Gå til innhold
Hundesonen.no

Sommer- eller vintervalp?


Colargol
 Share

Recommended Posts

Er det forskjell på å få valp om sommer eller vinter? Fordeler/ulemper? Hva foretrekker du? Ting og tenke på?

Hadde planer om valp i sommer, men oppdretter som vi ønsker valp fra får ikke før til vinteren. Kan få kjøpe valp hos andre oppdrettere i sommer, men er så i tvil på om det å få valp om sommeren trumper det å få vintervalp fra en oppdretter som vi har god kjemi med og føler oss trygg på avler på de egenskapene vi er på jakt etter. Jeg tenker at valp i sommersesongen er enklere mtp dotrening og sosialisering. Jeg er uansett hjemme, så ferie i valpetiden er ikke et tema. Noen innspill?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at trygg/riktig oppdretter og valp er mye viktigere enn årstid, tross alt.

Selv om jeg nok ville gått for sommervalp om det var mulig. Hadde alternativene vært like gode/vippet mellom to kull/oppdrett, så ville sommervalpen vært et avgjort valg. Men riktig oppdretter går først.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt etter kullet og oppdretter og ikke årstid. Når det er sagt er sommer absolutt å foretrekke synes jeg. Vi har valp nå, og de dagene det er fint vær er vi ute nesten hele dagen. Han en omtrent husren (han er 11 uker). Synes det er litt vanskeligere med valp på vinteren fordi de ofte vegrer seg litt spesielt hvis det er veldig vått og slapsete. De kan lettere få urinveisinfeksjon og de fryser lettere. Nå spørs det jo litt hvilken rase du skal ha og da. Det er enklere på sommeren, men ville ikke kommet på prioriteringslisten så lenge jeg har hatt tid til å være hjemme med valpen på vinteren og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ille å ha vintervalp (kommer kanskje litt an på hvor du bor), selv om det kan være enklere med sommervalp. Dog...med de syke temperaturene vi har hatt en stund i det siste, så har det ikke vært noe ideelt med sommervalp heller altså.

Det har sine fordeler når det er varmt i været og lange, lyse kvelder, men man får gjort mye med en vintervalp også om man bare går inn for det. Selv har jeg hentet valp innen alle årstider omtrent og det har da blitt hunder av alle sammen :) Jeg har hentet i oktober, februar, mai og nå henter jeg i juni. Joda, kaldt og surt i februar, men det gikk nå på et vis det også. 

Prioriter kullet framfor årstid. Årstid kan man velge om man har den muligheten, men det er mer en bonus tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne kan man ikke bestemme om det blir sommer aller vinter, for alt avhenger av nårtid tispa får kullet. Og jeg går etter ønskelig linjer og ikke etter nårtid hunden får kullet.   Alle vil nok foretrekke å få en valp på sommeren. Det er tross alt enklere på mange måter.   Jeg har hatt 2 vintervalper og det var utfordrende med sosialisering og miljøtrening. Det var kaldt og valpen ville ikke ikke være ute over lengere tid. Så da begrenses utforskningen.  Også er jo det generelt sett mindre ting som skjer om vinteren og mindre folk uke. Tissetreningen gikk veldig greit, selv om det var vinter.

Siste valpen fikk vi i august og det var en fin tid. Vi kunne være ute mye mer og slikt.  Men om jeg får valp igjen på vinteren, så går det nok bare bra det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg valp etter oppdretter, ikke årstid. Om du hadde hatt like god følelse for begge kullene så hadde jeg nok sikta meg inn på sommervalp dog. Dotrening med frossen valp og -19 ei ukes tid var ikke mye moro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med sommervalp (som egen hund i alle fall, hatt i familie i oppveksten) og må bare si at vintervalp gikk overaskende greit. Velg etter oppdretter :) 

Vi hadde ikke ferie, og måtte derfor ha henne litt frem og tilbake mellom oss. (to i turnus). For vår del var det faktisk veldig praktisk å ha vintervalp, da hun var mye med på jobb, i bil. Selv om det var nede i -5 grader lå hun i bilen hele arbeidsdager. Da det gikk mot mai og det ble for varmt i bil, var hun akkurat rukket å bli 5,5 mnd og var først da alene hjemme en arbeidsdag. Vi hadde slitt mer med sommervalp av denne ene grunnen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...