Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser til kickbike eller sparkesykkel og kickspark


Aea
 Share

Recommended Posts

Hvilke hunderaser passer til å bruke til kickbike, sparkesykkel eller kickspark?

Lurer på om de typiske trekkhundene kanskje blir for intense og energiske på de dagene som man ikke trekker. Skal kun være til hobbybruk så ingen konkurranse.

I tillegg er trekkhundene ofte spisshunder og har hørt at de kan bjeffe ganske mye.

Fuglehunder og settere er kanskje kun for de som driver med jakt. Skal ikke bruke hunden til jakt.

Lurer på om noen av gjeterhundene kan passe? Forslag? Eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk Akita:) Sterk rase som drar fint men som ikke er fullt så energisk og mosjonskrevende som de typiske trekkhundrasene. Gjeterhunder trenger jo også veldig mye mosjon så om du vil ha en hund som krever litt mindre aktivitet ville jeg ikke gått for det. Akitaen er relativt bedagelig og rolig, men har også kropp til å jobbe hardt både med trekk og kløv. I motsetning til andre spisshundraser skal ikke akitaen bjeffe, kun når den varsler om fare. Jeg hadde samojed før og har amerikansk akita nå, er sååå deilig å slippe bjeffingen! Men det er en viljesterk rase som krever en konsekvent oppdragelse, man bør lese seg godt opp om rasen før anskaffelse. Jeg har kickbike og gleder meg til min er gammel nok til å trekke, han er bare 9 mnd nå. Oppdretteren har dem trekkende både på sykkel, kickbike og slede, for trening og hobby. Bilde av min..

20180615_060625.jpg

Endret av Tuss82
Lagt til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VognhunderRediger

Vognhunder blir også kalt kjerrehunder. I tidligere tider (før bilen overtok all transport) var såkalte vognhunder vanlig å se over hele Europa. Disse hundene trakk vogner med lass rundt om på markedene. Ofte var de minst 2 hunder som kunne bytte på å trekke. Mens den ene trakk vogna gikk den andre enten bak eller midt under vogna, avhengig av størrelsen (høyden) på vogna og hunden. Vognhundene fungerte gjerne også som vakthunder og gårdshunder.

Eksempler på gode vognhunder er sennenhundenebouvierbriard og dalmatiner for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artikkelen inngår i
«serien om tamhunden»
Myndelgosml.svg
10seppalasleddogs.jpg
Andre artikler om hunder
Generelle artikler
Artikler om brukshundtyper
Artikler om hundegrupper
Artikler om hunderaser
Artikler om hundesport
Artikler om hundeforeninger
Artikler om hundeskoler
Lister over hunderaser
Alfabetisk raseliste
Gruppevis raseliste

Trekkhund er et fellesbegrep for hunder som trekker noe eller noen. Begrepet brukes således både om sledehunder, og vognhunder. Likeledes brukes begrepet til å beskrive hunder som konkurrerer i hundekjørerstilen nordisk stil, der hunden trekker både føreren og en pulk (pulkkjøring) eller kun føreren i en strikk (snørekjøring).

 

 
 
Innhold
 

 

 

SledehunderRediger

Med sledehunder mener man først og fremst de typiske sledehundrasene for snø; grønlandshundalaskan malamute og sibirsk huskymed flere, men også blandingshunder der en eller flere av disse rasene inngår som et vesentlig genetisk innslag. Disse kalles med en fellesnevner alaska husky, og er den mest brukte hundetypen i vår tids sledehundkonkurranser. Lokalt kan det også finnes raser som ikke anerkjennes internasjonalt.

Sledehunder er hunder som er avlet for brukshundoppgaver polare og subpolare forhold. De har til felles en pels som tåler sterk kulde og dårlig vær. I en viss utstrekning tåler de også varme, fordi disse hundene har utviklet en effektiv måte å kvitte seg med overskuddsvarmen på. Slike hunder er mer utholdende enn hurtige, og er nærmest bygget for å komme frem uansett forhold. Den mest prestisjefylte konkurransen med slike hunder er Iditarodløpet, som går av stabelen hvert år i Alaska. De to største sledehundkonkurransene i Norge er Femundløpet og Finnmarksløpet.

I de senere år har også en hurtigere, men kortere form for hundekjøring blitt en stadig mer populær form for hundesport, spesielt i konkurranseform. Til slike løp benytter man gjerne lettere pulker og langt hurtigere og mindre utholdne hunder, som f.eks. vorstehhund eller blandingshunden greyster. En rekke andre hunderaser egner seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuss82 skrev:

Amerikansk Akita:) Sterk rase som drar fint men som ikke er fullt så energisk og mosjonskrevende som de typiske trekkhundrasene. Gjeterhunder trenger jo også veldig mye mosjon så om du vil ha en hund som krever litt mindre aktivitet ville jeg ikke gått for det. Akitaen er relativt bedagelig og rolig, men har også kropp til å jobbe hardt både med trekk og kløv. I motsetning til andre spisshundraser skal ikke akitaen bjeffe, kun når den varsler om fare. Jeg hadde samojed før og har amerikansk akita nå, er sååå deilig å slippe bjeffingen! Men det er en viljesterk rase som krever en konsekvent oppdragelse, man bør lese seg godt opp om rasen før anskaffelse. Jeg har kickbike og gleder meg til min er gammel nok til å trekke, han er bare 9 mnd nå. Oppdretteren har dem trekkende både på sykkel, kickbike og slede, for trening og hobby. Bilde av min..

20180615_060625.jpg

Akita ja. Tenkte jeg ikke på. De må jeg se mere på. Nydelig gutt du har. Hvordan er akitaen sånn ellers?

Bra de ikke bjeffer så mye. Stort pluss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det varierer litt med linjene og oppveksten, noen akitaer bjeffer kanskje 2-3 ganger i livet mens andre bjeffer litt mer. De lærer gjerne hvis det er andre hunder i oppveksten som bjeffer. Min bjeffer bare om det er noe han mener bør sies fra om, de har vakt i seg det er viktig å være klar over, men min bjeffer f.eks. aldri når det ringer på døra eller kommer folk, eller når vi leker. Heller ikke når han leker med andre hunder. Min er generelt en utrolig glad gutt som elsker alt og alle og sjarmerer folk i senk hehe, han elsker kos men er ikke den som vil ligge i sofaen eller senga. Ligner litt på en katt igrunnen, ting er litt sånn "på mine premisser". De kan f.eks. fint kaste og hente ball men plutselig gidder de ikke mer. Ekstremt smarte og lærer fort, men har ikke tålmodigheten til å terpe på det samme i lange økter, da blir de lei. Motivasjon er cluet, for akitaen er det ikke nok å "please eier". Har nettopp tatt bronsemerket med min med godt resultat, men likevel gidder han ikke nødvendigvis lystre i en hjemmesituasjon. Ser bare på meg som om han spør "Ok? Hva får jeg for det?" ? De har jakt i seg, så ikke en rase man bør stole på å kunne ha løs, selv om de kan god innkalling så kan de finne på å blåse en lang marsj i det om noe er mer spennende. Kan gå godt både med andre dyr og barn, så lenge de sosialiseres godt og har gode opplevelser. De er derimot kjent for å ikke gå særlig bra med hunder av samme kjønn. En stor rase, min veier vel ca 45 kg nå og er ca 67cm, mankehøyde på hanner er 66-71, vekten ligger rundt 45-55, tisper er litt mindre. Pga den rolige fremtoningen passer de likevel bra i leiligheter og trenger ikke stort hus med hage. Veldig lojale hunder som elsker "flokken sin" (familien eller hvem som helst som er med på tur akkurat da og blir ansett som en av flokken). Klarer fint å være alene hjemme med rett trening. Skifter ut all underull 2 ganger i året, ellers ikke spesielt avansert pelsstell. Renslig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i «passer til»? :)

Alle hunder med god fysikk kan vell brukes til tur og trekk, men selvsagt innebygd med forskjellig intensitetsnivå og hvor mye hjelp de gir.

Nå vet jeg ikke hva du ser i hund generelt, men om typiske trekkhunder blir mye i hverdagen så er kanskje ikke min rase et alternativ, dog kan jeg jo dele likevell :) 

Jeg bruker mine border collies til trekk på hobbybasis. Ski, spark, kjelke, sykkel, tur, samt kjetting/dekk og kløv. Ingen typisk trekkhund, men enkelte av dem har virkelig hode for fremdrift. Hos meg er det spesielt den yngste som tror den er husky, moren hennes trekker godt med riktig motivasjon, samme med sistemann, han er bare ikke keen på åpne områder eller oppoverbakker. Jeg er ingen liten jente, tvert i mot, så må gjerne ha to for å få noe trekkraft, selv om én tar meg på flatmark. Jentene er 14-15kg, hannen cirka 24kg.

(Slå gjerne av lyden, litt nordnorsk språkbruk, kremt) Sykkel:

Kjelke: 

 

 

Spark: 

Ski (her ser man tydelig forskjell i intensitetsnivået, den forran er yngste): 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal bruke hunden til hobbybruk, så kan de fleste raser med litt størrelse på brukes til dette. Jeg ville heller tenkt litt på hva du kan tilby hunden utover trekk på sparkesykkel mm. Hvor mye aktivitet ser du for deg til dagen? Pelstype og egenskaper. Er det viktig at den kan gå løs etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skaffe en akita hvor et av kriteriene er at den skal trekke er sjansespill. Jeg kjenner fler som ikke gidder det enn de som gidder. Fordelen er jo at du risikerer å få en skikkelig lekker rumpe om du ender opp med å sparke selv.

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hovedmålet med hundeholdet å ha en hund som skal trekke på kickbike, er det jo uansett om det skal være bare for hobbybruk lurt å gå for en rase som fungerer til det. Jeg er sikker på at du kan finne en alaska husky som passer til deg- kanskje en som er selektert ut? Jevnt over er det enkle hunder med lite lyd. Selv er jeg svoren siberian fantast , en siberian som er avlet for å trekke kan også være et alternativ. Det er som regel lite lyd i dem også, men ofte har de mer jaktinstinkt enn alaska husky (avhengig av hvor mye polarhund det er i AH-en)

Ellers finnes det trekkavlede vorshte og vostehemix, om fuglehund er intr.  Skal du bare ha en er det jo lurt å ha en hund med en viss størrelse også. 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to alaskan malamuter. De er rolige og klarer fint en dag om det blir slik med lite aktivitet samt vanlige gåturer. 

Svært tilpasningsdyktige men de elsker å få bli brukt til det de er avla for. Nemlig å jobbe fysisk. I form av trekk og kløving gjerne.

De er veldig stille. Hannhunden vår er det ALDRI lyd i mens tispa vår er det lite lyd i. (Når vi kommer mot garden etter jobb kan hun lage lyd og så prater hun litt hvis hun blir gira). Dette kan dog variere fra hund til hund og noen uler gjerne ganske mye, men de bjeffer igrunn ikke.

Inne har de god avknapp uansett om de har hatt aktivitet eller ikke. Blir fort varme dog.

Det er en selvstendig hund med mye jaktinstinkt og de er sterke.

Trekke kan de. Vi bruker våre til kickbike og jeg tørr bare ta en om ganga mtp hva vi møter (sau, andre hunder, vilt o.l.)

Ellers er de veldig behagelige og gode vesener som trenger en konsekvent eier da de gjerne tester deg litt og av og til viser deg fingen om du vil ha dem til å gjøre noe?

 

20180626_112731.jpg

Endret av Wildlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...