Gå til innhold
Hundesonen.no

FCI European Coursing Chamiponships 2018 Nørresundby

Recommended Posts

Akkurat nå, Sona skrev:

Synd at det ikke er noe LC-miljø deromkring ja. Ser stadig folk som etterlyser det, men krever vel en del ressurser, kursing og ikke minst ildsjeler for å dra det i gang.

Ja :( Lekte med tanken på det når jeg selv hadde greyhound og var leder for Rogaland Myndeklubb, men fikk det ikke til... Husker faktisk å ha kontaktet LC utvalget og spurt om tips, men de kom aldri tilbake til meg med noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreløpig svar jeg har fått:

"Fordi vi ikke er offisielt inne i FCI regelverket for LC og jeg tror at når de laget regelverket for LC EM vare det ingen som holdt på med LC med PP. Evt at det ble avslått av Portugal at vi skulle få være med. Vi har forsøkt å fremme saken via Norges CDL delegat (CDL er den internasjonale LC organisasjonen) de mente da vi allerede hadde for mange raser i EM og en del delegater ønsket å fjerne hele gr 5 fra EM. Siden de hadde for mange hunder til at vi kunne være med så åpnet de for nasjonale klasser på whippet og italiener... det var det visst plass til..."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, mushi skrev:

Foreløpig svar jeg har fått:

"Fordi vi ikke er offisielt inne i FCI regelverket for LC og jeg tror at når de laget regelverket for LC EM vare det ingen som holdt på med LC med PP. Evt at det ble avslått av Portugal at vi skulle få være med. Vi har forsøkt å fremme saken via Norges CDL delegat (CDL er den internasjonale LC organisasjonen) de mente da vi allerede hadde for mange raser i EM og en del delegater ønsket å fjerne hele gr 5 fra EM. Siden de hadde for mange hunder til at vi kunne være med så åpnet de for nasjonale klasser på whippet og italiener... det var det visst plass til..."

Ok, da vet vi det.

Whippet og italiener er jo mynder da, så at de åpner for sprinter på EM er jo ikke så rart. Grunnen til dette var vel at siden det er min og maks høyder på disse rasene for deltagelse på int. prøver, de løper i egne nasjonale klasser på prøver i mange land, skal de heller ikke utelukkes fra EM. De konkurrerer da ikke om tittel og/eller CACIL. LC er jo en rasespesifikk bruksprøve og selv om noen individer er for lave/høye er de fremdeles mynder liksom. Mener det var oppe et forslag i CdL om å klasse dem etter vekt og ikke høyde, men det ble visst ikke noe av. Med mindre det er en greie de fremdeles jobber da, det vet ikke jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

For oss som virkelig ikke har peiling, hvordan bedømmes egentlig denne sporten, hva vektlegges og hvordan? :lol: 

For en hund som tar snarveier vil jo få bedre tid, men er det riktig? Skal de bare jage etter, eller er det bedre å forutse hvor ‘byttet’ går? Er konkurransen i heat og kvalifisering sådan, eller går løpene inn i klasseberegning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De får poeng etter 5 kriterier : fart, utholdenhet , entusiasme , bevegelighet( agility) og follow. Det gis opptil 20 poeng fra hver dommer til hvert moment. Det står dommere plassert ute på banen. 

Alle løper to omganger , en hver vei . Er det mange nok deles rasene på kjønn , om ikke løper de hanner og tisper sammen. Parene blir trukket . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• åååå. Frost x Akira sønn ♡
    • uke 29: 16/7 -  @Kristin_nord 17/7 18/7 19/7 20/7 21/7 22/7 uke 30: 23/7 24/7 25/7 26/7 27/7 28/7 29/7
    • @Malamuten og @Nimbus: Hei og takk for svar! Før jeg går i fra han får han alltid en god runde med tur samt hjernetrim i variert lengde og form. Fryst kong pleier å være en hit, men denne karen vil ikke en gang spise mat (det beste han vet: v&h) så prøvde med noe som varer kortere men som han blir lettere «opptatt» av. Nå har jeg fryst en kong til imorgen å satser på den ikke blir urørt:-)  Nei sånn sett ikke noe stort problem. Naboene er varslet om litt uling og imorgen jobber jeg 7-3 mens alle andre også er på jobb så det er jo praktisk. Ble egentlig mest bekymret fordi dette skjer ikke når jeg er hjemme (selv om han piper og stirrer mye ut vinduet) - tenkte derfor om det hadde noe med å være alene hjemme. Men siden han sover størsteparten av tiden og uler noen ganger i løpet av alene økten, så regner jeg med at det er relatert til løpetid - eller? Vil bare ikke føle at jeg er alene om den tanken dersom det finnes andre årsaker. Han er 2 år i August, så han er en versting på alle områder for tiden! 
    • Enig med @Malamuten - det høres løpetidsrelatert ut, og kanskje heller ikke som et altfor stort problem? Bittelitt uling, men først og fremst soving - da tenker jeg at han protesterer mer enn han stresser, ihvertfall. Tipper det går over av seg selv. Men, som Malamuten skriver kan du du teste ut å trimme før du drar, hvis du vil, du kan eventuelt også gi noe snacks som tar lengre tid å spise enn en dentastix (fryst kong, f.eks., gjemme noen godbiter og/eller strø frokosten rundt omkring - hvis du gir tørrfôr!). Hvis ikke ferien er over i morgen tidlig kan du prøve med noen halvdagsøkter før ferien er omme òg? Så slipper du å gå rett fra et par timer til 8-9, da får han en litt mykere overgang.
    • Vil tippe løpetid, evt hormoner som klusser litt om det er en ung voksen? Uansett høres det jo ikke problematisk ut så ikke noe å tenke på antagelig? Om noe så hadde jeg bare forsøkt med en god trimøkt før jeg forlot hunden(i håp om at den da sover istedet for å tenke så mye på andre ting) i feks en uke, bare for å forsøke å brytevanen/forhindre at det blir en uvane også fortsatt som før etterpå. 
  • Nylig opprettede emner