Gå til innhold
Hundesonen.no

20-30 kilo hund


Evelina
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker meg en hund på 20-30 kilo som trenger middels med aktivitet. Skal gå tur på minst to timer hver dag pluss litt lydighet. Skal ikke bruke hunden til jakt så ønsker minst mulig jakt. Hunden kommer ikke til å bo med barn.

Har tenkt på storpuddel eller portugisisk vannhund og jeg vet ikke helt forskjellen på disse to da det jeg har lest på nettet er ganske likt. Noen som vet forskjellen?

Jeg har også tenkt på langhåret collie og engelsk springer spaniel og eurasier. Noen som vet noe om forskjellen på disse? En er gjeter, og en fuglehund og en spisshund så må være stor forskjell. Tror eurasier utgår da jeg ønsker en hund som er førerorientert og jeg vil gjerne trene lydighet. Hadde vært gøy å prøvd på agility eller rally også eller smeller. Men ønsker gjerne forslag på andre hunderaser også. 

Tenker også på belger, dalmatiner eller hvit gjeter men er redd det kan bli for mye? Eller? Synes det er så vanskelig å velge. Har gått meg helt vill i hunderasene på Internett og tatt mange hunderasevelger tester men synes jeg får så mange forskjellige hunderaser der.

Ønsker en hund som er mye på ute og rolig inne. Helst en som er veldig kosete også. Går fint om hunden har vakt. 

Vet det er forskjell fra individ til individ også selv om de er av samme rase så klok på hunderaser blir man aldri. Det er en tett jungel i den hunderase jungelen.

Hadde også vært gøy med en hunderase sånn som ikke alle andre har selv om man ikke skal velge etter det heller. Jeg kommer bare ikke på flere hunderaser som kanskje kan utgå i lista mi. Eller på andre hunderaser jeg kan sjekke ut mere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir så mye og skulle sammenligne så mange og såpass forskjellige hunder.  Prøv å få lista di ned i 2-3 hunderaser som du tenker du vil ha og at kan passe deg,  også få litt mer spesifik informasjon om disse bare,  og evt disse sammenlignet med hverandre. ? også bør du prøve å dra rundt å møte de forskjellige å snakke med eiere og hva de tenker om rasen. På utstillinger  feks kan man jo ofte finne mange forskjellige raser feks ?Og om så du ikke vet om eller har tenkt på alle som kan passe så gjør ikke det så mye heller. Så lenge du liker de rasene soms tår igjen på lista til slutt etter å ha skrellet vekk de aller fleste tror og kanskje alternativene og sitter igjen med et par du er mer sikker på,  så blir du nok fornøyd lell med den du ender opp med. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange raser som kan passe inn der, så du må nesten velge ut hva du vil ha mest/minst av, dra rundt og treffe ulike raser og følge magefølelsen. Når jeg skulle ha valp nå så var det litt samme kriteriene som deg. Skulle trene og konkurrere i rally og eventuelt lydighet og spor/smeller, i tillegg til turkompis såklart. Jeg måtte ha en røytefri rase, så jeg stod mellom portis, spansk vannhund og puddel. Jeg møtte flere individer av de ulike rasene, og falt for portisen ut ifra det jeg så og hørte eierne si om rasen og det jeg leste. Så jeg tenker at du må bare finne de rasene du liker best, og møte flest mulig individer, så får du en følelse av hva som passer best for deg og til ditt bruk :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 at 12:01 PM, Midas skrev:

Det er nok mange raser som kan passe inn der, så du må nesten velge ut hva du vil ha mest/minst av, dra rundt og treffe ulike raser og følge magefølelsen. Når jeg skulle ha valp nå så var det litt samme kriteriene som deg. Skulle trene og konkurrere i rally og eventuelt lydighet og spor/smeller, i tillegg til turkompis såklart. Jeg måtte ha en røytefri rase, så jeg stod mellom portis, spansk vannhund og puddel. Jeg møtte flere individer av de ulike rasene, og falt for portisen ut ifra det jeg så og hørte eierne si om rasen og det jeg leste. Så jeg tenker at du må bare finne de rasene du liker best, og møte flest mulig individer, så får du en følelse av hva som passer best for deg og til ditt bruk :) 

Hva sa de ulike eierene om Portis,spansk vannhund og puddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kan ikke så mye om portis, selv om det er en rase jeg har veldig sansen for :) 

Storpuddel derimot - elsker jeg! Vi har ei tispe i familien og hun er bare fantastisk! Veldig førerorientert, lettlært, rolig inne, full fart ute og ekstremt kjærlig og vennlig! Hun er nå i prosessen med å bli helsesjekket og registrert i nkk (er flerfarget, selv om hun er sort). Er hun så frisk og rask som vi regner med blir det forhåpentligvis valper iløp av året :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...