Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiv hund til turbruk i Nord-Norge


Silja
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi er på utkikk etter ny hund på sikt. Tanken er en aktiv rase som klarer å henge med både på toppturer på ski, stisykling, teltovernattinger ol. Gjerne en som kan bære kløv.

Vi er mye ute på tur og ønsker en hund som kan løpe en stund, men som samtidig er lett å få "kontakt" med ift. trening på inkalling ol. Viktig at hunden ikke blir for stor å tung ift. snø på vinteren, bør helst ha litt spenst tenker jeg. 

Kunne godt tenkt meg å drive med litt utstilling samt. Kanskje noen aktiviteter på hobbybasis. Lydighet, agility, smeller..

Da vi har staff fra før er vi vant med sterke raser med noget dårlig kroppsspråk. Jeg er også oppvokst med jakthunder både terrier og div. båndhunder samt at vi har en gammel pensjonist som er en bichon blanding og krever ganske mye pelsstell og klipping(blir ny hund når hun har takket for seg).

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke en ny hund med problematikken rundt samkjønnsaggresjon(ja det kan trenes og dempes, men det er ikke til å stikke under en stol at man aldri blir helt kvitt det ved enkelte individer.) Og heller ikke en med utpreget jaktinnstinkt da jeg nok ikke kommer til å trene hunden til jakt. Unntaket kan være fuglehund da jeg har mulighet til å låne den vekk til andre jaktinteresserte, men det er helst dersom vi ikke finner en annen rase som passer. :)

Raser som har vært litt i kikkerten er Chesapeak bay retriever, dalmatiner og vorshter(da blir den trent til jakt). 

Innspill, tanker?

Vi jobber normalt 08-15.30 og har ikke tilgang på hundegård, men turområder rett utenfor døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ches har en del gemyttproblemer, og rasen er liten (genpool, avlsdyr, osv). så litt bingo å kjøpe den rasen. Vorsteh må man jobbe ganske mye med for å "opprettholde kontakt" på trening, så om du ikke skal jakte selv, og ønsker en hund som er lett å få inn på innkalling, hadde jeg droppa vorsteh. 
Dalmatiner kan nok passe en del av kriteriene dine, jeg vet ikke om hundeaggresjon/samkjønnsaggresjon er utbredt i rasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nok gått for en vorsteh,  spm er vell bare om den går under kategorien "er lett å få kontakt med".

Dalmatiner kan jo være et godt alternativ også, og evt flat.  Det spørs jo liksom i hvilken grad du tenker at drive er viktig.  De aller aller fleste hunder vil jo greie å henge med på slikt,  men noen gir jo mer av seg selv enn andre. 

En bordercollie hadde sikkert både trivdes og vært godt egnet. Da har man jo egentlig det man trenger. En aktiv allroundhund. Eller en schæfer.  Litt mer å holde kontroll på ofte,  men absolutt egnet. Langhårsbelger  (tervueren/groendael), eller collie(korthpret/langhåret)

 

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vorsteh. Hans favoritting å gjøre er definitivt å gå topptur! Jeg er nok i overkant heldig, men min kan gå løs overalt og skiller på jakt og tur :)

 

Han brukes til jakt, kløv, topptur, stisykling, trekk og sofapotet. Syns også lysighet og agility er gøy. Sover gjerne ute sommerstid men ikke superhappy for vintercamping. 

FB_IMG_1529352606423.jpg

IMG_20180509_230024_836.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaja skrev:

Jeg har vorsteh. Hans favoritting å gjøre er definitivt å gå topptur! Jeg er nok i overkant heldig, men min kan gå løs overalt og skiller på jakt og tur :)

 

Han brukes til jakt, kløv, topptur, stisykling, trekk og sofapotet. Syns også lysighet og agility er gøy. Sover gjerne ute sommerstid men ikke superhappy for vintercamping. 

FB_IMG_1529352606423.jpg

IMG_20180509_230024_836.jpg

Hvordan henger din med nedover fra toppturer på vinteren? En ting er jo at de fleste hunder fint kommer seg opp, men så skal de jo holde følge nedover. Det er noe for TS å tenke på også, hvor viktig det er å kjøre fort nedover, man må jo vente på hunden uansett hvilken rase det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Poter said:

Hvordan henger din med nedover fra toppturer på vinteren? En ting er jo at de fleste hunder fint kommer seg opp, men så skal de jo holde følge nedover. Det er noe for TS å tenke på også, hvor viktig det er å kjøre fort nedover, man må jo vente på hunden uansett hvilken rase det er.

Helt greit. Han er ikke med på de bratteste turene (da jeg ikke vil han skal løse ut skred over oss, eller over seg selv). Han har null problem med å henge med om det er hard snø, er det mye pudder løper han i sporene. Ikke sjelden han løper forbi heller i skogen osv. Sikkert ikke så bra for de å beinfly nedover. Men han virkelig elsker det, så jeg tenker ikke så mye på slitasjeskader. Han er 5 nå og i knallform. 

Her er fra en veldig enkel tur vi gikk (førsteturen til ei venninne). Eneste filmen jeg har fra topptur. 

https://youtu.be/eSXkGs7DqGs

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lothepus skrev:

Ches har en del gemyttproblemer, og rasen er liten (genpool, avlsdyr, osv). så litt bingo å kjøpe den rasen. Vorsteh må man jobbe ganske mye med for å "opprettholde kontakt" på trening, så om du ikke skal jakte selv, og ønsker en hund som er lett å få inn på innkalling, hadde jeg droppa vorsteh. 
Dalmatiner kan nok passe en del av kriteriene dine, jeg vet ikke om hundeaggresjon/samkjønnsaggresjon er utbredt i rasen. 

Takk for innspill! Jeg har vært så heldig å møte et par Cb-retrievere og begge(også hannhunden) var veldig førerorienterte og uproblematisk med andre hunder, men tydelig at de trenger en stødig fører da de er ganske store, sterke og aktive. Sikkert utrolig viktig med rett oppdretter om det er et kjent problem med gemyttet på enkelte da ?

Vorsteh er en liten favoritt i boka da jeg rett og slett aldri har møtt en som jeg ikke syntes var helt fantastisk. Men ja, da må man nesten bruke den å. Har selv jegerprøven og familie som er aktiv på jakt så man får se om interessen evt tar seg opp. Det er jo litt tullete å ikke bruke hunden til det den er skapt for..

Har selv møtt to dalmatinere. Begge hannhuder. Den ene var aggresiv og kastet seg mot oss da vi med god klaring passerte de på tur. Ble litt redd kvinnemennesket som gikk med han ikke skulle klare å holde hunden igjen. Ikke veldig positivt inntrykk. Så har en i nabolaget en annen hannhund som er bare snill og god. Virker ikke som de bruker han så veldig aktivt utenom tur da så han er en anelse vilter når han skal hilse på staffen vår, noe som selvfølgelig gjør henne dritforbanna ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Poter skrev:

Flat eller en av spanielrasene? Til agility vil det antakelig være greit med en mindre tispe, sånn at de ikke blir for store. Golden er jo også mulig eller en labrador fra lettere linjer.

Har absolutt ingen erfaring med spaniel. Gjerne kom med forslag til type og hvorfor :)

Har tenkt på golden og lab, men synes utstillingslinjene ofte er veldig tunge i kroppen. Lurt å se på jakt eller brukslinjer kanskje ? er flat en lettere type? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

jeg ville nok gått for en vorsteh,  spm er vell bare om den går under kategorien "er lett å få kontakt med".

Dalmatiner kan jo være et godt alternativ også, og evt flat.  Det spørs jo liksom i hvilken grad du tenker at drive er viktig.  De aller aller fleste hunder vil jo greie å henge med på slikt,  men noen gir jo mer av seg selv enn andre. 

En bordercollie hadde sikkert både trivdes og vært godt egnet. Da har man jo egentlig det man trenger. En aktiv allroundhund. Eller en schæfer.  Litt mer å holde kontroll på ofte,  men absolutt egnet. Langhårsbelger  (tervueren/groendael), eller collie(korthpret/langhåret)

 

Tusen takk for mange gode forslag!

Belger hadde jeg aldri kommet til å tenkt på selv, men ser jo på rasestandaren at det kunne passet ja. Veldig flotte var de jo å. Må undersøke om vi har noen i nærområdet vi kan hilse på etterhvert :)

Bordercollie krever enormt ift. Mental utfoldelse så tenker at den blir litt mye igjen. Det er jo ganske sterke gjeterinnstinkter som må brukes til ett eller annet. Er korthårscollien litt enklere kanskje? Har ingen erfaring med de, eller egentlig gjeterhund generelt. 

Schæfer har jeg blitt frarådet rett og slett pga sykdom som fører til hofte/rygg/ledd-problematikk som utelukker den for evt. Kløv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaja skrev:

Jeg har vorsteh. Hans favoritting å gjøre er definitivt å gå topptur! Jeg er nok i overkant heldig, men min kan gå løs overalt og skiller på jakt og tur :)

 

Han brukes til jakt, kløv, topptur, stisykling, trekk og sofapotet. Syns også lysighet og agility er gøy. Sover gjerne ute sommerstid men ikke superhappy for vintercamping. 

FB_IMG_1529352606423.jpg

IMG_20180509_230024_836.jpg

Ja som nevnt. Vorsteh er en liten favoritt. Jeg har møtt flere og faller pladask hver gang. Liker energien og synes liksom det er en rase med så mange muligheter! 

Trener du mye kontakt med hunden? Jeg er jo innstilt på at man må trene litt ekstra med en jakthund. Heldigvis har jeg jo nettverk som også muligjør å trene den til jakt også. Må vel bare begynne å trene igjen selv ?

Så tar man jo alltid hunden i bånd når man møter andre uansett??‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er hjernevasket på det, men det tok ikke masse tid. Min er enkel og ukomplisert sånnsett. Tar ikke min i bånd når vi møter andre. Har bryr seg ikke om folk og andre hunder. Løs går han bare forbi de eller på plass hos meg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Silja said:

Tusen takk for mange gode forslag!

Belger hadde jeg aldri kommet til å tenkt på selv, men ser jo på rasestandaren at det kunne passet ja. Veldig flotte var de jo å. Må undersøke om vi har noen i nærområdet vi kan hilse på etterhvert :)

Bordercollie krever enormt ift. Mental utfoldelse så tenker at den blir litt mye igjen. Det er jo ganske sterke gjeterinnstinkter som må brukes til ett eller annet. Er korthårscollien litt enklere kanskje? Har ingen erfaring med de, eller egentlig gjeterhund generelt. 

Schæfer har jeg blitt frarådet rett og slett pga sykdom som fører til hofte/rygg/ledd-problematikk som utelukker den for evt. Kløv. 

Belger er en fin allrounder,  litt å jobbe med ifht sport om du vil,  men klarer seg fint uansett i en aktiv hverdag. 

tja,  bc'er flest lever vell ganske standard liv som familiehund.  uten at jeg nødvendigvis skal fremsnakke det, men et aktivt liv i en aktiv familie burde vell kunne være et fint hjem til en bc, spesielt om det blir ispedd litt mental aktivisering innimellom.  Så trenger man jo heller ikke kjøpe fra de mest spissavlede brukslinjene enten det er snakk om gjeting eller andre ting. Selv om jeg tipper det hadde gått bra og,  all den tid maller og korthårshollendere fra de heftigste linjene har det helt fint i en aktiv hverdag,  selv om det blir lite eller ingen spesifik mentaltrening alltid. Men ikke sikkert det er bc du vil ha uansett så skal ikke pushe det. 

collie er først og fremst som familiehund og regne i dag, de er ikke veldig mye,  samtidig er de lette på tå og glad i å være med. De fleste liker nok å trene litt og.  ? så finnes det noen oppdrettere som i større eller mindre grad fokuserer på bruksegenskaper og prøver å avle collien litt heftigere igjen. 

det er ikke hd osv som ville bekymret meg mest om jeg skulle kjøpe schæfer.  hd statistikken er ikke så ille lengre (og har forøvrig ingen sammenheng med utseendet deres),  og det finnes oppdrettere som stort sett bare har hd frie hunder fra sitt oppdrett. Finnes helt klart de oppdretterne som drar snittet ned også så man bør være litt kritisk,  men nå er det jo få hunderaser i dag hvor man ikke må ta en viss risiko ifht helse og/eller mentalitet. Hos schæferen ville jeg vært mest redd for allergi. Collien har litt utfordringer ifht mentalitet(lydredsel, usikkerhet/dårlig mot bla),  og hd, øyesykdommer m.m. forekommer. Belger kan jo og ha hd,  aa, og noen utfordringer ifht mentalitet. Bc vet jeg ikke hva som finnes og hvor utbredt det er,  og egentlig ikke så god oversikt på vorsteh heller. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...