Gå til innhold
Hundesonen.no

Hanndyret tisser på putekassa

Recommended Posts

Bikkjene går jo ut og inn på terrassen som de selv vil når døra står åpen (helt inngjerdet, med porter). På terrassen har vi en ganske stor sånn rotting putekasse. DEN har bikkjedyret funnet ut at han skal tisse på...

Har oppdaget at han har gjort det tre ganger nå, men har aldri tatt ham på fersken. En gang kan det hende han var litt nøden, men de to andre gangene kan jeg ikke helt skjønne at han skulle MÅTTE tisse, om dere skjønner (og den første gangen det skjedde var en av dem). Han er dessverre av typen som kan finne på å løfte på beinet inne hos veterinæren, for eksempel...: Han er min første hannhund, så jeg må innrømme at dette er litt uvant...

Hittil har jeg helt på ei bøtte med vann iblandet Zalo og eddik, både på putekassa og på gulvet liksom. Ser ikke ut som om det stopper ham. Så da er spørsmålet: hvordan få ham til å slutte med dette før han blir så vant til det at han bare gjør det uten å tenke (hvilket forsåvidt kan hende at han allerede gjør, den ene hjernecella han har sliter litt innimellom ;)

Han blir 3 år i juli og er ellers en snill og grei gutt altså, det er bare jeg som er vant til tisper som stort sett bare tisser for å tisse bortsett fra akkurat rundt løpetid... ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask kassa igjen, grundig. Flytt den til et sted det er mindre sannsynlig at de går forbi/bort til den når de skal ut, og sett evt kompostgrinder rundt en stund så det ikke er et alternativ å gå bort ti den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skumleste bare det som stod, var noe med at hun hadde ikke ment det like alvorlig som det ble tatt, at hun kunne ønske seg "veganervennlige barnesanger" ikke at de som er er skadelige. Eller no sånt. 

Dikta meg forørig egen versjon av lille pusekatt jeg, for jeg syns ikke noe om at pusekatten fikk ris på halen sin  Så da er vel jeg like ille da? 
    • Nå er jo dette en diskusjon om barnesanger som liksom skal være skadelige, en uttalelse jeg iallefall ikke er noe enig i. Men siden avsporingen ikke er fullstendig irelevant så fortsetter jeg..  Hva er det de ikke får opplysninger om? Detaljer i landbruket? Eller basic som at kjøtt kommer fra dyr, dyra må dø, dyra står i fjøs osv? Før det er vell vanlig å lære bort så vidt jeg vet iallefall. I relativt ung alder. At folk ikke vil forholde seg til det er en helt annen diskusjon, men det er jo deres valg/standpunkt. Det har vell lite med informasjon å gjøre, før jeg tviler på at det er mange i dette landet som når myndig alder uten å forstå at kjøtt kommer fra døde dyr.. Gilde og Tine selger produkter. Selvsagt pynter de på sannheten(eller viser iallefall ikke hele sannheten), men det har vell lite med hverken barnesanger eller utdanning og gjøre.  Jeg vet ikke om jeg selv ville greid å slakte dyr til mat, ihvertfall ikke egenoppdretta, men hva har det med saken å gjøre? Siden tidenes morgen har vell oppgaver blitt fordelt så ikke alle trenger å gjøre alt. Mat må man fortsatt ha. Og for noen av oss så er det både naturlig og greit å spise kjøtt. Det betyr ikke at jeg ikke vet hvor maten kommer fra eller hvordan dyra har det. Det betyr ikke en gang at jeg synes landbruket er toppers, men det kan man jobbe med og heldigvis kommer det mer og mer nisjeprodukter hvor dyra får bedre stell, mer utetid, kjøttet er bedre behandlet i ettertid osv som man kan velge istedet. Jeg synes definitivt at det kunne vært mer fokus på hvor kjøtt kommer fra, slakting og også hvordan dyr har det, bevissthet rundt hvilket kjøtt man kjøper og fra hvem ifht hva man støtter osv, både ifht landbruk og dagligvare, men også fra et naturlig ståsted. Sånn funker naturen, sånn er realiteten. Noen blir mat. Gi og ta. Vær takknemlig osv. Men dette er jo et samfunnstema tenker jeg som ikke har noe med sanger å gjøre. De kan med fordel putte mer slikt inn i skole/bhg, men først og fremst trengs det vell en endring i samfunnet. Dette må bli et større tema for alle. Dessverre så er det vell bare en naturlig utvikling av at vi stadig faller lengre bort fra naturen, alt skaleres opp, industrialiseres og alle som ikke jobber med det selv får liksom ikke det helt store innblikket, spesielt når de kanskje helst bor milevis fra nærmeste gårdsbruk eller slaktehus, midt i en storby.
    • Schæfer /border collie/buhund,7 mnd. veldig godt lynne,ingen tegn til aggresjon mot mennesker. Lettrentog lærevillig. Får miljøretning,turer,enkel hverdagslydighet,mye kos,lite hjemme alene. Ikke  seperasjonsangst. Stuerein. Erfarne hundeeiere,også med samme type mix på erfaringslista.  case:  umulig å gjennomføre valpekurs da hunden ble verre og verre for hver gang. Rotrening fremstår som umulig. Hun blir kjempeutrygg i møtet med andre hunder når hun er i band,helt fin når hun er løs. Svært ivrig på folk,sånn plagsomt ivrig. Jeg bruker avledning i møte med hunder og folk,passeringsøvelse går rett vest hver gang. Instruktøren på valpekurset beskrev hunden som en hund med en bisverm inni hodet,og jeg kan forstå hva hun mener. Jeg har aldri før hatt en så intens hund, hun er på uansett. Noen tips til god stimuli til denne type hund? Har lest alt av Turid Rugaas. Har heller aldri hatt hund som vokser opp med katt og allikevel jager alt av katter. og hovedspørsmålet: vil dette bedre seg?
    • Hun sa da flere ting og har tatt seg bryet med å skrive en vegansk versjon av sangen, så akkurat hva var det hun følte seg feilstiert på? Han andre veganeren som uttalte seg var på dagsnytt18 i dag. Nå trakk han ikke noe tilbake, men han skal ha for å innrømme at dette ikke var noe store greier for dem og at det var kommet ut av proposjoner. Hadde til og med litt selvironi på hele greia virket det som.
  • Nylig opprettede emner