Gå til innhold
Hundesonen.no

20-30 kilo hund

Recommended Posts

Jeg ønsker meg en hund på 20-30 kilo som trenger middels med aktivitet. Skal gå tur på minst to timer hver dag pluss litt lydighet. Skal ikke bruke hunden til jakt så ønsker minst mulig jakt. Hunden kommer ikke til å bo med barn.

Har tenkt på storpuddel eller portugisisk vannhund og jeg vet ikke helt forskjellen på disse to da det jeg har lest på nettet er ganske likt. Noen som vet forskjellen?

Jeg har også tenkt på langhåret collie og engelsk springer spaniel og eurasier. Noen som vet noe om forskjellen på disse? En er gjeter, og en fuglehund og en spisshund så må være stor forskjell. Tror eurasier utgår da jeg ønsker en hund som er førerorientert og jeg vil gjerne trene lydighet. Hadde vært gøy å prøvd på agility eller rally også eller smeller. Men ønsker gjerne forslag på andre hunderaser også. 

Tenker også på belger, dalmatiner eller hvit gjeter men er redd det kan bli for mye? Eller? Synes det er så vanskelig å velge. Har gått meg helt vill i hunderasene på Internett og tatt mange hunderasevelger tester men synes jeg får så mange forskjellige hunderaser der.

Ønsker en hund som er mye på ute og rolig inne. Helst en som er veldig kosete også. Går fint om hunden har vakt. 

Vet det er forskjell fra individ til individ også selv om de er av samme rase så klok på hunderaser blir man aldri. Det er en tett jungel i den hunderase jungelen.

Hadde også vært gøy med en hunderase sånn som ikke alle andre har selv om man ikke skal velge etter det heller. Jeg kommer bare ikke på flere hunderaser som kanskje kan utgå i lista mi. Eller på andre hunderaser jeg kan sjekke ut mere på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir så mye og skulle sammenligne så mange og såpass forskjellige hunder.  Prøv å få lista di ned i 2-3 hunderaser som du tenker du vil ha og at kan passe deg,  også få litt mer spesifik informasjon om disse bare,  og evt disse sammenlignet med hverandre. 😊 også bør du prøve å dra rundt å møte de forskjellige å snakke med eiere og hva de tenker om rasen. På utstillinger  feks kan man jo ofte finne mange forskjellige raser feks 😊Og om så du ikke vet om eller har tenkt på alle som kan passe så gjør ikke det så mye heller. Så lenge du liker de rasene soms tår igjen på lista til slutt etter å ha skrellet vekk de aller fleste tror og kanskje alternativene og sitter igjen med et par du er mer sikker på,  så blir du nok fornøyd lell med den du ender opp med. 😊

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok mange raser som kan passe inn der, så du må nesten velge ut hva du vil ha mest/minst av, dra rundt og treffe ulike raser og følge magefølelsen. Når jeg skulle ha valp nå så var det litt samme kriteriene som deg. Skulle trene og konkurrere i rally og eventuelt lydighet og spor/smeller, i tillegg til turkompis såklart. Jeg måtte ha en røytefri rase, så jeg stod mellom portis, spansk vannhund og puddel. Jeg møtte flere individer av de ulike rasene, og falt for portisen ut ifra det jeg så og hørte eierne si om rasen og det jeg leste. Så jeg tenker at du må bare finne de rasene du liker best, og møte flest mulig individer, så får du en følelse av hva som passer best for deg og til ditt bruk :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
På 19.6.2018 at 12:01 PM, Midas skrev:

Det er nok mange raser som kan passe inn der, så du må nesten velge ut hva du vil ha mest/minst av, dra rundt og treffe ulike raser og følge magefølelsen. Når jeg skulle ha valp nå så var det litt samme kriteriene som deg. Skulle trene og konkurrere i rally og eventuelt lydighet og spor/smeller, i tillegg til turkompis såklart. Jeg måtte ha en røytefri rase, så jeg stod mellom portis, spansk vannhund og puddel. Jeg møtte flere individer av de ulike rasene, og falt for portisen ut ifra det jeg så og hørte eierne si om rasen og det jeg leste. Så jeg tenker at du må bare finne de rasene du liker best, og møte flest mulig individer, så får du en følelse av hva som passer best for deg og til ditt bruk :) 

Hva sa de ulike eierene om Portis,spansk vannhund og puddel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om portis, selv om det er en rase jeg har veldig sansen for :) 

Storpuddel derimot - elsker jeg! Vi har ei tispe i familien og hun er bare fantastisk! Veldig førerorientert, lettlært, rolig inne, full fart ute og ekstremt kjærlig og vennlig! Hun er nå i prosessen med å bli helsesjekket og registrert i nkk (er flerfarget, selv om hun er sort). Er hun så frisk og rask som vi regner med blir det forhåpentligvis valper iløp av året :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

•  

Jaaaa, både åg? Jeg synes fremdeles alle rasene er pene hunder, men om de er på toppen av favoritter? njæ, kanskje ikke? 

APBT og Amstaff er fremdeles på lista, jeg er veldig svak for atletiske bullehunder. <3 
      En pen doberman er fremdeles to die for. 
      Collie, både lang og korthår har krøpet opp på lista.  
      Jeg er generelt svak for hunder med hoder som dalmisen og beaglen. Har nok mye med Rocky å gjøre.  

Jeg har også sansen for de fleste mynder, f.eks saluki synes jeg kan være meget pene! 

• Kan anbefale Merete Stokkenes, starter nytt kurs 21.August.  Tidligere hundefører i politiet bl.a. Flink og oppegående dame! Trener positivt.  
      Du kan finne henne via Kursagenten eller Facebook. Tror kursene fylles opp rimelig kjapt, så lurt å ta kontakt snart.  

Mye fokus på at valpene får hilse på hverandre og sosialiseres slik, og også at de får nok av pauser. Enkle kommandoer som Sitt, dekk, gå pent i bånd etc. 

EDIT: Kan også anbefale Siddis, gikk der med min forrige hund for 10år siden. Veldig, veldig fin opplevelse!
    • Fransk bulldog? Kan i så fall anbefale å ta en kikk på hawbucks i Nederland. Jeg holder et øye med dem for min egen del for fremtiden.  

• Det blir mer og mer aktuelt! Har vel anslått at jeg forhåpentligvis har fått solgt leiligheten i Volda og kjøpt meg noe her i Rogaland innen de neste 6 - 12 månedene!!! 
      Spørs på hvor kjapp papirmølla er så jeg kan få klarsignal fra bank til å kunne få lån, og deretter markedet, håper salget der oppe går fort! Krysser alt jeg har for at vedkommende jeg venter på nå er tilbake i midten av august og at det ikke drar ut lenger. 

Rasen er fremdeles den samme.  
      Kjønn: Tispe. 
      Navn: Har et på lager som jeg er rimelig sikker på at jeg vil bruke, men må nesten se når valpen er i hus om det passer den. 
      Farge: Fremdeles veldig lyst på BM, men tiden får vise hva jeg ender opp med.  

Rocky er jo dessverre ikke her lenger, og savnet etter hund er stort. Ei venninne skal antageligvis snart skaffe seg en staffe, og jeg tror jeg nesten gleder meg mer enn henne.  
    • Hva med noen av de andre terrierne? Parson/jack feks? De finnes vell i korthår også? Kanskje ikke fult så tøffe i utseende som staffen, men kule er de jo, og mer enn tøff nok inni. Aktive,  livlige osv. Fransk bulldog/bostonterrier? Fra en oppdretter som har fokus på gode snuter(det finnes noen av de etterhvert)? 
  • Nylig opprettede emner