Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til hjemme alene-trening


Maritaas
 Share

Recommended Posts

Hjemme alene-trening

 

Hei! Jeg har en valp på 14 uker. Vi har startet med hjemme alene-treningen. Valpen har et eget rom på rundt 15 kvadratmeter. Den har også liggeplassen sin på dette rommet. Jeg startet med å gå ut bare noen minutter av gangen, når valpen var trøtt. Det er vindu på døren til dette rommet, så jeg holdt bare på utenfor slik at hun så meg. Etterhvert har jeg forsvunnet ut av synet. Det fungerer veldig bra når valpen er trøtt mens jeg lukker igjen døra. Har vært litt piping/kloring på døra de første minuttene innimellom, men så bare legger hun seg for å sove, selv de fleste ganger når hun ser jeg går ut av rommet og forsvinner. Hun kan nå være der alene i over en time mens hun sover. Spørsmålet mitt er hvordan jeg tar det videre? Det går jo så bra når hun sover, men hva med når jeg skal begynne å være borte lenger enn det? Hun sover jo kanskje bare maks 3t i strekk på dagtid, så jeg er veldig spent/bekymret for hvordan det skal gå når hun våkner etter 2-3t og er lys våken og alene. Jeg vet at det lønner seg å aktivisere valpen før man forlater den slik at den er trøtt, så det gjør jeg allerede, men hun sover ikke så mye lenger enn 3t av gangen uansett. 

 

Så hva er deres erfaring med dette? Jeg forstår at det er lurt å «forlate» valpen mens den er trøtt, men føler liksom det kan slå tilbake når den kvikner til igjen. Bør jeg også trene på å ha den alene mens den er våken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig venta med å la henne være så mye alene til hun ble litt eldre, hun er nesten aldri alene hjemme uansett, er nesten alltid minst en person hjemme så har ikke trent så mye på det å kan derfor ikke si jeg har så mye erfaring med det, men om jeg hadde vært i din situasjon ville jeg ha trent på at hun skal være alene selvom hun ikke er trøtt, så hun skjønner at det er mulig å slappe av selv om hun ikke egt er trøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å laste ned dog monitor appen. Da kan du følge med på hvordan hun har det. Jeg ville nok ventet med å ha henne alene noe særlig mye lenger enn tre timer til hun blir litt større. Tren gradvis på å øke tiden. Hvis hun er sliten når du går fra henne så kan hun sove lenger enn tre timer, men hun er litt liten til å være alene en hel arbeidsdag tenker jeg da. 

Endret av Midas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk valp for 2 år siden hadde jeg først 4 uker ferie, etter det hadde søsteren min litt ferie. I løp av denne tiden var hun alene når jeg handlet osv. Ellers har jeg faktisk ikke trent på det...når jeg skal noe, så går jeg liksom... jeg og søsteren min er naboer og lufter hundene for hverandre om den ene slutter tidligere osv, pluss jeg har barn som er tidligere hjemme enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Jeg har enda igjen 5-6 uker ferie, så hun er 19-20 uker når hun må være hjemme alene hvertfall en halv arbeidsdag. Jeg skal studere til høsten og jobbe ved siden av, så blir to halve dager på jobb i uka samt en hel, og noe skole innimellom, så jeg blir jo mye hjemme dette året, og har en mamma som kan stikke innom og være her en time midt på dagen en stund i starten. Men vi er avhengig av at hun kan være alene dersom vi skal noe, så derfor har vi begynt å trene på det tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...