Gå til innhold
Hundesonen.no

Norges "bærekraftige" rovdyrjakt


Gjest
 Share

Recommended Posts

https://www.rovdata.no/Nyheter/Nyhetsartikkel/tabid/3764/ArticleId/4528/reftab/1999/Default.aspx

 

Gikk skikkelig bra med den der såkalte bærekraftige ulvejakt som ble gjennomført... Mor-sønn paring har funnet sted, med innavlskoeffisient ~0,5. Og jeg som "gneldra" så mye om at Skandinaviske ulver er håpløst innavla, og bare fikk skittkasting tilbake om det. Gjør meg ikke fryktelig vondt å si nå: I told you so.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg slipper alle mine tre i Elverums skoger jeg.  Ulven hører hjemme i norsk fauna og jeg klarer ikke helt å fatte at jakt, en hobby, skal kunne rettferdiggjøre utryddelse av en art. 

men altså. skal en utrydde/fjerne alt som ikke passer med EN interessegruppe i Norge sin hobby?  Nå skal jeg sette meg for å lese denne boken https://bok365.no/artikkel/i-disse-ulvetider/  

her skal du få en ,tallene gjelder for 2017, og for hele landet. Det er mulig å kjøre statistikk for ulike landsdeler. Nå sjekket jeg Oppland og Hedmark, som jo har hatt  trøbbel med ulv, og selv ikke

Posted Images

7 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

https://www.rovdata.no/Nyheter/Nyhetsartikkel/tabid/3764/ArticleId/4528/reftab/1999/Default.aspx

 

Gikk skikkelig bra med den der såkalte bærekraftige ulvejakt som ble gjennomført... Mor-sønn paring har funnet sted, med innavlskoeffisient ~0,5. Og jeg som "gneldra" så mye om at Skandinaviske ulver er håpløst innavla, og bare fikk skittkasting tilbake om det. Gjør meg ikke fryktelig vondt å si nå: I told you so.

Det er til å grine av. Og jeg blir så sint at jeg griner, og. Dessverre så tror jeg de med skylapper og gevær over skuldra driter en lang en i at du sier I told you so, for dette er gode nyheter for dem. Så kraft innavl betyr en snarlig utryddelse av denne flua i suppa for de som "forvalter" :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Meg skrev:

https://landbruk24.no/rovviltnemndene-vil-ta-ut-tre-ulverevir-innenfor-ulvesona/

 

Sitter det andre enn jegere i de rovviltnemdene?

Hvor skal jeg begynne? All logikk for fornuft har jo forsvunnet ut døra hos disse folka. Ok, antall ynglinger er over målene, men med tanke på at det er færre ulv enn vi er forpliktet til å ha fordi det ble drept flere enn Norge har lov til iflg Bernkonvensjonen, så bør jo det tallet sees i sammenheng med antall ulv totalt. Og, å ta ut hele familier er selvfølgelig høl i huet når det kommer til levedyktighet og genpool. Nå er vel alle sammen innavla i en eller annen grad, men det hjelper ikke på saken at de som blir igjen ikke har andre valg enn å pare seg med den nærmeste familie, fremfor å vandre og pare seg med andre familier, slik de er ment å skulle gjøre. Nå vil de jo ikke ha noen å vandre til. 

Norge suger i naturforvaltning, det er liksom ikke noe annet å si om det. Og de som styrer juger og bløffer, bryter avtaler og lover etter eget forgodtbefinnende, og styres kun av egoistiske, private ønsker om å kunne fly skauen rundt med gevær eller penger. Det er rett og slett patetisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Jeg kjente at jeg prøvde å reagere på den artikkelen, men jeg klarte ikke. Det er så teit og meningsløst at jeg ikke skjønner hvordan man kan svare på noe slikt. 

Ikke lyst. Ikke ork. Ikke håp. Norge kan ta seg en bolle.

  • Like 4
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Meg said:

sånn jeg ser det, har de et mål. Øke konflikten. For disse folka, de vet like godt som mange andre, at når en tar ut hele flokker, blir det flere streifdyr..

Det er vel det de vil, så de kan utrydde ulven. Og bjørnen. Og gaupa. Og ørna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Meg skrev:

https://landbruk24.no/rovviltnemndene-vil-ta-ut-tre-ulverevir-innenfor-ulvesona/

 

Sitter det andre enn jegere i de rovviltnemdene?

Sannsynligvis har disse grusomme og altomfattende jegerne også kuppet disse plassene :)  Nå er det slik at nemdenes medlemmer oppnevnes av departementet, og tidligere miljøvernminister svarte slik i Stortinget:

Tine Sundtoft: "Av forskrift om forvaltning av rovvilt fremgår det at Klima- og miljødepartementet står for oppnevningen av medlemmer til rovviltnemnder i hver av de åtte forvaltningsregionene etter forslag fra fylkestinget. Alle medlemmer og varamedlemmer av rovviltnemnder skal ha fast plass i fylkestinget eller Oslo bystyre. Dersom fylkeskommunen har fylkesutvalg, skal alle medlemmer fra fylkeskommunen også ha fast plass i fylkesutvalget.

Rovviltforvaltning er et krevende felt med sterke synspunkter fra berørte interesser, og jeg mener det er viktig å ha bredest mulig aksept for den rovviltpolitikken som føres. Som ledd i dette er jeg opptatt av at alle partier skal kunne være medlemmer av en rovviltnemnd.

De regionale rovviltnemndene har ansvaret for rovviltforvaltningen i sin region. De skal blant annet ivareta den todelte målsettingen, som innebærer å nå de regionale bestandsmålene for rovvilt og sikre levedyktig næringsvirksomhet i landbruket. Jeg mener det er en styrke om rovviltnemndene har en sammensetning som bidrar til at de kan finne de beste samlede løsningene både for beitedyrene og for rovviltet i sin region. Samtidig skal rovviltnemndene være lokalpolitisk forankret og nemdene bør representere den politiske sammensetningen av fylkestingene i sin region.

På generelt grunnlag vil jeg si at fylkestingene gjør en god jobb når de foreslår kandidater til rovviltnemndene. Jeg er generelt trygg på at fylkestingene legger vekt på at rovviltnemndene får en sammensetning som gjør dem best mulig i stand til å sikre at hensyn til den todelte målsettingen i rovviltforvaltningen ivaretas. Jeg har også tillit til at fylkestingene tar de grep som skal til for å løse eventuelle situasjoner i regionene på en god måte."

 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎06‎.‎2018 at 1:42 PM, Kangerlussuaq skrev:

https://www.rovdata.no/Nyheter/Nyhetsartikkel/tabid/3764/ArticleId/4528/reftab/1999/Default.aspx

 

Gikk skikkelig bra med den der såkalte bærekraftige ulvejakt som ble gjennomført... Mor-sønn paring har funnet sted, med innavlskoeffisient ~0,5. Og jeg som "gneldra" så mye om at Skandinaviske ulver er håpløst innavla, og bare fikk skittkasting tilbake om det. Gjør meg ikke fryktelig vondt å si nå: I told you so.

Gode nyheter!  Man kan jo håpe at de dør ut av seg selv...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være politisk korrekt, snakke om politikk, demokrati, "anti-korrupsjon", representanter og "forvaltning" så mye man vil --- naturen går sin gang allikevel, og Skandinaviske ulver går mot utryddelse som direkte resultat av mennesklig påvirkning. De blir mer og mer innavla, noe som er vitenskaplig bevist.

Som reaksjon har nå gruppen, som "demokratisk og balansert" er valgt ut til å "forvalte" rovdyr, bestemt at enda flere ulver skal skytes. Sogar hele flokker skal utryddes. Sogar inne i ulvesonen hvor det heter seg at ulvene skal få være i fred. Sogar hele ulveflokker som har blitt overvåket 24/7 og som aldri har vært i konflikt med mennesker.

For ulvene går dette ekstremt dårlig, og i mellomtiden dilter politikerene rundt med "todelte målsetninger", "nemnda" og "tillit". Det er ekstremt lite tillittsvekkende, og alt annet enn hjelpsomt for uskyldige individer som må lide under menneskers kontrollbehov.

Just now, spot said:

Gode nyheter!  Man kan jo håpe at de dør ut av seg selv...

Her tar du feil i seiersrusen og jubelen din over lidelse hos uskyldige individer; de dør ikke ut av seg selv, de dør ut pga norsk politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, spot said:

Gode nyheter!  Man kan jo håpe at de dør ut av seg selv...

husk å kjøp inn champagne så du kan feire ;) men som Kangerlusaaq sier, de dør ikke ut av seg selv. De er godt hjulpet. Så du kan ta en ekstra skål for det. 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, spot said:

Sannsynligvis har disse grusomme og altomfattende jegerne også kuppet disse plassene :)  Nå er det slik at nemdenes medlemmer oppnevnes av departementet, og tidligere miljøvernminister svarte slik i Stortinget:

Tine Sundtoft: "Av forskrift om forvaltning av rovvilt fremgår det at Klima- og miljødepartementet står for oppnevningen av medlemmer til rovviltnemnder i hver av de åtte forvaltningsregionene etter forslag fra fylkestinget. Alle medlemmer og varamedlemmer av rovviltnemnder skal ha fast plass i fylkestinget eller Oslo bystyre. Dersom fylkeskommunen har fylkesutvalg, skal alle medlemmer fra fylkeskommunen også ha fast plass i fylkesutvalget.

Rovviltforvaltning er et krevende felt med sterke synspunkter fra berørte interesser, og jeg mener det er viktig å ha bredest mulig aksept for den rovviltpolitikken som føres. Som ledd i dette er jeg opptatt av at alle partier skal kunne være medlemmer av en rovviltnemnd.

De regionale rovviltnemndene har ansvaret for rovviltforvaltningen i sin region. De skal blant annet ivareta den todelte målsettingen, som innebærer å nå de regionale bestandsmålene for rovvilt og sikre levedyktig næringsvirksomhet i landbruket. Jeg mener det er en styrke om rovviltnemndene har en sammensetning som bidrar til at de kan finne de beste samlede løsningene både for beitedyrene og for rovviltet i sin region. Samtidig skal rovviltnemndene være lokalpolitisk forankret og nemdene bør representere den politiske sammensetningen av fylkestingene i sin region.

På generelt grunnlag vil jeg si at fylkestingene gjør en god jobb når de foreslår kandidater til rovviltnemndene. Jeg er generelt trygg på at fylkestingene legger vekt på at rovviltnemndene får en sammensetning som gjør dem best mulig i stand til å sikre at hensyn til den todelte målsettingen i rovviltforvaltningen ivaretas. Jeg har også tillit til at fylkestingene tar de grep som skal til for å løse eventuelle situasjoner i regionene på en god måte."

 

 

 

 

men du svarte ikke på spørsmålet. Er alle jegere?  Det er et ja/nei- spørsmål egentlig. 

 

 

 

Endret av Meg
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, spot skrev:

Gode nyheter!  Man kan jo håpe at de dør ut av seg selv...

Kan ikke begripe at du mener dette her, så jeg bare tar utg.pkt. i at du som ellers pleier å svare (stort sett ganske) fornuftig ifht dette med jakt og forvaltning bare har en dårlig dag eller noe. 
Vi trenger muligens ikke ulv, på lik linje med mange arter vi heller ikke trenger, men som vi nå har likevel. 
Når de nå først er her, så kan man jo faktisk jobbe for å sameksistere mest mulig konfliktfritt kontra å utrydde. 
Jeg må si jeg er veldig overrasket over at det skal tas ut mer nå, etter den runden som nylig er kjørt. 
Forvaltning er det definitivt ikke!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Shokata skrev:

Kan ikke begripe at du mener dette her, så jeg bare tar utg.pkt. i at du som ellers pleier å svare (stort sett ganske) fornuftig ifht dette med jakt og forvaltning bare har en dårlig dag eller noe. 
Vi trenger muligens ikke ulv, på lik linje med mange arter vi heller ikke trenger, men som vi nå har likevel. 
Når de nå først er her, så kan man jo faktisk jobbe for å sameksistere mest mulig konfliktfritt kontra å utrydde. 
Jeg må si jeg er veldig overrasket over at det skal tas ut mer nå, etter den runden som nylig er kjørt. 
Forvaltning er det definitivt ikke!

Jeg kødda og provoserte selvsagt en smule... :)  Regnet med at noen beit på.  Etter mitt syn er det ikke mulig for ulven å leve et liv i norsk natur etter ulvens forutsetninger.  Jeg mener at landbruket, beitenæring og andre viktige interesser som jakt og det som følger med jakt trumfer ulven.  Jeg ønsker derfor ikke ulv i Norge, og synes det er bra hvis den forsvinner.  At det blir my einnavl med de konsekvenser det medfører vil jo være til skade for ulven, og det er isolert sett så klart ikke bra.  Men dette er også en følge av en forvaltning som ikke fungerer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

husk å kjøp inn champagne så du kan feire ;) men som Kangerlusaaq sier, de dør ikke ut av seg selv. De er godt hjulpet. Så du kan ta en ekstra skål for det. 

Det er fint! at de er godt hjulpet!  Drikker ikke champagne, men kan jo feire på annet vis!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

men du svarte ikke på spørsmålet. Er alle jegere?  Det er et ja/nei- spørsmål egentlig. 

 

 

 

Nå har ikke jeg satt meg ned å studerte alle medlemmene av landets rovviltnemder, så om alle eller ingen er jegere, aner jeg ingen tingen om.  Men hvem som er medlemmer er jo offentlig tilgjengelig, så det er vel mulig å finne ut en god del om disse folkene for de som har interesse av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Jeg kødda og provoserte selvsagt en smule... :)  Regnet med at noen beit på.  Etter mitt syn er det ikke mulig for ulven å leve et liv i norsk natur etter ulvens forutsetninger.  Jeg mener at landbruket, beitenæring og andre viktige interesser som jakt og det som følger med jakt trumfer ulven.  Jeg ønsker derfor ikke ulv i Norge, og synes det er bra hvis den forsvinner.  At det blir my einnavl med de konsekvenser det medfører vil jo være til skade for ulven, og det er isolert sett så klart ikke bra.  Men dette er også en følge av en forvaltning som ikke fungerer.

Jeg er uenig i dette, for jeg mener det skal la seg gjøre å sameksistere. 
Vi, mennesker, må bare bruke tenketingen vår litt mer kreativt, så kan vi faktisk ha rovdyr her :) 
Vi er flinkere til å se begrensninger og enkle løsninger enn vi er til å tenke nytt. 
Gjenganger eller i samfunnet også. 
Ut over det er jeg igrunn enig, og all den tid ting er som de er, vil det ikke være plass for hverken ulv eller andre rovdyr som er så uheldig å labbe forbi noen (folk og fe) for nært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Jeg er uenig i dette, for jeg mener det skal la seg gjøre å sameksistere. 
Vi, mennesker, må bare bruke tenketingen vår litt mer kreativt, så kan vi faktisk ha rovdyr her :) 
Vi er flinkere til å se begrensninger og enkle løsninger enn vi er til å tenke nytt. 
Gjenganger eller i samfunnet også. 
Ut over det er jeg igrunn enig, og all den tid ting er som de er, vil det ikke være plass for hverken ulv eller andre rovdyr som er så uheldig å labbe forbi noen (folk og fe) for nært. 

Ja, det fungerer jo forholdsvis greit med de andre rovdyrene, men ulven skaper masse problemer i forhold til de andre.  Og det har jo fungert helt fint i alle de årene ulven så si var utryddet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, spot said:

KILDE???? 

her skal du få en ,tallene gjelder for 2017, og for hele landet. Det er mulig å kjøre statistikk for ulike landsdeler. Nå sjekket jeg Oppland og Hedmark, som jo har hatt  trøbbel med ulv, og selv ikke der er det ulv som står for størsteparten av tapene. Likevel er ulven værstingen. Snodige greier. "uspesifisert" har de nesten ikke i Hedmark, i motsetning til resten av landet. 

http://www.rovbase.no/Erstatning

image.png.7f9d0b58b2f159cc8408bac95cdcac14.png

Endret av Meg
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Meg skrev:

her skal du få en ,tallene gjelder for 2017, og for hele landet. Det er mulig å kjøre statistikk for ulike landsdeler. Nå sjekket jeg Oppland og Hedmark, som jo har hatt  trøbbel med ulv, og selv ikke der er det ulv som står for størsteparten av tapene. Likevel er ulven værstingen. Snodige greier. "uspesifisert" har de nesten ikke i Hedmark, i motsetning til resten av landet. 

http://www.rovbase.no/Erstatning

image.png.7f9d0b58b2f159cc8408bac95cdcac14.png

Hvilket rovdyr drepte 600 sau i Rendalen for 2 år siden, tok 300 sau på Hadeland i fjor, og som nå hittil har drept 100 sau på Tolga osv., osv.?  Eller som nylig nappet med seg en liten hund i Sverige, og som var inne i stallen på gården...  Deres venn ulven.  Hvor er det fremdeles enkelt å få kjøpt jaktkort, mens det er utsolgt "over alt" ellers?  Og som medfører store inntektstap for grunneiere og andre som nyter godt av f eks tilreisende jegere...  Det er nemlig intet problem å jakte med løs hund i områder med andre rovdyr enn ulven.  Så, ja ulven skaper masse mer problemer enn andre rovdyr, statistikk eller ei..

Endret av spot
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...