Gå til innhold
Hundesonen.no

Norges "bærekraftige" rovdyrjakt


Gjest
 Share

Recommended Posts

Just now, spot said:

Hvilket rovdyr drepte 600 sau i Rendalen for 2 år siden, tok 300 sau på Hadeland i fjor, og som nå hittil har drept 100 sau på Tolga osv., osv.?  Eller som nylig nappet med seg en liten hund i Sverige, og som var inne i stallen på gården...  Deres venn ulven.  Hvor er det fremdeles enkelt å få kjøpt jaktkort, mens det er utsolgt "over alt" ellers?  Og som medfører store inntektstap for grunneiere og andre som nyter godt av f eks tilreisende jegere...  Det er nemlig intet problem å jakte med løs hund i områder med andre rovdyr enn ulven.  Så, ja ulven skaper masse mer problemer enn andre rovdyr, statistikk eller ei..

jeg er ikke sikker på at en sauebonde på saltfjellet er enig med deg i at ulven skaper masse mer problemer enn andre rovdyr, feks jerv. Men siden den ikke er så problematisk for jakthundene, så er det ikke så mye ståk rundt den. det er ikke like mange krefter som ønsker jerven til h... som med ulven. Man klarer ha et litt mer fornuftig syn, antageligvis fordi den ikke ødelegger for jakt. 

 

 

Endret av Meg
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg slipper alle mine tre i Elverums skoger jeg.  Ulven hører hjemme i norsk fauna og jeg klarer ikke helt å fatte at jakt, en hobby, skal kunne rettferdiggjøre utryddelse av en art. 

men altså. skal en utrydde/fjerne alt som ikke passer med EN interessegruppe i Norge sin hobby?  Nå skal jeg sette meg for å lese denne boken https://bok365.no/artikkel/i-disse-ulvetider/  

her skal du få en ,tallene gjelder for 2017, og for hele landet. Det er mulig å kjøre statistikk for ulike landsdeler. Nå sjekket jeg Oppland og Hedmark, som jo har hatt  trøbbel med ulv, og selv ikke

Posted Images

Just now, spot said:

Hvor er det fremdeles enkelt å få kjøpt jaktkort, mens det er utsolgt "over alt" ellers?  Og som medfører store inntektstap for grunneiere og andre som nyter godt av f eks tilreisende jegere... 

Neimen huff da, stakkars "grunneier" som ikke får ha skogen "sin" i fred fra moder natur som skaper grunnlaget for hele skogen "hans"... Og stakkars han som får tjent penger på at andre skal surve rundt og drepe det lille levende som finnes igjen i verdens skoger... Nei, bare å utrydde en hel dyreart som er naturlig og tilhørende normal norsk fauna. Her må folk jaggu få lov til å lage sine kunstige menneskekontrollerte skoger som de må tjene penger på, helt uaktuelt å dele jorda med andre levende individer.. Vræl, det er så egoistisk og kaldt at jeg blir målløs :|:bye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Meg skrev:

jeg er ikke sikker på at en sauebonde på saltfjellet er enig med deg i at ulven skaper masse mer problemer enn andre rovdyr, feks jerv. Men siden den ikke er så problematisk for jakthundene, så er det ikke så mye ståk rundt den. det er ikke like mange krefter som ønsker jerven til h... som med ulven. Man klarer ha et litt mer fornuftig syn, antageligvis fordi den ikke ødelegger for jakt. 

 

 

Det er en en vesentlig forskjell på hvordan disse rovdyrene forvaltes.  Jerven tas jo ut, til og med inne i hiet, uten at vernerne går totalt av skaftet, mens de går i demotog for ulven utenfor Stortinget.  Og meg bekjent ligger det ikke igjen 600 drepte sau etter jervens tokt, men den utgjør selvsagt et betydelig problem for sauebøndene i områder med jerv.  Men derfor er det også en vettug forvaltning av jerven.  I tillegg som nevnt har jeg også til gode å høre om jerv som tar hunder på gårdsplassen hos folk, eller går inn i stallen, og så klart den ødelegger heller ikke for jakt = tapte inntekter m.m., har heller aldri hørt om foreldre som kjører unga sine på skolen pga jerv, så, ja, det er betydelig flere, og mer sammensatte problemer med ulven -uansett statistikk.

Endret av spot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

NiNAs temahefte 22: "Hvilke konflikter har vi i forbindelse med rovdyr" (ellers står kilden til NiNA i bildeteksten):

1111.thumb.PNG.c7b1d506f91672b744b6f019114aeedb.PNG22222.PNG.3fc3a022188e954adb4f9d5576dd6605.PNG33333.PNG.1cee3f1669166597ce1557ce6b38b27f.PNG

 

Annet:

https://www.nrk.no/ho/xl/ulven-er-ikke-sauens-storste-fiende-1.13566997

 

Må finne noe nyere enn fra årene 1992- 2000 hvis det overhode skal være relevant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, spot said:

Det er en en vesentlig forskjell på hvordan disse rovdyrene forvaltes.  Jerven tas jo ut, til og med inne i hiet, uten at vernerne går totalt av skaftet, mens de går i demotog for ulven utenfor Stortinget.  Og meg bekjent ligger det ikke igjen 600 drepte sau etter jervens tokt, men den utgjør selvsagt et betydelig problem for sauebøndene i områder med jerv.  Men derfor er det også en vettug forvaltning av jerven.  I tillegg som nevnt har jeg også til gode å høre om jerv som tar hunder på gårdsplassen hos folk, eller går inn i stallen, og så klart den ødelegger heller ikke for jakt = tapte inntekter m.m., så, ja, det er betydelig flere, og mer sammensatte problemer med ulven -uansett statistikk.

hvorfor er det værre at den tas ut i hiet ? da tenker jeg på for dyret, og ikke hvordan det ser ut.  

Ja det er en mer vettug forvaltning av jervebestanden. Den er levekraftig (så vidt jeg vet). Ulven skytes ned for fote.. Det er ingen forvaltning, det er utrydning- det bare går litt sakte. 

Det ble betalt erstatning for 6738 sau tatt av jerv i fjor. 1850 tatt av ulv.  

 

 

 

Endret av Meg
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

hvorfor er det værre at den tas ut i hiet ? da tenker jeg på for dyret, og ikke hvordan det ser ut.  

Ja det er en mer vettug forvaltning av jervebestanden. Den er levekraftig. Ulven skytes ned for fote.. Det er ingen forvaltning, det er utrydning- det bare går litt sakte. 

Det ble betalt erstatning for 6738 sau tatt av jerv i fjor. 1850 tatt av ulv. 

 

 

 

Jeg har ikke skrevet at det er verre, mest sannsynlig bedre for dyret.  Jeg har kun påpekt at det gjøres uten at vernere i samme grad bryr seg.  Hvis det samme hadde vært gjort med den "hellige" ulven hadde det nok blitt helt andre reaksjoner!  Det er vel ganske naturlig at det utbetales mindre erstatning for ulvetatte sauer da bonde etter bonde gir opp i ulveutsatte områder.  Jerven er også utbredt over et mye større geografisk området.  Det hevdes jo at tapstallene går ned, men man unngår å påpeke det faktum at den viktigste årsaken til det er den store nedgangen i beitedyr i disse områdene.

Endret av spot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, spot said:

Jeg har ikke skrevet at det er verre, mest sannsynlig bedre for dyret.  Jeg har kun påpekt at det gjøres uten at vernere i samme grad bryr seg.  Hvis det samme hadde vært gjort med den "hellige" ulven hadde det nok blitt helt andre reaksjoner!  Det er vel ganske naturlig at det utbetales mindre erstatning for ulvetatte sauer da bonde etter bonde gir opp i ulveutsatte områder.  Det hevdes jo at tapstallene går ned, men man unngår å påpeke det faktum at den viktigste årsaken til det er den store nedgangen i beitedyr i disse områdene.

det stemmer ikke at de ikke bryr seg. det har vært mye bråk om det.  (google) Det SER fælt ut, fordi man tar ut søte små jervunger (og mor blir nok veldig stresset). Men om det er så mye værre enn å bli jaktet på det tror jeg ikke, og når man sammenligner med helikopter jakt, så det det piece of cake. 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Meg skrev:

det er nok fordi motstanden ikke er så stor blandt jegerne, så det holder seg litt mer saklig på begge sider.  

 

Det er ikke lett å diskuterer fornuftig med folk som mener deres interesser, altså penger og jakt, er den eneste grunnen til at skoger og natur eksisterer. Mot dårer osv... ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv burde få leve der de kan leve i en natur som har plass for ulvens levesett. Det å tro at ulv kan fungere i et område mennesket har overtatt og lever med sine tamdyr er en tragisk og urealistisk drøm. Tragisk at enkelte har fjernet seg så langt fra det virkelige liv at de ikke ser dette. Tragisk for ulven ,tragisk for folket som blir pådyttet et slikt problem. Et problem som våre foreldre og besteforeldre forsto og ryddet opp i. Generasjoner med kunnskap som en mange av dagens politikere ikke klarer å ta inn over seg eller evner å forstå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, spot said:

triste greier alt sammen.

legger merke til at de alltid må ta bilde av lammene etter at de er delvis flådd, sånn for å forsterke inntrykket. 

Det kommer nok til å skje flere hendelser av denne typen, siden det foreslås å ta ut flere flokker. Det øker antall streifulv sier de som kan sånt. kjempesmart. 

 

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, spot said:

Ulv burde få leve der de kan leve i en natur som har plass for ulvens levesett. Det å tro at ulv kan fungere i et område mennesket har overtatt og lever med sine tamdyr er en tragisk og urealistisk drøm. Tragisk at enkelte har fjernet seg så langt fra det virkelige liv at de ikke ser dette. Tragisk for ulven ,tragisk for folket som blir pådyttet et slikt problem. Et problem som våre foreldre og besteforeldre forsto og ryddet opp i. Generasjoner med kunnskap som en mange av dagens politikere ikke klarer å ta inn over seg eller evner å forstå.

Et åpenbart "trolle"-innlegg, designet kun for å få folk til å bli provoserte og opprørte. Du framstiller deg selv som svært usympatisk når det for meg oppfattes som at du stort sett bare bidrar med innlegg designet for å få folk til å "bite på" (slik du selv beskrev det som). For meg blir det lite interessant å holde en konkret debatt når alt bare handler om å "trolle", ikke formidle konkret innhold. Jeg spør meg selv om ditt engasjement her inne kun er for å finne glede i å se empatiske mennesker bli opprørt av din antroposentrisme... Ser forøvrig ut som du har kopiert det og klippet det inn fra en annen side, for det er ikke skrevet originalt her på Hundesonen?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Et åpenbart "trolle"-innlegg, designet kun for å få folk til å bli provoserte og opprørte. Du framstiller deg selv som svært usympatisk når det for meg oppfattes som at du stort sett bare bidrar med innlegg designet for å få folk til å "bite på" (slik du selv beskrev det som). For meg blir det lite interessant å holde en konkret debatt når alt bare handler om å "trolle", ikke formidle konkret innhold. Jeg spør meg selv om ditt engasjement her inne kun er for å finne glede i å se empatiske mennesker bli opprørt av din antroposentrisme... Ser forøvrig ut som du har kopiert det og klippet det inn fra en annen side, for det er ikke skrevet originalt her på Hundesonen?

ikke at jeg er enig i innholdet,  men jeg tror det er fra et leserinnlegg, har lest det før, men jeg husker ikke hvor. 

 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Et åpenbart "trolle"-innlegg, designet kun for å få folk til å bli provoserte og opprørte. Du framstiller deg selv som svært usympatisk når det for meg oppfattes som at du stort sett bare bidrar med innlegg designet for å få folk til å "bite på" (slik du selv beskrev det som). For meg blir det lite interessant å holde en konkret debatt når alt bare handler om å "trolle", ikke formidle konkret innhold. Jeg spør meg selv om ditt engasjement her inne kun er for å finne glede i å se empatiske mennesker bli opprørt av din antroposentrisme... Ser forøvrig ut som du har kopiert det og klippet det inn fra en annen side, for det er ikke skrevet originalt her på Hundesonen?

Empatiske mennesker?? Den var jaggu god :) Hva med litt empati med bønder som finner sauene ihjelrevet, hundeeiere som får hunden sin drept på egen gårdsplass, osv., osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, spot said:

Empatiske mennesker?? Den var jaggu god :) Hva med litt empati med bønder som finner sauene ihjelrevet, hundeeiere som får hunden sin drept på egen gårdsplass, osv., osv. 

de fleste her har sympati med bonden (jeg har forresten jobbet i sauefjøs, gått sank og tilsyn på beite). Men det er ikke bøndene som roper høyest i ulvesaken,  mitt inntrykk er nemlig at det er i jegermiljøet (og blant skogeiere som eier jaktrettighetene) ulvedebatten tar mest av. Det er der temperaturen er høyest.  Likevel, jeg har fått med meg at en del (hvordan det er her inne vet jeg ikke) boikotter sauekjøtt fordi de er uenig i rovdyrsynet. Jeg undres om de samme spiser elg...

Denne er noen år gammel, men litt intr

https://www.ostlendingen.no/debatt/jakt-og-fiske/friluftsliv/jegere-for-ulv/o/5-69-237178

 

Endret av Meg
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, spot said:

Empatiske mennesker?? Den var jaggu god :) Hva med litt empati med bønder som finner sauene ihjelrevet, hundeeiere som får hunden sin drept på egen gårdsplass, osv., osv. 

"Den var jaggu god" fra deg også. Alle som deltar i debatten "på ulvenes side" har empati for mennesker som tar vare på dyrene de har rundt seg, irrelevant om det er husdyr eller ville dyr. Alle som deltar i debatten har ikke lyst at dyr skal lide. Det går an å ha flere tanker i hodet på en gang, selv om det for meg virker som at du ikke tror menneskene rundt deg kan det (?). At du nå forsøker å snu på kronestykket er ikke annet enn det som for meg framstår som billig sematikk og enda flere forsøk på å trolle og få reaksjoner. Jeg er ikke interessert i en debatt med dine - for meg - polariserende og krasse betegnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

"Den var jaggu god" fra deg også. Alle som deltar i debatten "på ulvenes side" har empati for mennesker som tar vare på dyrene de har rundt seg, irrelevant om det er husdyr eller ville dyr. Alle som deltar i debatten har ikke lyst at dyr skal lide. Det går an å ha flere tanker i hodet på en gang, selv om det for meg virker som at du ikke tror menneskene rundt deg kan det (?). At du nå forsøker å snu på kronestykket er ikke annet enn det som for meg framstår som billig sematikk og enda flere forsøk på å trolle og få reaksjoner. Jeg er ikke interessert i en debatt med dine - for meg - polariserende og krasse betegnelser.

Det er jo helt greit det, men det er sikkert derfor du stadig svarer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, spot said:

Det er jo helt greit det, men det er sikkert derfor du stadig svarer da?

Det er ingen hemmelighet at jeg - i stedet for å "la det toget gå stille og rolig" - alltid gjør rede for hvorfor det ikke vil forekomme noen debatt fra meg i en gitt situasjon. Vi har her en meta-diskusjon om diskusjonen som kunne tatt sted om man hadde mer interesse i balanse og ikke bare provoserende trolleri :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

de fleste her har sympati med bonden (jeg har forresten jobbet i sauefjøs, gått sank og tilsyn på beite). Men det er ikke bøndene som roper høyest i ulvesaken,  mitt inntrykk er nemlig at det er i jegermiljøet (og blant skogeiere som eier jaktrettighetene) ulvedebatten tar mest av. Det er der temperaturen er høyest.  Likevel, jeg har fått med meg at en del (hvordan det er her inne vet jeg ikke) boikotter sauekjøtt fordi de er uenig i rovdyrsynet. Jeg undres om de samme spiser elg...

Denne er noen år gammel, men litt intr

https://www.ostlendingen.no/debatt/jakt-og-fiske/friluftsliv/jegere-for-ulv/o/5-69-237178

 

Tror nok dette menneske jakter skogsfugl uten hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Meg skrev:

Ja, det skriver han jo 

Javel, hvor da? Kan ikke se at han skriver noe om verken med eller uten hund. Kun skogsfugljakt ved Elverum. Der er det vel ingen som tør å slippe lenger. Så det er ****** enkelt å være for noe som ikke rammer en selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, spot skrev:

Javel, hvor da? Kan ikke se at han skriver noe om verken med eller uten hund. Kun skogsfugljakt ved Elverum. Der er det vel ingen som tør å slippe lenger. Så det er ****** enkelt å være for noe som ikke rammer en selv...

Jeg slipper alle mine tre i Elverums skoger jeg. 

Ulven hører hjemme i norsk fauna og jeg klarer ikke helt å fatte at jakt, en hobby, skal kunne rettferdiggjøre utryddelse av en art. 

  • Like 3
  • Thanks 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...