Gå til innhold
Hundesonen.no

Reglene for innførsel av gatehunder er strammet inn


Artemis
 Share

Recommended Posts

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/Import_av_gatehunder/reglene_for_innforsel_av_gatehunder_er_strammet_inn.31136

 

Dette er endret fra 1. juli 2018:

  • Hvis du kommer reisende med en tidligere gatehund til Norge, må du kunne dokumentere at hunden har vært i ditt eie og under din kontroll i over 6 måneder før innreise til Norge.
     
  • Gatehunder regnes ikke lenger som handelsdyr, og du kan derfor ikke bruke regelverket for kommersiell import for å hente gatehunder i utlandet. 

I praksis betyr dette at det ikke lenger er mulig å hente gatehunder fra utlandet.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Artemis said:

I praksis betyr dette at det ikke lenger er mulig å hente gatehunder fra utlandet.

Det betyr jo "bare" at man må bo i utlandet et halvt års tid. Og hva betyr "eie og kontroll"? Kan jeg adoptere meg en gatehund og få kusina mi i Barcelona til å passe den et halvår tro?

Jeg tviler ikke på at det er mulig å få det til, men absolutt en langt høyere terskel! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det betyr jo "bare" at man må bo i utlandet et halvt års tid. Og hva betyr "eie og kontroll"? Kan jeg adoptere meg en gatehund og få kusina mi i Barcelona til å passe den et halvår tro?

Jeg tviler ikke på at det er mulig å få det til, men absolutt en langt høyere terskel! :D

Det er vel snakk om å stoppe shelterne som nærmest fungerer som "valpefabrikker". Bor hunden hos søsteren din i Spania blir den nok godt tatt vare på og får alle vaksiner - på lik linje med en rasehund. :)

Spørsmålet er jo om privatpersoner kan ha en haug med hunder registrert på seg selv og fly de til Norge. Så kan de bytte eier der.

Synes ikke man skal forby all import av hunder uten stamtavle, det er litt ekstremt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis man tar med en haug hunder og selger i Norge så blir det fort kommersiell import. Men sannsynligvis vanskelig å påvise, dessverre. Systemet er fortsatt ikke ideelt, fordi det vil koste alt for mye ressurser. Men et steg på veien er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for at dette skal ha noen effekt, så må tollerne ved ALLE flyplasser og tollsteder i Norge faktisk gidde å sjekke ankomne hunder.

Det kan man trygt si at de ikke viser stor interesse for på flyplassen her i Tromsø.

I mai i fjor, direkte fly fra Alicante,slapp de oss gjennom uten sjekk av chip og pass, fordi vi hadde Norske pass til hundene og dermed i følge tolleren " sikkert hadde alt på stell"

Dette så vedkommende tydeligvis ved å se forsiden av passet, altså det Norske flagget.

I år, hakket verre.

3 hunder med direkte fly fra Alicante denne gangen også.

Var i tillegg 1 hund til.

Tollerne var ikke engang til stede.

Vi banka på alt av dører, og sto "på rødt" og venta til det begynte å tømme for folk i terminalen.

Da gikk vi bare.

Til motsetning, så får man jo ikke ta hundene ut av buret engang på utenlandsterminalen på Gardermoen før pass og chip er sjekket.

Og det er jo faktisk sånn det skal være.

 

Og så har man jo alle tollsteder man kan krysse med bil.

De er jo en historie for seg selv.

Hvordan stiller de andre Nordiske landene seg til import av gatehunder?

Noen som vet?

Om man fritt kan importere til disse landene, så er det jo null stress å få hunden videre til Norge.

 

Denne loven er helt klart et skritt i riktig retning.

Men det skal mye jobb til for å hindre de som virkelig vil ha inn gatehunder..

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hampus skrev:

Men for at dette skal ha noen effekt, så må tollerne ved ALLE flyplasser og tollsteder i Norge faktisk gidde å sjekke ankomne hunder.

Det kan man trygt si at de ikke viser stor interesse for på flyplassen her i Tromsø...

Sist jeg hadde med valp fra utlandet og gikk på rødt i Stavanger var ikke tollerne til stede. Måtte ringe et nr og da spurte de bare hva hunden var verdt. Den var ikke så dyr pga utstillingsfeil og tollerne sa jeg kunne gå. Altså kunne jeg ha hatt med meg allskens ræl. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Smartingen skrev:

Sist jeg hadde med valp fra utlandet og gikk på rødt i Stavanger var ikke tollerne til stede. Måtte ringe et nr og da spurte de bare hva hunden var verdt. Den var ikke så dyr pga utstillingsfeil og tollerne sa jeg kunne gå. Altså kunne jeg ha hatt med meg allskens ræl. 

Med andre ord er Norges grenser "kollåpne" om man bare styrer unna Gardermoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Hampus said:

Det kan man trygt si at de ikke viser stor interesse for på flyplassen her i Tromsø.

Skriver under på den. Landet i Tromsø etter en liten tur i Russland (via Finland), og det var ingen på jobb verken i passkontrollen eller i tolla her... Kunne helt fint smuglet med meg mye rart. Det samme gjelder med bil, i hvert fall i nord. Jeg har krysset grensene mellom Norge, Sverige og Finland utallige ganger, og har blitt stoppet én eneste gang. Da ville de kun se rabiesvaksina til hunden. Men nå har de jo totalrenovert overgangen oppe på Kilpis, så der er det kanskje greit å ha ting på stell fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...