Gå til innhold
Hundesonen.no

Smula- en reise.


lillesmula
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, lillesmula skrev:

På Tirsdag var jeg på den daglige løpeturen med Umbro, Border Collien vår på 7 år. 
Som kanskje de fleste har fått med seg endte turen relativt katastrofalt etter at vi ble angrepet av elg... 
Takk og lov kom Umbro fra det uten fysiske skader. 
Link til saken:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6n7Em0/aina-ble-angrepet-av-illsint-elg-visste-ikke-om-jeg-kom-til-aa-vaakne-igjen

Mannen min har vært til fantastisk hjelp disse dagene, han tar med seg smula ut i hagen i timeshvis hver dag så hun får leke,utforske og kose seg. 
De går godbitspor og hilser på hønene og kyllingene våre slik at hun skal få venne seg til andre dyr også. 
Jeg har veldig dårlig samvittighet for og ikke kunne være tilstede for henne nå disse dagene men er vannvittig takknemlig for at mannen min tar over litt og gjør at hun får fine dager likevel. 
Nå håper jeg at formen stiger så raskt som mulig slik at jeg skal kunne delta på valpekurset vi har meldt oss på til :)


 

IMG_8661.JPG

Var det deg den nyhetssaken handlet om? :shocked:  Huff, håper det går bra med deg, og masse god bedring! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg ligger her å venter på og bli frisk så passet det utmerket å melde Smula på til sin første utstilling :)
26 August blir hennes første tur i ringen, det gleder vi oss til! 
Vi håper på 4-5 ringtreninger før den tid og en del arbeid her hjemme. 
Jeg får til noen små økter med henne hver dag, hvor fokus er å gå pent i bånd og andre enkle og grunnleggende fokusområder. Hun er bare herlig og vi ser frem mot nye utfordringer :)
 

36770656_10160505368805291_9154559110220349440_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smula <3 
FOR en arbeidslyst! 
Vi trener kun miniøkter da jeg fremdeles sliter med hode og arm etter jeg ble angrepet av en elg for noen uker siden (som mange kunne lese om i VG) 
Da hun kom hit for noen uker siden syns hun det var helt forferdelig å komme inn ved foten min eller bare tenke fremover inntil min fot.  Vi har jobbet med både kassemetode og masse belønning. Belønnet for å bare tenke fremover når jeg tenker frem og masse klikk og belønning bare for å tenke fremover når min venstre fot går frem. 
Til å begynne med var hun 1 meter fra foten min, så shapet vi inn øvelsen nærmere og nærmere ettersom hun ble tryggere og nå går hun med fin kontakt i flere meter ca 10 cm unna foten. Fantastisk frøken som stadig tør å forsøke og jobber med 
Nå kommer hun inn med ok fart, tryggg, stødig og kjempe glad!
 Holder kontakt flere sekunder selv om jeg  jeg retter meg helt opp og har en super arbeidsmoral :)
Vi har også jobbet inn sitt og har nå lagt på kommando. I dag kom hun fint inn på venstre side og satt seg uten å være det minst usikker. Hun sitter fremdeles bittelitt på avstand, men har forstått prinsippet med at det er venstre fot hun følger :) På bildet har jeg min høyre fot fremme og hun blir sittende med kontakt. 
Gleder meg til formen er tipptopp igjen så vi kan trene enda mer :D Denne frøkna er KUL :D
 

37565457_10160560897760291_1174257209916260352_n.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene går og Smula er ei herlig,utforskende og trygg frøken som jeg er utrolig takknemlig for at jeg har fått lov å bli eier av :)

Vi forsøker å oppsøke litt ulike miljøer noen ganger i uka og foreløpig tar hun alt med knusende ro. 
Hun er tøff og selvstendig, men likevel fornuftig. 
Vi har malt huset vårt og dermed ligger det mye stiger og annet utstyr på bakken som for en liten valp kan oppleves som skummelt. Smula er nysgjerrig og har balansert over stiger og annet uten det minste problem. 
Hun er også utrolig glad i vann og har begynt å velte vannskålen sin for deretter å leke i vannet. hehe. 

I dag ble det også ett skikkelig uvær her med torden og lyn som pågikk i nesten 1 time. 
Smula lå i kurven sin å sov, selv om det tordnet og smalt så høyt at barna våre våknet av det. Da de så at Smula lå trygt å sov så ville de legge seg å sove videre de også. Virkelig en typisk episode hvor man får se betydningen av dyrene <3 




 

37926805_10160584259655291_3986289186142420992_n.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så skummelt med elgen! Håper viltnemda avliver den. Det der er jo ikke forsvarlig for fem flate. Godt det gikk så godt som det gjorde!

Smula virker utrolig kul! En gang i tiden må jeg ha en papillon igjen. Jeg hadde en omplasseringshund i et års tid for ti år siden, og han var kjempekul når han var bra. Dessverre bar han preg av et vanskelig liv, så han var veldig fryktaggressiv og bet meg flere ganger. Men når han var på sitt beste så var han en utrolig kul hund! Hvis jeg noen gang skal ha liten hund, så skal det være en papillon, helt sikkert!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2018 at 4:48 PM, Sprettballen skrev:

Uff, så skummelt med elgen! Håper viltnemda avliver den. Det der er jo ikke forsvarlig for fem flate. Godt det gikk så godt som det gjorde!

Smula virker utrolig kul! En gang i tiden må jeg ha en papillon igjen. Jeg hadde en omplasseringshund i et års tid for ti år siden, og han var kjempekul når han var bra. Dessverre bar han preg av et vanskelig liv, så han var veldig fryktaggressiv og bet meg flere ganger. Men når han var på sitt beste så var han en utrolig kul hund! Hvis jeg noen gang skal ha liten hund, så skal det være en papillon, helt sikkert!

Ja, jeg er heldig som sitter her og har livet i behold. Det kunne gått helt katastrofalt. 
De er heldigvis ute å leter etter elgkua, jeg krysser det jeg har for at hun snart blir funnet slik at små og store på to og fire bein snart kan ferdes i skogen her igjen :)

Smula er superkul :D 
Jeg er så fornøyd med henne! 
Jeg er født og oppvokst med papillon så valget var enkelt når vi nå så oss om etter ett nytt familiemedlem <3 
Nå er det bare noen uker til vår første utstilling og til valpekurset begynner. 
Målet er å gjøre med henne som vi har gjort med de 3 hundene vi har hatt (to av de er desverre avlivet pga sykdom/alderdom og skade) tidligere, og gå valpekurs, videregående lydighet og appellmerkekurs med avsluttende (forhåpentligvis) appellmerke :)
Hun viser veldig fine takter når det kommer til lydighetsarbeid og spor, hun er superengasjert! 
Nå tar vi det mer med ro i forhold til mange andre og holder fokus på mye sosialisering,miljøtrening og trygghet i ulike situasjoner. Det får vi igjen for på øktene vi trener :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smula`s første telttur!
Vi har hatt noen dager i telt, Smula har selvsagt vært med oss :)
Jeg var litt spent på om hun fikk sove når det laget lyder i teltduken og både fugler og andre lyder var hyppig tilstede. 
Det skulle fort vise seg at jeg ikke hadde noe å frykte :)
vi måtte tilbringe nesten 6 timer i bil for å komme til utgangspunktet for turen.
 Aircondition var på 19 grader, kjølematte i buret og solskjerming på vinduene. Smula SOV til vi kom frem. Nok en gang imponerer hun oss. 
Den første natten var det flere med telt i nærheten av oss, noe som medførte mye aktivitet, forskjellige mennesker og ulike situasjoner. 
Smula hilste ivrig på alle sammen og fikk til og med besøke teltet til ett par :) Ikke det minste redd for hverken telt eller folk. 

Da vi hadde fått opp teltet vårt for kvelden tok vi først en tur på 10 minutter ned til ett vann. Smula løpte i sanden, utforsket lukter, fikk trene på innkalling og vasset i vannet. Hun storkoste seg! 

Trygt inne i teltet sovnet hun på teppet sitt og vekte oss ikke før kl 08 dagen etter :o
Da hadde hun sovet i over 9 timer. 
Jeg hoppet i klærne og tok henne med ned til samme vann som dagen før. Greit å benytte muligheten før resten av de som overnattet våknet. 

Etter noen timer var det klart for å kjøre videre. 
Vi besøkte min bestemor og Smula slo seg til ro med en gang. 
Hun ble en stor glede for min Bestemor, og jeg har sjelden se henne smile og le så mye som hun gjorde da Smula ville sitte i fanget hennes å kose. 

Da ettermiddagen kom kjørte vi til en skog hvor vi gikk til vi fant en fin plass å sette opp telt. 
Det var helt nydelig natur med utsikt til ett stort vann og fantastiske farger i naturen. Tidlig høst i år, det er det ingen tvil om. 
Vi brukte mye tid på å bare sitte å nyte det som var rundt oss. 
Smula utforsket trær,vann,busker,bær og lyng til hun til slutt sovnet i en fin liten haug med myk mose :)
Jeg og mannen hadde kjøpt med oss sushi som vi spiste til kveldsmat utenfor teltet. Smula våknet fort og ville smake hun også, noe hun selvsagt fikk lov til. 
Da vi la oss for kvelden var Smula like rolig som kvelden før og sov på nytt mellom 9 og 10 timer før hun sa ifra at hun ville ut. 
Etter frokost i solen bar turen hjemmover og det er en trøtt og fornøyd liten valp som har fått oppleve en hel masse de siste dagene :)


 

38058477_10160597010335291_7344441058807250944_n.jpg

38061904_10160597036395291_3677222261485469696_n.jpg

38118309_10160597008960291_7051259629040304128_n.jpg

38120589_10160597008590291_8840739662516453376_n.jpg

38127521_10160597009400291_8774802847846891520_n.jpg

38128670_10160597009440291_6399794539996905472_n.jpg

38162976_10160597008740291_7193974438734331904_n.jpg

38180780_10160597034490291_4956660905493397504_n.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det full fart og stormende jubel med en valp som bare blir kulere og kulere :)
Vi trener på å gå pent på venstre side med kontakt, frem til utstillingen som er i slutten av måneden :)
Hun er så flink og gjør sitt ytterste hele veien. 

I går benyttet vi muligheten til å trene ved en gravemaskin som arbeidet med å lage en grøft. 
Masse gode gobiter (kyllingpølse) og fokus på kontakt først og fremst. 
Smula elsker å jobbe, og hun elsker godbiter/mat. 
Dermed gjorde hun alt hun bare kunne for å få denne pølsebiten jeg hadde i hånden :P
Kontakt forbi gravemaskinen mer eller mindre uten problemer, sitt,utgangstilling og dekk. Hun var så utrolig flink og fokusert,tiltros den store maskinen og mye bråk.  
Vi gjorde dette kun en gang, og da hun løste det så trygt og fint gikk jeg rett bort til en plass vi har lov å ha hundene i langline/leke. Hun fikk leke med favorittleken sin, kose seg i gresset og bare nyte livet :)
Vel hjemme sov hun i 4 timer :P

Hun har også virkelig funnet tonen med Border  Collien vår, og han er antagelig den mest tålmodige hunden jeg vet om <3 
Det er akkurat passe mye galskap her om dagen :D
 

38801282_10160625306730291_6315776643155623936_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette har vært litt av en helg! 
De siste ukene har vi i all hovedsak hatt fokus på lydighetsøvelser, og knapt trent på å stå på bord eller annet knyttet til utstillingstrening. 
Mine vakter på jobb har kræsjet med ringtreninger, noe som har resultert i at vi ikke har fått med oss en eneste ringtrening før vi i dag tidlig pakket sakene og reiste på Smula sin aller første utstilling! 

Klokka 05.30 ringte klokken i dag tidlig. 
Ut vinduene kunne jeg se at hele gaten vår var mørklagt, ikke ett eneste menneske hadde stått opp på denne tiden en Søndag morgen. 
Jeg satt beina i det kalde gulvet, så ut vinduet ned den mørke gaten og tenkte at vi hundefolk er gale. klokka lyste 05.32. 
På tide å trå ned i støvlene, ta på seg den lange tykke jakken å gå ut for å se til hønene og gi de mat og vann før avreise. 
 kl 06 var morgenstellet ferdig og det var tid for en rask tur med den andre hunden vår som ikke skulle være med på utstilling. 
Deretter vekket jeg mannen som skulle være med, han ordnet klar frokost og tok tingene våre ut i bilen mens jeg gjorde klar Smula. 

Da klokken slo 07 var vi på vei ut fra gårdstunet. 
Bilen var pakket, hunden sov i buret sitt og på veiene møtte vi knapt annen trafikk.
Det var såvidt blitt lyst ute og vi hadde E39 omtrent helt for oss selv der vi kjørte mens praten om hund gikk mer eller mindre uten stopp. Tidvis avbrutt av noen slurker kaffe. 
Gradestokken viste bare 6 grader og jeg var glad vi skulle tilbringe de neste timene i den varme bilen. 

Da vi nesten var fremme, kom jeg til å tenke på godbitene... 
Hadde jeg husket å ta de med meg? 
Smula sin favoritt er løvtynn skinke (!! selvsagt får hun da det som belønning....) og jeg hadde for ordens skyld lagt den fint inn i kjøleskapet kvelden før, oppskjært i strategiske små biter. 
Jeg så gjennom tingene hennes litt småstresset og måtte fort innse at skinkebitene lå igjen hjemme. 
Vi hadde relativt god tid så vi svingte inn på en Statoil å bestilte en kald grillpølse. 
"Hei! Kunne jeg kjøpt en kald grillpølse?" 
Det er antagelig ikke det de hører mest av klokken 09 en Søndag morgen. 
Hun som sto i kassen så ut til å bli litt satt ut, men fant frem en kald pølse som hun la fint i litt papir og spurte om vi trengte servietter.
En pølse rikere og vi fortsatte mot utstillingen. 
Smula imponerer som vanlig og sov seg gjennom den nesten 3 timer lange bilturen. 

Rundt klokka 09.45 var vi fremme og gradestokken hadde heldigvis steget litt. 
Vi tok ut Smula og lot henne gå på do, drikke litt og bli kjent på området. 
Mens vi ventet på utsiden av hennes ring, kom vi i prat med flere som hadde hund i gruppe 9. 
Herlige mennesker som kom med flere gode råd og tips til en som er helt grønn når det kommer til utstilling. 
Jeg sto å så på de flinke valpene og hvordan de stilte seg opp på en så rolig og fin måte. 
Det lå utvilsomt mye trening bak prestasjonene i ringen! 
Det fikk meg til å reflektere nok en gang over om det var rett av meg å stille. 
Smula har knapt stått på ett bord i sitt snart 5 mnd korte liv, langt mindre har hun hørt kommandoen "stå". 
Det hun har hørt mye av og begynner å bli skikkelig god på, er dekk og sitt  :D (!!!)
Jeg fant ut at vi fikk gjøre noen repetisjoner med den ganske ukjente kommandoen "stå" for å se at hun i det minste forsto dette delvis. 
Hun gjorde først noen flotte "bakoverdekk" som jeg hadde mest lyst til å rose opp i skyene, men jeg innså jo at disse momentene overhode ikke måtte belønnes nå. 
Her ble stå belønnet for alt det var verdt, med en halv grillpølse i hånden som belønning! 
Jeg hadde nemlig ikke tenkt på at det kunne være taktisk med en veske til godbitene, eller i det minste lommer på klærne. 
Pølsen i hånden og en leke i buksekanten, vi var så klar som vi kunne bli! 

Rett før 10.30 ble vi ropt opp. 
Inn i ringen bar det,og rett opp på bordet. 
Smula er en veldig trygg og sosial valp og det fikk jeg tydelig erfare i dag. 
I ett fullstendig ukjent miljø med helt nye mennesker  og hun godtok både tannvisning og visitering mens hun sto med logrende hale og ett mykt og vennlig språk. 
Den russiske dommeren fikk ett kyss på nesen av henne og smilte heldigvis bare av det hele. 

Ned på gresset igjen og vi fikk kommando om å løpe i trekant. 
Jeg måtte tenke meg om 2 ganger før jeg begynte, jeg var nemlig så fornøyd med tryggheten hennes på bordet at jeg omtrent hadde glemt at det var mer vi skulle gjøre. 
I trekant gikk vi, Smula gikk spor med nesa i bakken den første delen, før hun innså at jeg fremdeles hadde både pølse og leke og fikk vist noen virkelig flotte travsteg på slutten! 
Etter Smula sin runde,skulle resten av klassen vises før det var premiering av klassen. 
Jeg var så fornøyd med Smula og hvordan hun håndterte det hele at jeg var på vei ut av banen da jeg hørte navnet mitt bli ropt opp av speakeren. 
Jeg bråsnudde og trodde jeg hadde mistet noe. 
Ser at dommer og ringsekretær smiler og holder hånden mot meg. 
Jeg sto der som ett spørsmålstegn og spurte om jeg hadde gjort noe galt eller om vi var eliminert. 
Plutselig ser jeg at de har en utrolig stor og flott rosett i hånden som de gir meg, samtidig som de strekker frem hånden for å gratulere. 
Jeg måtte se ned på rosetten og spørre om det var premie til alle i klassen? 
Samtidig som jeg spør hører jeg på nytt over høyttaleren at de roper opp "BIR valp" etterfulgt av mitt og Smula sitt navn. 
Jeg skalv i armer og bein mens jeg mottok premien og takket dommer og ringsekretær. 
Bort kommer flere fra sidelinjen og gratulerer, de gir så fine tilbakemeldinger på Smula og jeg ble fullstendig overveldet av det hele. 
Så stolt av den lille og modige valpen min, og så satt ut over at hun tar med seg klasseseier i sin aller første utstilling, til tros svært lite trening. 
Kritikken fra dommeren var super, jeg kunne ikke vært mer fornøyd! 
I gruppefinalen var hun veldig trøtt og sliten, men også her gjorde hun alt det hun kunne. 
Ingen premie med herfra, men jeg er så stolt og imponert av henne og innsatsen hennes i dag på en helt ny arena og i en situasjon hun aldri før har vært i. 
Vel hjemme har Smula sovet i hele kveld, hun er tydelig sliten og trøtt etter lang og innholdsrik dag med en flott gjeng på to og fire bein.
Vi gleder oss til veien videre! 







 

utstilling.jpg

Endret av lillesmula
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...