Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyteperioden


MurphysLaw
 Share

Recommended Posts

Dette med underull og røyting er nytt fenomen for meg. Tispa mi har røytet i snart 2 mnd, er vel ikke normalt det?! Nå er det jo røyteperiode og all underulla skal av, men jeg trodde det varte i maks 1 mnd? 

Da jeg fikk henne i februar røytet hun enomt mye (var stortsett dekkhårene som røytet mener jeg å huske), så byttet jeg foret hennes fra royal canine til MUSH og røytingen avtok, så regner med foret ikke er problemet.. Har kun en vanlig underullskam, og joda den tar underulla, men ikke nok. Blir gal av å støvsuge flere ganger daglig, rense sofaen, alle klærne fulle av hår til en hver tid. Har dere noen tips?! Er Furminator bedre enn vanlig underullskam? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolleren min (som forøvrig hadde voldsomt kraftig og mye pels og underull) røytet hele året han. Noen perioder røytet han mer enn andre, men han røytet mye absolutt hele tiden. Sånn at jeg måtte støvsuge hver dag, rulle sofa og klær for hundehår. Når han ristet seg stod det en sky av hår fra han. Det hjalp å børste, men han røytet uansett. Jeg byttet fór, gav olje og tilskudd, snakket med veterinæren og prøvde mye. Han var bare sånn han. Hvis det er golden du har som røyter så mye, så kan det jo tenkes at du bare må godta at sånn er de. De røyter mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

Tolleren min (som forøvrig hadde voldsomt kraftig og mye pels og underull) røytet hele året han. Noen perioder røytet han mer enn andre, men han røytet mye absolutt hele tiden. Sånn at jeg måtte støvsuge hver dag, rulle sofa og klær for hundehår. Når han ristet seg stod det en sky av hår fra han. Det hjalp å børste, men han røytet uansett. Jeg byttet fór, gav olje og tilskudd, snakket med veterinæren og prøvde mye. Han var bare sånn han. Hvis det er golden du har som røyter så mye, så kan det jo tenkes at du bare må godta at sånn er de. De røyter mye. 

ågud, skjønner ikke hvordan du overlevde, jeg blir gal etter de 2 månedene jeg :shocked:

Men er det ikke slik at all underulla skal vekk på våren? For hun røytet lite før det ble varmere i været:huh: vet du hvor lenge røyteperioden vanligvis varer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper røyter ofte i forbindelse med løpetid og ikke sesongene som hannhundene gjerne gjør. Nå er det slik at de som bor innendørs gjerne røyter når kroppen "føler for det" og ikke nødvendigvis når det blir kaldt/varmt. Begge mine hadde to runder i vår, det har de aldri hatt før - trur det var fordi det ble så veldig varmt at mer måtte av.

Kan fort vare noen måneder om man ikke gjør noen tiltak. Her er det børsting (bruker stort sett en kam) - bad - føning - børsting som er oppskrifta, da får jeg av det aller meste.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, MurphysLaw skrev:

ågud, skjønner ikke hvordan du overlevde, jeg blir gal etter de 2 månedene jeg :shocked:

Men er det ikke slik at all underulla skal vekk på våren? For hun røytet lite før det ble varmere i været:huh: vet du hvor lenge røyteperioden vanligvis varer?

Det var hannhund jeg hadde, men all underulla forsvant ikke nei. Han hadde nok i bøtter og spann og jeg kunne børste til jeg ble grønn og blå, dagen etter var det like ille. Så jeg kjøpte meg robotstøvsuger. 

Tispene røyter vel også i forbindelse med løpetid og blir nedrøytet i en annen forstand enn hva hannhundene blir. Min røytet på det nivået omtrent like mye året rundt og ble aldri nedrøytet. Han hadde mindre underull på sommeren, men fortsatt mye. Uansett er min erfaring at retrievere røyter ganske mye og at det bare er å venne seg til det først som sist :P 

 

Endret av Midas
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Midas skrev:

Det var hannhund jeg hadde, men all underulla forsvant ikke nei. Han hadde nok i bøtter og spann og jeg kunne børste til jeg ble grønn og blå, dagen etter var det like ille. Så jeg kjøpte meg robotstøvsuger. 

Tispene røyter vel også i forbindelse med løpetid og blir nedrøytet i en annen forstand enn hva hannhundene blir. Min røytet på det nivået omtrent like mye året rundt og ble aldri nedrøytet. Han hadde mindre underull på sommeren, men fortsatt mye. Uansett er min erfaring at retrievere røyter ganske mye og at det bare er å venne seg til det først som sist :P 

 

 Ser ut til at jeg må belage meg på å leve i hundehår, jeg som er helt ocd på å ha det ryddig og rent :teehe:

Har du noen erfaring med furminator forresten? Den koster jo en del, så litt dumt å kjøpe den om den ikke utgjør særlig forskjell fra en vanlig underullskam 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, MurphysLaw skrev:

 Ser ut til at jeg må belage meg på å leve i hundehår, jeg som er helt ocd på å ha det ryddig og rent :teehe:

Har du noen erfaring med furminator forresten? Den koster jo en del, så litt dumt å kjøpe den om den ikke utgjør særlig forskjell fra en vanlig underullskam 

Ja, jeg og, så det å ha en hund som røytet så ekstremt var rimelig stressende før jeg vente meg til det :P Ja brukte litt furminator på han. Den gav jeg til venninnen min som har golden nå og den funker veldig bra på henne :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Piglet skrev:

Jeg kjøpte coat king til min golden, og den gjør at røyteperioden blir drastisk redusert. Hun ser dog ganske stusselig ut en stund, for den tar mye! 

Får gå til innkjøp av en slik da, så får jeg håpe det blir litt mindre hår å støvsuge hver dag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På ‎27‎.‎06‎.‎2018 at 3:38 PM, MurphysLaw skrev:

 Ser ut til at jeg må belage meg på å leve i hundehår, jeg som er helt ocd på å ha det ryddig og rent :teehe:

Har du noen erfaring med furminator forresten? Den koster jo en del, så litt dumt å kjøpe den om den ikke utgjør særlig forskjell fra en vanlig underullskam 

Bare vær klar over at furminator kan være litt vel offensiv på enkelte typer pels (tar en del mer enn det som skal røytes av, og kutter dekkhårene), så hvis du skal stille ut hunden din, er det greit å prøve den på et lite område først. Jeg brukte den bare en gang på min forrige hund (kooiker), som skulle stilles ut, og som den funket veldig dårlig på, han fikk kjemperar pels etterpå. På goldenen som jeg har nå funker den bra, hun har litt "kortere" dekkhår på en måte, så det er mulig det er det som er forskjellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminator er gull verdt! Jeg er bare vandt til røytefrie hunder, så den er noe av de beste investeringene jeg har gjort til hundene når det kom inn både en og fire border collies i hus :lol: 

Har brukt den på fem hunder med ulik pels her hjemme med godt resultat - ‘all’ underull ut og ingen avskjærte dekkhår. Vinkelen på børsten og måten man børster på har mye å si for resultatet, men uansett hvor ‘slurvete’ man børster drar den ut mye mer hår enn en underullskam etter min erfaring.

Drar en kjapp gang over når de begynner å røyte, venter litt så mer løsner, så tar en ordentlig gang hvor man går grundig til verks. Løfter opp pelsen mot hårene og kammer dem ned igjen et par millimeter av gangen, slik man ville børstet ordentlig opp en krøllhårshund. 

Tispene feller det meste samtidig på en uke eller tre her, hannhunden må dog børstes jevnlig i perioder på en til tre måneder, sånn cirka grovt regnet. Langhårstispa har en utrolig tett underull, datteren som er korthåret likeså, men selvsagt med mye grovere/tykkere dekkhår. Begge røyter ned til det punktet at du ser huden.

CEFCBBEF-AD3C-49E1-B3D6-01BA91010B30.thumb.jpeg.594edac3ba9922097a305c5799853f94.jpeg6419399C-2954-4E9E-9F47-0AF1A272E1FE.thumb.jpeg.268dde00f95429dc62392aaf6c51c509.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...