Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffer når vi klemmer

Recommended Posts

Hei! I den senere tiden har det dukket opp et nytt problem her i gården, nemlig at pelsmonsteret bjeffer når vi klemmer. Han bjeffer ganske skarpt, samtidig som han tidvis logrer. I tillegg har han bjeffet en gang av at jeg håndhilste på noen, og en annen gang mens jeg sto og holdt et lite barn (ny oppførsel, så det har ikke rukket å skje så mange ganger ennå). Jeg har sett denne oppførselen i en annen hund før, og jeg tolker det dithen at det dreier seg om usikkerhet og ev. sjalusi. Er det noen andre som opplever det samme eller bare har noen tips til hvordan jeg kan gå frem for å trene vekk denne adferden? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke sjalusi :) Hunder er konfliktskye dyr, og det er noe de har med seg fra da de var ville dyr. Innad i en flokk vil det være uhensiktsmessig å slåss og krangle, fordi det vil gjøre det vanskeligere for flokken å overleve(jakte f.eks.). Dette medfører blant annet at hunder vil stoppe oppførsel som de ser på som potensielt truende og kan føre til skader på flokken sin. I dette ligger det at de kan bjeffe på, eller presse seg i mellom når vi klemmer hverandre. De ønsker å splitte oss opp slik at det ikke blir krangling. Det er ikke noe verre enn det, men slitsomt er det jo.

Jeg ville belønnet hunden når dere skal gi hverandre en klem, for å lære den at når dere klemmer, så betyr det noe positivt. Du kan hvert fall starte der :) Vi har en hund som gjør akkurat det samme, så der sier jeg "bra!" og belønner han for å bare stå rolig og se på oss når jeg og samboeren min er i fysisk kontakt, som f.eks. klemming. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener ikke å kuppe tråden din @Lucia, men jeg har et spørsmål i forhold til dette med ‘sjalusi’. 

Når jeg har andre hunder på fanget, eller koser med andre hunder kommer alltid Penny for å presse seg gjennom, begge kan til og med være litt irriterte på den tredje hunden (om den er ukjent) og prøve å jage den vekk, er det for å forhindre krangling? Tøft! Jeg pleier vanligvis ikke å tillegge hunder menneskelige følelser, men her har jeg flere ganger tenkt at hundene mine er sjalu :innocent: Penny kommer også raskt til unnsetning om jeg overdriver kosing med Sunny :teehe:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive