Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp meg å forstå DogWeb?


Ia
 Share

Recommended Posts

Heisann! Vet ikke om jeg har nevnt det, men jeg får meg kanskje, muligens valp en gang snart :innocent:

Men før jeg gjør det er det jo litt forberedelser å gjøre, og for å ikke bare se på fluffy hundesenger og halsbånd med brodering av navn vil jeg gjerne søke litt i DogWeb. Syk hund har jeg hatt nok av, og hvis jeg kan forutse noooe som helst vil jeg gjerne prøve å gjøre det. Jeg vil egentlig prøve å forberede meg så mye som mulig, da jeg aldri har hatt en renraset (iallefall NKK-renraset) hund før. For første gang står jeg fritt til å søke opp både mor og far i DogWeb, men altså, det sier meg ingen ting. Stamtavlene kommer opp, men hvilke bokstaver ser jeg etter? Hva er premier, hva er sykdommer, hva er bra og hva er dårlig? Jeg er helt grønn. Finnes det en håndbok for det her? Er det en egen bachelorgrad i hundebokstaver?  

Please hjelp!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så gøy at du snart skal få deg en valp. ?❤️

Jeg sliter selv på dogweb og det er ikke så lett å forstå alt der. :ahappy:

 

På helse så er det HD og AD hofteleddysplatsi som det bør være A eller B som betyr at det er fri. C er værre mens D og E er veldig dårlige hofter.

Jeg synes det er spesielt viktig å legge mest vekt på HD og AD som bør være A eller B som er fri og frisk og øye er også viktig synes jeg.

HD og AD er spesielt viktig jo større hunderasen er sånn generelt  siden hoftene og skjelettet ofte er værre for hunden for hunder av større raser. Hofteleddysplatsi.

På Øye ECVO så er det beste om det står "intet påvist" og det vises på øyelysning. Altså om det er noe unormalt sånn som flekker på øyet eller noe galt med sidesynet  eller dobbeltsyn ol.

Andre undersøkelser  
  HD Index Historikk  
  Klinisk diagnose  
  Hjerteundersøkelse  

Står det ofte ikke så mye på men jeg pleier å titte innom for å se om det står noe der og om noe er bemerka som påvist.

Også ser jeg på andre søsken, foreldre, besteforeldre dyr osv.

 

På premiene står det under utstilling/LP og AG. LP er lydighet og AG er agility.

På utstilling er det hva slags titler hundene har. Altså om det står NUCH så betyr det norsk utstillingschampion eller andre bokstaver som betyr svensk, dansk, finsk, også kan man bli nordisk champion ol. Og andre bokstaver nedover Europa.

SUCH er svensk champion. NV- er Norsk vinner som man får på dogs4all og årstallet etter NV er det året man ble Norsk vinner.

Hvis man trykker på selve hver eneste utstilling på en spesiell dato så er BIR (best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn) veldig bra og hvis det står CK og CERT og CACIB er også veldig bra. Man må ha to små cert og ett stort cert for å bli champion. Og CACIB må man ha i forskjellige land. EXL som er excellent og VG er very good og G er good. 

Og på agility og lydighet så er det igjen titler og man kan også bli champion her også. Men jeg vet ikke så mye her.

På selve stamtavlenavnet som er overskriften på hver eneste hund så kan det så sånn at at jo flere bokstaver med store bokstaver foran stamtavlenavnet jo flere titler har hunden. Sånn generelt sett.

Men det spørs også litt hva man skal satse på med hunden om det er utstilling, agility, lydighet ol. 

Jeg legger mest vekt på helse biten på dogweb.

Men skjønner at det er ett virrvar av bokstaver og titler og det er ikke lett å bli klok på dogweb. Hehe. Ble mye virrvarr her også da men men. Er ganske grønn jeg også ??

Endret av Katharina
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfjoh! Tusen takk for svar. Har litt å sette med inn i, ja.

Er en chihuahua, så hoftene er det nok ikke så farlig med - men derimot diverse andre helserisikoer.

Jeg er litt sånn at jeg satser på det hunden liker. Er 80% kos, men hvis det treffer skikkelig i lydighet eller AG gjør vi det, og hvis han skulle vise seg å treffe rasestandarden hadde utstilling vært dødsgøy, men det er absolutt ikke formålet mitt med å ha hund :)

Men ja, tusen takk! Jeg ble en god del klokere nå! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase testes det for en del flere sykdommer enn det som registreres på dogweb, så det er ikke alt man finner der. Jeg ville sjekket med raseklubben hvilke tester som kreves/anbefales, og sett på hjemmesiden til aktuelle oppdrettere. Der står det veldig ofte hva hundene er testet for.

At små hunder ikke kan plages med HD er i hvert fall bare tull, min har grad D og har tidvis vært veldig plaget. Og hun veier 6 kilo. Men det er tydeligvis en utbredt oppfatning at hofter ikke spiller noen rolle på de små, så veldig få (om noen) oppdrettere av småraser røntger sine avlsdyr. Dessverre. Knær derimot er de flinke til å sjekke, og det er jo en del av skjelettet det og... Forstå det den som kan.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har fått med meg dette noenlunde rett (i oppdrettsgrupper), så er det så utbredt med PL (patellaluksasjon) på chi at man nesten ikke kommer utenom. Dvs at det gjerne pares PL1 mot fri. Greit å sørge for å forsikre valpen før 4 mnd alder, sånn at man har dekning for PL om det skulle bli behov for operasjon. 
Aner ikke om det foreligger krav på rasen, eller om det bare er anbefalinger. 
PL ligger også på dogweb, under annet (helse), så om oppdretter er flink til å registrere helsesjekkene, så finner du jo resultatene der (om ikke får du sikkert se attester/dokumentasjon på at knærne er ok). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ia skrev:

Pfjoh! Tusen takk for svar. Har litt å sette med inn i, ja.

Er en chihuahua, så hoftene er det nok ikke så farlig med - men derimot diverse andre helserisikoer.

Jeg er litt sånn at jeg satser på det hunden liker. Er 80% kos, men hvis det treffer skikkelig i lydighet eller AG gjør vi det, og hvis han skulle vise seg å treffe rasestandarden hadde utstilling vært dødsgøy, men det er absolutt ikke formålet mitt med å ha hund :)

Men ja, tusen takk! Jeg ble en god del klokere nå! 

En chi..Hm..har du truffet foreldrene? Sett dem løpe/leke? Diverse luftveisplager er svært utbredt i rasen, selv om det fra mange hold bagatelliseres som 'bare' chihuahoste.. :hmm: Av erfaring kan jeg  si at det så langt fra er 'bare', det kan i praksis bety en hund som må begrense løping/leking og mange andre aktiviteter pga av pusteproblemer. Jeg ville ikke tatt en eventuell oppdretters ord for god fisk mtp på egne hunder, jeg ville sett dem selv i 'aksjon'. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om helsetilstanden til den rasen, men på dogweb er det vel bare øyelysing og hd/ad røntgen som oppføres? Hvis rasen har en RAS ville jeg sett på den og fått dokumentasjon fra oppdretter på at de testene som skal gjøres er gjort. Mange raser har gentester som er et krav fra raseklubben, men som ikke står oppført på dogweb. 
Jeg ville sett på helsetilstanden til tidligere avkom og nær slekt og truffet helst begge foreldrene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Wilhelmina skrev:

På min rase testes det for en del flere sykdommer enn det som registreres på dogweb, så det er ikke alt man finner der. Jeg ville sjekket med raseklubben hvilke tester som kreves/anbefales, og sett på hjemmesiden til aktuelle oppdrettere. Der står det veldig ofte hva hundene er testet for.

At små hunder ikke kan plages med HD er i hvert fall bare tull, min har grad D og har tidvis vært veldig plaget. Og hun veier 6 kilo. Men det er tydeligvis en utbredt oppfatning at hofter ikke spiller noen rolle på de små, så veldig få (om noen) oppdrettere av småraser røntger sine avlsdyr. Dessverre. Knær derimot er de flinke til å sjekke, og det er jo en del av skjelettet det og... Forstå det den som kan.

Skal høre med oppdretter - hofter spiller selvsagt en rolle, og alt burde testet, men det er vel ikke bare tull at større raser er mer utsatt for HD?

 

10 timer siden, Shokata skrev:

Om jeg har fått med meg dette noenlunde rett (i oppdrettsgrupper), så er det så utbredt med PL (patellaluksasjon) på chi at man nesten ikke kommer utenom. Dvs at det gjerne pares PL1 mot fri. Greit å sørge for å forsikre valpen før 4 mnd alder, sånn at man har dekning for PL om det skulle bli behov for operasjon. 
Aner ikke om det foreligger krav på rasen, eller om det bare er anbefalinger. 
PL ligger også på dogweb, under annet (helse), så om oppdretter er flink til å registrere helsesjekkene, så finner du jo resultatene der (om ikke får du sikkert se attester/dokumentasjon på at knærne er ok). 

Valpen er allerede forsikret, mor og far er avlsforsikret, og jeg fornyer forsikringen dagen før valp kommer hjem til meg dersom det blir slik. Etter å kun ha hatt hunder uten stamtavle tidligere, og betalt utrolige mengder sparepenger som følge av kreften til Tinka, er ikke forsikring noe jeg kommer til å glemme.

Takk for gode råd! :)

 

8 timer siden, QUEST skrev:

En chi..Hm..har du truffet foreldrene? Sett dem løpe/leke? Diverse luftveisplager er svært utbredt i rasen, selv om det fra mange hold bagatelliseres som 'bare' chihuahoste.. :hmm: Av erfaring kan jeg  si at det så langt fra er 'bare', det kan i praksis bety en hund som må begrense løping/leking og mange andre aktiviteter pga av pusteproblemer. Jeg ville ikke tatt en eventuell oppdretters ord for god fisk mtp på egne hunder, jeg ville sett dem selv i 'aksjon'. 

 

8 timer siden, Midas skrev:

Jeg vet ikke så mye om helsetilstanden til den rasen, men på dogweb er det vel bare øyelysing og hd/ad røntgen som oppføres? Hvis rasen har en RAS ville jeg sett på den og fått dokumentasjon fra oppdretter på at de testene som skal gjøres er gjort. Mange raser har gentester som er et krav fra raseklubben, men som ikke står oppført på dogweb. 
Jeg ville sett på helsetilstanden til tidligere avkom og nær slekt og truffet helst begge foreldrene. 

Har foreløpig bare sett film av dem alle, men får møte både mor, far, tante og søsken neste uke. Da skal jeg på valpebesøk, og får sikkert et bredere inntrykk av slekten. Etter hva jeg har sett av filmer virker de spreke, lekne og glade i å løpe alle sammen. De er litt store til Chier å være (ikke avlet for å veie det samme som en liten brus og bo i en veske, virker det som), og løper etter oppdretters hester på ridetur uten problemer. Så det lover jo godt! :) 

Er klar over denne risikoen, og at det er en del av dem på små hunder, som er en av grunnene til at jeg vil sjekke alt jeg kan før jeg takker ja til å ta med valpen hjem. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ia said:

Skal høre med oppdretter - hofter spiller selvsagt en rolle, og alt burde testet, men det er vel ikke bare tull at større raser er mer utsatt for HD?

Mitt inntrykk er at man har en idé om at småttiser nok er like utsatt, men at de sjeldnere får symptomer. Altså at de som regel lever fint selv med D- og E-hofter. Hvorvidt det faktisk stemmer skal jeg ikke mene noe om.

Edit: Som @Wilhelmina nevner over, har man ihvertfall noen eksempler på at det ikke alltid stemmer. 

Endret av Nimbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg ser så er detvell mer enn utbredt på mange små/medium raser også,  spesielt der det ikke er fast praksis og røntge, og ta hensyn til det i avlen. 

det sies vell at det ikke er like merkbart for små hunder,  men det veit jeg ikke om jeg tror på altså når man ser hva hd er. Det tipper jeg man merker helst,  samme hvor slank eller liten man er. Om hofta er ujevn,  full av forandringer eller så grunn at det basicly ikke er et skikkelig ledd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ia skrev:

Har foreløpig bare sett film av dem alle, men får møte både mor, far, tante og søsken neste uke. Da skal jeg på valpebesøk, og får sikkert et bredere inntrykk av slekten. Etter hva jeg har sett av filmer virker de spreke, lekne og glade i å løpe alle sammen. De er litt store til Chier å være (ikke avlet for å veie det samme som en liten brus og bo i en veske, virker det som), og løper etter oppdretters hester på ridetur uten problemer. Så det lover jo godt! :) 

Er klar over denne risikoen, og at det er en del av dem på små hunder, som er en av grunnene til at jeg vil sjekke alt jeg kan før jeg takker ja til å ta med valpen hjem. :)

Hvor store er disse hundene? Hun avler urasetypiske hunder med vilje? Tja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, mushi skrev:

Hvor store er disse hundene? Hun avler urasetypiske hunder med vilje? Tja...

Det sa jeg da ikke. Rasestandarden er 500 gram - 3 kilo. Ganske stort spenn. Så, ja, de er store til chier å være, men ikke utenfor standarden :)

Endret av Ia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...