Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste bilen for hund


Colargol
 Share

Recommended Posts

Hjelp! Bilen vår brøt plutselig sammen, vi er på ferie og ting er ganske kaos (som i bilen er fullastet, ferien har starta og vi er 100 mil hjemmefra). Så vi må kjøpe ny-ish bil nå med en gang, og rekker ikke tenke oss så nøye om. Jeg har en del krav til bil, den skal være høy (ala den nå ødelagte Touranen vår), gjerne 4hjulsdrift og ikke alt for dyr. Og så kom jeg plutselig på et nytt krav; vi skal jo få oss hund!! En Golden retriever. Og da må vi også ta hensyn til det når vi stresskjøper bil; bagasjerommet må være stort nok og praktisk nok til hund & bagasje. Jeg aner ikke hva vi bør se etter - planen var ny bil etter at hund var i hus, slik at vi kunne gjøre oss noen erfaringer, men sånn blir det altså ikke. 

Er det noen som kan komme med tips til biler vi bør sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Colargol skrev:

Hva med Mitsubishi Outlander Phev -  noen som har erfaring med den og hundebur og plass i bagasjerom? 

Litt snaut baggasjerom i forhold til min v70, men får inn en golden. Usikker på hvor mye baggasje. Den er mer i høyden enn dybden.

Hva med å dra til en forhandler for å se? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi skal innom forhandler, men uten bil er alt så mye mer komplisert ?, derfor prøver jeg å kartlegge litt sånn at vi slipper innom alt for mange.

Subaru og Volvo blir for dyrt. Mitsubishi har greie priser, men litt lite bagasjerom kan det se ut som. Skal prøve å komme oss til Toyota og Mitsubishi i morra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Meg said:

Stasjonsvogn: Subaru Outback. De holder seg godt, og går man noen årsmodeller bakover så er de ikke sååå dyre heller. 

 

Men de har vel dyre deler(har jeg hørt) og er litt vel glad i drivstoff... Nå vet jeg ikke om det er viktig for ts, men vil tro at mange bileiere er opptatt av det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundenes del er nok en liten varebil med gitter det beste. Når jeg ser hvor mye mine hunder står opp, snur seg, skifter stilling og liggeplass i løpet av en langtur så kan jeg ikke tro at hunder kan ligge greit i bur sånn lenge av gangen.... Peugeot 5008 kommer som varebil, den er sikkert hakket bedre å sitte i enn Partner og co

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

For hundenes del er nok en liten varebil med gitter det beste. Når jeg ser hvor mye mine hunder står opp, snur seg, skifter stilling og liggeplass i løpet av en langtur så kan jeg ikke tro at hunder kan ligge greit i bur sånn lenge av gangen... Peugeot 5008 kommer som varebil, den er sikkert hakket bedre å sitte i enn Partner og co

Nå er det forskjell på en borzoi og en golden. De fleste større biler får inn mellomstor hund med grei plass bare man er villig til å ofre hele bagasjerommet. Det er ofte der problemet kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Nå er det forskjell på en borzoi og en golden. De fleste større biler får inn mellomstor hund med grei plass bare man er villig til å ofre hele bagasjerommet. Det er ofte der problemet kommer. 

Mulig en golden kan stå oppreist i de fleste bagasjerom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Mardina said:

Men de har vel dyre deler(har jeg hørt) og er litt vel glad i drivstoff... Nå vet jeg ikke om det er viktig for ts, men vil tro at mange bileiere er opptatt av det også :)

ja, vår brukte 0,6 i snitt.  Langkjøring 0,5, med henger 0,7.  Diesel

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker min Opel Zafira veldig godt. Blir jo veldig lik en Touran, da... Jeg har dobbeltbur bak, med plass til to hunder på 22 kg hver. Stabler bager/bagasje oppå buret og litt nedi på kantene. 

De kommer dessverre ikke med firehjulstrekk, da...

Endret av Ulrikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må ha baksete (dvs plass til fler enn 2 personer) så er det vel store stasjonsvogner som vil være et alternativ, eller forsåvidt større bilser om Transporter, Caravelle, etc. Men man må tenke på hvor mye bagasje man normalt sett har med seg også. Hvis man er OK med at hunden tar hele bagasjerommet, så trenger man jo ikke så stor bil, men med unger, på ferieturer, etc så er det jo kjekt å slippe å måtte ha med en tilhenger for all bagasje...

Så tenk nøye over behovet før dere kjøper - lykke til med å finne fram i jungelen der ute!

:-)
Susanne

(har en Caddy som jeg er kjempefornøyd med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, yurij said:

For hundenes del er nok en liten varebil med gitter det beste. Når jeg ser hvor mye mine hunder står opp, snur seg, skifter stilling og liggeplass i løpet av en langtur så kan jeg ikke tro at hunder kan ligge greit i bur sånn lenge av gangen... Peugeot 5008 kommer som varebil, den er sikkert hakket bedre å sitte i enn Partner og co

Forskjell på hunder vil jeg tro,  ingen av mine har vært noe til å røre på seg okke som hvordan de ligger og ingem av de har satt pris på stort bur i bil. Når man kjører iallefall. Sistnevnte som alltid lå i bilen sitter nå pal oppreist.  Srlv når vi kjørte til Sverige i vår,  over 90 mil mer eller mindre i ett strekk. Nesten et døgn altså. Det gjør hun uten bur,  og det gjør hun i det nye buret hun fikk samtidig med ny bil. Det er større og gir mindre støtte .

Til tema,  suv er ofte ikke bra på bagasjerom,  selv om de er gode å kjøre, har god fremkommelighet osv. Eller,  bagasjeplass kan det godt være,  men det er gjerne hjulbuer inni der som gjør det fint lite effektivt ifht plassutnyttelse,  spesielt mtp hundebur osv. 

Personlig var jeg veldig fornøyd med ford focusen jeg hadde. Svært bagasjerom. Rundt 120 cm bredt, 90ish høyt og vell 100cm dypt  og ingen hjulbuer i veien.  Ingen terskel eller karmer på bagasjerommet heller, så det var lett å utnytte til det fulle. Rimelig er de og.

Nå sist kjøpte jeg en mondeo,  vet ikke om bagasjerommet er så mye større faktisk,  selv om det er en større bil. Men litt "dyrere", mer utstyr osv, selv om de to nå er nesten likt rent prismessig. Større plass inne i bilen er det definitivt da, og man får som sagt mer utstyr og finesser med på kjøpet. Nå var jeg ikke spesielt heldig med sistnevnte,  men når den saken er fikset opp i så kommer det til å bli en ny mondeo. 

disse to passer neppe alle kravene dine,  men syntes de var verdt å nevne likevel. med et større budsjett hadde jeg gått for s-max. Eller gjerne en pajero mtp kjøreegenskaper,  men jeg vet jeg ikke hadde blitt fornøyd med bagasjerommet på pajeroen så lenge jeg ønsker å ha 5 seter, been there,  done that. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbrukverket sine mål er en grei mal og som en bonus kjører man lovlig i sverige også: 

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.   

Hjässen = issen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stasjonsvogn utgår pga helsemessige årsaker (Høy bil er enklere å komme inn og ut av med vond rygg) så vi må finne en SUV eller flerbruksbil som tilfredsstiller våre behov. Vurderer også om takboks kan gi oss den ekstra plassen vi trenger når bagasjerommet er opptatt til hunden.

Med 2 barn og hund og mye baggasje er det jammen ikke mye å velge på i vår prisklasse.... vi tar toget hjem og avlyser ferien inntil ny bil er på plass :huh:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/6/2018 at 8:31 AM, yurij said:

Jordbrukverket sine mål er en grei mal og som en bonus kjører man lovlig i sverige også: 

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.   

Hjässen = issen. 

Interessant - og følger man dette er del de fleste ferdigproduerte dyrene alt for små til de vanligste hunderasene våre (som schäfer, dober, golden, etc). Målte nå min bearded collie tispe og hun skal da ha minst flg mål på bilbur: lengde 100cm, bredde 60 cm og høyde 70 cm.

Fun fact: i fjor sommer når vi dro på ferie havnet vi i en storkontroll på Svinesund - tollere, "länsstyrelsen" og politiet sjekket transport av dyr, burstørrelser, hvordan de var festet, etc. Litt spennende å høre hva de mente, men de var kjempefornøyde med mitt bur, og det ble faktisk videofilmet og var med i deres youtubevideo om emnet. Mine er ca 1:35 inn i videoen:

Buret mitt er 90 x 100 i bunnflate og 70 cm høyt og svært godt festet med skikkelige lastestropper i bagasjerommet på en Hiace.

:-)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SusanneL skrev:

Interessant - og følger man dette er del de fleste ferdigproduerte dyrene alt for små til de vanligste hunderasene våre (som schäfer, dober, golden, etc).

 

Jepp... Så det spørs vel om de flestehunder  ligger altfor trangt... Jeg vil tro dèt. 

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2018 at 7:00 PM, yurij skrev:

Jepp... Så det spørs vel om de flestehunder  ligger altfor trangt... Jeg vil tro dèt. 

Det tviler jeg ikke på.

Ikke uvanlig at hunder på 30-40 kg har bilbur på samme størrelse som min bc på 20 kg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, egentlig, men...

Hvis de svenske reglene skal følges til punkt og prikke så kan jeg altså ikke lovlig ha to bearded collie tisper i et dobbelt Variocage XXL bur, men et enkelt XL-bur holder målene for en tispe.
I cm-mål er det største Herkules-buret (Large) for litet til min 22-kilos tispe - men anbefales til Berner, Rottweiler og Hovawart...

Ang. bil - så vil jeg jo ha vurdert at med 2 barn og en hund så vil det jo kun være biler i Caravelle-størrelse som kan funke hvis barna skal ha med seg f.eks. sykler, barnevogn, eller familien skal bruke den på ferier, etc.. (Men nå vil jeg jo heller ha litt for mye plass, enn for lite, da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...