Gå til innhold
Hundesonen.no

Dvergpincher/Jack Russell


Sally69
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg slik at flere bekjente har den blandingen og ingen har hatt sykdommer/plager med sine hunder. De av vennene mine som har renraset har dessverre ikke samme erfaringen. Uansett så er det ett valg jeg har tatt så om noen vet av så ville jeg satt pris på tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen her på forumet som vil promotere en slik blanding. Det er like stor fare for at en blanding blir syk, som en renraset. Nå har disse rasene noe av de samme problemene, så sånn sett er det ikke krise, men det er ingen grunn til å blande to gode hunder av samme rase. Om du kjøper fra en seriøs oppdretter så bør det gå fint å finne en frisk hund, da kan du sjekke stamtavler og se hvilke hunder som har for eksempel patellaluksasjon bakover. Dette vil du ikke nødvendigvis vite hos en blanding, særlig siden mange som avler på blandinger ikke er spesielt seriøse og ikke tar de samme testene som raseoppdrettere.

(jeg lurer også litt på hvor mange du kjenner som har akkurat de rasene, siden du åpenbart kjenner flere friske tilfeller av akkurat den blandingen, og flere syke tilfeller av hver av de renrasede?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på definisjonen av frisk? Er disse hundene helsetestet for relevante sykdommer? En del plager vises ikke før det er gått veldig langt, og noen er ikke synlige i det hele tatt. En del hunder er også veldig flinke til å skjule f.eks. smerter. Derfor helsetestes renrasede hunder rutinemessig før avl. Ser man på statistikken vil naturligvis blandingshunder virke friskere, fordi så få er testet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...