Gå til innhold
Hundesonen.no

Merkelig symptombilde, under utredning


Recommended Posts

Ene hunden min, dvergpinscher på 8 år, har vært dårlig av og på over tid.
Etter flytting rett før påske forverret ting seg, slik at hun også sliter med å henge med (hun klarer å gå tur på inntil 5 km., men ikke daglig. Varierer veldig)
Skal prøve å sette opp hele greia i ca kronologisk rekkefølge, og hvis noen mot formodning skulle få noen tanker/idèer om ting som bør sjekkes, så si for all del fra.

Har "alltid" hatt en periode med surkling/snørring på vinter. Gått over innen vi har rukket å bli bekymra, og siden glemt (til neste gang osv osv).
Noe rennende øyne på våren, men ikke hvert år (antar dette kan være en mild reaksjon på pollen, men ikke noe som har sett ut til å plage henne).

I 2015 fikk hun den første påviste halsinfeksjonen. CRP på 155, hosting og surkling og elendig form. Ble behandlet med AB.
Vi hadde en runde med dette i 2016 også, men da gikk det over av seg selv, før vi kom oss til vet.
Så smalt det til i 2017... og dette har ikke løst seg enda (samme symptomer som i 2015, bare ingen funn på blodprøver og CRP).
Nå kan man se at lymfene jobber med/har jobbet med infeksjon, men INGEN utslag på blodprøver. Vært hos onkolog, som bekreftet at symptombildet fint kunne indikere kreft. 
Ingen funn av kreft. Sto lenge på Metacam (for smertelindring og betennelsesdempende effekt), som virket bra i rolig periode for lymfesystemet, og hadde null virkning når lymfene gikk bananas. 
Dette varierer, og kommer og går, men hun har ALLTID en hoven lymfe i hals når vi er på kontroll. 
Hun er røntga 3 ganger, og nå sist så det visst bedre ut. Det er tatt bronkoskopi, og uttallige blodprøver. AB får vi ikke prøve, fordi vet mener det ikke løser noe. 
Hun har sår på tunga, som tannspesialist (jada, vi har vært hos det også, sånn i tilfelle) mener er fordi hun tygger seg på tunga... Ingen kan svare på hvorfor hun plutselig har begynt med det.
Foreslått behandling er å skjære vekk arrvev, noe jeg ikke vil, uten å vite prognose og grunn for sår. 
Hunden er ikke mentalt helt i vater heller, så jeg er særs skeptisk til å lempe henne på en klinikk i flere dager for å overvåkes etter et sånt inngrep. 
Vi behandler med munnskyllevann for hund (klorhexidin-preparat), noe som ser ut til å lindre noe. 
Siden jeg ikke evner å skrive kronologisk kan jeg nevne at disse sårene har hun hatt av og på i 10 måneder. 
Hun har forøvrig også lang, bløt gane, og noe snorking og pusteproblemer skyldes nok dette.
Hun har økt utagering ute (og siden hun er litt skrudd i utg.pkt. sliter jeg med å se hva som er smerte og hva som er redsel, og grensene mellom der). 
Denne hunden leser jeg ikke så godt som jeg har lest tidligere hunder, så det er forferdelig frustrerende. 
Hun har i tillegg fått påvist katarakt, noe som foreløpig ikke bør ha noen stor betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden prøvd på antihistaminer eller kortison? Sånn i tileffe det er noe ammergi eller noe,  bare for å se om det gjør noen forskjell. 

Ifht å henge med på tur,  føler du det er ork det står på eller vondt? 

Er hun gått igjennom av fysio e.l. for å sjekke ståa i kropp og muskulatur?

Hvordan er det ifht forkalkninger osv? 

Jeg skjønner jo at vondt evt ikke har noen sammenheng med de andre symptomene,  men slenger nå bare ut noen tanker.  Allergi kan jo påvirke både immunsystemet (så man blir mer syk), evt bare gi symptomer lignemde luftveisinnfeksjon,  og gjøre en mer slapp. Så det kaan jo kanskje være bare noe så enkelt,  selv om det kanskje ikke høres helt typisk ut.  

Borreliose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Er hunden prøvd på antihistaminer eller kortison? Sånn i tileffe det er noe ammergi eller noe,  bare for å se om det gjør noen forskjell. 
Hun er ikke prøvd på noe ifht allergi. Ved bronkoskopi ble det henta ut prøver fra bronkiene, for å se om de fant noe som kunne antyde bl.a. allergi (og derav luftveisproblematikk). 

Ifht å henge med på tur,  føler du det er ork det står på eller vondt? 
Begge deler, men ikke nødvendigvis samtidig, om det gir mening. Hun reagerer på omgivelsene på en veldig eksplosiv måte når jeg tror hun har vondt, mens hun går som en komatisk snegle når jeg tror hun føler seg sliten

Er hun gått igjennom av fysio e.l. for å sjekke ståa i kropp og muskulatur?
Nei

Hvordan er det ifht forkalkninger osv? 
Aner ikke. Hun ble HD/AD-røntga i 2013 (B & 0), og ikke røntga med formål å se etter forkalkninger eller avvik ellers i ledd etter det. Hun har blitt røntga fra hals og nedover bryst, i flere posisjoner, slik at jeg jo håper det hadde blitt reagert på om det var noe stort som var feil... 

Jeg skjønner jo at vondt evt ikke har noen sammenheng med de andre symptomene,  men slenger nå bare ut noen tanker.  Allergi kan jo påvirke både immunsystemet (så man blir mer syk), evt bare gi symptomer lignemde luftveisinnfeksjon,  og gjøre en mer slapp. Så det kaan jo kanskje være bare noe så enkelt,  selv om det kanskje ikke høres helt typisk ut.  
Har vært inne på tanken, men vet'n ser ikke ut til å tenke i den retninga. Det vanskeligste for meg er at det virker å være vanskelig å danne seg et helhetlig bilde, slik at jeg føler det blir bare fokus på en og en ting. Kanskje er det flere ting, men om disse tingene henger sammen på noe vis? Jeg vet bare ikke. Hun har fått diagnostisert kronisk bronkitt, men hosten er ikke kronisk, bare sryret ellers med hals og hovne lymfer. Det foregår et eller annet rart i kroppen hennes...
Planen er å få en ny vet til å ta en titt, samt å eventuelt få en time hos en kirurg som utfører skjæring i tunge, for å høre om det er eneste utvei, prognoser osv osv. Jeg kutter ikke i henne om hun ikke med heftig stor sannsynlighet slipper å gjenta det.
Når sårene på tunga pr i dag ikke vil gro, så er lysten på å lage flere/større flater absolutt ikke tilstede. 

Borreliose? 
Absolutt verdt å nevne... Takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemt å ta med en annen ting.

Manisk slukking av gulv/bakke. Spiser da rusk, gardiner og det hun måtte få til å svelge. Hoster og brekker seg. Kaster av og til opp. Sluker luft til hun ser helt sprengt ut. Våkner innimellom på natta og starter med dette. Har filma. To veterinærer har sett atferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...