Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan definerer du størrelse på hund?


Woola
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Nimbus skrev:

Vel, dette fortsetter å fascinere meg, @Kangerlussuaq. Du avviser altså, helt kategorisk, vekt og omfang som relevante faktorer når du beskriver hunder (og mennesker) som større eller mindre enn hverandre? Hva med to menn - én er 196 cm og veier 75 kg, en annen er 190 cm og veier 150 kg? Jeg ville sagt at nr. 1 er høyest, men nr. 2 er størst. Du er altså uenig i den beskrivelsen? I tilfellet @Monikawt skisserer er dreveren omtrent 3,3 ganger tyngre (og jeg vil tro også en del mer omfangsrik/kraftig) enn puddelen, mens puddelen på sin side er bare ca. 1,1 ganger så høy (og trolig en god del smalere). Jeg tipper jeg også ville beskrevet dreveren som størst. Puddelen er selvsagt høyestog dreveren er tyngst.

(Ja, jeg er litt over gjennomsnittlig interessert i definisjoner, språkbruk og detaljer.)

Enig med deg, det gi ingen mening i mitt hodet. Ordet "større" reflekterer størrelse, og den eneste logiske definisjonen på det er den _totale_ størrelsen på objektet, altså høyde, ganger bredde, ganger dybde. Det er sånn man skiller begrepet fra andre målebegreper, som høyde, lengde, bredde, dybde osv. Definerer man hunder ut fra høyde, så sier man det, altså at den er høyere enn den, eller bredere, om det er slik man måler dem. 
Samme som eksempelet jeg brukte med basseten til naboen og chi'en min. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor høy basseten er, men hun er maks et par centi høyere enn den andre naboens chi, som er igjen er et par cm høyere enn min. Et par cm kan ikke gjøre all verdens forskjell for hvor man putter de to sammenligna hundene på skalaen. Basseten veier ca 25 kg, nabochi'en veier knappe 5. Å kalle dem for like store er så galt som det går an i mine ører,  og helt ærlig, om noen hadde sagt det til meg i fullt alvor, så hadde sendt vedkommende til Specsavers ASPA ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så hvis en semi trailer parkerer ved siden av en flaggstang, så er flaggstangen større en kjøretøyet?   

Vel, dette fortsetter å fascinere meg, @Kangerlussuaq. Du avviser altså, helt kategorisk, vekt og omfang som relevante faktorer når du beskriver hunder (og mennesker) som større eller mindre enn hvera

For min del er snakker jeg om helhetsinntrykket når jeg sier større, altså er en rottweiler større enn en greyhound, selv om greyhounden er høyest. Men jeg vil nok likevel si at en borzoi er større en

6 hours ago, Nimbus said:

(Ja, jeg er litt over gjennomsnittlig interessert i definisjoner, språkbruk og detaljer.)

Er du antropolog? :lol: Jeg synes også dette er veldig fascinerende, og har ingen problem med å forstå at folk kategoriserer ting svært ulikt. Hvis man virkelig vil ha bakoversveis over hvor totalt forskjellig det er mulig å oppfatte verden er der bare å se på andre kulturer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Wilhelmina said:

Er du antropolog? :lol: Jeg synes også dette er veldig fascinerende, og har ingen problem med å forstå at folk kategoriserer ting svært ulikt. Hvis man virkelig vil ha bakoversveis over hvor totalt forskjellig det er mulig å oppfatte verden er der bare å se på andre kulturer.

Hehe, close, but no cigar ;) Jeg har ingen problemer med å forstå at det er sånn, altså. At vi som mennesker liker kategorier og definerer ting ulikt er ingen overraskelse. Jeg er bare fryktelig nysgjerrig på hvorfor, og utstrekningen av det. Spesielt i dette tilfellet, størrelse, liksom. Hadde ikke forventet så store forskjeller innenfor en såpass snever gruppe. Morsomt, bare! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Kangerlussuaq said:

Om puddelen er større (høyere) enn dreveren, så er den større. Irrelevant av vekt, ja :) Men jeg spurte deg om du gjør det med mennesker også, eller om det er en spesialting med hunder?

jeg gjør det med alt. Ta for eksempel en koffert. Min koffert kan være lavere enn din, men både breiere og dypere. Jeg får plass til mer i min koffert en du får i din, fordi min er større. Selv om den er lavere. 

17 hours ago, Nimbus said:

Vel, dette fortsetter å fascinere meg, @Kangerlussuaq. Du avviser altså, helt kategorisk, vekt og omfang som relevante faktorer når du beskriver hunder (og mennesker) som større eller mindre enn hverandre? Hva med to menn - én er 196 cm og veier 75 kg, en annen er 190 cm og veier 150 kg? Jeg ville sagt at nr. 1 er høyest, men nr. 2 er størst. Du er altså uenig i den beskrivelsen? I tilfellet @Monikawt skisserer er dreveren omtrent 3,3 ganger tyngre (og jeg vil tro også en del mer omfangsrik/kraftig) enn puddelen, mens puddelen på sin side er bare ca. 1,1 ganger så høy (og trolig en god del smalere). Jeg tipper jeg også ville beskrevet dreveren som størst. Puddelen er selvsagt høyestog dreveren er tyngst.

(Ja, jeg er litt over gjennomsnittlig interessert i definisjoner, språkbruk og detaljer.)

enig!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Misky said:

Så hvis en semi trailer parkerer ved siden av en flaggstang, så er flaggstangen større en kjøretøyet? :innocent:

Da snakker vi om to helt forskjellige objekter, hvorfor sammenlikne - bokstavelig talt - epler og pærer? Jeg sammenlikner to mennesker, eller to hunder :) For meg - personlig - stiller det seg helt annerledes enn om jeg sammenlikner en bok og en stol. Eller en flaggstang og en LKW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er snakker jeg om helhetsinntrykket når jeg sier større, altså er en rottweiler større enn en greyhound, selv om greyhounden er høyest. Men jeg vil nok likevel si at en borzoi er større enn en engelsk bulldog fordi den er så mye høyere. Jeg definerer altså høyde, vekt og størrelse som tre forskjellige ting, der størrelsen avhenger av høyde og vekt kombinert.

Denne tråden er jo et utrolig godt eksempel på hvorfor det ofte blir krøll når noen er ute etter en mellomstor hund for eksempel, når alle har så forskjellig oppfatning av størrelse på hund! 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Quack skrev:

For min del er snakker jeg om helhetsinntrykket når jeg sier større, altså er en rottweiler større enn en greyhound, selv om greyhounden er høyest. Men jeg vil nok likevel si at en borzoi er større enn en engelsk bulldog fordi den er så mye høyere. Jeg definerer altså høyde, vekt og størrelse som tre forskjellige ting, der størrelsen avhenger av høyde og vekt kombinert.

Denne tråden er jo et utrolig godt eksempel på hvorfor det ofte blir krøll når noen er ute etter en mellomstor hund for eksempel, når alle har så forskjellig oppfatning av størrelse på hund! 

I tillegg til at folk har forskjellig oppfatning av størrelse på hund - den andre veien. Noen mener 40 cm er høyt, noen mener det er lite, noen mener det er middels.

Jeg er litt firkanta i denne saken selv. Om hund tenker jeg høyde når det kommer til størrelse. Hvertfall når jeg vurderer anskaffelse av egen hund. Det hjelper ikke hvor "liten" alle synes whippeten min er, hun må likevel ha like stort bur og tar "like stor plass" (ikke på fanget) som en liten labrador eller bc. Men klart hun oppleves ikke så "stor" som hun er pga vekt. 

Jeg synes det ikke er så merkelig at folk tenker stor/liten etter høyde, selv om den store/lille hunden godt kan være både tung og lett. I agility er det vel høyden som avgjør hvilken klasse man skal starte i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...