Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt og jakt/lure coursing


Ederi
 Share

Recommended Posts

Jeg har lyst til å drive lure coursing med hunden min. Jeg regner med at hunden kommer til å bykse etter ekorn/katter/alt mens jeg er ute på tur. Hvis jeg trener mye på kontakt for at hunden ikke skal umiddelbart løpe etter et bytte, men se på meg i stedet for, vil dette på noen måte redusere evnen til hundens jakt under lure coursing? Jeg kan ikke se for meg at jeg klarer å trene en hund med så sterkt jaktinstinkt til å ikke bykse etter et bytte, men hvis jeg prøver, vil dette ha noe å si? Er det noen fordel i legge på en kommando for jakt, som "ta den" eller "værsegod"?

Off-topic, men hvis det er en LC tråd på sonen hadde det vært fint om noen lenket til den, for jeg finner det ikke, hverken under "jakt" eller "annen sport" subforum...:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ederi skrev:

Jeg har lyst til å drive lure coursing med hunden min. Jeg regner med at hunden kommer til å bykse etter ekorn/katter/alt mens jeg er ute på tur. Hvis jeg trener mye på kontakt for at hunden ikke skal umiddelbart løpe etter et bytte, men se på meg i stedet for, vil dette på noen måte redusere evnen til hundens jakt under lure coursing? Jeg kan ikke se for meg at jeg klarer å trene en hund med så sterkt jaktinstinkt til å ikke bykse etter et bytte, men hvis jeg prøver, vil dette ha noe å si? Er det noen fordel i legge på en kommando for jakt, som "ta den" eller "værsegod"?

Off-topic, men hvis det er en LC tråd på sonen hadde det vært fint om noen lenket til den, for jeg finner det ikke, hverken under "jakt" eller "annen sport" subforum...:icon_confused:

Nå vet jeg ikke hvilke rase du har, men går ut fra at det er en mynde? I så fall; nei, kontakttrening vil ikke spille noen rolle for hvordan den fungerer på LC-banen. De instinktene der får du ikke "temmet". Kommando spiller nok ingen rolle, så fort filla farer avgårde vil ikke hunden bry seg om hva du sier uansett. 

LC er nok ikke mye diskutert på sonen så du får lage en tråd :)

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du får stoppet/begrenset en hund i LC pga kontakttrening? Ingen belønning i verden er bedre enn filla, for en god LC-hund - så nei de skiller nok skogen fra feltet. Hva slags rase har du?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, mushi said:

Tror jeg hadde lært inn en god stopp-kommando. Hvilken rase har du? 

Just now, mara said:

At du får stoppet/begrenset en hund i LC pga kontakttrening? Ingen belønning i verden er bedre enn filla, for en god LC-hund - så nei de skiller nok skogen fra feltet. Hva slags rase har du?

Skal snart få meg faraohund! :D Ble flyttet fra myndegruppen til urhund-gruppen, men den er typisk LC-rase.

Takk for tips! Hvordan lærer man inn en stopp-kommando? 

Just now, Tonje said:

Nå vet jeg ikke hvilke rase du har, men går ut fra at det er en mynde? I så fall; nei, kontakttrening vil ikke spille noen rolle for hvordan den fungerer på LC-banen. De instinktene der får du ikke "temmet". Kommando spiller nok ingen rolle, så fort filla farer avgårde vil ikke hunden bry seg om hva du sier uansett. 

LC er nok ikke mye diskutert på sonen så du får lage en tråd :)

 

 

Ok! Var det jeg tenkte. Var noen som sa at det ikke var vits å forsøke å trene på kontakt ifht. jakt/synet av vilt hvis jeg skulle bruke hunden i LC. 

Greit å vite at det ikke er en tråd fra før. Da skal jeg ikke lete mer!

Just now, simira said:

De typiske LC-rasene er vel uansett rimelig vanskelig å få god innkalling på når det gjelder vilt?

Ja, innkalling skal visst være veldig vanskelig på podenco-raser og mynder. Jeg ser ikke for meg at jeg klarer noe magisk, jeg er forberedt på at hunden må gå mye i bånd og at den kommer til å gå etter katter. Men jeg ser ikke noe galt i å prøve hvis det ikke har noe å si for LCen, om alt jeg klarer er å få kontakt med hunden hvis en katt står veldig langt unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...