Gå til innhold
Hundesonen.no

stillegående burvifte?

Recommended Posts

Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis du vil ha en rase med lite lyd og lite jaktinstinkt, så for all del ikke kjøpe en DSG hvert fall  De kan ha plenty både jaktinstinkt og lyd. Vår er verken særlig stille og den holder seg heller ikke i nærheten på tur. Eller...han er i nærheten, men han går egentlig turen alene, for han er konstant på jakt.  Jeg synes ellers kriteriene dine er litt vanskelige mtp. bruken. For det er mange raser som passer om du bare vil "prøve ut" agility og lydighet, men det blir jo mye kjekkere om du kan trene det med en hund som har driv nok til at det blir gøy. Det er litt demotiverende å trene med en hund som du må hale alt utav. Samtidig ønsker du lite stress og et moderat aktivitetsnivå. Vil du ha en rase som er kjekk på treningsbanen, må du også regne med at den trenger litt ekstra i hverdagen. Likevel er hunder svært tilpasningsdyktige, og de fleste raser vil være helt fornøyd med en time eller to tur til dagen og kanskje litt mental trening attåt.  Jeg synes kanskje sheltie passer en del av dine kriterier. De kan ha litt lyd da, men det er ikke sikkert det trenger å være så ille mye lyd. En del kan nok forebygges.  Når det kommer til aldersforskjell, så kommer det an på hvor mye arbeid du ønsker deg. Jeg har 4 hunder, der tre av de er mine. De har en aldersforskjell på 1,5 år mellom hver hund. Det er og har til tider vært ganske hektisk. Den "voksne" er fortsatt ikke voksen, men det nok aldersforskjell til at de ikke blir pubertale samtidig. Den største utfordringen hos oss har vært å beholde roen inne, da den "voksne" fortsatt er ganske leken, og valpen sier jo ikke nei-takk. I tillegg har gjerne den voksne vært for ung til å greie å håndtere valpen, så det har gjort at jeg har måttet gripe inn i mye større grad enn jeg har gjort når jeg har hatt voksen hund med valp. Fordelen er at valp har sklidd rett inn uten styr fra dag en. Jeg har måttet "overtale" den voksne litt mer når den faktisk er voksen og det har kommet valp i hus. Ikke at det har vært noe nevneverdig styr, det har gått over etter noen dager, maks en uke. 
    • Jeg ble anbefalt gamasjer og heldress over. Tror jeg gir showsheen til hest en sjanse først, ellers blir det full påkledning her. Min er ikke klipt da.
    • Bonita er 15 år og 8 mnd. Greit hun har litt vondter i ryggen som litt smertestillende hjelper på og en litt sart mage. Men om noe skjedde meg håper jeg inderlig at noen ville tatt over henne, og ikke avlivet henne. For hun er i veldig god form i forhold til alder og hun er så glad i alt av mennesker. 
    • Har du prøvd immunterapi? Altså vaksiner som inneholder det hunden reagere på for å bygge opp toleransen? 
    • Ja, hun vokser til! Nå har hun blitt 30 kg. faktisk. Hun blir nok ikke så mye større, men kan være det blir en kilo eller to ekstra i masse med tiden. Hun trekker ikke så mye i bånd, men jeg merker at når hun legger seg i selen er det en del hund å holde igjen  Glad vi begynte med båndtrening fra start av.  Jeg får sjeldent plankekjøringsvalper, så leser med misunnelse om dem så får sånne greie, uproblematiske små *ler*. Jeg synes det hjelper veldig at erfaring tilsier at det går over. Cyan er en artig skrue, og jeg synes hun er en morsom hund. Masse personlighet og meninger, men samtidig så snill og omgjengelig. Alle kan hilse på henne, barn som voksne og hun er rolig og vil bare bli klappet. Den eneste utfordringen vi har med andre hunder er at hun går i jakt om de løper, så det er en prosess, men jeg forebygger så godt jeg kan, og så regner jeg med at det går over med alderen om hun ikke får øvd så mye på det. Jeg har lært ekstremt mye av å ha en hund som er veldig trygg og stabil, men likevel har mer enn nok pondus til å fortelle mor at det DER kan du bare drite i  
  • Nylig opprettede emner