Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av hund?


jensN
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg skal flytte ut for meg selv, og har ikke akkurat lyst å være alene, og hele familien har hatt hunder gjennom livet.

hadde en golden retriever tidligere, hun var utrolig fin og behagelig hund, og veldig avslappet unntatt de turene i bånd.

så jeg ser etter en rolig og behagelig hund, tenkt på labrador. men vil også ha en som ikke river deg i bakken av å gå tur. lyst på en som er fin å gå turer med, rolig å ha i hus, og liker å være blandt familie når det trengs.

beklager lite skriverier, min første post så :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser som kan passe, men det hjelper med litt info.

Har du noen preferanser på pels/pelsstell?

Gjør det noe om hunden bjeffer mye? Litt?

Er det viktig at hunden lett kan trenes til å gå løs?

Hvis du trives med retrieverene men synes de blir litt store så ville jeg sett på spanielene, engelsk springer spaniel eller cocker spaniel. Men det er mange andre gode alternativer også, litt avhengig av kriteriene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2018 at 6:09 PM, simira skrev:

Det er mange raser som kan passe, men det hjelper med litt info.

Har du noen preferanser på pels/pelsstell?

Gjør det noe om hunden bjeffer mye? Litt?

Er det viktig at hunden lett kan trenes til å gå løs?

Hvis du trives med retrieverene men synes de blir litt store så ville jeg sett på spanielene, engelsk springer spaniel eller cocker spaniel. Men det er mange andre gode alternativer også, litt avhengig av kriteriene dine.

Vil ha en hund med litt pels i hvertfall, sånn mengde som en golfen retriever eller labrador, sett på spaniel syns kanskje det er litt for voldsomt

og når det gjelder bjeffing så litt går men ikke mye.

så hadde vært fint å hatt en som er lett å trenes på. Sånn som golfen vi hadde lærte alt med engang når den var liten, hadde ingen problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som om du er veldig glad i golden - hvorfor ikke se om du finner oppdrettere med hunder som kan passe deg? Hvis man legger ned litt innsats i både det og oppdragelse av hunden så er mitt inntrykk at du får en tipp-topp turkamerat og godt selskap! Ser ihvertfall titt og ofte ulike retrievere som går veldig fint i bånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden høres jo ut som det kan passe? En Golden kan absolutt gå pent i bånd, men man må være konsekvent med treningen (som man må med alle hunder, egentlig). Problemet til mange retrievere er at de kan være veldig impulsive, altså går hunden pent i bånd før den plutselig rykker til i båndet, og så kommer den kanskje på at den skulle gå fint i bånd, gjør det en stund, og så rykker den til igjen. Hvis du legger arbeid i å finne en god oppdretter og valpekurs, så går det nok helt fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...