Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp meg å tenke utafor boksen


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Just now, Red Merle said:

Labrador er ikke aktuelt pga størrelse og at jeg per dags dato ikke har møtt noen hanner uten ekstrem kjønnsdrift samt det endel sykdom.

Det er helt ok at du har negative opplevelser med Labrador-hannhunder som har fått "fri oppdragelse", men jeg forstår ikke hvordan du kan si at Labradoren utgår pga størrelse når du i samme post nevner vannhunder, toller, korthåret collie og så videre? :P Tispa mi er like stor som en vannhund og whippet (noen ganger mindre), hun er mindre enn/like stor som tollere, hun er mindre enn kh collie og ligger på ca 52cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Må si meg enig her. Ekstrem kjønnskdrift er ikke noe man bare 'oppdrar bort', når hunden er så gira at du ikke engang når inn til den, så er det ikke bare snakk om oppdragelse, så langt der i fra. En

Du er en smule i overkant positiv, om jeg skal si det slik..  'Elsker alt og alle'..veeel..det anser jeg ikke som rasetypisk, en noe mer laidback holdning og  liten interesse for fremmede anser jeg so

Er det "fri oppdragelse" du leser når det som står er "ekstrem kjønnsdrift"? Uavhengig av oppdragelse så er det slitsomt nok å måtte styre med. Det at hunden vil jokke og tisse på alt er slitsomt, sel

Posted Images

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Det er helt ok at du har negative opplevelser med Labrador-hannhunder som har fått "fri oppdragelse", men jeg forstår ikke hvordan du kan si at Labradoren utgår pga størrelse når du i samme post nevner vannhunder, toller, korthåret collie og så videre? :P Tispa mi er like stor som en vannhund og whippet (noen ganger mindre), hun er mindre enn/like stor som tollere, hun er mindre enn kh collie og ligger på ca 52cm.

Hun sier jo at hun vil ha hannhund, forskjell på 40-45kg lab og 30kg portis, selv om de er nesten like høye. (Ja, jeg vet du får mindre hannhunder) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. juni 2018 at 10:53 PM, Sina skrev:

Det høres ut som om whippet kan passe. De er middels aktive - elsker sofaen, men blir gjerne med på tur. (Om det ikke regner da?) Whippeten vår elsker godbiter, og takket være det, er hun fin å trene. Hun vi hadde før derimot var ikke noe godbit-interessert og ble kun brukt til tur og kos. Så det er nok litt forskjellig, hvordan de er treningsmessig. En ting har de felles; det finnes ingen bedre belønning enn å løpe runde på runde på et jorde??

De er kjempefine som familiehund? Har et fantastisk gemytt og elsker alt og alle. Ingen av de vi har/har hatt, har bjeffet noe særlig. Hun vi har nå, bjeffer kun når hun vil ha mat? Vaktinnstinkt finnes det ikke noe av i dem, men litt jaktinstinkt kan det være i noen.

Røyting er ikke noe problem. Kan jo så klart falle av noen korte hårstrå nå og da, men aldri noe mye? Da sier det seg kanskje selv at pelsstellet heller ikke er noe problem. Finnes egt ikke pelsstell på rasen? Pelsen er glatt som silke, så gjørme og slikt sklir av i løpet av minutter. Litt flaut å si det, men jeg tror ikke vi har bada henne på et år? Finnes ingen utstillingsfrisyre siden pelsen ikke blir noe lang.

Det er sjeldent tispene blir noe høyere enn 48 cm. Standardhøyden er 44-47 for tisper. Vil du ha noe enda mindre kan du vurdere italiensk mynde, men det blir for spinkelt for min smak.

Whippeten har generelt ei veldig god helse? Mange kan nok være litt energiske i valpetiden, men vår blei forvandla til en sofagris i 2-årsalderen?? Hun har hatt et valpekull, og valpene var ganske hypre men denne bryteren ble slått av rundt to årsalderen. Bare husk å ikke snu ryggen til middagen?

Mor og datter❤️:

76FF8C56-6EAA-49E3-8F55-BA53DCB55F21.png

Du er en smule i overkant positiv, om jeg skal si det slik.. ;) 'Elsker alt og alle'..veeel..det anser jeg ikke som rasetypisk, en noe mer laidback holdning og  liten interesse for fremmede anser jeg som ønskelig. Dette er IKKE og skal ikke være en rase som ukritisk hiver seg på alle.

'Fantastisk gemytt'...Tja..tja..de hadde engang fantastisk gemytt, mye søppel nåtildags pga av ukritisk avl og veldig økning i registreringstall ( dessverre..! ) Tror rett og slett mange som møter/har whippet nå,ikke  vet hvor bra en bra whippet kan være. Når jeg leser diverse beskrivelser fra whippeteiere nå, så er det direkte trist å se hvordan rasen har gått ad undas gemyttmessig. Mye av det jeg leser er IKKE ok på en god whippet. 

Ikke vaktinstinkt? Nei, det burde ikke være det men igjen, gneldrewhippets er dessverre ikke ukjent lengre..

'Litt jaktinstinkt'?? Eh..du får hunder med moderat jaktinstinkt og du får de med full pott..'Litt' jaktinstinkt er langt fra en korrekt beskrivelse..! 

Røyter ikke mye?? Sweet..når det røytes , så merkes det! Og siden hårene er korte og stive, eter de seg inn i alt. 

Forøvrig er ikke tisper på 50 og mer, ikke noe særsyn , for ikke å snakke om schvære hannhunder, det har hendt at jeg har sett på bilder og vært usikker på hva slags rase det var., 

Helsebiten kan man også diskutere men klart, sett i forhold til mange andre raser der man må nærmest forvente sykdom, så er de friskere, sånn sett ( enn så lenge..med den vettløse avlingen som foregår nå, så endrer det seg nok) 

Separasjonsangst er ikke et helt ukjent fenomen lenger og forbausende mange whippets er til omplassering, på diverse nettsteder. Sikkert fordi de er så 'enkle og uproblematiske'.. :sleep:

Pelsen, eller rettere sagt tynn pels er et problem, som jeg ser det. De fryser når det blåser, regner og på vinteren. Nå kommer det garantert noen og sier , 'neida,  ligger i telt med sine whippets i 20 minus! ' Ja..godt mulig det men det betyr ikke at den gjengse whippet trives under slike forhold. De ER varmekjære og vil gjerne ligge un der teppet, også i stua. 

Slik overpositiv og ukorrekt anbefaling/ raseinfo gagner ikke rasen i det hele tatt. Om noe så trenges det adskillig! færre kull pr. år, ikke flere! 

 

Endret av QUEST
  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Det er helt ok at du har negative opplevelser med Labrador-hannhunder som har fått "fri oppdragelse", men jeg forstår ikke hvordan du kan si at Labradoren utgår pga størrelse når du i samme post nevner vannhunder, toller, korthåret collie og så videre? :P Tispa mi er like stor som en vannhund og whippet (noen ganger mindre), hun er mindre enn/like stor som tollere, hun er mindre enn kh collie og ligger på ca 52cm.

Er det "fri oppdragelse" du leser når det som står er "ekstrem kjønnsdrift"? Uavhengig av oppdragelse så er det slitsomt nok å måtte styre med. Det at hunden vil jokke og tisse på alt er slitsomt, selv om den ikke nødvendigvis får lov til det. Og når det gjelder hormonproblemer så tror jeg labrador topper lista blant de jeg kjenner ihvertfall. Samme grunn til at jeg vegrer meg for rasen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Er det "fri oppdragelse" du leser når det som står er "ekstrem kjønnsdrift"? Uavhengig av oppdragelse så er det slitsomt nok å måtte styre med. Det at hunden vil jokke og tisse på alt er slitsomt, selv om den ikke nødvendigvis får lov til det. Og når det gjelder hormonproblemer så tror jeg labrador topper lista blant de jeg kjenner ihvertfall. Samme grunn til at jeg vegrer meg for rasen.

Må si meg enig her. Ekstrem kjønnskdrift er ikke noe man bare 'oppdrar bort', når hunden er så gira at du ikke engang når inn til den, så er det ikke bare snakk om oppdragelse, så langt der i fra. En slik ekstrem og overdreven kjønnsdrift er alt annet enn ønskelig, i noen hund. Jeg har hatt en hannhund som ble helt frakoblet når det  var løpetid og jeg er ikke akkurat noen 'pølsetante'. En slik hund er bare slitsom, både for seg selv og omgivelsene og hr man også hatt motsatsen, som jeg har, en hannhund som kun var interessert i tispene under stådagene ( og selv da i høyst 'normale' former) så forstår man at forskjellen er enorm og beror ikke bare på 'fri oppdragelse'. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Kangerlussuaq said:

Det er helt ok at du har negative opplevelser med Labrador-hannhunder som har fått "fri oppdragelse", men jeg forstår ikke hvordan du kan si at Labradoren utgår pga størrelse når du i samme post nevner vannhunder, toller, korthåret collie og så videre? :P Tispa mi er like stor som en vannhund og whippet (noen ganger mindre), hun er mindre enn/like stor som tollere, hun er mindre enn kh collie og ligger på ca 52cm.

Eh, størrelse er mer enn bare høyde. Labradoren og kortisen her (begge tisper) er omtrent like høye, men labradoren er mye mer massiv og oppleves som en mye større hund, med de utfordringene det fører med seg. I mitt hode er labradoren en stor hund, kortisen er mellomstor. Og så ble vel korthåret collie bare nevnt til sammenligning siden det er det TS har hatt før. Hun har uansett sagt at hun ønsker en mindre hund denne gangen :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Lagotto, den minste av vannhundene. Livlig familiehund som vil bli med på det meste. Kan være noe nervøsitet tilknyttet rasen, men det tror jeg har mye med valg av oppdretter å gjøre. Der vi skaffet vår var det trygge, sosiale og fine hunder - og det samme med valpene! I tillegg røyter de ikke. Klippes med maskin to ganger i året, og må ellers enn det børstes et par ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.6.2018 at 9:05 PM, Kangerlussuaq said:

Tispa mi er like stor som en vannhund og whippet (noen ganger mindre), hun er mindre enn/like stor som tollere, hun er mindre enn kh collie og ligger på ca 52cm.

10-16 kg labrador? Tror ikke jeg ville gamblet på det akkurat. :P Størrelse er mer enn høyde, som andre allerede har nevnt. Jeg har en stor whippet-tispe, hun er 49 cm og 14 kg, og er dermed over standarden.

Ellers er jeg enig med @QUEST at innlegget som ble sitert ikke fremstiller whippeten riktig, med både feilinformasjon og glorifisering. 

Nå mener jeg også at @QUEST tendenserer til overproblematisering av whippet som rase. Det fortsatt en frisk rase med et mildt og godt gemytt som kan passe til mange ferske hundeeiere. Den er ukomplisert og enkel å få til, derfor er det også lett å anbefale whippet videre. Dersom en som valpekjøper legger inn et minimum av research ved valg av oppdretter er det per i dag ikke vanskelig å finne en god whippet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎22‎.‎06‎.‎2018 at 9:37 PM, Ozzy said:

Hun sier jo at hun vil ha hannhund, forskjell på 40-45kg lab og 30kg portis, selv om de er nesten like høye. (Ja, jeg vet du får mindre hannhunder) 

Beklager, har ikke fått med meg at det kun var hannhund det var snakk om. En 30kg portugisisk vannhund er større i mankehøyde enn en normal labrador - en gj.snittlig "NORMAL" labrador (ikke crufts-vinner) hannhund er 35-40kg.

On ‎22‎.‎06‎.‎2018 at 10:14 PM, simira said:

Er det "fri oppdragelse" du leser når det som står er "ekstrem kjønnsdrift"? Uavhengig av oppdragelse så er det slitsomt nok å måtte styre med. Det at hunden vil jokke og tisse på alt er slitsomt, selv om den ikke nødvendigvis får lov til det. Og når det gjelder hormonproblemer så tror jeg labrador topper lista blant de jeg kjenner ihvertfall. Samme grunn til at jeg vegrer meg for rasen.

 

On ‎23‎.‎06‎.‎2018 at 12:37 AM, QUEST said:

Må si meg enig her. Ekstrem kjønnskdrift er ikke noe man bare 'oppdrar bort', når hunden er så gira at du ikke engang når inn til den, så er det ikke bare snakk om oppdragelse, så langt der i fra. En slik ekstrem og overdreven kjønnsdrift er alt annet enn ønskelig, i noen hund. Jeg har hatt en hannhund som ble helt frakoblet når det  var løpetid og jeg er ikke akkurat noen 'pølsetante'. En slik hund er bare slitsom, både for seg selv og omgivelsene og hr man også hatt motsatsen, som jeg har, en hannhund som kun var interessert i tispene under stådagene ( og selv da i høyst 'normale' former) så forstår man at forskjellen er enorm og beror ikke bare på 'fri oppdragelse'. 

Beklager at jeg formulerte meg slik at det trigget negative opplevelser. Jeg mente ganske enkelt at en krevende hund i feil hender blir en ekstremt slitsom hund. En krevende hund i kapable hunder framdeles en krevende hund med atferd som er uønsket hos alle og en hver, men den kan i beste fall bli en deltager i vårt samfunn for det er nå en gang slik at også labrador hannhunder selger som "hakka møkk" på markedet - og om de er så intenst grusomt forferdelige alle som en, så hadde det ikke vært så enkelt å selge de. Labrador-hannhunder har et hormonelt problem, ja. Men måten det framstilles her på er at de alle er så hormonelle at selv med kustus så er de "slitsomme deltakere i samfunnet". Det får jeg ikke til å gå overens med salgstall, egne observasjoner og det som faktisk skjer :) 

On ‎23‎.‎06‎.‎2018 at 11:19 AM, Emmy said:

Eh, størrelse er mer enn bare høyde. Labradoren og kortisen her (begge tisper) er omtrent like høye, men labradoren er mye mer massiv og oppleves som en mye større hund, med de utfordringene det fører med seg. I mitt hode er labradoren en stor hund, kortisen er mellomstor. Og så ble vel korthåret collie bare nevnt til sammenligning siden det er det TS har hatt før. Hun har uansett sagt at hun ønsker en mindre hund denne gangen :) 

Vet ikke helt hvorfor du "eh"'er meg, men det er nå iallefall (for meg) overraskende at du synes labrador er en stor hund og korthåret collie en mellomstor hund. Da har du en Labrador som er ekstremt forvokst eller lite rasetypisk, for labradoren skal være mindre enn en collie.

 

Just now, Elisabeth00 said:

10-16 kg labrador? Tror ikke jeg ville gamblet på det akkurat. :P Størrelse er mer enn høyde, som andre allerede har nevnt. Jeg har en stor whippet-tispe, hun er 49 cm og 14 kg, og er dermed over standarden.

10-16kg labrador får man ikke :P Har ikke fått med meg noen krav, men når noen kom med portis og collie så skjønner jeg ikke helt hvorfor labrador ikke er med i analysen av en ukomplisert familiehund til glede og enkelhet. Skulle tro man bare har møtt rottweiler-labradorer om man tror labradoren er sånt et gigantisk drog? :P Ei lita tispe i de litt lettere linjene som allikevel enda er gode familiehunder ligger på en 25kg og 50-54cm. Det er ikke mye hund, selv om den er bygd noe mer kompakt enn en whippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 22.6.2018 at 9:49 PM, QUEST skrev:

Du er en smule i overkant positiv, om jeg skal si det slik.. ;) 'Elsker alt og alle'..veeel..det anser jeg ikke som rasetypisk, en noe mer laidback holdning og  liten interesse for fremmede anser jeg som ønskelig. Dette er IKKE og skal ikke være en rase som ukritisk hiver seg på alle.

'Fantastisk gemytt'...Tja..tja..de hadde engang fantastisk gemytt, mye søppel nåtildags pga av ukritisk avl og veldig økning i registreringstall ( dessverre..! ) Tror rett og slett mange som møter/har whippet nå,ikke  vet hvor bra en bra whippet kan være. Når jeg leser diverse beskrivelser fra whippeteiere nå, så er det direkte trist å se hvordan rasen har gått ad undas gemyttmessig. Mye av det jeg leser er IKKE ok på en god whippet. 

Ikke vaktinstinkt? Nei, det burde ikke være det men igjen, gneldrewhippets er dessverre ikke ukjent lengre..

'Litt jaktinstinkt'?? Eh..du får hunder med moderat jaktinstinkt og du får de med full pott..'Litt' jaktinstinkt er langt fra en korrekt beskrivelse..! 

Røyter ikke mye?? Sweet..når det røytes , så merkes det! Og siden hårene er korte og stive, eter de seg inn i alt. 

Forøvrig er ikke tisper på 50 og mer, ikke noe særsyn , for ikke å snakke om schvære hannhunder, det har hendt at jeg har sett på bilder og vært usikker på hva slags rase det var., 

Helsebiten kan man også diskutere men klart, sett i forhold til mange andre raser der man må nærmest forvente sykdom, så er de friskere, sånn sett ( enn så lenge..med den vettløse avlingen som foregår nå, så endrer det seg nok) 

Separasjonsangst er ikke et helt ukjent fenomen lenger og forbausende mange whippets er til omplassering, på diverse nettsteder. Sikkert fordi de er så 'enkle og uproblematiske'.. :sleep:

Pelsen, eller rettere sagt tynn pels er et problem, som jeg ser det. De fryser når det blåser, regner og på vinteren. Nå kommer det garantert noen og sier , 'neida,  ligger i telt med sine whippets i 20 minus! ' Ja..godt mulig det men det betyr ikke at den gjengse whippet trives under slike forhold. De ER varmekjære og vil gjerne ligge un der teppet, også i stua. 

Slik overpositiv og ukorrekt anbefaling/ raseinfo gagner ikke rasen i det hele tatt. Om noe så trenges det adskillig! færre kull pr. år, ikke flere! 

 

Kan godt hende det finnes whippeter med dårlig gemytt, men jeg har aldri møtt på en slik whippet. Vi har/har hatt to selv, som det aldri har vært noe bråk med. I tillegg til et valpekull på den siste, hvor valpene har arvet gemyttet til sin mor:) Finnes selvfølgelig forskjeller innenfor rasen og fra individ til individ, men som sagt har jeg aldri møtt en agressiv whippet. Ja, de hopper ikke i fanget på alle og enhver. Jeg vil ikke kalle de spesielt sosiale, men hun vi har er veldig tålmodig med alt fra barn, til hunder. Har aldri vist tegn til agresivitet.

Whippetene vi har/har hatt, er elendige vaktbikkjer, og hadde mest sannsynlig sovet ved peisen under ei dyne, uten å ense at noen kom inn døra engang. Kan nok godt hende det finnes tilfeller av whippeter med vaktinstinkt også, men ikke som jeg har opplevd. 

Ja, de har jaktinstinkt også. Det at de jakter med synet, gjør at de sjelden er borte lenge. De gangene vår har stukket av, har hun ikke vært borte lenger enn et kvarter. De fleste vil nok stikke om et rådyr kommer fykende forbi, men kommer som regel tilbake når rådyret er ute av synet. 

Jeg har selv en sheltie, og er vant med den røytingen. Derfor synes jeg whippeten røyter lite, men hårene er stive ja og fester seg lett. 

Enig med deg i at mange whippeter er for store nå, og i overkant av rasestandarden. 

Jeg synes whippeter har en super helse. Muskuløse, kvikke og raske. Vår fikk et arr etter hun løp i en skrue som stakk ut i fra trampolina. Vi var på utstilling en gang, og dommeren pekte på arret og sa "rasetypisk whippet":ahappy: Så det er vel det største problemet helsemessig.

Separasjonsangst er dessverre et problem ja. Jeg har sett flere tilfeller av omplassering pga. dette.

Kulda er et problem ja. De ligger gjerne bredd ned under ei dyne ved peisen om vinteren. Skal man ha whippet må man kle på den før tur når det er kaldt ute.

Som alle andre raser har whippet også bakdeler, men mange fordeler til gjengjeld mener jeg:) Jeg vil verken kalle de problematiske eller uproblematiske, det er det ingen hunder som er. Man må finne den rasen som passer seg selv best. Fordeler for noen er bakdeler for andre, og omvendt:) F.eks. jaktinstinkt er et pluss for en jeger, men kanskje et minus for en annen. Er man et middels aktivt menneske som ikke liker å gå tur i regnvær, kan kanskje whippet være lurt, istedenfor en hyperaktiv hund som vil ha 2 timers tur uavhengig av vær. Man må prioritere hvilke fordeler som er viktigst og hvilke bakdeler man skal holde seg unna.

Endret av Sina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Kangerlussuaq said:

Vet ikke helt hvorfor du "eh"'er meg, men det er nå iallefall (for meg) overraskende at du synes labrador er en stor hund og korthåret collie en mellomstor hund. Da har du en Labrador som er ekstremt forvokst eller lite rasetypisk, for labradoren skal være mindre enn en collie.

Det var ikke meningen å fornærme deg, mulig du leste det på en litt annen måte enn jeg mente det. Labradortispe på rundt 30 kg er vel ikke forvokst eller lite rasetypisk. Collien veier ca. 17 kg og er litt under standarden, men ikke mye. De fleste tisper ligger vel rundt 20 kg, pluss/minus et par kg.

Endret av Emmy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Emmy said:

Det var ikke meningen å fornærme deg, mulig du leste det på en litt annen måte enn jeg mente det. Labradortispe på rundt 30 kg er vel ikke forvokst eller lite rasetypisk. Collien veier ca. 17 kg og er litt under standarden, men ikke mye. De fleste tisper ligger vel rundt 20 kg, pluss/minus et par kg.

Da skjønner jeg, for vi snakker om forskjellig størrelse ☺️ Etter «din logikk» er for eksempel en engelsk bulldog større enn border collie, fordi engelsk bulldog veier mer enn border collie. Eller at en labrador er en større hund enn en greyhound fordi den veier mer. Etter «min logikk» går jeg på hvordan hunden ser ut; altså størrelse som i mankehøyde :) Derfor er greyhound og collie større enn labrador (for meg). Jeg bærer ikke hunder som er over 10kg, altså er det likegyldig hva de veier for meg. Det er hvor høyt de ruver og hva slags «bilde» de avgir som betyr noe for meg. En greyhound er høyere enn en rottweiler, og er derfor mer hund... Selv om en rottweiler antakeligvis veier mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Da skjønner jeg, for vi snakker om forskjellig størrelse ☺️ Etter «din logikk» er for eksempel en engelsk bulldog større enn border collie, fordi engelsk bulldog veier mer enn border collie. Eller at en labrador er en større hund enn en greyhound fordi den veier mer. Etter «min logikk» går jeg på hvordan hunden ser ut; altså størrelse som i mankehøyde :) Derfor er greyhound og collie større enn labrador (for meg). Jeg bærer ikke hunder som er over 10kg, altså er det likegyldig hva de veier for meg. Det er hvor høyt de ruver og hva slags «bilde» de avgir som betyr noe for meg. En greyhound er høyere enn en rottweiler, og er derfor mer hund... Selv om en rottweiler antakeligvis veier mer. 

Men det er jo ikke bare høyden som teller, vel ? I din "logikk" da, så vil en Alaska husky være en mindre hund enn en greyhound, men den Alaska huskyen vil mest sannsynlig være veldig mye mer hund enn den greyhounden. For de vil mest sannsynlig svært gjerne trekke, og da er det mer hund å holde igjen. Uavhengig av høyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kangerlussuaq said:

Da skjønner jeg, for vi snakker om forskjellig størrelse ☺️ Etter «din logikk» er for eksempel en engelsk bulldog større enn border collie, fordi engelsk bulldog veier mer enn border collie. Eller at en labrador er en større hund enn en greyhound fordi den veier mer. Etter «min logikk» går jeg på hvordan hunden ser ut; altså størrelse som i mankehøyde :) Derfor er greyhound og collie større enn labrador (for meg). Jeg bærer ikke hunder som er over 10kg, altså er det likegyldig hva de veier for meg. Det er hvor høyt de ruver og hva slags «bilde» de avgir som betyr noe for meg. En greyhound er høyere enn en rottweiler, og er derfor mer hund... Selv om en rottweiler antakeligvis veier mer. 

Skjønner, da vektlegger vi bare helt forskjellige ting :) For meg er utseendet ganske likegyldig, jeg er mest opptatt av det praktiske når jeg skal kjøpe hund. Jeg klarer ikke å holde igjen labradoren når hun plutselig kaster seg frem og trekker med all sin kraft, og det vet hun veldig godt, dessverre. Hun er også grusomt tung å løfte inn i bilen eller badekaret når hun absolutt ikke vil hoppe inn selv, og så videre. Alle sånne ting gjør at jeg opplever at collien har en mye mer hendig størrelse, selv om de er ca. like høye :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Anooni said:

Men det er jo ikke bare høyden som teller, vel ? I din "logikk" da, så vil en Alaska husky være en mindre hund enn en greyhound, men den Alaska huskyen vil mest sannsynlig være veldig mye mer hund enn den greyhounden. For de vil mest sannsynlig svært gjerne trekke, og da er det mer hund å holde igjen. Uavhengig av høyden. 

Størrelse på gemytt/hvor krevende en hund er, er generelt ikke det som står under «størrelse» sine synonymer :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Størrelse på gemytt/hvor krevende en hund er, er generelt ikke det som står under «størrelse» sine synonymer :P 

Jeg skjønner godt hvorfor Emmy synes Labradoren er større enn Collien, ettersom det - for min del - er viktig både hvor høy hunden er og hvor tung den er. Min hund er omtrent på størrelse med en Labradortispe, men veier 20 kg. Jeg har ingen problemer med å holde henne igjen what so ever, hadde hun veid mer, ville det vært vanskeligere, ergo er hunden «større». Hvis ts eller andre synes Labradoren er for stor, har det nok med vekt å gjøre, ettersom en hund som er høy ikke nødvendigvis har tyngden til en mindre, kraftigere hund? En Rottweiler er større enn en Greyhound fordi den kan veie dobbelt så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Quack said:

Jeg skjønner godt hvorfor Emmy synes Labradoren er større enn Collien, ettersom det - for min del - er viktig både hvor høy hunden er og hvor tung den er. Min hund er omtrent på størrelse med en Labradortispe, men veier 20 kg. Jeg har ingen problemer med å holde henne igjen what so ever, hadde hun veid mer, ville det vært vanskeligere, ergo er hunden «større». Hvis ts eller andre synes Labradoren er for stor, har det nok med vekt å gjøre, ettersom en hund som er høy ikke nødvendigvis har tyngden til en mindre, kraftigere hund? En Rottweiler er større enn en Greyhound fordi den kan veie dobbelt så mye. 

Som sagt, da legger man vekt i ord, som jeg ikke legger vekt i (oh so many puns :P ). Ingen ting galt i å ikke ville ha en hund man ikke kan holde igjen  :) Edit: Forøvrig er en liten godt avlet jaktlabradortispe problemløs å holde igjen, for å ytterligere understreke at jeg synes det er et grenseland vi er i ifht "størrelsesdiskusjon".

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 at 9:05 PM, Kangerlussuaq skrev:

Det er helt ok at du har negative opplevelser med Labrador-hannhunder som har fått "fri oppdragelse", men jeg forstår ikke hvordan du kan si at Labradoren utgår pga størrelse når du i samme post nevner vannhunder, toller, korthåret collie og så videre? :P Tispa mi er like stor som en vannhund og whippet (noen ganger mindre), hun er mindre enn/like stor som tollere, hun er mindre enn kh collie og ligger på ca 52cm.

Hvis du gidder å lese så står det at både labrador, kortis, portis, toller osv er uaktuelt pga størrelse og bla helse. Fin at din hund har en fin stæørrelse, kanger, men labrador er en rase jeg aldri kunne tenke meg å eie. Majoriteten av labradorer jeg har møtt har vært uoppdragne, kjønnsforvirra, svære, tunge og sjuke bikkjer. Sikkert fint for de som trives med den slags men det gjør ikke jeg. 

Kan forøvrig legge til at min kortis var stor. 60 cm og 30 kg. Ingen problemer med å holde igjen han og aussien på 20 kg. Men upraktisk størrelse synes jeg. 

Endret av Red Merle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Red Merle said:

Hvis du gidder å lese så står det at både labrador, kortis, portis, toller osv er uaktuelt pga størrelse og bla helse. Bryr meg svært lite om størrelsen til din hund, kanger, men labrador er en rase jeg aldri kunne tenke meg å eie. Majoriteten av labradorer jeg har møtt har vært uoppdragne, kjønnsforvirra, svære, tunge og sjuke bikkjer. Sikkert font for de som trives med den slags men det gjør ikke jeg.

Mulig det bare er meg, men synes det er unødvendig med en eventuelt "passiv aggressiv" tone i en diskusjon som foregår på åpent, offentlig forum. Da med begrunnelse i at det for meg virker som at du tydelig er irritert og går langt på veg i å dra en generaliserende, sogar nedlatende, tone om en hunderase. Skjønner ikke helt vitsen med å bli så usaklig?

Om "du gidder å lese" det jeg skriver, for å bruke dine ord, så snakker jeg ikke om min hund. Det er ingen grunn til å dra inn hverandres hunder i denne diskusjonen. Hvis du ytterligere leser det som skrives, så er det heller ikke snakk om en tradisjonell labrador som ville hevdet seg i noen utstillingsring. Å hevde at en fornuftig avlet jaktlabrador med balansert mentalitet er "uoppdragne, kjønnsforvirra, svære, tunge og sjuke bikkjer" -- da hevder jeg at du har en ganske stor kunnskapsluke hva gjelder den mer sportslige linjen til Labradorer. Og at du går glipp av helt fantastiske hunder (ikke går glipp av som i at jeg mener du må ha en, men det å oppleve de i levende live er noe eget). Men å være fordomsfull er enkelt, og jeg skal ikke tvinge noen ut av det :) Jeg var sogar selv relativt fordomsfull mot jaktlabradorer, inntil jeg traff ekte og ordentlige jaktlabradorer for ikke lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt urelevant, kanger. Labrador er ikke en rase for meg.

Nok om det.

Står i grunn nå mellom å være gæren å holde meg til Aussie av roligere linjer ( jobbben å finne en blir gøy, haha :frantics:), eller evnt mellom puddel, kineser, podengo, bichon og jeg skal se nærmere på løwchen da jeg faktisk kjenner til noen som driver med denne. 

Mulig vi blir så gærne at vi ser på ønsket til gubben, dachs, passer overhodet ikke til meg men gubben bor jo her han også :sweat:

 

Endret av Red Merle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

En sånn her blir kanskje for stor? http://www.friendsforever.se/document.htm?doc=317083

                                                          http://homesforunwantedgreyhounds.ie/i-need-a-home-jack/

Litt i det største laget, også skal vi dessværre ikke ha ny hund før Jatzy er gått bort.  Håper den finner sitt forever home snart :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Red Merle om du vil hilse og utelukke whippet (ehh det var jo kanskje ikke så positiv fremstilling av mine egne hunder, men rasen er jo ikke for alle :lol: ) så bor jeg rett utenfor Horten og har sommerferie til 13. august, så bare si ifra :P . Om ikke annet får vi en tur ut og vært litt sosiale! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...