Gå til innhold
Hundesonen.no

Første kull


Lurveleggen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har prøvd å lese meg opp litt angående første kull. I Norge er anbefalingen første kull før fylt 6 år.

Når tenker dere er "siste frist" for første kull?

Spiller rase noen rolle?

Sykdomshistorikk?

Aktivitetsnivå i hundens liv?

Endret av Lurveleggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lurveleggen said:

Hei!

Har prøvd å lese meg opp litt angående første kull. I Norge er anbefalingen første kull før fylt 6 år.

Når tenker dere er "siste frist" for første kull?

Spiller rase noen rolle?

Sykdomshistorikk?

Aktivitetsnivå i hundens liv?

rase og fysisk form samt helse spiller så klart inn. Anbefalingen er der av en grunn, og jo eldre hunden er, jo større risiko tar man - kort fortalt. men hunder er ulik, så hva som er siste frist må avgjøres på individnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg 6 år er i seneste laget allerede for en førstegangsfødende. Det betyr selvsagt ikke at det behøver å være problematisk,  men tja, det skulle vært en veldig ekstraordinær situasjon for at jeg hadde paret en tispe for første gang etter 5 år. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, for mine hunder, satt siste frist for første kull ved 5 år. Kan hende jeg endrer mening seinere. Foreløpig har de av mine tisper som har fått kull vært rundt 3 år ved første kull, noe som virker til å være en veldig god alder fysiologisk sett. Hunden er voksen, men fortsatt ung. Ulempen er så klart at man ikke vet like mye om en 3-åring som en 5-6-åring. For meg har jeg også i bakhodet at dersom hunden gir gode avkom så ønsker jeg mulighet til å ta et kull til. Om avkomene er gode eller ikke vet jeg jo ikke før der minst 2 år. Dermed blir andre kull tidligst i 5-års alder hvis første er i 3-års alder. Hvis første er i 5-års alder så har jeg nesten ikke tid til et kull til etter å ha evaluert det første kullet slik jeg ønsker. Maks alder er 8 år, og selv om man kan søke om dispensasjon så er er det nok en ting jeg aldri kommer til å gjøre. Jeg synes 8 er gammelt nok. Pr i dag har jeg ikke satt kull på noen tisper over 6 år, men jeg kan nok strekke meg til 7 år. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...