Gå til innhold
Hundesonen.no

Ærlig talt -Dyrebeskyttelsen setter fokus på ekstremavl


Artemis
 Share

Recommended Posts

Just now, Wilhelmina said:

Men hvorfor nevner de ikke hjertet hos cavalier? Det er jo det soleklart største helseproblemet på rasen. Patellaluksasjon derimot er med, og det er vel knapt nok et problem i det hele tatt :icon_confused:

Det står;

Quote

Dyrebeskyttelsen Norge har i all hovedsak valgt å fokusere på populære raser som har store helseproblemer som skyldes ekstrem avl på utseende. Denne oversikten er ikke komplett, verken når det gjelder raser eller sykdommer.

Jeg tipper at de tenker at hjerteproblemene ikke henger sammen med utseendet til Cavalieren. Nå kan man selvsagt diskutere om hvorvidt patella er relatert til ekstremavlet utseende, men det er iallefall en konsekvens av at man har avlet de i en viss størrelse. Hjerteproblemene til f.eks hunden i videoen tolker jeg som å ha sammenheng med at hjertet må arbeide fryktelig hardt for å transportere det lille oksygenet som kommer ned i lungene, at det kan overarbeides og slutte å slå. Cavalieren har jo bokstavelig talt deformerte hjerter med store mangler, slik jeg har forstått det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Wilhelmina said:

Men hvorfor nevner de ikke hjertet hos cavalier? Det er jo det soleklart største helseproblemet på rasen. Patellaluksasjon derimot er med, og det er vel knapt nok et problem i det hele tatt :icon_confused:

Av en eller annen grunn så jeg bare filmen, og ikke infosiden. Men er hjertet faktisk større problem en syringomyelia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Av en eller annen grunn så jeg bare filmen, og ikke infosiden. Men er hjertet faktisk større problem en syringomyelia?

Hvis man definerer problem som antall rammede, ja. På den annen side er ikke hjerteproblem nødvendigvis noen dødsdom, mange lever helt normale liv med eller uten medisiner og hjertesykdom er ofte noe cavalieren dør med, ikke av. Syringomyelia derimot er jo en mye mer alvorlig sykdom sånn sett. Veldig fint at det settes fokus på SM i denne kampanjen, men jeg synes raseinfoen der ble litt puslete og mangelfull.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å konkludere med at Norge ikke er noe foregangsland hva gjelder kunnskap og muligheter for bedre liv for deformerte hunder. Makan til hylekor om mobbing, hatkriminalitet og promille-basert argumentasjon (promille som i at "alle" har den éne mopsen som aldri hatt hatt problemer, altså kan man ikke kritisere rasen :|) fra mopseeiere har jeg ikke sett makan til siden.. tja. Lar den stå åpen.

Eiere av mopsen går rett i krenkelse, i forsvar - og det tyder bare på én ting: vi kommer aldri til å få vekk etterspørselen etter deformerte hunder. Og de som elsker utseendet til en deformert hund vil alltid klamre seg til en absurd normalisering av de grusomme bivirkningene hundene deres må leve med pga utseendet. Utseendet som eier ønska seg på sin lille gallionsfigur. Som hunden aldri har spurt om.

Jeg blir oppgitt og sur på menneskeheten. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Bare å konkludere med at Norge ikke er noe foregangsland hva gjelder kunnskap og muligheter for bedre liv for deformerte hunder. Makan til hylekor om mobbing, hatkriminalitet og promille-basert argumentasjon (promille som i at "alle" har den éne mopsen som aldri hatt hatt problemer, altså kan man ikke kritisere rasen :|) fra mopseeiere har jeg ikke sett makan til siden.. tja. Lar den stå åpen.

Eiere av mopsen går rett i krenkelse, i forsvar - og det tyder bare på én ting: vi kommer aldri til å få vekk etterspørselen etter deformerte hunder. Og de som elsker utseendet til en deformert hund vil alltid klamre seg til en absurd normalisering av de grusomme bivirkningene hundene deres må leve med pga utseendet. Utseendet som eier ønska seg på sin lille gallionsfigur. Som hunden aldri har spurt om.

Jeg blir oppgitt og sur på menneskeheten. Sukk.

Hvor er alle de krenkede menneskene? Tviler ikke på at de finnes, altså, men så ingen kommentarer under filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Nimbus said:

Hvor er alle de krenkede menneskene? Tviler ikke på at de finnes, altså, men så ingen kommentarer under filmen.

De er nok opptatt med å være krenket over innstrammingen av importreglene. Dukker sikkertopp etterhvert ;)

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett veldig mange av de krenkede på fb. Absolutt ingen vilje til å innse problemene, bare krenkelse, krenkelse, krenkelse. For alle sammen har hauggamle, friske mopser. Jeg har selv hatt rasen, og har selv hatt et "friskt" eksemplar, men det er en grunn for at jeg ikke har mops, eller noen annen flatnese, lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, patricia skrev:

Har sett veldig mange av de krenkede på fb. Absolutt ingen vilje til å innse problemene, bare krenkelse, krenkelse, krenkelse. For alle sammen har hauggamle, friske mopser. Jeg har selv hatt rasen, og har selv hatt et "friskt" eksemplar, men det er en grunn for at jeg ikke har mops, eller noen annen flatnese, lenger.

Ikkesant. Frisk til å være mops er noe annet enn en frisk jack russel for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nimbus said:

Hvor er alle de krenkede menneskene? Tviler ikke på at de finnes, altså, men så ingen kommentarer under filmen.

Facebook, dyrebeskyttelsens link til videoen. Det er - bokstavelig talt latterlig - mange "ÆRLIG TALT, DETTE ER HATEFULL HETS". Med blokkbokstaver og utropstegn og idignerte krenkelser til enden av universet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MaritaS said:

De er nok opptatt med å være krenket over innstrammingen av importreglene. Dukker sikkertopp etterhvert ;)

Viktig med prioriteringer her i livet, si!

 

1 hour ago, patricia said:

Har sett veldig mange av de krenkede på fb. Absolutt ingen vilje til å innse problemene, bare krenkelse, krenkelse, krenkelse. For alle sammen har hauggamle, friske mopser. Jeg har selv hatt rasen, og har selv hatt et "friskt" eksemplar, men det er en grunn for at jeg ikke har mops, eller noen annen flatnese, lenger.

 

24 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Facebook, dyrebeskyttelsens link til videoen. Det er - bokstavelig talt latterlig - mange "ÆRLIG TALT, DETTE ER HATEFULL HETS". Med blokkbokstaver og utropstegn og idignerte krenkelser til enden av universet.

Aha, se der ja. Det orket jeg ikke så mye av. Likte spesielt godt én person som hadde fått beskjed av veterinæren om at det ikke var sunt for hunden med så kort snute, som mente at det var det samme som om legen ikke likte pasienter med mørkt hår, stor nese, overvektige, etc. Hunder med flate tryner var visst de kuleste og søteste, tenk! Ferri' snakka, liksom. Istedenfor å svartmale her hjemme burde visst veterinærene heller se til USA, hvor de visstnok utretter mirakler med sånne hunder. Wtf?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tenker at det er nok mange som eier eller ønsker seg mops eller bulldog som bare er uvitende og ikke vet bedre, eller de har hørt av folk som burde ha greie på det at hundene har det fint. Og om vi som synes at dette ikke er bra er flinke til å skrive hva vi mener, saklig, og begrunne det ordentlig, på diverse sosiale media, så har vi iallfall gjort en liten jobb for å prøve å lære de som ikke allerede har sett seg helt blind på det. Eller de som bare ikke vil forstå, eller se det... Jeg synes det er kjempebra av Dyrebeskyttelsen og sette fokus på det. Nå må vi bare overdøve de som sier at dette ikke er et problem...  :|:P :D 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte på cavaliergruppe på fb om det var noen som kunne anbefale oppdretter med god kontroll på linjene sine i forhold til SM. Siden jeg ønsker meg ny cavalier engang. Skrev at jeg har mista to hunder til det, en cavalier og en annen rase. Ikke étt eneste tips har jeg fått.  Men er det noen som spør om valper, så får de somregel minst to tre svar fra oppdrettere selv som venter valper og ørten fra folk som anbefaler sine egne oppdrettere. 


Blir visst ikke cavalier på oss igjen :aww: 

  • Sad 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Raksha said:

Jeg spurte på cavaliergruppe på fb om det var noen som kunne anbefale oppdretter med god kontroll på linjene sine i forhold til SM. Siden jeg ønsker meg ny cavalier engang. Skrev at jeg har mista to hunder til det, en cavalier og en annen rase. Ikke étt eneste tips har jeg fått.  Men er det noen som spør om valper, så får de somregel minst to tre svar fra oppdrettere selv som venter valper og ørten fra folk som anbefaler sine egne oppdrettere. 


Blir visst ikke cavalier på oss igjen :aww: 

Trist :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snøfrost said:

Trist :(

Ja, jeg syns det. Og syns det er ganske beskrivende hvordan det er da, at "nei, rasen er ikke så syk og blablabla" men når man stiller konkrete spørsmål om hvor mye kontroll folk faktisk har, så blir det tyst. HELT tyst. Hører jo med til historien at min (riktignok ei jeg hadde på for) var en av de første som fikk diagnostisert SM da det begynte å bli snakk om det, så hun var en stor del av grunnen til at det ble satt fokus på og begynt å snakket om. Men helt ærlig, med untak av oppdretern jeg hadde henne på avtale for, så tror jeg ikke mange husker navnet mitt. 

I tillegg så dukker det jo stadig opp poster med "ånei, hunden min har fått diagnosen" eller "vi mistenker SM..." 

Jeg syns cavalieren er en fantastisk flott skapning, om den får være frisk! Ønsker meg cavalier når dattern min skal få egen hund om noen år. Men fortsetter utviklingen som nå, så skjer ikke det. Så har backupraser "klare". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Raksha said:

Jeg spurte på cavaliergruppe på fb om det var noen som kunne anbefale oppdretter med god kontroll på linjene sine i forhold til SM. Siden jeg ønsker meg ny cavalier engang. Skrev at jeg har mista to hunder til det, en cavalier og en annen rase. Ikke étt eneste tips har jeg fått.  Men er det noen som spør om valper, så får de somregel minst to tre svar fra oppdrettere selv som venter valper og ørten fra folk som anbefaler sine egne oppdrettere. 


Blir visst ikke cavalier på oss igjen :aww: 

Nei den cavaliergruppa er til å bli mørkeredd av... Har man hund med SM må man for alt i verden ikke nevne navn på oppdretter, da slettes det tvert.

Det var nylig en oppdretter der inne som ønsket å sette fokus på at også valpekjøpere må helseteste, selv om hundene ikke skal i avl. Det som ble nevnt var hjerte, øyne og knær. Jeg stilte spørsmål om det ikke snart var på tide og ta HD også på alvor - ikke ett svar fikk jeg. Tyst som i grava.

Når det er sagt så er det et par oppdrettere på den gruppa som har avla frem friske cavalierer i mange generasjoner, men det er ikke de som roper høyest når man ønsker tips om valper. 

  • Sad 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sette denne komme opp som reklame på Facebook og det er ren underholdning å lese kommentarfeltet. Alle eiere med mops eller andre kornesede hunder skal fortelle om SIN Mops som klarer fjelltur i varmegrader og som ikke lager lyd når den puster :innocent: Total fornektelse og bortforklaringer. 

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Puera said:

Har sette denne komme opp som reklame på Facebook og det er ren underholdning å lese kommentarfeltet. Alle eiere med mops eller andre kornesede hunder skal fortelle om SIN Mops som klarer fjelltur i varmegrader og som ikke lager lyd når den puster :innocent: Total fornektelse og bortforklaringer. 

Det er jo kjempefint det, men hva hjelper vel det så lenge den slags aktiviteter ikke er representativt for rasen? Hvorfor ønsker ikke disse eierne at det settes fokus på de problemene rasen som helhet har, sånn at flere kan få glede av friske individer? Makes no sense... :icon_confused:

 

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...