ å gå hjem i lunsjen, men da rekker vi bare ca 10 minutt tissing og kos. 

Vi har også vurdert litt om det hadde vært bedre å betale for hundelufter de første månedene. Men da er jo spørsmålet hvor lenge man må belage seg på det? Når mener dere at valpen kan klare å være hjemme alene en 8 timersdag? Er klar over at det kan være individuelle forskjeller her, og vi må jo bare se det an på valpen hvordan hun reagerer på det, men hadde satt pris på litt erfaringer andre som har måttet i full jobb har gjort og hvordan det har gått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida og fuglehundene skrev:

Dere har ikke bil? Jeg jobber også i skolen og min ligger i bilen når jeg er på jobb, det har han gjort siden han var ca tre måneder :)

Jo, vi har bil! Men er ikke det bedre at hun er hjemme der temperaturen er bedre og hun får større plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Sunnivamb skrev:

Jo, vi har bil! Men er ikke det bedre at hun er hjemme der temperaturen er bedre og hun får større plass?

Er nok bedre på sikt ja, men ikke dersom hun ikke er klar for å være hjemme alene så lenge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Personlig synes jeg 6 mnd er det aller tidligste en valp burde være så lenge.

Men tenker du da at 6 mnd er det tidligste for en hel arbeidsdag? Eller 3-4 timer? Og hvor lang tid er nok tid med en pause midt på dagen i såfall? 1 time? 30 minutter? 

For vår del så må nok valpen være hjemme alene minst 3-4 timer, så litt pause, så 3-4 timer til, med mindre en eller annen pensjonist i nabolaget på magisk vis har lyst på en liten hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sunnivamb said:

Men tenker du da at 6 mnd er det tidligste for en hel arbeidsdag? Eller 3-4 timer? Og hvor lang tid er nok tid med en pause midt på dagen i såfall? 1 time? 30 minutter? 

For vår del så må nok valpen være hjemme alene minst 3-4 timer, så litt pause, så 3-4 timer til, med mindre en eller annen pensjonist i nabolaget på magisk vis har lyst på en liten hobby.

Jeg vet ikke om det er lurt å ta en bare kort pause midt på dagen, tenker at det isåfall burde være på hvertfall en times tid egentlig. Men anbefaler å overvåke uansett, og se om det fungerer bra med en evt kort luftetur og litt kos midt i arbeidsdagen. Tenker at selv med en som ser til litt midt på dagen, burde de være minimum i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Det er jo ikke sikkert at en valp på knapt fire måneder er husrein engang, så selv om den skulle være psykisk klar for mange timer alenetid (noe jeg tviler på) er det ikke sikkert den er klar fysisk. 

Det er godt mulig, og det er jo noe vi må se an selvfølgelig. Derfor er jo ikke hundelufter uaktuelt heller. Men det kan jo heller ikke være sånn at man må ha permisjon et år eller være arbeidsledig for å kunne ha hund. Mange vanlige familier har jo hund, og får det veldig bra til. Vi har tross alt fått oss hund på det beste tidspunktet som mulig for oss, nemlig når vi har 9 uker 100% dedikert til valpen, og der vi kan jobbe masse med å bli trygg hjemme. Er selvfølgelig klar over at det er individuelle forskjeller, men må innrømme at vi har gamblet litt på at akkurat dette kommer til å gå fint, med gradvis innlæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Sunnivamb said:

Det er godt mulig, og det er jo noe vi må se an selvfølgelig. Derfor er jo ikke hundelufter uaktuelt heller. Men det kan jo heller ikke være sånn at man må ha permisjon et år eller være arbeidsledig for å kunne ha hund. Mange vanlige familier har jo hund, og får det veldig bra til. Vi har tross alt fått oss hund på det beste tidspunktet som mulig for oss, nemlig når vi har 9 uker 100% dedikert til valpen, og der vi kan jobbe masse med å bli trygg hjemme. Er selvfølgelig klar over at det er individuelle forskjeller, men må innrømme at vi har gamblet litt på at akkurat dette kommer til å gå fint, med gradvis innlæring.

Etter hvert som du blir kjent med valpen vil du klare å lese når den er klar for å være alene hjemme. Eg har hatt valper som var fine og trygge hjemme alene fra 10 ukers alder, og sistemann nå som trengte vel ett år på å bli klar til det samme. Har heldigvis hatt mulighet til å ha hund med på jobb/ i bil. 

Finnes mange valper som blir hentet fredag, og må være hjemme alene fra mandag av. Man leser bare ikke om de på hundeforum. Det er absolutt ikke ideelt, men det skjer. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Etter hvert som du blir kjent med valpen vil du klare å lese når den er klar for å være alene hjemme. Eg har hatt valper som var fine og trygge hjemme alene fra 10 ukers alder, og sistemann nå som trengte vel ett år på å bli klar til det samme. Har heldigvis hatt mulighet til å ha hund med på jobb/ i bil. 

Finnes mange valper som blir hentet fredag, og må være hjemme alene fra mandag av. Man leser bare ikke om de på hundeforum. Det er absolutt ikke ideelt, men det skjer. 

Ja, og det tenker jeg blir noe helt annet igjen. Selv om det kan hende at vår valp ikke er helt klar for det, har vi hvertfall prøvd så godt vi kan med å gi henne 2 mnd til å bli trygg på. Det er absolutt en mulighet å ha henne med i bilen på jobb, men har liksom bare sett for meg at det blir kjedeligere, varmere og mindre plass, selv om man da har mulighet til å lufte henne litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sunnivamb said:

Ja, og det tenker jeg blir noe helt annet igjen. Selv om det kan hende at vår valp ikke er helt klar for det, har vi hvertfall prøvd så godt vi kan med å gi henne 2 mnd til å bli trygg på. Det er absolutt en mulighet å ha henne med i bilen på jobb, men har liksom bare sett for meg at det blir kjedeligere, varmere og mindre plass, selv om man da har mulighet til å lufte henne litt oftere.

På den andre siden så få du sikkert en del sosialisering med elever og kollegaer som vil hilse på. Bare ha det som en mulighet, og ikke stress. Det går helst bra :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hadde valp i april i fjor. Jeg tok ikke ut noe ferie da (jeg er borte på jobb fra 05.50-12.50) Jeg var så heldig ha venner som jobbet andre skift da og ei som ikke jobbet.Hun hadde pass hver dag de 2 første mnd.Fra hun var 4 mnd var hun alene 3-4 timer før hun ble hentet for øve se hvordan det gikk ( tok det gradvis fra 1 time osv før det også) Jeg var også veldig bekymret for hjemme alene treningen. Det gikk over all forventning her! Mye er ødelagt ja selv om jeg rydder unna det meste( vanskelig gjøre det med sofaen?Men,når man ikke er tilhenger av bruke bur må man regne med endel ødeleggelser i unghund tiden synes jeg. Hun er 16 mnd nå og det er et par mnd siden hun har sluttet ødelegge noe så herlig at!Etter sommerferien i fjor når hun da var 8 mnd startet vi med heldag alene jeg jobber 80 prosent så det er da 7 timer. Det gikk strålende! Jeg tror nok arbeidstiden min har litt si for at det gikk så bra også. Hehe. Frøkena er jo den B hunden våkner ikke til før i 11-12 tiden så mesteparten av alene tiden er jo nesten natta for hun! Masse lykke til satser på det går fint?

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sunnivamb skrev:

Jo, vi har bil! Men er ikke det bedre at hun er hjemme der temperaturen er bedre og hun får større plass?

Jeg har ikke hatt noe problem med å ha med min i bilen :) Jeg synes det er mye bedre enn å være hjemme alene i 8-9 timer. Blir ikke noe varmere i bilen min enn i skyggen/inne i huset, og jeg har hatt mulighet til å lufte han flere ganger og også hatt med elever på lufteturer :) Slik kan jeg vente med å han alene hjemme en hel arbeidsdag til han er moden for det :) Kjøp silvershade om du ikke har noe skygge å parkere i og sørg for god gjennomlufting. Jeg har hatt dører/bakluke/vinduer oppe. Han lå også i bilen i vinter da det var nedi nesten 25 minus på morgenen, det gikk fint med ull og jevnlig oppstart av bilen eller kupevarmer i tillegg til den tjukke pelsen hans. Han slappet av og var god og varm, hadde selvfølgelig ikke gjort det om han ikke hadde tålt det.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp :D 
Travel, men kjekk tid! 

Det er ikke slik at man skal måtte ha ulønnet permisjon i 6 mnd når man skaffer seg valp. 
De aller fleste kjøper valp før ferien og har kanskje vært heldige å få innarbeide en uke og to i tillegg. 
Det vil i utgangspunktet si at de aller fleste har 3-5 uker hjemme med valpen før den skal være alene hjemme. 
Mange har mulighet til å reise hjem å lufte i lunsjen, eller ta med hunden på jobb (i bilen etc) dersom de jobber langt unna. 
Andre igjen (som meg selv) jobber turnus, noe som innebærer at valpen sjelden blir værende hjemme mer en noen timer. 
Det er ikke dermed sagt at man ikke burde ha hund om man (som dere) skal tilbake i jobb etter 2 mnd hjemme med valpen. 
Tvert imot er det faktisk mye mer tid hjemme med den lille firbeinte en de aller fleste andre har :)
Dersom dere er litt taktiske nå og legger litt tid i treningen så ser jeg absolutt ikke problemet med at valpen skal kunne være hjemme alene om 2 mnd, forutsatt at treningen går fint :) Hvis ikke tar dere den bare med i bilen eller hører med en nabo eller slik om litt hjelp til en luftetur og to :)
Begynn allerede nå med å gå på badet med lukket dør (når du skal ta en dusj eller gå på toalettet) ikke gjør noe ut av det, bare gå inn og lukk døren, ikke gi så mye oppmerksomhet til valpen når du kommer ut igjen før den er rolig. 
Har dere flere etasjer så gå litt opp i andre etasje i 10-15 minutter mens valpen er nede. Gå til postkassen/ut med søpla osv. 
Dersom valpen er rolig i disse situasjonene så går det an å ta en butikktur uten den eller andre ting som tar litt mer tid. Så forlenger du tiden litt og litt :)
Her er valpen vår 10 uker nå og jeg gjør det samme med henne som vi har gjort med våre 3 andre hunder, altså som beskrevet over her. 
Hun er i valpebinge når vi går ut av huset eller på natten, da begrenser jeg at hun skal tygge på ting hun ikke skal samtidig som det blir hennes trygge sone. 
Her har hun kjølematte (det er fryktelig varmt her og vi venter på ny varmepumpe med air condition) kurv, litt leker og vann. Hun får også en kong med litt av kveldsmaten eller litt rått kjøtt i før vi legger oss eller før vi går ut, da har hun litt å gjøre :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, lillesmula skrev:

Gratulerer med valp :D 
Travel, men kjekk tid! 

Det er ikke slik at man skal måtte ha ulønnet permisjon i 6 mnd når man skaffer seg valp. 
De aller fleste kjøper valp før ferien og har kanskje vært heldige å få innarbeide en uke og to i tillegg. 
Det vil i utgangspunktet si at de aller fleste har 3-5 uker hjemme med valpen før den skal være alene hjemme. 
Mange har mulighet til å reise hjem å lufte i lunsjen, eller ta med hunden på jobb (i bilen etc) dersom de jobber langt unna. 
Andre igjen (som meg selv) jobber turnus, noe som innebærer at valpen sjelden blir værende hjemme mer en noen timer. 
Det er ikke dermed sagt at man ikke burde ha hund om man (som dere) skal tilbake i jobb etter 2 mnd hjemme med valpen. 
Tvert imot er det faktisk mye mer tid hjemme med den lille firbeinte en de aller fleste andre har :)
Dersom dere er litt taktiske nå og legger litt tid i treningen så ser jeg absolutt ikke problemet med at valpen skal kunne være hjemme alene om 2 mnd, forutsatt at treningen går fint :) Hvis ikke tar dere den bare med i bilen eller hører med en nabo eller slik om litt hjelp til en luftetur og to :)
Begynn allerede nå med å gå på badet med lukket dør (når du skal ta en dusj eller gå på toalettet) ikke gjør noe ut av det, bare gå inn og lukk døren, ikke gi så mye oppmerksomhet til valpen når du kommer ut igjen før den er rolig. 
Har dere flere etasjer så gå litt opp i andre etasje i 10-15 minutter mens valpen er nede. Gå til postkassen/ut med søpla osv. 
Dersom valpen er rolig i disse situasjonene så går det an å ta en butikktur uten den eller andre ting som tar litt mer tid. Så forlenger du tiden litt og litt :)
Her er valpen vår 10 uker nå og jeg gjør det samme med henne som vi har gjort med våre 3 andre hunder, altså som beskrevet over her. 
Hun er i valpebinge når vi går ut av huset eller på natten, da begrenser jeg at hun skal tygge på ting hun ikke skal samtidig som det blir hennes trygge sone. 
Her har hun kjølematte (det er fryktelig varmt her og vi venter på ny varmepumpe med air condition) kurv, litt leker og vann. Hun får også en kong med litt av kveldsmaten eller litt rått kjøtt i før vi legger oss eller før vi går ut, da har hun litt å gjøre :)

 

Takk for tips! Dette er mye likt sånn vi har tenkt det. Betryggende å lese ? Vi har allerede vært litt på badet, soverommet, kjøkkenet og hun har vært på verandaen for seg selv, og det har gått veldig fint. Så tenkte å prøve oss ut fra leiligheten i morgen ? Men at vi sitter utenfor og følger med på kamera hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ha med valpene i bil om jeg jobber. Som noen over her sier så synes jeg og at 6 mnd er det tidligste det er ok å ha hunden alene hjemme så lenge som en hel arbeidsdag.  Egentlig uansett,  men ihvertfall om den er eneste hund i husholdet. Andre får nå kjenne på hva de synes,  men der går ihvertfall min grense for at jeg skal vøre komfortabel med det.  Selv om jeg vet at det er mange som forlater valper hjemme langt tidligere enn det og det går jo greit det og.  Men hvor hyggelig det er for valpen,  selv om den ikke får varige men,  det tenker iallefall jeg over. De er jo flokkdyr og "barn"

mine tanker ifht å ta med hundene i bil vs være hjemme alene; man får mer tid til hunden istedet for at det går bort i kjøring til og fra, man får kanskje luftet oftere enn en gang også?   Hunder er ofte tryggere i bil enn hjemme alene,  går kanskje på forventninger til bilen. Ifht hjemme alene så tenker jeg at det nesten blir verre å dra hjem å lufte midtveis for så å forlate dem igjen. Bedre ifht blæra og tissing selvsagt,  men verre å bli forlatt på nytt igjen etter å akkurat ha vært alene. Det blir de jo selvsagt i bil og da, men som sagt så er det ikke uvanlig at hunder har litt annerledes forhold til bil. Selv hunder som har separasjonsangst. 

Bruker å kutte en og en lufting til vi er nede i en,  også trener vi jo litt på å være hjemme alene også imellom mens vi venter på alder og modenhet. Så får de begynne å vøre hjemme fra rundt 6-9 mnd alt ettersom hbordan jeg jobber og hvor enkelt det er å ta dem med. 

Endret av Malamuten
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...