Gå til innhold
Hundesonen.no

Moxie Polsk Owczarek Nizinny og gjengen.


Lmari
 Share

Recommended Posts

Moxie er vårt nyeste tilskudd i familien. Hun bor sammen med meg og gubbeluren, noen Dansk Svenske Gårdshunder og Hvit Dvergshnauzer. 

Moxie er ei vakker lita jente og planen er at hun skal bli med på utstillinger etterhvert. 

Til daglig skal vi drive med Smeller, Nosework, Rallylydighet og annet gøy! 

 

DSC_1515.JPG

DSC_1483.JPG

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Jeg begynte å lete etter en mellomstor hund for et par år siden. Vurderte schnauzer, schapendoes, tibetansk terrier osv ,men disse rasene var ikke helt det jeg ville ha. Møtte en PON på utstilling og ble så forelsket. Begynte å lese alt jeg fant om PON, snakket med oppdrettere/eiere av rasen og følte at dette kunne være en hund for oss.  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 at 11:09 AM, Lmari skrev:

Takk :)

Jeg begynte å lete etter en mellomstor hund for et par år siden. Vurderte schnauzer, schapendoes, tibetansk terrier osv ,men disse rasene var ikke helt det jeg ville ha. Møtte en PON på utstilling og ble så forelsket. Begynte å lese alt jeg fant om PON, snakket med oppdrettere/eiere av rasen og følte at dette kunne være en hund for oss.  

 

Hvordan er en PON vs. Schnauzer, schapendoes,tibetansk terrier osv.? Bare lurte fordi er interessert selv. Veldig søt hund du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Helena said:

Hvordan er en PON vs. Schnauzer, schapendoes,tibetansk terrier osv.? Bare lurte fordi er interessert selv. Veldig søt hund du har.

Takk takk :)

Jeg droppet Schnauzer fordi jeg ikke orket en til nappehund og kan bli litt vel heftig. Schapendoes ble droppet pga det jeg har lest om nervøst temperament og at flere kunne fortelle om dårlige erfaringer med rasen. Tibetaneren ble droppet fordi jeg ville ha litt større hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det ikke bilder av Moxie , men av kullet som kom til verden i natt.

Pernille fikk 4 søte små, 2 hanner og 2 tisper. :wub:

Alt står bra til med mor og barn *bank i bordet* 

 

DSC_1561.JPG

DSC_1556.JPG

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lmari skrev:

Takk takk :)

Jeg droppet Schnauzer fordi jeg ikke orket en til nappehund og kan bli litt vel heftig. Schapendoes ble droppet pga det jeg har lest om nervøst temperament og at flere kunne fortelle om dårlige erfaringer med rasen. Tibetaneren ble droppet fordi jeg ville ha litt større hund.

Hvordan nervøst temperament? Bare lurer fordi vet ikke hva det vil si å ha nervøst temperament. Og hvordan dårlig erfaring er det med de du har hørt med?

5 timer siden, Lmari skrev:

I dag blir det ikke bilder av Moxie , men av kullet som kom til verden i natt.

Pernille fikk 4 søte små, 2 hanner og 2 tisper. :wub:

Alt står bra til med mor og barn *bank i bordet* 

 

DSC_1561.JPG

DSC_1556.JPG

Så herlig gjeng og vakre valper. Gratulerer.

Endret av Helena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, lillesmula said:

For en fantastisk herlig gjeng du har <3 
Så godt og høre at alt har gått bra med valpingen og at alle er i fin form! 
Herlig og travel tid i vente :D

 

Takk takk :ahappy:

Ja nå blir det travelt fremover, men det er kos med valper! :wub:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/19/2018 at 7:52 PM, Helena said:

Hvordan nervøst temperament? Bare lurer fordi vet ikke hva det vil si å ha nervøst temperament. Og hvordan dårlig erfaring er det med de du har hørt med?

Så herlig gjeng og vakre valper. Gratulerer.

Takk takk for det :ahappy:

Ser at du har fått bra svar på det med nervøst temperament i tråden du opprettet ;)

Jeg er sikker på at det finnes mange herlige Schapendoes. En må bare finne oppdrettere som har fokus på god mentalitet og helse. Det gjelder jo alle raser . 

Magefølelsen min sa at PON vil passe bedre til oss, men det er ikke sikkert at det er riktig for deg ;) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
5 hours ago, Frida og fuglehundene said:

Og DER fant jeg ut hvor jeg hadde navnet på hunden din i fra :D Gratulerer med bebiser, og takk for sist :D

Nemmen HEI :D Takk for sist!

Takk takk. Bebisene er nå 6 uker blitt og de begynner å se ut som små hunder :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten vite mer om PON jeg kjenner jeg :P

Har prøvd å Google litt , men finner lite. 

Hva slags type pels har de? Samme som bearded? Gemytt? Jeg finner at de skal være reserverte. Men det betyr så mangt...

Hvor dypt sitter voktingen? Jeg har innsett at jeg ikke er dritglad i bikkjer som vokter , men de jeg har hatt som vokter har virkelig voktet...

Jaktlyst? 

 

Jeg er svak for både bearded og schapendoes, men det med nervene har gjort meg usikker.  Men heller en happygolucky bearded enn en hund som er skeptisk til folk . Jeg liker at det er lite pelsstell på pulien , men jeg liker ikke lyden og alvoret i vokten. Og jeg har en med lite lyd for rasen og som er sosial når hun har innsett at besøket ikke er øksemordere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mud said:

Jeg må nesten vite mer om PON jeg kjenner jeg :P

Har prøvd å Google litt , men finner lite. 

Hva slags type pels har de? Samme som bearded? Gemytt? Jeg finner at de skal være reserverte. Men det betyr så mangt...

Hvor dypt sitter voktingen? Jeg har innsett at jeg ikke er dritglad i bikkjer som vokter , men de jeg har hatt som vokter har virkelig voktet...

Jaktlyst? 

 

Jeg er svak for både bearded og schapendoes, men det med nervene har gjort meg usikker.  Men heller en happygolucky bearded enn en hund som er skeptisk til folk . Jeg liker at det er lite pelsstell på pulien , men jeg liker ikke lyden og alvoret i vokten. Og jeg har en med lite lyd for rasen og som er sosial når hun har innsett at besøket ikke er øksemordere..

Så kjekt at du vil vite mer om denne herlige rasen :)

Nå har ikke jeg hatt Moxie så lenge, men må si at jeg er helforelsket i henne. Hun er så elskelig, morsom, leken, smart og herlig. 
En skikkelig deilig rufsetufs som jeg gleder meg veldig til å bli bedre kjent med :wub:
Vi skal delta på Fjellanger sin fagskole og det blir kjempespennende å se hvordan hun tar treningen. Jeg håper og tror at Moxie er en hund som vil like å jobbe. 

PON har ikke den lange myke pelsen som Bearded har.
Pelsen har er mer rufsete og består av striere dekkhår og myk underull.
Det skal være nok å børste gjennom pelsen til en PON ca 1 gang i uken. 

En PON skal være stabil i psyken, like liv og røre, være nysgjerrig, tålmodig og selvstending. Den skal ikke være rastløs eller nervøs. 
Du kan lese mer på : http://ponunionen.se/

PON kan godt være reservert ovenfor fremmede, men den skal ikke være redd.
Som valp må den sosialiseres godt med folk og andre hunder.
Moxie kan være skeptisk til fremmede, men det går fort over når hun bare har fått hilse på. 
Hun varsler når det kommer biler eller folk inn på tomta, men det går fort over i vill hilsing. 

Ang jaktlyst er jeg usikker. Tror ikke det er mer jaktlyst i en PON enn andre bikkjer. 

Hvis du vil vite mer, kan du få navnet til Moxie sin oppdretter. Hun har mange års erfaring med rasen og kan nok gi deg bedre svar ;) 

Ellers er det sikkert flere på fb som vil fortelle om sin erfaring med rasen: PON i Sverige - Polski Owczarek Nizinny 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det er MYE lyd i Moxie. Hun har lett for å bjeffe når hun vil noe, klager over noe, når hun leker, er glad osv osv. 

Men vi jobber med saken  og hun skjønner kjapt at hun ikke kommer noe vei med å bråke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...