Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrmengde valp

Recommended Posts

Jeg fôrer med provit nå, og har til nå fôret tre måltider pr dag. Han vokser veldig mye, og selv om vi trener endel og han får endel godbiter (veldig små) så er han mye sulten. Til nå har jeg ikke veid maten, men heller gitt sånn at han blir mett. Jeg lurer på om han kanskje får litt mye. Han har blitt litt rundere, og jeg vil ikke at han skal bli tykk, men samtidig så føles det feil å ikke gi han til han blir mett og. Hvis jeg skal fôre etter hold som er det mest fornuftige og gi litt mindre enn jeg har gjort så er han fortsatt sulten når han har fått kveldsmat. Hva gjør dere på valper? Han er 12 uker. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er ekstremt matvrak og elsker virkelig maten sin (råfôrer også), og jeg har aldri prøvd å la han spise seg helt mett, det vet jeg hadde blitt alt for mye mat rett og slett. 
Og er generelt nøye på vekten på min hund (men synes ikke små valper skal være skikkelig slanke, men ikke runde heller, gjelder å prøve seg litt frem). Jeg tar det også på feelingen ang mengde.

Har ikke brukt så mye annet enn V&H til han vi har nå foreløpig, men til forrige som også var glupsk, hjalp det mye på metthetsfølelsen at han fikk råfôr i form av større biter/stykker i tillegg. 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg som har golden høres det helt fjernt ut å fore til hunden virker mett hvis det er noen trøst :P Ville foret etter hold, mange hunder som er glupske og eter mer enn de trenger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg tror ikke jeg har råfóret valp før, og på tørrfór er det liksom så og så mye man skal gi mens på råfór må man se det litt mer an føler jeg. Da vet jeg at jeg med god samvittighet kan veie maten og gi han det han skal ha og heller følge med vekten. Jeg vil ikke at han skal bli tykk, men såklart ikke for tynn heller. Får bare fóre etter hold :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fór etter hold, og vei maten slik at du enkelt kan justere ved behov 😊 2 % av forventet voksenvekt kan være en fin pekepinn å starte fra. Evt 4 % av nåværende vekt, men det ble for lite for tispa mi de første ukene.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
7 timer siden, tonjek skrev:

Fór etter hold, og vei maten slik at du enkelt kan justere ved behov 😊 2 % av forventet voksenvekt kan være en fin pekepinn å starte fra. Evt 4 % av nåværende vekt, men det ble for lite for tispa mi de første ukene.

Nå har jeg brukt 4% av nåværende som pekepinn, men jeg må se an om det blir litt lite. Men som sagt så får han endel godbiter gjennom dagen og, så jeg må også ta med det i betraktningen. Takk for svar :)  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste hund hadde en liten periode hun kunne ha for stående og regulere selv,  og første var matnekter i perioder,  men fant mrr enn nok å spise i stallen osv, ellers har ingen av mine, hverken voksne eller valper,  kunnet spise til de er mette.  Ikke i nærheten. Men du kan jo spe på med noe magert,  eller jeg bruker å fylle på med masse vann så magen blir skikkelig full til måltidet og de bruker litt lenger tid på å spise.  For å kanskje kjennes mettere ut der og da, uten at det er noe mer næring. Evt søk etter mat(men er jo litt vanskelig med råfor), kanskje fylt kong eller noe som er litt jobb med kunne hatt samme effekt. Ellers er de fleste matglade hunder sultne okke som. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt intrykk av at han er spesielt matglad heller, men det er jo sikkert fordi at han har fått spise seg mett :lol: 
Han får kokte grønnsaker som er moset sammen med maten til ett måltid per dag for å få i seg litt fiber. Han er ikke urolig eller mistilpass, han maser litt om mat, men det er nok bare en overgang. Synes det er litt vanskelig å vite med råfóret angående mengde, men jeg ser jo fort om han blir tynn eller legger på seg utover voksingen. Jeg har aldri frifóret hund jeg heller, Midas måtte passes som en hauk (bortsett fra de siste månedene) for han la på seg bare han så en pølsepakke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hatt hund som har kunnet spise seg mett. :ahappy: Begge jeg har nå hadde antageligvis spist på seg magedreining om de hadde fått muligheten. Valpen her fôres helt på magefølelsen, jeg aner ikke hva han skulle hatt og han får aldri helt det samme i løpet av en dag. Enkelte dager får han alt som godbiter i trening, andre dager får han bare vom og hundemat, osv. Så fôr etter hold og aktivitetsnivå, og ikke bry deg så mye om han fortsatt virker litt sulten tenker jeg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ååh, bildet av Marvin på bar 😍
    • Trøster meg med det! At det tross alt er en god deal. Under halve prisen for kvalitetsprodukter er ingenting å gråte for. Så får det bare være at jeg egentlig nettopp hadde lovet meg selv å ikke handle noe mer de neste månedene Og - kjenner meg igjen når det kommer til konsentrasjonsevner! I perioder, når det blir altfor ille, så må jeg bare tvinge meg selv til å bruke Pomodoro. Funker sånn, helt passe!
    • Er ikke noe utpreget vintermenneske, kanskje det er derfor det passer meg så fint nå  Å, fy! Kommer nok til å sette hjertet i halsen, ja. Har vært i et par situasjoner hvor jeg må bruke alt jeg har av viljestyrke for å ikke løfte han opp. Selv om hundene da har vært lagt unna og gjerne i treningssituasjon. Er ikke så lett! Men ja, små er bra! Jeg er jo nå på randen av å skaffe meg 10 små til og drive oppdrett så jeg kan ha minivalper rundt meg for alltid. Neida (joda), men en dag må jeg nok legge en tispe til i flokken. Er litt lei meg for at Tinka tilbragte dagene alene med meg, tror hun hadde likt å ha "småsøsken" om hun ikke hadde blitt syk. Så når Marvin er voksen, trygg og krever litt mindre oppmerksomhet tenker jeg at en liten Phaléne eller Chi-frøken er på sin plass.  Men først skal han få alt han kan ønske seg en stund!
    • Drømmer om noe smått noe når jeg blir gammel og grå og ikke orker å være ute om vintern i særlig grad. 

Godt det ikke har skjedd, skjedde ikke oss mange ganger heller, og de få gangene så var det snille hunder. Men glemmer aldri når en diiiiger curly hanne kom stormende i hundreoghelvete. Da tror jeg at jeg mista ti år av livet mitt. Han var bare søt og snill altså.  (Haha, ja stemmer, jeg bare måtte.   Håper du ikke får noia )  
    • I morra skal en bekjent se på bil for meg! Det er skikkelig skummelt, og jeg dør litt innvendig av å tenke på at jeg sannsynligvis skal bruke et fem-sifret beløp på EN ting i løpet av denne uka
  • Nylig opprettede emner