Gå til innhold
Hundesonen.no

Uling ved hjemkomst eller dørklokke


Prois
 Share

Recommended Posts

Vi har to hunder, en mor og hennes valp på ett år. Vi sliter med at valpen blir helt rabiat ved å springe rundt, bjeffe og oftes uler noe helt fryktelig når enten vi kommer hjem etter mer enn et par timer, eller når det ringer på døren. Rett og slett ut av glede.

Hun bjeffer også en del når ytterdøren til huset går opp, noe som er litt slitsomt i og med at vi deler huset med andre. Denne typen bjeffing skjer enten om vi er hjemme med hundene eller ikke. Dette virker å være mest pga hun er spent på hva som skjer.

Har noen av dere noe tips til hva vi kan gjøre for å dempe valpen, spesielt når vi kommer hjem? Ulingen er slik at det gjør vondt i ørene våre, og er nok til en plage for de vi deler huset med. Ulingen kan holde på i flere minutter, selv om vi forsøker å klappe og dette henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere bare går rolig inn,  overser hundene og fortsetter med deres ting så blir det ofte ikke noe stress i hjemkomsten ? man må bare dempe hundens forventninger til at det går i døren. Evt kan dere jo prøve å hive noe godis på gulvet,  men spar ros,  klapp og kos til senere,  det vil bare skape større forventninger

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett og slett koblet fra ringeklokken for å slippe peset. Ellers passer jeg på å bruke så dyp og rolig stemme som jeg klarer, for ikke å gire opp hundene. Observerer at mange snakker til hundene med veldig lys og giret stemme, som ofte kan trigge hunder til å bli mer aktive. Er eller helt enig med Malamuten om å overse hundene ved hjemkomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.6.2018 at 10:39 PM, julnil said:

Tydelig «ti still» stopper ulerne her

Og det ble de født med, eller?

Generell rotrening/betinging av dørklokka ville jeg jobbet med her.  @Malamuten er inne på gode tips når dere kommer hjem. Ellers kan dere jobbe med å ringe på dørklokka (gjerne med fjernkontroll om mulig) og lære hunden å legge seg på plassen sin når det ringer på (eller døra går opp). Det er en del jobb og krever at man er konsekvent, og at man tar tiden til å få hunden til å legge seg der hver gang (heng lapp på døra om at det kan ta tid å åpne!). Men det funker. Og så må man opprettholde det litt av og til, så det ikke glir helt ut igjen, slik det har gjort her. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke folk i Glädjeklick viser for tiden hvordan man kan trene vekk bjeffing/uro når dørklokka ringer. De metodene fungerer stort sett veldig bra. Du kan trene begge hundene samtidig slik at begge legger seg når det ringer på. Strekk treningen slik at de skal ligge også en stund etter dere kommer inn i huset. Hjemkomst = trene på å ligge. Det er nok en del jobb å få i mål, men det er veldig gøy å trene på! 

https://www.facebook.com/gladjeklick/ 

Endret av borderen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, borderen skrev:

Flinke folk i Glädjeklick viser for tiden hvordan man kan trene vekk bjeffing/uro når dørklokka ringer. De metodene fungerer stort sett veldig bra. Du kan trene begge hundene samtidig slik at begge legger seg når det ringer på. Strekk treningen slik at de skal ligge også en stund etter dere kommer inn i huset. Hjemkomst = trene på å ligge. Det er nok en del jobb å få i mål, men det er veldig gøy å trene på! 

https://www.facebook.com/gladjeklick/ 

Supert tips! :) Hos oss har vi trent litt på at når vi kommer hjem så skal de sitte og vente mens vi tar av oss jakke og sko, men det virker som om spenningen i dem bare øker og øker av det for så å eksplodere når de da får værsågod til å komme og hilse:icon_redface: Kanskje det hjelper å gå litt systematisk til verks med denne metoden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, julnil said:

Nei man lærer de fra starten av at nei betyr nei, men ett sted må man begynne

Kanskje du burde begynne med begynnelsen da ;) Å informere TS om at «ti still» er en innlært kommando som fungerer på dine hunder hjelper nok ikke stort.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 at 8:14 AM, Wilhelmina skrev:

Kanskje du burde begynne med begynnelsen da ;) Å informere TS om at «ti still» er en innlært kommando som fungerer på dine hunder hjelper nok ikke stort.

Kroppspråket må si at du mener det, og det gjøres ikke ved å putte godbiter inn eller overse.

Jeg kjører samme tankegang på hund som jeg gjør på hest, spiller ingen rolle hvor stor eller liten.

Overser de mental korrigering, korrigerer jeg fysisk ved berøring. Beordring til sitt og ligg er også en måte mine hunder kan brytes av mønsteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan bli mer stressa og intense hvis du overser den når du kommer hjem, de er sosiale dyr og å bli oversett etter at du har «forlatt» hunden er en stor påkjenning. Du bør hilse på hunden når du kommer hjem, uten å gjøre et stort nummer av det. Ikke bruk mye stemme og store bevegelser, men vær rolig. Det kan hjelpe å gjøre hunden vant til at døren åpnes og lukkes, uten at det kommer noen. Dere kan prøve å gå ut en liten stund og komme tilbake, igjen uten å gjøre et stort nummer av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...