Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase anbefaler du?


Kristin_nord
 Share

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter hund nr 2, det blir litt frem i tiden. Men jeg liker å være godt forberedt. I utgangspunktet har jeg bestemt meg for eurasier, men så har mange folk sagt, hva med sånn og sånn og sånn? Og da blir jeg kokko i topplokket. 

 

Jeg er som de fleste av dere sikkert vet, kronisk syk. Nå starter jeg ufør søknad, og får en mer stabil økonomi etterhvert og ønsker da hund nr to. (Både for min og hunden sin del) 

Hund nr to må være mest glad i å dilte etter meg, eller altså være opptatt av familien sin. Hunden må kunne ta noen sofadager uten at det blir mas og kaos. Og aktiviteten må være etter hva jeg ønsker. Innimellom kan jeg jo virkelig gå ett godt stykke, mens andre ganger blir det mer rolige rusleturer. (Og ja, jeg er ett hannhund menneske, vi har all verdens av tid til å lufte på blomster) 

Men hunden må også tåle vær og vind, fordi jeg er friskere på vinteren enn sommeren. Og nåværende hund krymper seg om han hører ordet tur når det snør..

 

spytt ut forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller skaffet meg langhåret collie (eller Berner eller noe) i stedet for Eurasier. 

Mitt inntrykk er i hvert fall at det er mye hummer og kanari, og ikke akkurat en hund som nødvendigvis er så opptatt av eier at den dilter etter.

Jeg har møtt noen flotte, men de fleste har vært ganske uinteressert i det meste, egen eier inkludert.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med over her.  Eurasier er ikke det jeg først og fremst tenker på når jeg leser din beskrivelse av hva du ønsker deg. Kan absolutt være fine hunder,  men selvstendige,  egenrådige osv.  Vær og vind tåler de da :P

Ifht forslag spørs det jo veldig hvilken type du ønsker da.  Men jeg tenker collie,  kanskje langhår først og fremst pga pels.  Beardedcollie,  om man orker pelsen, noen av de store, om man liker det,  nuffe,  st bernard,  berner feks, flere kjekke spanieler i div str, puddel(selv om de kanskje må kles på litt,  mulig et par andre av forslagene her og),  golden retriever,  og sikkert mange flere.  

Dog må jeg spørre,  har du tenkt igjennom feks konsekvensen av å potensielt  ha en hund med dårlig lek feks? Og som i tillegg ikke nødvendigvis er spesielt selvgående? Det kan kreve langt mer av deg på dårlige dager,  for det at en hund er ganske laidback/lav intensitet betyr ikke nødvendigvis at de bare vil ligge på sofaen(sånn bare for å få frem et poeng), og der man da kanskje kunne gått ut i hagen/på et jorde/egnet område etc og slengt litt ball eller noe har man kanskje ikke noe alternativ til en hund med mindre interesse for slikt og som i tillegg er sparsom og liksom ikke akkurat brenner opp kruttet i starten av turen heller ? som kronisk dårlig så er det noe av det slitsomste jeg har levd med iallefall.  Nå mener jeg altså ikke at du nødvendigvis skal gå opp i aktivitetsbehov,  mwn det kan være greit å tenke igjennom behovet ifht lek osv og evt velge rase(r) som har litt lek og samarbeidsegenskaper kontra veldig rolige, egenrådige og selvstendige med dårlig lek osv. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du har tenkt på noe hundesporter eller om det er hovedsakelig dilte/turhund du leter etter. Hvis det er det siste så hadde jeg kanskje sett på selskapshundrasene, de er jo i teorien avlet for selskap, men kan jo selvsagt brukes til andre ting også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vu har vært inne på sheltie tidligere? Jeg synes det virker som et godt alternativ for deg. Ellers synes jeg springer spaniel er den ideelle dilter, om man fikser pelsstellet.

Som flere her sier, eurasier er ihvertfall langt unna det du spør om.

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å besvare best mulig, det blir litt surr når man skal svare mange ?

 

@Woola, okei. Jeg har forstått litt begge deler. Og er egentlig litt sjokkert over hvor lite som ligger til grunn når dem avler. For det er jammen mange store mangler ute å går. Men jeg er jo int i en samarbeidsvillig og har på en måte ikke bestemt meg fordi ett oppdretterbesøk ville hatt mye å bety, men jeg blir redd når dem ikke øyelyser for kombinasjonen er fri. Kjenner da jeg får litt panikk :P

 

@Malamuten, jeg har vært litt skeptisk til den delen ja. Kanskje hunden bare ser dumt på meg liksom ift å gjøre de små tingene som hund nr 1 elsker å gjøre når jeg er dårlig. Men jeg er også redd ift diverse raser, jeg er redd for at hunden hele tiden skal ha lyst på mer og mer. Særlig da mtp at flere rosemaler rasene sine, og hvis man spør andre som har drevet oppdrett på samme rase så sier dem neinei. Hvis man ikke kan spørre en oppdretter, hvem skal man stole på da? Wikipedia? Jeg har forsåvidt vært litt inne på stb , men der er det en del helseplager ute å går da. Og vært innom leonberger. Berner føler jeg er litt lik rottweileren? Men mulig jeg tar feil. :) labrador har jeg tenkt på, men jeg er litt redd mtp jaktegenskaper og alle finn annonser med «vi klarer ikke gi hunden nok osv».. men jeg er jo ikke direkte unormal. Vi går jo turer, leker i hagen, søker godbiter, og hundene er jo sammen med meg 24/7. Og Timon som var en ekstrem blanding kjeda seg jo aldri, problemet hans var jo en ekstrem nervøsitet. Jeg tror nesten alle i kullet er omplassert x antall ganger pga problemet. Bortsett fra Timon som fikk slippe.. 

nå spora jeg sikkert litt av ?

 

@Smartingen, jeg har overhodet ingen plan om hundesporter. Eller, jeg har hatt lyst til å forsøke smeller, men har ikke bestemt meg. Ene hundeklubben arr litt gratis sporkvelder osv, jeg liker litt sånne ting. Ellers passer jeg ikke til noe ? jeg har ikke tempoet eller stresset som passer inn ? men hva er en god selskapshundrase? Eurasier er jo bare det, samme med akita. Men begge er sære raser. 

 

@mushi, jeg prøver jo å gå ca 3-8km annahver dag ca. (Lengde kommer litt ann på kvalme osv) og noen dager utgår turen fordi jeg er for dårlig. Men da kan vi finne på andre ting liksom. Jeg har ett mål tomt som kommer til å bli gjerda inn mesteparten av etterhvert. For å drive med frilek, da det er alt for mye vilt her til at det er aktuelt med løse hunder.. det står litt lenger opp og ?

 

@simira, jada. Og collie. Og sikkert masse anna. Jeg er som skrevet lenger opp, livredd for å skaffe meg en megaaktiv hund. Og blitt nærmest litt blind, derfor denne tråden. For jeg hadde jo rottweiler, hun kjeda seg blå. Jeg hadde henne da jeg ble syk, hun var 6 mnd. Men samtidig kom vi liksom ikke helt overens i det hele tatt, jeg tror ikke jeg passer med tisper, vi blir for like rett og slett. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde hun nok blitt her. Jeg ønsker meg jo i utgangspunktet en samarbeidsvillig og lærevillig hund, gjerne ikke for liten da. Jeg ønsker meg gjerne «stor» hund og en hund i labradorstr er null problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker springer jeg. Ihverfall de jeg har vært borti har elsket å henge i beina på eierne, veldig lojale og greie bikkjer, går gjerne 5-10 km en dag og sover i armkroken neste. Er litt pelsstell, men venninna mi klipper sin relativt kort og da er det relativt lite børsting som skal til. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirapusen skrev:

Tenker springer jeg. Ihverfall de jeg har vært borti har elsket å henge i beina på eierne, veldig lojale og greie bikkjer, går gjerne 5-10 km en dag og sover i armkroken neste. Er litt pelsstell, men venninna mi klipper sin relativt kort og da er det relativt lite børsting som skal til. 

Jeg får litt å tenke på nå skjønner jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristin_nord min opofstninger er nok at folk langt oftere sliter med adferd, væremåte og/eller generell grensesetting å at hundeholde sånn sett blir krevende. Selv om hunden ikke nødvendigvis mangler aktivitet. Jrg skjønner at ikke alle raser er for alle,  av forskjellige årsaker,  men jeg tror nok aktivitetsnivået ditt,  om jeg oppfatter deg rett,  er helt innafor for de fleste.  Hva du orker og ønsker av egenskaper og trekk burde vektlegges langt mer enn hvor krevende man regner rasen ifht aktivitet ? 

Vet ikke på hvilken måte du tenker at berner og rottis er lik,  men jeg ser ikke helt den koblingen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

@Kristin_nord min opofstninger er nok at folk langt oftere sliter med adferd, væremåte og/eller generell grensesetting å at hundeholde sånn sett blir krevende. Selv om hunden ikke nødvendigvis mangler aktivitet. Jrg skjønner at ikke alle raser er for alle,  av forskjellige årsaker,  men jeg tror nok aktivitetsnivået ditt,  om jeg oppfatter deg rett,  er helt innafor for de fleste.  Hva du orker og ønsker av egenskaper og trekk burde vektlegges langt mer enn hvor krevende man regner rasen ifht aktivitet ? 

Vet ikke på hvilken måte du tenker at berner og rottis er lik,  men jeg ser ikke helt den koblingen.

Ja, du har muligens rett. Det er kanskje frykten som tar litt overhånd, den typiske antiego greia ? eneste jeg vet er at jeg orker ikke en sånn energibombe maken til den jeg har. Altså i typ normal oppførsel. Også pelsønske da selvfølgelig.

Tenkte at dem er veldig like i hva type bruks og energinivå. En nabo har det, og kan ikke si det er en hund som har gitt mersmak, annet enn som fluffy valp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Du kan sitere flere om gangen ved å trykke på plusstegnet i innlegget.

Hva med en omplasseringshund? Da vet du litt mer om hva du får?

Jeg vet, men det blir rotete :)

Jeg har sett på så mange omplasseringshunder, og den største fellesnevneren er at dem ikke er vant til katt. Eller at det går bra hvis katten er som vår går det bra.

 

Også tenker jeg det er enklere å venne seg til livet mitt hvis man er valp...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kristin_nord said:

Er det noen av dere som har vært borti hovawart f eks? 

En i familien hadde en hovawart. Tror han var ganske representativ for rasen, og en ganske krevende hund. Mye vokt, mot og selvstedighet. Det var også en klok og lojal hund som trengte en del aktivisering. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristin_nord skrev:

Er det noen av dere som har vært borti hovawart f eks? 

Hadde det ikke vært lurt å velge en rase som er kjent for å ha godt gemytt mot fremmede, mild og stabilt humør? Du har ingen garanti for at du er fin nok til å kunne sosialisere nok.

Jeg vet at mange har sheltie og whippet sammen med staff og at dette fungerer bra og tror jeg hadde gått for en av dem i dine sko.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Når du har en sykdom som er slik din er, tror jeg det er lurt å se på mindre krevende og aktive hunder enn det som kanskje tiltrekker deg utseendemessig.. Hva med japansk spisshund? 

Det er klart, men jeg ønsker meg ingen liten hund og hunden må ha pels. Hvis ikke tror jeg vi klarer oss uten hund nr 2. (Da det er viktig at hund nr to trives med snø og kulde, siden jeg desverre er friskere da enn sommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på at du vil måtte aktivisere to hunder hver for seg om du, som du sier, vil ha en hund å være ute med om vinteren? Hunden du har nå må jo likevel få sitt, selv om den ikke er like glad i snø og kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Pixie skrev:

Har du tenkt på at du vil måtte aktivisere to hunder hver for seg om du, som du sier, vil ha en hund å være ute med om vinteren? Hunden du har nå må jo likevel få sitt, selv om den ikke er like glad i snø og kulde.

Ja, for det gjorde jeg med Timon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor hund med pels som ikke er veldig krevende; nuffe, berner, collie, leonberger, golden ++. Velg hvertfall hund etter hva du kan gi, ikke utseende. 

Det kan jo være en ide som Malamuten var inne på å skaffe en rase som er lettere å aktivisere med hjernetrim de dagene formen ikke er på topp, men samtidig skriver du at rottisen du hadde kjeda seg hos deg, så slike typiske bruksraser utgår nok uansett. Også kommer det jo an på hvordan formen din er dårlig også. Kanskje er det like krevende for deg å skulle trene hund som å rusle tur? 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Tonje skrev:

Stor hund med pels som ikke er veldig krevende; nuffe, berner, collie, leonberger, golden ++. Velg hvertfall hund etter hva du kan gi, ikke utseende. 

Det kan jo være en ide som Malamuten var inne på å skaffe en rase som er lettere å aktivisere med hjernetrim de dagene formen ikke er på topp, men samtidig skriver du at rottisen du hadde kjeda seg hos deg, så slike typiske bruksraser utgår nok uansett. Også kommer det jo an på hvordan formen din er dårlig også. Kanskje er det like krevende for deg å skulle trene hund som å rusle tur? 

 

 

Ja, velger jo ikke hund kun på utseendet. Men som jeg skrev vil jeg ha en hund som ikke krever masse påkledning og surv for å komme seg ut. For Meeko, han nekter nærmest å ut på vinteren. Og på vinteren er jeg friskere enn sommeren da jeg overhodet ikke tåler varme. 

Når jeg er dårlig så er Meeko hvertfall veldig tilpasningsdyktig. Men stort sett er vi en del ute, for hovedproblemet når jeg har vært igjennom noen runder så er jeg sliten, og da orker jeg ikke bevege meg over store flater. Men kjører godbitsøk og lek når jeg har hund som vil leke (for det vil ikke meeko)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...