Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp, mange timer med bilkøring.


Skrullings
 Share

Recommended Posts

Jeg skal hente valpen min på tirsdag. Det er rundt 8 timer å kjøre, så vi reiser ned i morgen og sover over før vi altså da henter og kjører hjem på tirsdag.

Har dere noen tips for å gjøre turen mest mulig behagelig for valpen? Har sikra buret i baksetet, sånn at noen kan sitte bak hos henne hele tiden. Har lagt et vetbed i buret, og tenker å ta med et ekstra teppe, evt vetbed. Valpen har kjørt litt bil med oppdretter, men dette er jo fryktelig langt :no: Tenker vi tar med noen leker som vi kan ha inni buret, er det lurt med godbiter i tillegg? Redd for at den skal bli bilsyk eller dårlig i magen.. burde jeg ha med bilsyketabletter i tillegg? Har noen erfaring med å kjøre så langt med ny valp? Tar gjerne i mot alle tips dere har! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du er nødt til å hente alene, anbefaler jeg at en har valpen på fanget den første turen fra sitt vante hjem, evt festet i bilsele slik at valpen allikevel kan sitte inntil en person og få kos og nærhet (samt noe annet å distrahere med om valpen blir urolig). Samt ta flere pauser når valpen ikke sover, og vær beredt på oppkast og/eller at valpen går på do i tilfelle det skulle skje (ha med noen forskjellige pledd som underlag). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Med mindre du er nødt til å hente alene, anbefaler jeg at en har valpen på fanget den første turen fra sitt vante hjem, evt festet i bilsele slik at valpen allikevel kan sitte inntil en person og få kos og nærhet (samt noe annet å distrahere med om valpen blir urolig). Samt ta flere pauser når valpen ikke sover, og vær beredt på oppkast og/eller at valpen går på do i tilfelle det skulle skje (ha med noen forskjellige pledd som underlag). 

Vi er to som henter, heldigvis! Jeg har tenkt mye på å ha valpen på fanget foran, men er ikke det utrygt? Har selvfølgelig ikke kjøpt sele :/ Men er det greit å ha den foran på fanget uten? Ja vi kommer til å ha en del pauser, så turen kommer jo til å ende opp på mer enn 8 timer.. Åh, kjenner jeg gruer meg litt altså. Takk for tips! Et par ruller med tørkerull er pakket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Maria_ said:

Vi er to som henter, heldigvis! Jeg har tenkt mye på å ha valpen på fanget foran, men er ikke det utrygt? Har selvfølgelig ikke kjøpt sele :/ Men er det greit å ha den foran på fanget uten? Ja vi kommer til å ha en del pauser, så turen kommer jo til å ende opp på mer enn 8 timer.. Åh, kjenner jeg gruer meg litt altså. Takk for tips! Et par ruller med tørkerull er pakket. 

Det er ikke uvanlig at de blir ganske urolige/engstelige, spesielt på en lang biltur, så anbefaler som sagt å gjøre det så trygt som mulig. Anbefaler absolutt bur generelt mtp sikkerhet, men akkurat den første tiden er det veldig viktig å gi valpen mye trygghet og omsorg. Det går såkalt an å prøve bur, eller sette valpen inn dit når hun er veldig trøtt for å se om det går problemfritt. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjørt fra Østlandet til Nordland med valp. Fiksa meg sjåfør sånn at jeg kunne fokusere på valpen. Hadde henne på fanget hele veien. Det har jeg gjort med alle valpene jeg har henta, og opplever helt klart det som det tryggeste for valpen. Ellers hadde jeg med teppe, tyggebein og håndkle, og vi stoppet ganske ofte for å lufte oss. Valpen sov omtrent ikke på turen, men så lenge hun lå inntil meg var hun snill og rolig :)Burtrening i bil har vi jobba litt med nå etter vi kom hjem. Nå er hun mye tryggere, og da har tilvenning til bilburet blitt mye enklere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to uker siden henta jeg valp. Hadde med meg en venninne og vi hadde en 10-timerstur hjem i bil. Stoppa ca. annehver time for tissing. Vi bytta på å kjøre og den som ikke kjørte hadde valpen på fanget. Fungerte veldig greit. Etter at hun hadde funnet roen etter de første 15-20 minuttene, så la hun seg til å sove etter hvert stopp. Vi stoppa for å tisse når hun våkna :)

 

35345778_10216743160153896_3221561136579084288_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heidihj skrev:

Jeg har akkurat kjørt fra Østlandet til Nordland med valp. Fiksa meg sjåfør sånn at jeg kunne fokusere på valpen. Hadde henne på fanget hele veien. Det har jeg gjort med alle valpene jeg har henta, og opplever helt klart det som det tryggeste for valpen. Ellers hadde jeg med teppe, tyggebein og håndkle, og vi stoppet ganske ofte for å lufte oss. Valpen sov omtrent ikke på turen, men så lenge hun lå inntil meg var hun snill og rolig :)Burtrening i bil har vi jobba litt med nå etter vi kom hjem. Nå er hun mye tryggere, og da har tilvenning til bilburet blitt mye enklere.

1 time siden, Sprettballen skrev:

For to uker siden henta jeg valp. Hadde med meg en venninne og vi hadde en 10-timerstur hjem i bil. Stoppa ca. annehver time for tissing. Vi bytta på å kjøre og den som ikke kjørte hadde valpen på fanget. Fungerte veldig greit. Etter at hun hadde funnet roen etter de første 15-20 minuttene, så la hun seg til å sove etter hvert stopp. Vi stoppa for å tisse når hun våkna :)

 

35345778_10216743160153896_3221561136579084288_n.jpg

Så bra å høre! Da skal jeg ta med noe å tygge på :)  Det høres ut som å ha den i forsetet er det beste. Dere mener det er ok uten sele da? Kan jo evt stoppe å kjøpe en på veien i morgen, men veldig vanskelig når jeg ikke vet heeelt størrelse på valpen.. Helt nydelig bilde :wub: Gleder meg helt sinnsykt!  (edit: har vanlig sele, men ikke bilsele)

1 time siden, anettejl skrev:

Jeg hentet en valp som oppdretter sa var pipete og urolig i bil. Sprayet et teppe med adaptil, og hadde henne foran meg på gulvet i passasjersetet foran. Det gikk kjempegreit, kan absolutt anbelafe en sånn type beroligende spray når du henter nurket :-) 

Jeg har heldigvis fått beskjed om at hun har vært trygg i bil, men det kan jo forandre seg når ikke søsknene er der. Takk for tips! Tror vi prøver uten, så får vi se hvordan det går. :) 

 

Endret av Maria_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greiest å ha valpene i bur baki når jeg henter.  Lufter godt før vi begynner å kjøre,  da sover de bare lell,  evt roer seg fort om de blir litt urolige.  Stopper å lufter jevnt underveis, og på en slik tur hadde jeg antagelig stoppet en kort lufting etter 2-2,5 time, en lengre lufting etter enda et par timer også vil jeg anta det holder til dere kommer hjem.  

 

Må selvsagt se an valpen, men stort sett er det helt uproblematisk 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hentet valp og kjørt 6 og 5 timer. Begge gangene hadde jeg de litt i fanget og litt i buret ettersom hvor de roet seg mest. Luftet ofte og hadde med vann og tyggebein pluss teppe fra oppdretter. Har gått helt fint. Selv om du skal kjøre litt lenger tror jeg det kommer til å gå helt fint. Bare se an hva valpen synes er best og tryggest ☺️ Jeg ville ikke tenkt på å ta med bilsyketabletter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hentet valp for to uker siden, var en 6 timer kjøretur. Hun var noe vandt med bilkjøring fra oppdretter. Vi lekte mye før vi reiste, og hadde henne i bur i baksetet. Vi kunne altså ha hånden inntil og hun kunne se oss. Hun peip litt i noen sekunder, og så roet hun seg. Hunsov for det meste! Vi hadde to stopp i løpet av turen. Begge var litt lengre, og da fikk hun drikke, spise litt, leke litt og gå på do. Hvis valpen blir veldig urolig i bur ville jeg nok tatt den på fanget, men vi følte ingen behov for det når hun sov så godt baki :-) 

Ville vel tenkt litt det samme til en valp som man tenker til barn - nok drikke, mat og leker/underholdning, pluss pauser når det trengs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute på omtrent lik tur i går. 
Vi kjørte kl 13 fra oppdretter, kl 00.15 var vi hjemme :)
De første 30 minuttene var hun litt urolig, ville være i fanget og trengte trygghet som hun selvsagt fikk (vi var to stykk som hentet henne slik at det var mulig å ta seg litt ekstra tid til henne) 
Deretter sovnet hun og sov i kurv på gulvet med teppe som var med fra oppdretter. 
Der sov hun i 3 timer før hun våknet og vi stoppet for tissepause,vann og litt strekking på beina. 
Da vi kom inn i bilen lekte hun litt med leken sin i kurven på gulvet før hun sovnet og sov i nye 3 timer. Ny tissepause, vann og kveldsmat også kjørte vi siste etappe hvor hun på nytt sov og var rolig til vi ankom huset vårt litt over midnatt :)

Ta med skål, vann, en leke og gjerne noe å tygge på. 
Sover valpen så kjør så lenge dere kan og mens valpen er rolig, stopp når den våkner eller blir urolig. 

Det går stort sett veldig fint :)
Masse lykke til!

36520138_10160484151960291_4456404645526372352_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode tips ?

Nå er vi over halvveis! Det har gått fint hittil, hun har egentlig sovet hele veien, våkna for å tisse og drikke vann, og nå har hun fått litt mat. Hun vil IKKE ligge i fanget. Det er visst bare tull. Hun vil ligge i baksetet i buret sitt og sove. Så da får hun lov til det ? Så da var det mye enklere enn jeg hadde sett for meg! 

AC339A3A-C236-4CC9-BCDC-A803CFAD719F.jpeg

E89B5879-54CF-4B96-B5F1-A708C2D072E2.jpeg

Endret av Maria_
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å, så herlig at det går så fint! 
Mange hunder finner stor ro og trygghet i buret sitt, ikke minst er det utvilsomt det tryggeste når man kjører bil :)
Håper dere har like fint vær som vi har her på Vestlandet, da er nok resten av turen over før dere vet ordet av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lillesmula skrev:

å, så herlig at det går så fint! 
Mange hunder finner stor ro og trygghet i buret sitt, ikke minst er det utvilsomt det tryggeste når man kjører bil :)
Håper dere har like fint vær som vi har her på Vestlandet, da er nok resten av turen over før dere vet ordet av det :)

Jaaa takk! Veldig lettvint når det var så tydelig at det var buret hun ville ligge i ? Superfint vær her, blir definitivt flere turer vestover ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her jeg bor (mellom kr.sand og stavanger) er det 30 grader i skyggen :o:D skikkelig sommer! 
God tur videre, nå går dere en veldig spennende tid i møte <3 

Akkurat nå, Maria_ skrev:

Jaaa takk! Veldig lettvint når det var så tydelig at det var buret hun ville ligge i ? Superfint vær her, blir definitivt flere turer vestover ! 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...