Gå til innhold
Hundesonen.no

Reglene for innførsel av gatehunder er strammet inn

Recommended Posts

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/Import_av_gatehunder/reglene_for_innforsel_av_gatehunder_er_strammet_inn.31136

Dette er endret fra 1. juli 2018:

• Hvis du kommer reisende med en tidligere gatehund til Norge, må du kunne dokumentere at hunden har vært i ditt eie og under din kontroll i over 6 måneder før innreise til Norge.

• Gatehunder regnes ikke lenger som handelsdyr, og du kan derfor ikke bruke regelverket for kommersiell import for å hente gatehunder i utlandet. 

I praksis betyr dette at det ikke lenger er mulig å hente gatehunder fra utlandet.

• Like 15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Artemis said:

I praksis betyr dette at det ikke lenger er mulig å hente gatehunder fra utlandet.

Det betyr jo "bare" at man må bo i utlandet et halvt års tid. Og hva betyr "eie og kontroll"? Kan jeg adoptere meg en gatehund og få kusina mi i Barcelona til å passe den et halvår tro?

Jeg tviler ikke på at det er mulig å få det til, men absolutt en langt høyere terskel! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, simira skrev:

Det betyr jo "bare" at man må bo i utlandet et halvt års tid. Og hva betyr "eie og kontroll"? Kan jeg adoptere meg en gatehund og få kusina mi i Barcelona til å passe den et halvår tro?

Jeg tviler ikke på at det er mulig å få det til, men absolutt en langt høyere terskel! :D

Det er vel snakk om å stoppe shelterne som nærmest fungerer som "valpefabrikker". Bor hunden hos søsteren din i Spania blir den nok godt tatt vare på og får alle vaksiner - på lik linje med en rasehund. :)

Spørsmålet er jo om privatpersoner kan ha en haug med hunder registrert på seg selv og fly de til Norge. Så kan de bytte eier der.

Synes ikke man skal forby all import av hunder uten stamtavle, det er litt ekstremt.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg tror at hvis man tar med en haug hunder og selger i Norge så blir det fort kommersiell import. Men sannsynligvis vanskelig å påvise, dessverre. Systemet er fortsatt ikke ideelt, fordi det vil koste alt for mye ressurser. Men et steg på veien er det ihvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men for at dette skal ha noen effekt, så må tollerne ved ALLE flyplasser og tollsteder i Norge faktisk gidde å sjekke ankomne hunder.

Det kan man trygt si at de ikke viser stor interesse for på flyplassen her i Tromsø.

I mai i fjor, direkte fly fra Alicante,slapp de oss gjennom uten sjekk av chip og pass, fordi vi hadde Norske pass til hundene og dermed i følge tolleren " sikkert hadde alt på stell"

Dette så vedkommende tydeligvis ved å se forsiden av passet, altså det Norske flagget.

I år, hakket verre.

3 hunder med direkte fly fra Alicante denne gangen også.

Var i tillegg 1 hund til.

Tollerne var ikke engang til stede.

Vi banka på alt av dører, og sto "på rødt" og venta til det begynte å tømme for folk i terminalen.

Da gikk vi bare.

Til motsetning, så får man jo ikke ta hundene ut av buret engang på utenlandsterminalen på Gardermoen før pass og chip er sjekket.

Og det er jo faktisk sånn det skal være.

Og så har man jo alle tollsteder man kan krysse med bil.

De er jo en historie for seg selv.

Hvordan stiller de andre Nordiske landene seg til import av gatehunder?

Noen som vet?

Om man fritt kan importere til disse landene, så er det jo null stress å få hunden videre til Norge.

Denne loven er helt klart et skritt i riktig retning.

Men det skal mye jobb til for å hindre de som virkelig vil ha inn gatehunder..

• Sad 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Hampus skrev:

Men for at dette skal ha noen effekt, så må tollerne ved ALLE flyplasser og tollsteder i Norge faktisk gidde å sjekke ankomne hunder.

Det kan man trygt si at de ikke viser stor interesse for på flyplassen her i Tromsø...

Sist jeg hadde med valp fra utlandet og gikk på rødt i Stavanger var ikke tollerne til stede. Måtte ringe et nr og da spurte de bare hva hunden var verdt. Den var ikke så dyr pga utstillingsfeil og tollerne sa jeg kunne gå. Altså kunne jeg ha hatt med meg allskens ræl. 

• Sad 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
32 minutter siden, Smartingen skrev:

Sist jeg hadde med valp fra utlandet og gikk på rødt i Stavanger var ikke tollerne til stede. Måtte ringe et nr og da spurte de bare hva hunden var verdt. Den var ikke så dyr pga utstillingsfeil og tollerne sa jeg kunne gå. Altså kunne jeg ha hatt med meg allskens ræl. 

Med andre ord er Norges grenser "kollåpne" om man bare styrer unna Gardermoen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
55 minutes ago, Hampus said:

Det kan man trygt si at de ikke viser stor interesse for på flyplassen her i Tromsø.

Skriver under på den. Landet i Tromsø etter en liten tur i Russland (via Finland), og det var ingen på jobb verken i passkontrollen eller i tolla her... Kunne helt fint smuglet med meg mye rart. Det samme gjelder med bil, i hvert fall i nord. Jeg har krysset grensene mellom Norge, Sverige og Finland utallige ganger, og har blitt stoppet én eneste gang. Da ville de kun se rabiesvaksina til hunden. Men nå har de jo totalrenovert overgangen oppe på Kilpis, så der er det kanskje greit å ha ting på stell fremover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Norwegian polar. Gikk 5 år på dette med en hund som slet med det ene og andre helseutfordringer. Var en beagle. I 5 år satt han og skalv før han fikk maten sin. Måtte avlive han for 2 uker siden😢  V og h er oppskrytt i mine øyne. I tillegg til en utrolig dårlig lukt. NP lukter brød/ leverpostei. Får ikke en gang penget for og anbefale dette. Men så kordan hundrn min reagerte.  Hadde hadde alvoli furunkulose. Byller under beina, som jeg en gang måtte fjerne kirugisk. Såret ville aldri gro. så gikk vel i over 6 måneder og bytte bandasje, vaske rense osv. Men fikk 5 gode år med han, før han forsvant til vår herre
    • Hadde en hund samme som du utenom pollen. Prøv råforing, og dr baddakys omega 3. Min hund hadde furunkolose i tilleg til forallergi, husmidd, lagermidd, og de tingene fikk dette i sjakk. Så fikk 5 gode år med han før han ble avlivet for kreft og andre ting. Syøvsuget ikke febrilsk, men fjernet bamser så han hadde, tepper og lå i biabef. Hadde han ting i sengen vasket jeg dette ofte   Men kjenn på det selv. Var selv inne på tanken i yngre dagr med han. Men glad eg gjorde som eg gjorde. 
    • Men de gjør jo det! Racing greyhounds er jo dritpopulære å adoptere (98% av løpesgreys i Florida blir adoptert bort etter endt løpskarriere), fordi de har så lite diller og er fantastiske familiehunder. Og SLIKE linjer bør man bruke som utgangspunkt for en sunn genpool, ja, fordi sjuke hunder ikke gjør det bra i formel-1. Man har f.eks ikke greyhound neuropati på racing-greyhounds (i USA har de det forsåvidt bare på showhunder importert fra Europa). Og ja, mange vurderer løpsgreys til å være den ekte Greyhounden, fordi man fortsetter å gjøre det arbeidet som har vært gjort over 1000 år, nemlig å selektere etter bruksegenskaper og ikke tant og fjas.  
    • Greyhoundracing kan være uggent, men det er ikke tilfellet i Florida. Dette er et resultat av fanatisme, og sånn lovforslaget er utformet, står all hundesport lagelig til for hogg. Det er ikke uten grunn at majoriteten av greyhoundoppdrettere, klubber og adopsjonsbyråer var mot forbudet..
    • Jeg vet det jeg vet om denne situasjonen av sikre kilder, som forteller meg mer enn jeg kan si her. Opplever ikke at jeg har spesielt mange antakelser rundt dette utover det jeg har hørt fra andre som vet mer enn meg. Hva jeg har trodd og tenkt om hvorfor de plutselig holder seg hjemme og likevel kan passe min hund har jeg fått bekreftet at var riktig. Det er ikke hundepasser som har fortalt meg at mannen drikker og at situasjonen er som den er, det fikk jeg høre helt tilfeldig og ble derfor litt sjokkert med en gang. Hadde behov for å lufte saken før jeg fikk vite mer etter at hunden hadde vært der på nytt for litt siden.  Mannen har ikke ansvaret for hunden, og situasjonen virker for meg grei slik jeg har blitt forklart den,og slik hunden min reagerer både ved henting og levering. Jeg kunne nok tenkt meg at hundepasser jeg ikke kjenner fra før hadde vært ærlig fra starten av og sagt det som det var, men samtidig hadde jeg nok ikke tatt sjansen om jeg visste det den gangen. Jeg har bare fått gode referanser på selve hundepasseren, og er helt trygg på henne.  Alkoholproblemet her har vart i flere tiår. Men det er ikke hver dag, ikke hver helg. Og det er ikke sikkert det foregår så mye når hunden min er der.  Forrige gang var det ingen alkohol har jeg fått vite.  Hunden min er overlykkelig hver eneste gang det er hundepasser tid, så jeg får forholde meg til de reaksjonene jeg ser som utelukkende er positive. Og skulle det endre seg vil jeg selvfølgelig avslutte med en gang. 
  • Nylig opprettede emner